Hautajais testamentti
Voinko jättää kutsumatta äitini sisarusten lapset hautajaisista? Laskin että koko perintö menee jos lihasoppaa ja karjalanpiirakoita kaikille ostetaan. Enkä muutenkaa oo yhteydessä näihi ihmisiin.
Kommentit (17)
Miten hautaustestamentissa on pyydetty toimimaan?
Miten tämä liittyi tohon otsikkoon?
Meillä päin seurakuntakin voi huolehtia tarjoilun.
Kohteliasta olisi kutsua. Kaikki ei kuitenkaan tuu paikalle
Pienet hautajaiset on toivottu. Ongelma miten rajataan ettei kukaan loukkaannu
Kutsua voi kenet haluaa, ellei vainaja elinaikanaan ole ilmaissut haluavansa kutsua kaikki kummin kaimatkin hautajaisiin. Tuossakin taitaa olla rajana oma moraali, sillä eipä se vainaja tiedä, jos jättää osan kutsumatta.
Meillä on kaukaiselta sukulaiselta testamentti, jossa varallisuutensa meille jättämisen lisäksi kertoo, että haluaa tulla haudatuksi hiljaisuudessa ja ilman muistotilaisuutta. Tätä viimeistä tahtoaan noudatamme hänen toiveensa mukaisesti, kun sen aika tulee.
Kirkkoon voivat tulla kutsumattakin.
Kapakalaksi kirjoitti:
Meillä päin seurakuntakin voi huolehtia tarjoilun.
Ei hoida ilmaiseksi. Monesti seurakunnan tiloissa järjestettyjen muistotilaisuuksien tarjoilut on ulkoistettu pitopalveluyrityksille. Jos srk itse tekee tarjottavat ja hoitaa tarjoilun, se maksaa siinä missä nuo pitopalvelutkin.
Vierailija kirjoitti:
Testamenttiin olisi todennäköisesti kannattanut lisätä ketä tarkkaan ottaen kutsutaan tai mitä sen laatija ole tarkoittaa pienet hautajaiset. Itse ehkä tuossa tilanteessa kutsuisin kaikki läheisimmät ja jättäisin sisarusten lapset pois jos he eivät vainajan kanssa ole olleet vuosiin tekemisissä.
Mä aion järkätä pelkän siunaustilaisuuden, mitään muistotilaisuutta ei pidetä. Ei ole mitenkään pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa varmistua että kukaan elossa oleva ei loukkaannun ehkä kannattaa kutsua kaikki. Itse en liikaa miettisi muiden loukkaantumista vaan järjestäisi sellaisen tilaisuuden mitä vainaja on toivonut ja/tai millaiset haluan järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Mä aion järkätä pelkän siunaustilaisuuden, mitään muistotilaisuutta ei pidetä. Ei ole mitenkään pakollinen.
Näin kannattaa tehdä. Voihan sitä sitten kokoontua lähimpien kesken muistelemaan jos siltä tuntuu.
Mikä on lähiomainen? Kerran viikossa, kuussa, vuodessa vai vuosikymmenessä yhteyttä pitäny?
Me järjestimme kerran hautajaiset varattomalle sukulaisellemme ja kerroimme hautajaisissa, että kahvia tarjotaan sukulaisen luona (30 km:n päässä) kaikille halukkaille. Eipä siitä ruuhkaa tullut ja säästimme aikaa ja vaivaa. Omaiset muistavat vainajan muutenkin ja tuttaville ei ole pakko mitään muistelutilaisuutta järjestää.
Ei jonoksi asti vieraita vaikka kaikki kutsuttaisiin
Pitäkää vain lähiomaisille hautajaiset. Ei sinne tarvi kaikkia serkun kummin kaimoja kutsua.