Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endo epäilys..

10.07.2008 |

Minulla on ollut aina hyvin kivuliaat kuukautiset, vatsa turpoaa monin kertaiseksi ja on "kramppeja" vatsassa, joskus en pysty edes kävelemään niiden aikana ja meinaa taju mennä.. 2 kertaa minulla on ollut kystia munasarjassa. Viime vuoden aikana on alkanut kovat kivut myös ovulaation aikana, ja kuukautisten aikana on ulostamiskipua.

5 vuotta ollaan yritetty raskautua, mutta turhaan. Nyt gyne epäilee endoa, ja laittoi lähetteen lapraskopiaan.. Nyt mieltä askarruttavat monet kysymykset. Minkälainen toimenpide se käytännössä on, ja miten siitä toipuu? Entä miten vaikuttaa jatkohoitoon se, että toivoo raskautumista?

Olisin kiitollinen jos jollakin olisi tietoa asiasta. :)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
12.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Hovitar. Ajattelin vastata viestiisi, vaikkei minulla valitettavasti kokemusta lapasta olekaan, vielä. Kuvailemasi oireet löytyvät minulta myös, ja odottelen pääsyä laparoskopiaan.

Laparoskopia tehdään nukutuksessa ja sen yhteydessä voidaan käsittääkseni tutkia myös, ovatko munanjohtimet auki, polttaa endopesäkkeitä ja poistaa kiinnikkeitä. Itse operaation jälkeen ilmenee ilmeisesti usein kipeää hartiapistosta ja varmasti myös alavatsa on arka. Olen lukenut, että sairaalasta pääsee kotiin seuraavana päivänä, jotkut jopa samana päivänä.

Olen ymmärtänyt, että joillakin raskautta toivovilla jo itse operaatio on auttanut tavoitteen saavuttamiseksi. Laparoskopiassa selviää varmasti mahdollisen endosi laajuus ja lapsettomuushoitojen tarve sen myötä. Jatkohoitoon vauvatoiveenne vaikuttanee siten, ettei lääkäri määrää Sinulle e- pillereitä endon hillitsemiseksi ja että hän osaa suositella, miten kannattaisi edetä; yrittää vielä luomusti vaiko siirtyä hoitoihin. Endohan saattaa esim. tukkia munanjohtimet, jolloin luomuraskaus ei onnistu.

Teillä onkin pitkä taival jo yritystä takana. Toivon, että laparoskopia auttaa kipuihisi tehokkaasti ja että raskaus alkaisi pian.

Korjatkaa/lisätkää ihmeessä te muut, joilla on kokemusta asiasta.

Hyvää kesän jatkoa, Hovitar!

Vierailija
2/2 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristien, kiitos kun vastasit viestiini. Sä näytät hyvin tietävän minkälainen toimenpide se oikein on.. Helpottaa jännitystä todella paljon, kun tietää mitä suunnilleen on tapahtumassa.. :D

Oikein mukavaa kesän jatkoa sullekin ja tsemppiä laparoskopiaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi