Koska teillä pukeudutaan noidiksi ja mikä paikkakunta kyseessä?
Kun olin pieni, niin täällä pukeuduttiin noidiksi vain pääsiäislauantaina. Nykyään eri perinteet ovat sekoittuneet ja noitia voi tulla sekä palmusunnuntaina että pääsiäislauantaina.
Itse olen pääsiäislauantain kannalla siis ja paikkakunta on Porvoo.
Kommentit (6)
(eikös ne varvut kuvaa palmunlehviä, joita kansa heilutti, kun jeesus saapui aasilla? -> palmusunnuntai)
Paikka: alunperin espoo, nyt helsinki.
meillä ei poika käy virpomassa, vajaa 2v...
enkä muutenkaan enään perusta koko ajatuksesta koska siitä on tullut mega super hyper luokan kaupallinen myynti juhla
itse myönnän että matkaamme aina mökille palmusunnuntaina.
meillä soi valehtelematta 50kertaa ovikello sen päivän aikana, koira on jo hermoriekaleina loppu päivästä eikä lapsi saa nukuttua päiväunia.....
Hei!
Erot tulevat varmaan siitä että alkujaan palmusunnuntaina käytiin virpomassa ja " palkka" haettiin pääsiäislauantaina. Eli silloin palmusunnuntaina ei saatu vielä mitään vaan samat paikat piti käydä kahteen kertaan.
Eli pääsiäislauantain noitaperinne on käsittääkseni Ruotsista. Virpominen ei kuulunut siihen ollenkaan eli noidat toivottivat vain hyvää pääsiäistä.
Ja tosiaan virpomisvitsat yhdistyvät palmusunnuntaihin, mutta virpomiseen taas ei aikanaan kuulunut mikään pukeutuminen eli vain tavallisilla vaatteilla kuljettiin.
Harmillista vaan, kun eri perinteet yhdistyvät, niin ei itsekään enää tiedä, että miten toimisi, jotta ihmiset eivät ärsyynny.
Pääsiäisenä ei sitte kukaan kierrä missään eikä pukeudu noidiksikaan ellei ihan kotona lapset niin halua tehdä.
Meillä pääsiäisenä kukko munii munia hattuun joka odottaa sängyn alla ja pääsiäispupu piilottaa muutaman lauantai-sunnuntai/15-16välisenä yönä.
Vantaalla asutaan