Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
701/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa jutteleminen kavereille.

Vierailija
702/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olet ja sen kyllä huomaa jänkkämisestä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olet ja sen kyllä huomaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska asun maalla ja koska juuri nyt on ''tilanne päällä'', niin:

Kysy aina maanomistajan lupa, ennen kuin menet toisen maille esim. ison telaketju-kulkuneuvon kanssa. Kysy myös lupa minkä tahansa moottoriajoneuvon kuljettamiseen toisen mailla. (esim. moottorikelkka)

Jos maanomistaja on ilmaissut, että ei hyväksy maillaan metsästystä, kunnioita kieltoa ja toisen maita,

älä rupea vänkäämään vastaan. 

Tällaisten oikeuksien takana on Suomen laki.

Toivoisin että isännille järjestettäisiin jonkinlainen käytös- ja kohteliaisuuskoulu yhdistettynä tietoiskuun maanomistajan lakiin kirjatuista oikeuksista.

Lues kuule muutama sivu tätä internettekstiä tukijussi hei, niin ymmärrät, että täällä keskustellaan hiukan eri asioista kuin sun omien nurkkies puolustustaistelusta. 

Oletin, että kaupunkilaiset osaavat lukea kirjoituksestani sen, että toisen omaisuutta kunnioitetaan aina ja kaikissa tilanteissa. Toisen yksityisyyttä, reviiriä ja omaisuutta voi yhtä hyvin kaupunkilainenkin kunnioittaa. Olen asunut kaupungissa huomattavan osan elämästäni, ja on kokemuksia myös siitä asumismuodosta. Tietenkin juntteja on myös muualla kuin maalla, mutta ei kai se haitaksi ole, jos näkökulmaa tulee myös täältä landelta päin?

Kerro itsestäsi, millaisia kohteliaisuussääntöjä noudatat. Miten kunnioitat toisia ja miten haluat itseäsi kunnioitettavan?

Minulle kohteliaisuus maalaista kohtaan on esimerkiksi kärsivällisesti opettaa heille tapoja:

Syö suu kiinni, älä röyhtise ruoan päälle, pyyhi takamus ja pese pöntöstä röiskeet vessassa, älä tuijota kadullu ihmisiä, varisnkaan älä käännä päätäsi taakse päin jäädessäsi tuijottamaan.....

Onko sinulla joku maalaisserkku jonka kanssa sinun pitää kotonasi aterioida ja kun hän sen jälkeen menee kakkoselle sinun vessaasi, silloinko sinä menet  _kohteliaasti_   perässä  ja _kohteliaasti_  opetat miten pitää pyyhkiä ja miten pestä pönttö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kohtelee kaikkia ihmisiä tasa-arvoisen kohteliaasti. Jos nousee seisomaan kätellessään yhtä, nousee sitten seuraavienkin kohdalla sukupuolesta, iästä, ihonväristä ja titteleistä riippumatta. Jos ottaa hatun päästä kun joku saapuu paikalle, ottaa sitten muidenkin kohdalla. Epäkohteliaampaa on noudattaa "käytöstapoja" vain joidenkin kohdalla esim. iän perusteella, kuin olla noudattamatta ollenkaan. 

Tämä ei tietenkään estä antamasta istumapaikkaa vanhukselle, jolle seisominen on nuorempiaan raskaampaa.

Vierailija
704/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöydässä, porukassa yms. puhutaan asioista joista kaikki voivat olla kärryillä ja osallistua keskusteluun. "

Todellakin tämä!!

Vierailija
705/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istumapaikan antaminen esim. vanhukselle.

Istumapaikan antaminen sairaalle, vammaiselle tai muuten huonokuntoiselle ihmiselle iästä riippumatta.

Vierailija
706/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduilla ja jalankulkuväylillä on kohteliasta väistää niin edestä kuin takaa tulevia. Kohteliainta, järkevintä ja kaikille turvallisinta on kulkea väylän oikeaa laitaa. Ja muistaa porukalla mennä aina jonoon kun joku tulee edestä tai takaa ohi. Muistetaan, että täällä on muitakin liikkujia!

Vierailija
707/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pyydät toista ihmistä treffeille ja hän vastaa myöntävästi, älä sen jälkeen kysy ”no mitäs haluisit tehdä/minne haluaisit mennä?”

Sinulla tulee olla valmiina joku ajatus paikasta tai tekemisestä. Voitte sitten yhdessä neuvotella asiasta jos se ei vaikka ole treffikumppanille mieluinen.

Mulle on muutaman kerran osunut kohdalle tällainen tilanne ja se on aivan uskomattoman iso turn-off.

Vierailija
708/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittely on suomalaiselle kankeaa. Jos liikut jonkun kanssa ja törmäätte sun tuttuun, sinun pitäisi lyhyesti esitellä ihmiset toisilleen jos jäätte juttelemaan. Tai ainakin seuralaista pitäisi tämän sun tutun tervehtiä vaikka nyökkäämällä.

Vierailija
709/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittaessa tuntemattomalle henkilölle ihan ensimmäiseksi tiedustellaan onko hyvä aika puhua.

Puhelimeen EI VASTATA "haloo", vaan omalla kokonimellä. Tai firman puhelimeen firman nimellä plus omalla nimellä. Puheluihin ei jätetä vastaamatta vain siksi, että numero on vieras!

Vierailija
710/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmies ei suutele rööki suussa

Vierailija
711/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön

Ei ole korrektia änkeä yksityistiloihin jos ei olla ihan tuttavapiirissä.  Silloinkin luvalla.

Vierailija
712/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellessään mies liikkuu.

Vierailija
713/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ottavat päähineen pois sisällä.

Tämä.. Sukulaisen luona olen nähnyt vävyehdokkaita jotka tulee pöytään kahta kättä heilutellen, lippis päässä ja selaa puhelintaan jatkuvasti. Ei kaikki "nykynuoret" käyttäydy näin kuitenkaan, sanoisin onneksi että vähemmistö. Eli ei ihan otsikon mukainen vastaus, mutta silmiinpistävä ilmiö silti.

Hyvä vaan että tämä tapa on kuolemassa pois. Kukaan ei halua hilsepilveä lautaselleen, kun ruokapöydässä aletaan repiä päähineitä pois päästä. Kaiken lisäksi tämän muinaisen käytössäännön nykyjärjenvastainen sukupuolittuneisuus (naisille ON ok pitää lakkia päässä) on syrjivää ja seksististä.

Vierailija
714/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tosiaankin helmiä sioille. Ennen oli normaalia herrasmiehen käytöstä auttaa naiselta takki päältä, avata ovi hänelle, tarjota tuoli ravintolassa jne.  Näin olen itsekin tottunut toimimaan. Olen aina ajatellut että näiden tapojen taustalla on ollut arvostus ja kunnioitus daamia kohtaan. Jotkut naisoletetut tuntuvat edelleen arvostavan näitä tapoja, mutta toisinaan ei. esim. olen saanut kommentteja että "osaan kyllä itse avata oven", kun avaan oven daamille. Pitäisikö sitten luopua näistä vanhoillisista tavoista...

Kyllä. Näistä pitäisi luopua.

Vierailija
715/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teititellään oikeaoppisesti? Miten teititellä ja samaan aikaan puhua vain yhdestä henkilöstä?

Yhdelle: Kuinka Te olette voinut viime aikoina?

Monelle: Kuinka te olette voineet viime aikoina?

Olen yleensä kuullut jälkimmäistä käytettävän, vaikka olisi vain yksi ihminen kyseessä.

Vierailija
716/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nainen poistuu pöydästä, niin miehet nousevat seisomaan.  Taitaa olla jo vanha juttu ? 

Marskin ryyppy otetaan seisten ja kumartaen.  Vai miten se meni. 

Olen ollut ympäristössä, jossa todella kaikki miehet nousevat kun nainen saapuu tai poistuu ja täytyy sanoa, että siitä tulee kauhea sählinki ja rauhattomuus kun jatkuvasti noustaan ja taas istutaan. Näin siis kun noin kolmekymmenpäinen suku kokoontuu. Varmaan kohteliasta, mutta rasittavaa. 

Vierailija
717/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tajuaako tätä kukaan, mutta mä en ole toistaiseksi huomannut tätä kertaakaan kanssaihmisissäni.

Kun menet bussipysäkille ja seuraava bussisi lähtee 20 min päästä, odottelet siinä pysäkillä.

Pysäkille alkaa kerääntyä porukkaa ja juuri ennen bussin tuloa vielä joku sieltä juoksee pysäkille ehtiäkseen kyytiin. Kukaan ei ole tiedostavinaan tätä, että jotkut ovat odottaneet siellä pysäkillä ikuisuudelta tuntuneen ajan kenties huonossakin säässä ja silti jälkimmäisinä tulleet tyypit ovat menemässä ensimmäisten joukossa bussiin sisälle.

Minun mielestäni olisi kohteliasta ennen sinua pysäkillä odottaneita kohtaan päästää heidät ensin bussiin, jotta saavat varmasti istumapaikankin. Jos bussi täyttyy, niin kyllä se epäreilua olisi, että ensimmäisinä paikalla olleet joutuisivat vielä seisomaan bussissakin, kun etuilijat ovat ryysineet sisälle minä-kuplassaan.

Joku sisäinen vuoronumerosysteemi olisi toimiva, mutta ihmiset ei ole vielä niin kollektiivisessa tajunnassa keskenään..

Vierailija
718/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittelet ihmisiä, joiden oletat olevan vanhempia kuin itse olet.

Ei se mitään haittaakaan.

Minä saatan teititellä itseääni nuorempaan kaupan myyjätärtä kun tämä edustaa tiettyä yritystä kuten urheiluliikettä. Esimerkkilause: "Hei, onko Teillä semmoisia Niken uusia lenkkareita, joissa olisi todella paksut pohjat?"  Silloin se kyseinen myyjä on siis ennen kaikkea sen tietyn firman edustaja ja hänen pitäisi tietää asiakasta paremmin mitä kaupassa myydään.

Vierailija
719/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittaessa tuntemattomalle henkilölle ihan ensimmäiseksi tiedustellaan onko hyvä aika puhua.

Puhelimeen EI VASTATA "haloo", vaan omalla kokonimellä. Tai firman puhelimeen firman nimellä plus omalla nimellä. Puheluihin ei jätetä vastaamatta vain siksi, että numero on vieras!

Tää oli häiritsevää kun erään kaupungin teatterissa puvusta on puoli vastasi aina puheluun "puvustamo - Oma sukunimi-" ja kun ensimmäistä kertaa soitin, luulin soittaneen siis johonkin eri puvustamoon. Esim että puvustamo Mäkinen. En ymmärtänyt miksei sitä kaupungin teatteria voinut sanoa siihen, kun ei ollut mikään teatterin sisäinen kommunikaatio kyseessä.

Vierailija
720/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tosiaankin helmiä sioille. Ennen oli normaalia herrasmiehen käytöstä auttaa naiselta takki päältä, avata ovi hänelle, tarjota tuoli ravintolassa jne.  Näin olen itsekin tottunut toimimaan. Olen aina ajatellut että näiden tapojen taustalla on ollut arvostus ja kunnioitus daamia kohtaan. Jotkut naisoletetut tuntuvat edelleen arvostavan näitä tapoja, mutta toisinaan ei. esim. olen saanut kommentteja että "osaan kyllä itse avata oven", kun avaan oven daamille. Pitäisikö sitten luopua näistä vanhoillisista tavoista...

Suomessa vähän fifty-sixty, kannattaako ihan noin herrasmies olla. Mutta jos ulkomailla käyt ja siellä naisia deittailet, niin nämä herrasmiesten tavat ovat siellä edelleen arvossaan.

Kyllä omalle deitille ehdottomasti avataan ovet, autetaan takki päälle ja tuoli alle. Ei liian lipevästi vaan luontevasti. Tuo ovien availu erottaa työelämässä jyvät akanoista. Joskus olen saanut oven naamalleni, tai tullut melkein liiskatuksi ovenkarmiin, onneksi harvoin. Osaan hidastaa sopivasti ovelle tullessa, jolloin mies pystyy luontevasti avaamaan mulle oven. Toimii muuten loistavasti! Kiitän aina kauniisti. Voin joskus itsekin avata oven miehelle.

Hyviin tapoihin kuuluu myös osata ottaa kohteliaisuus hymyillen ja kiittäen vastaan. Mikään ei naisen osalta ole tökerömpää kuin ilmoittaa osaavansa itsekin pukea tai avata oven.

Niin, kuten tästäkin ketjusta huomaat, kaikki naiset eivät näin ajattele. Eli Suomessa ei kannata välttämättä näin herrasmies olla. Ulkomailla sitten asia on toisin, naiset pitävät täytenä moukkana, jos ei osaa ihan normaaleja herrasmiehen käytöstapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan