Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
681/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies menee aina edellä kahvilaan.

Tästä en ollut tietoinen.

Vierailija
682/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maybe it’s just me, mutta työpaikallani olen huomannut (ennen etätyövaiheita tietenkin), että uudet työntekijät eivät lähes järjestään enää esittäydy oma-aloitteisesti. Lähinnä ns. nuoria, eli 20-39v. Mielestäni ennen kyllä tehtiin niin ja se kuuluisi hyviin tapoihin. Ihmisiä ei ole firmassa niin paljon, etteikö samoihin naamoihin törmäisi ihan koko ajan. Ruvetaan vaan pyörimään siellä ns H. Moilasena. Toki voin AINA itse mennä esittäytymään, mutta haluan kokeilla tapahtuuko jotain jos en mene 😀

Autolla ajaessa. Ennen jos annoit tietä vastaantulevalle autolle syystä tai toisesta, kyllä se käsi nousi sieltä kiitoksen merkiksi. Nykyisin ei enää koskaan. Toisaalta, tuntuu että nykyään hädintuskin tiedetään mikä on väistämusvelvollisuus oikealta tai suurinpiirtein kolmion takaa tullessa, joten ei ihme...

Tuota esittäytymis asiaa olen myös ihmetellyt. Meille tuli kasa uusia työntekijöitä hiljattain, KUKAAN ei esittäytynyt oma-aloitteisesti, vaan minä tein aloitteen.

Samoin oman lapsen päikkyryhmään on tullut uusi ope, nimen teidän. Pihalla olen uuden ihmisen nähnyt ja hän on jotain kommentoinut lapsestani sivusta, mutta en tiedä onko hän jonkun muun ryhmän hoitaja vai tämä uusi ope. 

Musta olisi asiallista esittäytyä, että olen se ja se, lapsesi uusi ope. Toki kysynkin, mutta aloitteen voisi ajatella tulevan sieltäpäin.

Niin ja työpaikoilla nimenomaan niin, että uudet työntekijät esittäytyvät vanhoille ja automaattisesti tyyliin , hri minä olen se ja se ja aloitan täällä siinä ja siinä tehtävässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä kaikki mies tekee sitä ja tätä naisen takia -kohteliaisuudet ovat kaikki nykyään epäkohteliaisuuksia. Niillä pidetään yllä miehen valta-asemaa naisiin (muihin sukupuoliin) nähden.

Kohteliasta on huomioida tasa-arvo. Ovesta menee se, joka sattuu kulkemaan edellä. Portaissa kulkee edellä se, joka sattuu kulkemaan edellä. Miehet katselee johonkin muualle kuin hameen alle, jos naisen takana. Taksimatkat ja ravintolalaskut mies ja nainen maksavat löhtökohtaisesti puoliksi.

Mies ei anna istumapaikkaansa naisoletetulle, koska jälkimmäinen ei ole lähtökohtaisesti enempää sen tarpeessa. Jne. Jne.

Kohteliasta ja huomaavaista on lopettaa kaikenlainen mies-nainen-asetelmaan perustuva keppulointi.

Esimerkiksi se, että mies avaa oven naiselle ja päästää tämän menemään ensin ei välttämättä ole kohteliaisuus. Olen kuullut väitettävän, että näin on tehty siksi, että mahdollinen huoneessa piilevä hyökkääjä käykin naisen, eikä miehen kimppuun.

Vierailija
684/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätellessä nostetaan se perse ylös penkistä. Tämä tuppaa unohtumaan etenkin nuoremmilla.

Kerran kättelin naista sohvan perukoilta.  Siitä sain ripitystä kaikkien kuullen!

Vierailija
685/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten ei kyllä tarvitse nousta penkitä kätellessä.

Riippuu vähän siitä miten nuori nainen on ja käteltävän ikä.

Vierailija
686/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vain jalankulkijalla on AINA ETUMENO-OIKEUS, kun on suojatie. Siihen ei ole ikärajaa. Kyllä tällaiset asiat täytyy tietää ja opettaa, myös autoilija on 100 % väistämisvelvoinen, kaikki autot, bussit, rekat yms.

Vierailija
687/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan annetaan kaikille ruokarauha. Muulloin voi puhua ääneen asioista, koskaan ei saa kuiskia seurassa. Eikä puhuta ruoka suussa. Ei kaivella takamustaan. Ei hotkita ruokaa, ei käyttäydytä, kuin porsas.

Vierailija
688/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä." 

Ylöspäin mentäessä mies edellä. 

Voi johtua naisen kropan ikävästä tuijottelusta.  Se oli minihameaikaa.

Vierailija
689/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynnyksen yli ei kätellä. Ja jalat edellä talosta kannetaan vain kuollut.

Kerran lanssimiehet tuli hakemaan kovista kivuista kärsivää sukulaista sairaalaan. Eivät onnettomat tienneet tätä tapaa, vaikka jo työn puolesta pitäisi tietää. Emäntä pisti heidät kääntämään paarinsa niin, ettei sairaan tarvinnut lähteä jalat edellä. Ja hän palasikin terveenä takaisin aikanaan!

Nämä ei kuulu tapoihin vaan taikauskoon. Kynnyksenyli kättely aiheuttaa vihamiehiä ja jalat edellä tarkoittaa kuolemaa. Taikausko ei liity käyttäytymissääntöihin.

Tottakai taikausko kuuluu käyttäytymissääntöihin. On esim. alkuasukkaita, jotka uskovat, että valokuvaaminen vie valokuvatun sielun. Minusta olisi aika tökeröä mennä väkisin kuvaamaan näin uskovaa ihmistä, vaikka itse en tuohon uskoisikaan.

Toisten huomiointi on se juttu. Ja onhan se aika karua viedä ihminen pois jalat edellä varsinkin tilanteessa, jossa ei tiedetä, palaako hän koskaan terveenä takaisin. Se tuntuu omaisista pahalta.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen mielikuva, että tuo jalat edellä -uskomus perustuu sodanaikaiseen (?) käytäntöön. Eräänlainen nopea triage, kun näkee tuodaanko potilas hoidettavaksi jalat vai pää edellä, edellisellä ei ole enää kiire. - Minua on haettu ambulanssilla jos jonkun kerran, samoin puolisoa, molemmilla kun on kaikenlaista sairautta ristinä. Oman kokemukseni mukaan paareilla maatessa on aivan sama, miten päin matka etenee, kunhan etenee, ja olen sentään se ketjun takapajuinen. Vierestä katsottuna sama juttu, siinä on tilanne, jossa tavat ikäänkuin menettävät merkitystään, kun ensihoitajat lampsivat olohuoneeseen.

Kuolleet vietiin ennen jalat edellä ettei kuollut nähnyt kuljettua  reittiä mitä kautta hänet vietiin pois eikä täten voinut palata kummittelemaan. Saman kaltainen on myös hautakiven historia. Haudalle laitettiin kivi pitämään vainajan haudassaan. Ennen pelättiin kummittelua.

Vierailija
690/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Naiselle voi olla kiusallista, jos miehen silmät ovat naisen pepun tasalla.  Mentiin sitten vaikka portaissa. 

Tuo hattu-juttu ei varmaan enää muodissa. 

Vierailija
691/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Nainen kulkee alas tultaessa ensin, ylös mentäessä jäljessä miestä. Tämä siksi, että mies vahingossa näkisi hameen alle/vilahtavaa nilkkaa, se kun oli entisaikaan tosi tökeröä. 

Noin se menee.

Vierailija
692/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaadeta kahvilautaselle ja ryystetä.

Vierailija
693/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryystäminen, suu auki syöminen, maiskutus, röyhtäily ja piereskely on ruokapöydässä kielletty. Kyynärpäitä ei laiteta pöydälle.

Itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
694/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaessa tuntemattomalle henkilölle ihan ensimmäiseksi tiedustellaan onko hyvä aika puhua.

Vierailija
695/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmies pyyhkii elimensä kärjen wc-paperiin aina virtsattuaan.

Vierailija
696/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko "harvinaista" tietoa, mutta nykyaikana lääkärit eivät osaa ottaa vastaan ja hyvästellä potilasta oikein. (tämä siis ei-koronakontekstissa) Heidän pitäisi nousta tuoliltaan, katsoa silmiin, kätellä ja esittäytyä alussa. Liian monille näköjään ylivoimaista. Joskus lekurit käyvät vain huutamassa potilaan nimen odotustilaan ja kipittävät saman tien takaisin huoneeseensa istumaan. Lopussa eivät myöskään välttämättä saa takapuoltaan irti pallista, siinä kököttävät ja jotain heippaavat. Juokseehan se huippupalkka vähemmälläkin vaivannäöllä.

Vierailija
697/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin olet ja sen kyllä huomaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska asun maalla ja koska juuri nyt on ''tilanne päällä'', niin:

Kysy aina maanomistajan lupa, ennen kuin menet toisen maille esim. ison telaketju-kulkuneuvon kanssa. Kysy myös lupa minkä tahansa moottoriajoneuvon kuljettamiseen toisen mailla. (esim. moottorikelkka)

Jos maanomistaja on ilmaissut, että ei hyväksy maillaan metsästystä, kunnioita kieltoa ja toisen maita,

älä rupea vänkäämään vastaan. 

Tällaisten oikeuksien takana on Suomen laki.

Toivoisin että isännille järjestettäisiin jonkinlainen käytös- ja kohteliaisuuskoulu yhdistettynä tietoiskuun maanomistajan lakiin kirjatuista oikeuksista.

Lues kuule muutama sivu tätä internettekstiä tukijussi hei, niin ymmärrät, että täällä keskustellaan hiukan eri asioista kuin sun omien nurkkies puolustustaistelusta. 

Oletin, että kaupunkilaiset osaavat lukea kirjoituksestani sen, että toisen omaisuutta kunnioitetaan aina ja kaikissa tilanteissa. Toisen yksityisyyttä, reviiriä ja omaisuutta voi yhtä hyvin kaupunkilainenkin kunnioittaa. Olen asunut kaupungissa huomattavan osan elämästäni, ja on kokemuksia myös siitä asumismuodosta. Tietenkin juntteja on myös muualla kuin maalla, mutta ei kai se haitaksi ole, jos näkökulmaa tulee myös täältä landelta päin?

Kerro itsestäsi, millaisia kohteliaisuussääntöjä noudatat. Miten kunnioitat toisia ja miten haluat itseäsi kunnioitettavan?

Oletit väärin. Sellaista ei voi lukea mitä siihen ei ole kirjoitettu.

Minulle kohteliaisuus maalaista kohtaan on esimerkiksi kärsivällisesti opettaa heille tapoja:

Syö suu kiinni, älä röyhtise ruoan päälle, pyyhi takamus ja pese pöntöstä röiskeet vessassa, älä tuijota kadullu ihmisiä, varisnkaan älä käännä päätäsi taakse päin jäädessäsi tuijottamaan.....

Ihan tuollaisia perusjuttuja, mutta mielestäni on kohteliasta heille niitä opettaa kaupungissa käydessään

Vierailija
698/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin saattamassa rakasta vainajaa eli edellä meni ruumisauto ja tultiin perässä omalla autolla.

moni jalankulkija vain vilkaisi uteliaana ja jatkoi kiireesti matkaa mutta eräs vanhempi herra pysähtyi ja otti hatun päästään reittimme varrella. Se lämmitti mieltä sillä hetkellä. Ajattelin, miten kaunis tuo vanhanaikainen ele oli, ja miten hyvältä tuo pieni lämmin huomio tuntui tuolla raskaalla hetkellä.

Tosin olen itse itsestäni huomannut, että kun arkkuauto tulee, niin empä sitä juuri huomioi mulkaisua enempää. Toivoisin, että nyt vastaisuudessa ymmärtäisin huomioida.

Vierailija
699/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ottavat päähineen pois sisällä.

Tämä.. Sukulaisen luona olen nähnyt vävyehdokkaita jotka tulee pöytään kahta kättä heilutellen, lippis päässä ja selaa puhelintaan jatkuvasti. Ei kaikki "nykynuoret" käyttäydy näin kuitenkaan, sanoisin onneksi että vähemmistö. Eli ei ihan otsikon mukainen vastaus, mutta silmiinpistävä ilmiö silti.

Vierailija
700/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko "harvinaista" tietoa, mutta nykyaikana lääkärit eivät osaa ottaa vastaan ja hyvästellä potilasta oikein. (tämä siis ei-koronakontekstissa) Heidän pitäisi nousta tuoliltaan, katsoa silmiin, kätellä ja esittäytyä alussa. Liian monille näköjään ylivoimaista. Joskus lekurit käyvät vain huutamassa potilaan nimen odotustilaan ja kipittävät saman tien takaisin huoneeseensa istumaan. Lopussa eivät myöskään välttämättä saa takapuoltaan irti pallista, siinä kököttävät ja jotain heippaavat. Juokseehan se huippupalkka vähemmälläkin vaivannäöllä.

Mä olen ajatellut että se johtuu ainakin osittain siitä että niillä on niin kauhea kiire kun vaaditaan kovaa tahtia. Vaikka ne pienet kohteliaisuudet ei paljon aikaa vie, voi olla ettei sitä ehdi ajatella kun aivot juoksee niin monessa asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi