Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Minä en pidä kailottamisesta/käkätyksestä/mölöttämisestä. -Muuten pidän "hyviä käytöstapoja" ja "etikettiä" näyttelemisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ottavat päähineen pois sisällä.
Tämä.. Sukulaisen luona olen nähnyt vävyehdokkaita jotka tulee pöytään kahta kättä heilutellen, lippis päässä ja selaa puhelintaan jatkuvasti. Ei kaikki "nykynuoret" käyttäydy näin kuitenkaan, sanoisin onneksi että vähemmistö. Eli ei ihan otsikon mukainen vastaus, mutta silmiinpistävä ilmiö silti.
Hyvä vaan että tämä tapa on kuolemassa pois. Kukaan ei halua hilsepilveä lautaselleen, kun ruokapöydässä aletaan repiä päähineitä pois päästä. Kaiken lisäksi tämän muinaisen käytössäännön nykyjärjenvastainen sukupuolittuneisuus (naisille ON ok pitää lakkia päässä) on syrjivää ja seksististä.
Minä oletan että herra lippispää ymmärtää ottaa sen lippiksen päästään heti eteisessä samalla kun riisuu kenkänsä, eikä vasta ruokapöydässä. Jos ei itse ymmärrä, minä ohjeistan. Aina on lakki jäänyt eteiseen vierailun ajaksi. Ei meillä naisetkaan ruokaile pipo päässä kotona. Jossain mäkkärissä tehkööt mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain asiassa ollaan Suomessa sentään muita maita edellä. On todella idioottimaista tehdä numero toisen ihmisen ruumiintoiminnoista.
Viitaten siis "terveydeksi" sanomiseen toisen aivastaessa.
Miten niin? Ihan normaalia useissa Euroopan maissa.
Niinhän hän kirjoitti, että Suomessa ollaan edellä eikä tehdä siitä numeroa, Euroopan useissa maissa tehdään. Se on ärsyttävää kun vaikka töissä ulkomailla aivastat niin puoli toimistoa huutaa vähän aikaa terveydeksi, ja kun aivastat uudestaan niin ne huutaa vielä enemmän.
Tervehtiminen ja kiittäminen. Monille ylivoimaista
Suomessa ei osata enää sanoa mitään kun ojennetaan toiselle henkilölle jotain. Muissa maissa tässäkin kuuluu sanoa jotain kohteliasta, esim. Ranskassa sanotaan vaikkapa kaupassa "Tenez, Madame" kun ojennetaan seteliä tms. Tuossa on etuna sekin, että jos toinen on kiireinen, hän huomaa sinut ojentamassa sitä rahaa.
Suomalainen tuppisuu voi joutua nolona töröttämään sen rahansa kanssa kauan vaikkapa baarissa jos ei saa sitä suutaan auki.
Vierailija kirjoitti:
Kätellessä nostetaan se perse ylös penkistä. Tämä tuppaa unohtumaan etenkin nuoremmilla.
Naisen ei tarvitse nousta seisomaan kätellessä. Voi siis istua paikallaan kätellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätellessä nostetaan se perse ylös penkistä. Tämä tuppaa unohtumaan etenkin nuoremmilla.
Naisen ei tarvitse nousta seisomaan kätellessä. Voi siis istua paikallaan kätellessä.
Kyllä se pepullaan pönöttäminen on vaan usein aika törkeän oloista, varsinkin jos tervehtijä on iäkäs ja joutuu kumartumaan hankalaan asentoon vaan siksi että joku nuorempi ei saanut peppuaan irti penkistä.
Kyllä olen itse useissa vähänkään arvokkaammissa tilaisuuksissa noussut seisomaan, kun tervehdin, vaikka nainen olenkin.
Tilannetaju kuuluu mielestäni käytöstapoihin, ei pilkuntarkka sääntöjen noudattaminen joka tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pepullaan pönöttäminen on vaan usein aika törkeän oloista, varsinkin jos tervehtijä on iäkäs ja joutuu kumartumaan hankalaan asentoon vaan siksi että joku nuorempi ei saanut peppuaan irti penkistä.
Kyllä olen itse useissa vähänkään arvokkaammissa tilaisuuksissa noussut seisomaan, kun tervehdin, vaikka nainen olenkin.
Tilannetaju kuuluu mielestäni käytöstapoihin, ei pilkuntarkka sääntöjen noudattaminen joka tilanteessa.
Ja muutenkin jotenkin aika ristiriitaista huudella tasa-arvon perään, jos on kuitenkin kannattamassa jotain sukupuolittuneita käytäntöjä. Aika päästä eroon tuollaisista eroista sukupuolen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ottavat päähineen pois sisällä.
Tämä.. Sukulaisen luona olen nähnyt vävyehdokkaita jotka tulee pöytään kahta kättä heilutellen, lippis päässä ja selaa puhelintaan jatkuvasti. Ei kaikki "nykynuoret" käyttäydy näin kuitenkaan, sanoisin onneksi että vähemmistö. Eli ei ihan otsikon mukainen vastaus, mutta silmiinpistävä ilmiö silti.
Hyvä vaan että tämä tapa on kuolemassa pois. Kukaan ei halua hilsepilveä lautaselleen, kun ruokapöydässä aletaan repiä päähineitä pois päästä. Kaiken lisäksi tämän muinaisen käytössäännön nykyjärjenvastainen sukupuolittuneisuus (naisille ON ok pitää lakkia päässä) on syrjivää ja seksististä.
Minä oletan että herra lippispää ymmärtää ottaa sen lippiksen päästään heti eteisessä samalla kun riisuu kenkänsä, eikä vasta ruokapöydässä. Jos ei itse ymmärrä, minä ohjeistan. Aina on lakki jäänyt eteiseen vierailun ajaksi. Ei meillä naisetkaan ruokaile pipo päässä kotona. Jossain mäkkärissä tehkööt mitä haluavat.
Mihin huonot käytöstapasi perustuvat? Miksi et anna ihmisen pukeutua niin kuin hän parhaaksi katsoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ei? En minäkään sitten miehenä nouse. Aivan naurettavaa, että yhden odotetaan pomppivan ylös alas toisen röhnöttäessä ahterillaan - ja kaikki vain sen perusteella, mitä jalkovälistä oletetusti löytyy. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynnyksen yli ei kätellä. Ja jalat edellä talosta kannetaan vain kuollut.
Kerran lanssimiehet tuli hakemaan kovista kivuista kärsivää sukulaista sairaalaan. Eivät onnettomat tienneet tätä tapaa, vaikka jo työn puolesta pitäisi tietää. Emäntä pisti heidät kääntämään paarinsa niin, ettei sairaan tarvinnut lähteä jalat edellä. Ja hän palasikin terveenä takaisin aikanaan!
Nämä ei kuulu tapoihin vaan taikauskoon. Kynnyksenyli kättely aiheuttaa vihamiehiä ja jalat edellä tarkoittaa kuolemaa. Taikausko ei liity käyttäytymissääntöihin.
Tottakai taikausko kuuluu käyttäytymissääntöihin. On esim. alkuasukkaita, jotka uskovat, että valokuvaaminen vie valokuvatun sielun. Minusta olisi aika tökeröä mennä väkisin kuvaamaan näin uskovaa ihmistä, vaikka itse en tuohon uskoisikaan.
Toisten huomiointi on se juttu. Ja onhan se aika karua viedä ihminen pois jalat edellä varsinkin tilanteessa, jossa ei tiedetä, palaako hän koskaan terveenä takaisin. Se tuntuu omaisista pahalta.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen mielikuva, että tuo jalat edellä -uskomus perustuu sodanaikaiseen (?) käytäntöön. Eräänlainen nopea triage, kun näkee tuodaanko potilas hoidettavaksi jalat vai pää edellä, edellisellä ei ole enää kiire. - Minua on haettu ambulanssilla jos jonkun kerran, samoin puolisoa, molemmilla kun on kaikenlaista sairautta ristinä. Oman kokemukseni mukaan paareilla maatessa on aivan sama, miten päin matka etenee, kunhan etenee, ja olen sentään se ketjun takapajuinen. Vierestä katsottuna sama juttu, siinä on tilanne, jossa tavat ikäänkuin menettävät merkitystään, kun ensihoitajat lampsivat olohuoneeseen.
Kuolleet vietiin ennen jalat edellä ettei kuollut nähnyt kuljettua reittiä mitä kautta hänet vietiin pois eikä täten voinut palata kummittelemaan. Saman kaltainen on myös hautakiven historia. Haudalle laitettiin kivi pitämään vainajan haudassaan. Ennen pelättiin kummittelua.
Sairaaloissa toimitaan edelleen noin, jos sua viedään jalat edellä huoneesta, voit päätellä että olet menossa saattohoitoon.
Olen täällä vain töissä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitittelet ihmisiä, joiden oletat olevan vanhempia kuin itse olet.
Ei se mitään haittaakaan.
Minä saatan teititellä itseääni nuorempaan kaupan myyjätärtä kun tämä edustaa tiettyä yritystä kuten urheiluliikettä. Esimerkkilause: "Hei, onko Teillä semmoisia Niken uusia lenkkareita, joissa olisi todella paksut pohjat?" Silloin se kyseinen myyjä on siis ennen kaikkea sen tietyn firman edustaja ja hänen pitäisi tietää asiakasta paremmin mitä kaupassa myydään.
Se ei ole teitittelyä, vaan kysymys, onko teillä(monikko) täällä liikkeessä sitä ja tätä.
Kun puhutaan ryhmässä, otetaan kaikki huomioon ja annetaan puheenvuoroa kaikille tasapuolisesti.
Jotkut on sellasia että puhuu tutun kanssa vuorotellen käläkälä ja jättää vähemmän tutut ulkopuolelle ilman aikaa sanoa mitään väliin jos ei halua puhua toisten päälle.
Jotkut alkehittyneet olennot tosin voi kuvitella että ne vähemmän tutut on vain alistujia.
Öisin kerrostalossa pitää olla ihan hiljaa. Siis ei mitään lätinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.
"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.
Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi?
Presidentti ja vaikka nuori tohtori voi kohteliaasti viitata eläkeläismummulle, että olkaa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynnyksen yli ei kätellä. Ja jalat edellä talosta kannetaan vain kuollut.
Kerran lanssimiehet tuli hakemaan kovista kivuista kärsivää sukulaista sairaalaan. Eivät onnettomat tienneet tätä tapaa, vaikka jo työn puolesta pitäisi tietää. Emäntä pisti heidät kääntämään paarinsa niin, ettei sairaan tarvinnut lähteä jalat edellä. Ja hän palasikin terveenä takaisin aikanaan!
Nämä ei kuulu tapoihin vaan taikauskoon. Kynnyksenyli kättely aiheuttaa vihamiehiä ja jalat edellä tarkoittaa kuolemaa. Taikausko ei liity käyttäytymissääntöihin.
Tottakai taikausko kuuluu käyttäytymissääntöihin. On esim. alkuasukkaita, jotka uskovat, että valokuvaaminen vie valokuvatun sielun. Minusta olisi aika tökeröä mennä väkisin kuvaamaan näin uskovaa ihmistä, vaikka itse en tuohon uskoisikaan.
Toisten huomiointi on se juttu. Ja onhan se aika karua viedä ihminen pois jalat edellä varsinkin tilanteessa, jossa ei tiedetä, palaako hän koskaan terveenä takaisin. Se tuntuu omaisista pahalta.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen mielikuva, että tuo jalat edellä -uskomus perustuu sodanaikaiseen (?) käytäntöön. Eräänlainen nopea triage, kun näkee tuodaanko potilas hoidettavaksi jalat vai pää edellä, edellisellä ei ole enää kiire. - Minua on haettu ambulanssilla jos jonkun kerran, samoin puolisoa, molemmilla kun on kaikenlaista sairautta ristinä. Oman kokemukseni mukaan paareilla maatessa on aivan sama, miten päin matka etenee, kunhan etenee, ja olen sentään se ketjun takapajuinen. Vierestä katsottuna sama juttu, siinä on tilanne, jossa tavat ikäänkuin menettävät merkitystään, kun ensihoitajat lampsivat olohuoneeseen.
Kuolleet vietiin ennen jalat edellä ettei kuollut nähnyt kuljettua reittiä mitä kautta hänet vietiin pois eikä täten voinut palata kummittelemaan. Saman kaltainen on myös hautakiven historia. Haudalle laitettiin kivi pitämään vainajan haudassaan. Ennen pelättiin kummittelua.
Sairaaloissa toimitaan edelleen noin, jos sua viedään jalat edellä huoneesta, voit päätellä että olet menossa saattohoitoon.
Kuljetetaanko potilaat saattohoitoon tarkoituksella jalat edellä? Perheenjäsenelleni tehtiin niin, ja kyllä hän huomasi sekä pahoitti mielensä.
Vanhasta käytös kirjasta yksi etiketti säännöistä. Jos nainen pieraisee esim. ruokapöydässä, jossa on muitakin vieraita, niin miehen tulee pyytää anteeksi ja ottaa syy omaan nilkkaan. :)
Tätä on aika huvittavaa lukea. Hyvä käytös loistaa poissaolollaan monissa näissä kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin olet ja sen kyllä huomaa jänkkämisestä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olet ja sen kyllä huomaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska asun maalla ja koska juuri nyt on ''tilanne päällä'', niin:
Kysy aina maanomistajan lupa, ennen kuin menet toisen maille esim. ison telaketju-kulkuneuvon kanssa. Kysy myös lupa minkä tahansa moottoriajoneuvon kuljettamiseen toisen mailla. (esim. moottorikelkka)
Jos maanomistaja on ilmaissut, että ei hyväksy maillaan metsästystä, kunnioita kieltoa ja toisen maita,
älä rupea vänkäämään vastaan.
Tällaisten oikeuksien takana on Suomen laki.
Toivoisin että isännille järjestettäisiin jonkinlainen käytös- ja kohteliaisuuskoulu yhdistettynä tietoiskuun maanomistajan lakiin kirjatuista oikeuksista.
Lues kuule muutama sivu tätä internettekstiä tukijussi hei, niin ymmärrät, että täällä keskustellaan hiukan eri asioista kuin sun omien nurkkies puolustustaistelusta.
Oletin, että kaupunkilaiset osaavat lukea kirjoituksestani sen, että toisen omaisuutta kunnioitetaan aina ja kaikissa tilanteissa. Toisen yksityisyyttä, reviiriä ja omaisuutta voi yhtä hyvin kaupunkilainenkin kunnioittaa. Olen asunut kaupungissa huomattavan osan elämästäni, ja on kokemuksia myös siitä asumismuodosta. Tietenkin juntteja on myös muualla kuin maalla, mutta ei kai se haitaksi ole, jos näkökulmaa tulee myös täältä landelta päin?
Kerro itsestäsi, millaisia kohteliaisuussääntöjä noudatat. Miten kunnioitat toisia ja miten haluat itseäsi kunnioitettavan?
Minulle kohteliaisuus maalaista kohtaan on esimerkiksi kärsivällisesti opettaa heille tapoja:
Syö suu kiinni, älä röyhtise ruoan päälle, pyyhi takamus ja pese pöntöstä röiskeet vessassa, älä tuijota kadullu ihmisiä, varisnkaan älä käännä päätäsi taakse päin jäädessäsi tuijottamaan.....Onko sinulla joku maalaisserkku jonka kanssa sinun pitää kotonasi aterioida ja kun hän sen jälkeen menee kakkoselle sinun vessaasi, silloinko sinä menet _kohteliaasti_ perässä ja _kohteliaasti_ opetat miten pitää pyyhkiä ja miten pestä pönttö?
Ei pelkästään maalaisserkun kanssa vaan ihan muiden maalaisten kun vain asian huomaan. Esimerkiksi kahvilassa/ravintolassa saatan poiketa WC:ssä tarkistamassa meikkni, kun olen huomannut maalaisen menevän sinne. Peilin edestä sitten annan ohjeet kopissa toimitustaan tekevälle heinähatulle
Nainen ei oikeastwwn pidä lakkia pöydässä, nainen pitää ruokapöydässä asuun kuuluvaa hattua tai "hattua" (joka jonkun silmiin saattaa näyttää pöytäkoristeelta).