Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Olen täällä vain töissä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitittelet ihmisiä, joiden oletat olevan vanhempia kuin itse olet.
Ei se mitään haittaakaan.
Minä saatan teititellä itseääni nuorempaan kaupan myyjätärtä kun tämä edustaa tiettyä yritystä kuten urheiluliikettä. Esimerkkilause: "Hei, onko Teillä semmoisia Niken uusia lenkkareita, joissa olisi todella paksut pohjat?" Silloin se kyseinen myyjä on siis ennen kaikkea sen tietyn firman edustaja ja hänen pitäisi tietää asiakasta paremmin mitä kaupassa myydään.
Öö siis minäkin kysyn noin, mutta en ole koskaan ajatellut että teitittelisin sitä myyjää, vaan tarkoitan "teillä" sitä liikettä, teidän liike, kun ei se sen myyjän liike ole.
Kaikista yleisin, minkä huomaan, mitä ihmiset tekee hyvin tiedostamattaan on se, että ei olla aidosti kuuntelevia. Eli kuullaan kyllä mutta ei kuunnella.
Esimerkki tästä: joku kertoo jotain, niin sitten kaikki sukulaiset on sillai että ''Joo kuule mullakin kävi samalla lailla tossa töissä tänään'' tai ''Joo mä kans oon miettinyt tota varsinkin kun eilen tossa mietin kun''....
ite ainakin kiinnitän paljon huomiota siihen, että moni alkaa aina selittämään omista kokemuksistaan ja mielipiteistään, mitkä kumpuaa toisen aloituksesta ja sitten se toisen ihmisen aloitus/asia jää ihan sivuun.
hyvät ihmiset, malttakaa siis aidosti kuunnella ja keskittyä toisen asiaan, omia kokemuksia ei tarvitse tuoda jokaikiseen asiaan :)
Vierailija kirjoitti:
Naisten ei kyllä tarvitse nousta penkitä kätellessä.
Nainenkin nousee penkistä jos käteltävä on selvästi sinua vanhempi tai korkea-arvoisempi henkilö.
Mies ottaa hississä hatun pois, jos hississä on nainen.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta sellainen tietty itsehillintä/suvaitseva sietäminen tilanteissa, joissa joku tekee jonkin pienen mokan. Siis sellaisen mistä ei kuitenkaan seuraa mitään vakavaa ainakaan.
juupaseipäseikunjoo kirjoitti:
En tiedä tajuaako tätä kukaan, mutta mä en ole toistaiseksi huomannut tätä kertaakaan kanssaihmisissäni.
Kun menet bussipysäkille ja seuraava bussisi lähtee 20 min päästä, odottelet siinä pysäkillä.
Pysäkille alkaa kerääntyä porukkaa ja juuri ennen bussin tuloa vielä joku sieltä juoksee pysäkille ehtiäkseen kyytiin. Kukaan ei ole tiedostavinaan tätä, että jotkut ovat odottaneet siellä pysäkillä ikuisuudelta tuntuneen ajan kenties huonossakin säässä ja silti jälkimmäisinä tulleet tyypit ovat menemässä ensimmäisten joukossa bussiin sisälle.
Minun mielestäni olisi kohteliasta ennen sinua pysäkillä odottaneita kohtaan päästää heidät ensin bussiin, jotta saavat varmasti istumapaikankin. Jos bussi täyttyy, niin kyllä se epäreilua olisi, että ensimmäisinä paikalla olleet joutuisivat vielä seisomaan bussissakin, kun etuilijat ovat ryysineet sisälle minä-kuplassaan.
Joku sisäinen vuoronumerosysteemi olisi toimiva, mutta ihmiset ei ole vielä niin kollektiivisessa tajunnassa keskenään..
Jos se viimeisenä tullut on lähimpänä ovea kun bussi pysähtyy, niin ekana sisälle vaan. Enemmän häiritsee sellainen kun aletaan tanssahtelemaan ja väistelemään että ei kun mee sää, ei kun mee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saatan teititellä itseääni nuorempaan kaupan myyjätärtä kun tämä edustaa tiettyä yritystä kuten urheiluliikettä. Esimerkkilause: "Hei, onko Teillä semmoisia Niken uusia lenkkareita, joissa olisi todella paksut pohjat?" Silloin se kyseinen myyjä on siis ennen kaikkea sen tietyn firman edustaja ja hänen pitäisi tietää asiakasta paremmin mitä kaupassa myydään.
Öö siis minäkin kysyn noin, mutta en ole koskaan ajatellut että teitittelisin sitä myyjää, vaan tarkoitan "teillä" sitä liikettä, teidän liike, kun ei se sen myyjän liike ole.
Mutta minähän kohdistan sen kysymyksen vain yhdelle paikalla olevalle myyjälle (Teille) enkä kahdelle tai useammalle myyjälle (teille) samanaikaisesti.
Toisaalta jos kyseessä olisi pääasiassa yhden henkilön firma kuten pyöräkorjaamo saattaisin sinutella samanikäistä tai vanhempaa miesoletettua. Esimerkkilause: "Hei, löytyykö sinulta vielä aitoja nokialaisia maastopyöränrenkaat vai pitääkä tyytyä Made in China tuotteisiin?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minähän kohdistan sen kysymyksen vain yhdelle paikalla olevalle myyjälle (Teille) enkä kahdelle tai useammalle myyjälle (teille) samanaikaisesti.
Toisaalta jos kyseessä olisi pääasiassa yhden henkilön firma kuten pyöräkorjaamo saattaisin sinutella samanikäistä tai vanhempaa miesoletettua. Esimerkkilause: "Hei, löytyykö sinulta vielä aitoja nokialaisia maastopyöränrenkaat vai pitääkä tyytyä Made in China tuotteisiin?"
Joo kyllä, yhdelle myyjälle se kysymys on, mutta teidän liike, teidän jotka täällä on kaikki duunissa te työyhteisönä, onko teidän porukalla pitämässä liikkeessä. En osaa selittää. Peukuttajat ymmärtää mitä tarkoitan.
Voin kysyä kaveriltakin esim "onko teillä kotona sellaista-" enkä teitittele kaveriani, vaan viittaan siihen, että kaveri asuu useamman ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeanpuoleinen kävelyliikenne kaupoissa ja jalkakäytävillä.
Lähtöisin siitä että aikoinaan ohitettiin toinen aseettoman käden puolelta. Sieltä on myös käden heilautus tervehtimiseen. Näytetään ettei ole asetta.
Tästä ei ole tietoakaan Jyväskylässä. Suurin osa ihmisistä kävelee vasemmalla tai keskellä katua ja mulkoilee, jos yrität itse kävellä oikealla puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeanpuoleinen kävelyliikenne kaupoissa ja jalkakäytävillä.
Lähtöisin siitä että aikoinaan ohitettiin toinen aseettoman käden puolelta. Sieltä on myös käden heilautus tervehtimiseen. Näytetään ettei ole asetta.Tästä ei ole tietoakaan Jyväskylässä. Suurin osa ihmisistä kävelee vasemmalla tai keskellä katua ja mulkoilee, jos yrität itse kävellä oikealla puolella.
Osalle on juurtunut päähän se vanha sääntö että jalankulkija kulkee maantien vasenta laitaa pitkin huomatakseen paremmin vastaantulevat autot. Sitten he sekoittavat tuon säännön niihin teihin, joita käyttävät vain jalankulkijat ja pyöräilijät.
Esimerkiksi jos jalankulkijat käyttävät sillan yli menevää tietä, jossa autoilla on selvästi omat ajokaistansa, niin kevyt liikenne toimii huomattavasti sulavamman kun kaikki jalankulkijat kävelevät tien oikeaa laitaa. Myös polkupyöräilijöiden on helpompi ennakoida jalankulkijoiden liikkeet kun nämä eivät haahuile sen kevyen liikenteen väylän keskellä etenkin sen vuoksi että nämä joutuvat väistämään niitä vasenta laitaa pitkin käveleviä vastaantulijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat ihmiset ja miehet aina nousevat seisomaan, kun kätellään. Vanhemmat naiset voivat istua. Kyllä.näytti typerältä, kun työpaikalla nuori mies ensimmäisenä työpäivänään istui, kun perehdyttäjä tuli häntä kättelemään. Oli kuin jokin keisari.
====
Minä olen kylmän rauhallisesti sanonut: "Nouse poika ylös kun tervehdit" sekä työpaikalla että perhejuhlissa, jos joku nuorimies ei itse ymmärrä.
T. Vanha kääkkä
Mutta ethän sano toisten kuullen, vinkkaa hiljaa hänelle vain.
Koiria ei kuseteta toisten ihmisten kotien portin pieleen, vaan ihan jonnekin muualle, vaikka sinne omaan kotipihaan ja portinpieleen. Koiran paskat kerätään eikä jätetä kulkeutumaan toisten ihmisten kengän pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Kätellessä nostetaan se perse ylös penkistä. Tämä tuppaa unohtumaan etenkin nuoremmilla.
Olen nainen ja kättelen istualtani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.
"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.
Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi?
Näitä tapoja ei osaa ellei niitä opeteta. Sen jälkeen ne on luonnollisia. Monessa kulttuurissa nuo hyvät tavat ovat todella tärkeässä asemassa. Pikkulapsetkin osaa ne. Pohjoismaissa noita rajoja on hämärretetty niin kuin teitittelyäkin yms. Monessa muussa maassa teititellään kaikkia vieraita yms.
Niin, ei tietenkään osaa. Eikä kukaan näköjään tässäkään ketjussa halua opettaa.
Presidentti on mummoa korkea-arvoisempi.
Jankkaaminen ei kuulu hyviin tapoihin.Mutta suorien kysymysten kiertäminen ja oman erinomaisuuden korostaminen ilmeisesti kuuluu? :D Minun ei tarvitsisi jankata, jos kysymykseen olisi vastattu heti.
Eli virka-asemako menee kaikkien muiden arvojärjestysten ohi? Ei ole väliä vaikka olisi nuori presidentti ja vanha kansalainen? Entäs sitten se, vanhempi mies / nuorempi nainen? Mikä on se ikäero, jossa mies menee naisen ohi?
Riippuu myös tilanteesta. Kumpi on isäntäväkeä, kumpi on vieras? Kumpi on kunniavieras tai juhlinnan kohde? Ja joka tapauksessa presidentti viittoisi kohteliaana henkilöä mummoa menemään ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydässä, porukassa yms. puhutaan asioista joista kaikki voivat olla kärryillä ja osallistua keskusteluun. "
Todellakin tämä!!
Tai ainakin puheenaiheita vaihdetaan sopivan välinajoin, niin että ne hiljaisemmatkin tyypit pääsevät ääneen ja saavat sanoa sanottavansa. Jos toinen haluaa puhua jääkiekosta ja toinen lastenhoidosta, niin lienee kohtuullista että molemmat saavat olla jossain vaiheessa äänessä. Joskus voi olla mielenkiintoista kuunnella, kun joku kertoo innoissaan harrastuksestaan vaikka se olisikin oman vahvuusalueen ulkopuolella.
Jossain asiassa ollaan Suomessa sentään muita maita edellä. On todella idioottimaista tehdä numero toisen ihmisen ruumiintoiminnoista.
Vierailija kirjoitti:
Jossain asiassa ollaan Suomessa sentään muita maita edellä. On todella idioottimaista tehdä numero toisen ihmisen ruumiintoiminnoista.
Viitaten siis "terveydeksi" sanomiseen toisen aivastaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätellessä nostetaan se perse ylös penkistä. Tämä tuppaa unohtumaan etenkin nuoremmilla.
Olen nainen ja kättelen istualtani.
Olen nainen, ja tiedän, että voin kätellä istualtani. Yleensä kättelen seisaaltani. Tapakulttuuriin liittyviä sääntöjä voin halutessani harkiten rikkoa, kun muistan tärkeimmät - huomaavaisuus, ystävällisyys ja kohteliaisuus, toisen kunnioittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitaten siis "terveydeksi" sanomiseen toisen aivastaessa.
Miten niin? Ihan normaalia useissa Euroopan maissa.
Wanhojen mummojen kunniakas tapa, jossa kahvia ryystetään kahvilautaselta vieläpä niin että sokeripalaa pidetään samalla hampaiden välissä.