Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
661/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajaessa. Ennen jos annoit tietä vastaantulevalle autolle syystä tai toisesta, kyllä se käsi nousi sieltä kiitoksen merkiksi. Nykyisin ei enää koskaan. Toisaalta, tuntuu että nykyään hädintuskin tiedetään mikä on väistämusvelvollisuus oikealta tai suurinpiirtein kolmion takaa tullessa, joten ei ihme...[/quote]

====

Minulla on tästä (onneksi) erilainen kokemus. Helsingin keskustan ahtailla sivukaduilla joutuu vähän väliä sovittelemaan vastaantulijan kanssa. Kadut ovat periaatteessa kaksisuuntaisia, mutta varsinkin jos on lunta, kuten nyt, ei mahdu ohittamaan vastakkain. Aina on oltu ystävällisiä.

Sama kokemus myös maaseudulta.

Vierailija
662/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat ihmiset ja miehet aina nousevat seisomaan, kun kätellään. Vanhemmat naiset voivat istua. Kyllä.näytti typerältä, kun työpaikalla nuori mies ensimmäisenä työpäivänään istui, kun perehdyttäjä tuli häntä kättelemään. Oli kuin jokin keisari.

====

Minä olen kylmän rauhallisesti sanonut: "Nouse poika ylös kun tervehdit" sekä työpaikalla että perhejuhlissa, jos joku nuorimies ei itse ymmärrä.

T. Vanha kääkkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teititellään oikeaoppisesti? Miten teititellä ja samaan aikaan puhua vain yhdestä henkilöstä?[/quote]

Yhdelle: Kuinka Te olette voinut viime aikoina?

Monelle: Kuinka te olette voineet viime aikoina?

Vierailija
664/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tästä ollut jo puhetta kun en lukenut ihan koko ketjua, mutta mulle on aina opetettu, ettei kylään mennä tyhjin käsin ja tätä noudatan itse. Kahvittelemaan mennessä vien vähintään keksipaketin, illalliselle mennessä esim. viinipullon isäntäparille. Olen joskus miettinyt, onko tämä jokin katoava perinne, kun kukaan ei ole koskaan tuonut meille mitään, kun on tullut kylään😄[/quote

====

On reviiriloukkaus mennä toisen alueelle. Pitää tuoda hyvittelylahja. Tämän takia kaikssa kulttuureissa tuodaan tuliaisia kun tullaan kylään. Pidä vain kiinni hyvästä tavastasi.

Vierailija
665/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maybe it’s just me, mutta työpaikallani olen huomannut (ennen etätyövaiheita tietenkin), että uudet työntekijät eivät lähes järjestään enää esittäydy oma-aloitteisesti. Lähinnä ns. nuoria, eli 20-39v. Mielestäni ennen kyllä tehtiin niin ja se kuuluisi hyviin tapoihin. Ihmisiä ei ole firmassa niin paljon, etteikö samoihin naamoihin törmäisi ihan koko ajan. Ruvetaan vaan pyörimään siellä ns H. Moilasena. Toki voin AINA itse mennä esittäytymään, mutta haluan kokeilla tapahtuuko jotain jos en mene 😀

Autolla ajaessa. Ennen jos annoit tietä vastaantulevalle autolle syystä tai toisesta, kyllä se käsi nousi sieltä kiitoksen merkiksi. Nykyisin ei enää koskaan. Toisaalta, tuntuu että nykyään hädintuskin tiedetään mikä on väistämusvelvollisuus oikealta tai suurinpiirtein kolmion takaa tullessa, joten ei ihme...

Tuota esittäytymis asiaa olen myös ihmetellyt. Meille tuli kasa uusia työntekijöitä hiljattain, KUKAAN ei esittäytynyt oma-aloitteisesti, vaan minä tein aloitteen.

Samoin oman lapsen päikkyryhmään on tullut uusi ope, nimen teidän. Pihalla olen uuden ihmisen nähnyt ja hän on jotain kommentoinut lapsestani sivusta, mutta en tiedä onko hän jonkun muun ryhmän hoitaja vai tämä uusi ope. 

Musta olisi asiallista esittäytyä, että olen se ja se, lapsesi uusi ope. Toki kysynkin, mutta aloitteen voisi ajatella tulevan sieltäpäin.

Vierailija
666/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi hassulta, jos joku isompaan porukkaan liittyessään kysyisi kaikilta: Kuinka te olette voineet viime aikoina? Ajatelkaa, mikä vastausten vyöry ja päällekkäin huuto siitä seuraisi, kun kaikki kiirehtisivät antamaan omasta voinnistaan raporttia.

On kohteliasta kysyä yhdeltä henkilöltä, miten tämä on voinut viime aikoina, jos on tiedossa että hänellä on ollut esim sairaalareissu, on toipilas tai on ollut edellisen kerran tavatessa hirveässä flunssassa tms. Asiasta ei kuitenkaan ole aihetta pitää maratonpalaveria.

How are you? tarkoittaa ''mitä kuuluu'', noin niin kuin kohteliaana fraasina, ei siis tarkoita terveydentilan utelemista. 

Terveysongelmista ei ole kohteliasta viritellä minkäänlaista keskustelua muutoin kuin jos ollaan kahdestaan JA se osapuoli, jolla jotakin häikkää voinnissaan on, haluaa purkaa mieltään niin henkilökohtaisesta asiasta. Silloin toki kuunnellaan kohteliaasti, mutta ei pitkitetysti.

Tuhansia tilanteita olen kokenut, jolloin sairauksista on kailotettu ja maalailtu jos jonkinlaista selostusta leikkauksista ym joita on tehty itselle tai jopa _jollekin toiselle_.    Kohteliasta?

Vierailija
667/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuteleminen, myös uusia ihmisiä tavatessa. Kielen kanssa toki vain ystäviä ja sukulaisia.

Vierailija
668/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat ihmiset ja miehet aina nousevat seisomaan, kun kätellään. Vanhemmat naiset voivat istua. Kyllä.näytti typerältä, kun työpaikalla nuori mies ensimmäisenä työpäivänään istui, kun perehdyttäjä tuli häntä kättelemään. Oli kuin jokin keisari.

====

Minä olen kylmän rauhallisesti sanonut: "Nouse poika ylös kun tervehdit" sekä työpaikalla että perhejuhlissa, jos joku nuorimies ei itse ymmärrä.

T. Vanha kääkkä

Hyvä opetus kun vanhemmat ei ymmärrä!

Vierailija
669/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkapuskien viemisestä. Kannattaa viedä  vain sellaiselle, jonka tietää pitävän kukista erityisesti. Jos tuntee ihmisen, niin tietää myös sen että se henkilö ei ole hajuherkkä, ei siis tule pahoinvoivaksi voimakkaasti tuoksuvasta puskasta.

Oma karsein kokemukseni asian tiimoilta: Äitini makasi liikuntakyvyttömänä hoitokodin sängyssä, ja hänellä tiedettiin olevan muutama päivä elinaikaa jäljellä. Menin häntä katsomaan. Hän makasi avuttomana kukkapuskien löyhkätessä aivan hänen päänsä vieressä olevalla pöytätasolla. Heikko vanha ihminen, jolla oli hengitystietulehdus. Haukoin sananmukaisesti henkeäni itsekin tuon nähdessäni. Sanoin välittömästi hoitajalle, että ei ole sopivaa että kaiken hapen vievät puskat ovat kuolevan äitini keuhkoista viemässä sen viimeisenkin hapen. Voin vain kuvitella, miten hengittäminen oli vaikeata äidilleni. Miten ahdistava olo kaiken muun kärsimyksen lisäksi.

Kukat vietiin sitten oven ulkopuolelle.

Sain silloin kunnon täräyksen ihmisten ajattelemattomuudesta ja itsekkyydestä. 

Kuka opettaisi ihmisille tilannetajua. 

Vierailija
670/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työpaikalla tietää. Tämä viittaa enemmän liike-elämään ja muodollisiin kohtaamisiin. Muutenhan kansalaiset ovat tasa-arvoisia.

No vastaa sitten noihin esimerkkeihini. Onko eläkeläismummo ikänsä ja sukupuolensa takia arvokkaampi kuin tasavallan presidentti? Minä en ainakaan tiedä.

Vanhus on arvokkaampi. Ensiksi koska hän on vanhus (kuten toki tämänhetkinen presidenttimmekin) ja toiseksi koska hän on nainen.  Presidenttiys ei ole mikään myötäsyntyinen arvo eikä oikeastaan mikään arvo ollenkaan. On vain ihmisten keksintö ja siten keinotekoinen kun taas naiseus ja vanhuus ovat luonnollisia, itsestään tulevia asioita. 

Vierailija
671/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asun maalla ja koska juuri nyt on ''tilanne päällä'', niin:

Kysy aina maanomistajan lupa, ennen kuin menet toisen maille esim. ison telaketju-kulkuneuvon kanssa. Kysy myös lupa minkä tahansa moottoriajoneuvon kuljettamiseen toisen mailla. (esim. moottorikelkka)

Jos maanomistaja on ilmaissut, että ei hyväksy maillaan metsästystä, kunnioita kieltoa ja toisen maita,

älä rupea vänkäämään vastaan. 

Tällaisten oikeuksien takana on Suomen laki.

Toivoisin että isännille järjestettäisiin jonkinlainen käytös- ja kohteliaisuuskoulu yhdistettynä tietoiskuun maanomistajan lakiin kirjatuista oikeuksista.

Buah-HAH-HAA!

Ei ole vaikeata huomata, että olet maalta. 

Lues kuule muutama sivu tätä internettekstiä tukijussi hei, niin ymmärrät, että täällä keskustellaan hiukan eri asioista kuin sun omien nurkkies puolustustaistelusta. 

Vierailija
672/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olet ja sen kyllä huomaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska asun maalla ja koska juuri nyt on ''tilanne päällä'', niin:

Kysy aina maanomistajan lupa, ennen kuin menet toisen maille esim. ison telaketju-kulkuneuvon kanssa. Kysy myös lupa minkä tahansa moottoriajoneuvon kuljettamiseen toisen mailla. (esim. moottorikelkka)

Jos maanomistaja on ilmaissut, että ei hyväksy maillaan metsästystä, kunnioita kieltoa ja toisen maita,

älä rupea vänkäämään vastaan. 

Tällaisten oikeuksien takana on Suomen laki.

Toivoisin että isännille järjestettäisiin jonkinlainen käytös- ja kohteliaisuuskoulu yhdistettynä tietoiskuun maanomistajan lakiin kirjatuista oikeuksista.

Lues kuule muutama sivu tätä internettekstiä tukijussi hei, niin ymmärrät, että täällä keskustellaan hiukan eri asioista kuin sun omien nurkkies puolustustaistelusta. 

Oletin, että kaupunkilaiset osaavat lukea kirjoituksestani sen, että toisen omaisuutta kunnioitetaan aina ja kaikissa tilanteissa. Toisen yksityisyyttä, reviiriä ja omaisuutta voi yhtä hyvin kaupunkilainenkin kunnioittaa. Olen asunut kaupungissa huomattavan osan elämästäni, ja on kokemuksia myös siitä asumismuodosta. Tietenkin juntteja on myös muualla kuin maalla, mutta ei kai se haitaksi ole, jos näkökulmaa tulee myös täältä landelta päin?

Kerro itsestäsi, millaisia kohteliaisuussääntöjä noudatat. Miten kunnioitat toisia ja miten haluat itseäsi kunnioitettavan?

Vierailija
673/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nainen poistuu pöydästä, niin miehet nousevat seisomaan.  Taitaa olla jo vanha juttu ? 

Marskin ryyppy otetaan seisten ja kumartaen.  Vai miten se meni. 

Vierailija
674/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ottavat päähineen pois sisällä.

Vierailija
675/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuliaismalja on vaaleanpunaista. Myös alkoholipitoisia oltava tarjolla. 

Vierailija
676/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pojan uusi tyttöystävä tulee käymään niin kahvipöydässä hänellekin voi puhua rennosti small talkia kuten pojalle, vähän voi kysellä mutta ei mitään poliisikuulustelua eikä sitä ettei häneen päin vilkaistakaan.

Kiusallisinta omasta kokemuksesta, että kun poikaystävän äiti ei tyyliin puhu mitään tai kysele. Mul oli aina hirveen kiusallista mennä sinne, kun tuntuu että olisi ollut lähes illmaa. Ainut ketä kiinnosti jutella oli isä :D. Onkin siis jo nykyään exä. Tuli oikeesti sellainen olo et en ois hirveen pidetty. Mun mielestä vois nyt jotain edes kysellä, kohteliaisuuttaan.

Vierailija
677/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pojan uusi tyttöystävä tulee käymään niin kahvipöydässä hänellekin voi puhua rennosti small talkia kuten pojalle, vähän voi kysellä mutta ei mitään poliisikuulustelua eikä sitä ettei häneen päin vilkaistakaan.

Kiusallisinta omasta kokemuksesta, että kun poikaystävän äiti ei tyyliin puhu mitään tai kysele. Mul oli aina hirveen kiusallista mennä sinne, kun tuntuu että olisi ollut lähes illmaa. Ainut ketä kiinnosti jutella oli isä :D. Onkin siis jo nykyään exä. Tuli oikeesti sellainen olo et en ois hirveen pidetty. Mun mielestä vois nyt jotain edes kysellä, kohteliaisuuttaan.

Niin ja lisäksi myös sisko oli välillä käymässä ja ei puhunut tyyliin mitään. Musta tuntu et ne aina katto jotenkin pahalla ku mun exä oli vasta eronnut ja vissiin oli ihan hyvissä väleissä sen exän kanssa niin tuntu et oisin ite tullut 'tunkeilijana' siihen. Uskon et tää osalta vaikutti myös miks en halunnut jatkaa suhdetta.

Vierailija
678/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies kutsuttu lounaalle esimiehen perheeseen ? 

Pöydässä kutsuttu vieras istuu pöydän päähän. Siinä oikealla istuu emäntä ja hänen jälkeensä isäntä.

Perheen lapset vasemmalla. Ikäjärjestyksessä. Tytöt kuitenkin ensin. 

Vierailija
679/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietävät tämän, mut alkaa tuntua tavalta olla noudattamatta sitä: henkilökohtainen kiitos juhliin osallistumisesta. Kaikki isovanhemmat ja isoisovanhemmat ei oo somessa ja tuskin tulevat olemaan, ois ees heille paperivalokuva. Hehän niitä pitävätkin esillä ja katselevat usein.

Ite oon ollut nyt kaksissa häissä, joista toinen kiitti yleisesti somessa ja toinen erosikin heti, rippijuhlista yksi perhe lähetti kiitoksen.

Vierailija
680/1194 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teitittelyä ole hylätty. Ehkä jotkut ovat, mutta suuri osa onneksi ei. Nuoret fiksut käyttävät sitä edelleen ja hyvä niin.

Armeijassa opin, että teitittely ei aina ole kohteliasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi