Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
621/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vissiin on kotona hyvin kasvatettu kun aivan perusasiat onnistuvat ilman että niitä tarvitsee erikseen ajatella. Olen silti huomannut että mm nämä kaksi asiaa ovat joskus saaneet ihan kommentointia kanssaeläjiltä (positiivista sellaista siis) 

1. Autetaan naiselta takki pois (etenkin ravintolassa ja vierailemaan tullessa en välttämättä aina kotiin kaupasta tullessa) 

2. Ravintolassa naiselle vedetään se tuoli esiin ja autetaan istumaan 

Huh. Olin n. vuosi sitten treffeillä ja ravintolaan mennessä mies teki nuo molemmat. Olin jokseenkin järkyttynyt - saan riisuttua takin ja istuuduttua aivan itse, kiitos vain. Ärsytti todella paljon, kun olin kaikessa rauhassa ottamassa ulkovaatteita pois ja sitten toinen tuli siihen hääräämään. Ehkä se sitten oli sellainen "helmiä sioille" -tilanne.

Vierailija
622/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessaharjan käyttäminen.

Minkä takia jotkut aikuiset kuvittelevan sen siellä olevan - sisustuselementtinä?

Itse en lainkaan tykkää tästä muka sivistyneestä käytöksestä, jossa vessanpyttyyn ei saa jäädä jälkeäkään suolen tyhjentymisestä.

Minua ärsyttää vieraiden tapa käyttää vessaharjaa. Jos harjan tökkää ulosteeseen, niin sen jälkeen kolibakteerit on ja pysyy harjassa. Erittäin luultavaa on myös, että samaista harjaa kuljetetaan nestettä tippuvana vessanpöntöstä siihen paikkaan, jossa se harjateline on. Ehkä harjateline on eri puolella/paikassa kuin kotona, jolloin sen tippuvan vessaharjan kanssa tehdään vielä pari piruettia. Vaikka vessaharjan laittaisi mihin tahansa, niin joku voi astua pytyn ja vessaharjatelineen väliselle lattia-alueelle , jolloin kolibakteerit leviävät jalkojen mukana koko asuntoon. Pahimmillaan harjasta leviää bakteereja ilmaan.

Minusta olisi kohteliasta ensin vetää vessa. Mikäli vetämisen jälkeen jää sitä itteään vessanpönttöön, niin paperilla pyyhitään se osuus, mikä on nesteen yläpuolisessa pytyssä. Edellinen ei poikkea mitenkään siitä, että samaisella paperituotteella pyyhtään ulostejäämät omasta pepusta. Se osuus, joka on nestepinnan alapuolella ei aiheuta hajua eikä levitä bakteereja, joten sen siivoaminen jääköön henkilölle, joka pyrkii pitämään vessan siistinä.

Käsisuihkulla saa käkit kätevästi huuhdottua, soisin sen tavan yleistyvän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen eurooppalaisen tavan soisi yleistyvän Helsingissäkin, että kun toinen väistää, vaikkapa astuu polulta lumeen, niin otetaan katsekontakti ja mielellään sanotaan kiitos.

Ulkomailla näin tekisi vieläpä se nuorempi henkilö tai nuori mies ja päästäisi vanhan naisen kulkemaan kapeaa polkua suoraan.

Vierailija
624/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästetään vanhemmat henkilöt ensin bussiin yms.

Jotkut vanhukset tosin viittoo kädellään että mene ensin, silloin voi mennä edeltä.

Kerrankin eräs nuorehko isä lapsen kanssa tunki vanhempien henkilöiden edeltä, lapsetkaan ei opi tapoja, kun ei vanhemmat niitä näytä.

Vierailija
625/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästetään bussiin se henkilö ensin joka on ollut ensin pysäkillä, ellei pysäkillä ole joku vanhempi henkilö jolle on kohteliasta antaa pääsy ensin.

Sama poistuttaessa bussista, päästetään vanhemmat ensin, jos ovat menossa ulos.

Vierailija
626/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Nainen ei kulje ensin portaissa, vaan nainen kulkee ylöspäin mennessä miehen takana ja alaspäin mentäessä miehen edellä. Tämä on peräisin siltä ajalta kun ajateltiin ettei mies vain näe naisen hameen alle.

Eikä vain hameen alle vaan muutenkin on ikävää, jos miehen kasvot ovat naisen takamuksen tasolla.

Monihan ei tapaa tajua, vaan miehet antavat naisen muka kohteliaasti mennä edellä portaissa. Samoin kierreportaat on suomalaisille vaikea paikka, niissähän ei puolia valita sukupuolen mukaan vaan sen mukaan ollaanko menossa ylös vai alas.

Tämä on ihan bullshittiä ja joutaa romukoppaan. Miehen vastuulla on olla luotettava, jotta naisen ei tarvitse tuntea oloaan uhatuksi. Yhtä älytön sääntö olisi, että mies ei saa seisoa istuvan naisen vieressä, koska nainen katselisi miehen penistä ja haluaisi heti ottaa suihin. Miettikääpä nyt vähän, jookosta joo.

Olen niin häveliäs, etten soisi kenenkään miehen peniksen olevan kasvojeni lähellä kun istun, tuntisin oloni kiusaantuneeksi ellei välillämme olisi ennestään intiimiä suhdetta. Tuntisin oloni ehkä jopa jollakin tavalla uhatuksi, jos joku työntyisi ko. tavalla henkilökohtaiselle reviirilleni.

Vierailija
627/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästetään bussiin se henkilö ensin joka on ollut ensin pysäkillä, ellei pysäkillä ole joku vanhempi henkilö jolle on kohteliasta antaa pääsy ensin, mutta edelleen sen jälkeen se  ensin joka on pisimpään odottanut pysäkillä.

Vierailija
628/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.

"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.

Ja jos mennään portaita ylöspäin - nainen kulkee miehen jäljessä.

Kuinka tulee toimia jos miehellä on kammottava perseen haju?

Vierailija
629/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.

"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.

Ja jos mennään portaita ylöspäin - nainen kulkee miehen jäljessä.

Kuinka tulee toimia jos miehellä on kammottava perseen haju?

Jättää pari kerrosta väliä, tai mennä hissillä yksin.

Vierailija
630/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessaharjan käyttäminen.

Minkä takia jotkut aikuiset kuvittelevan sen siellä olevan - sisustuselementtinä?

Itse en lainkaan tykkää tästä muka sivistyneestä käytöksestä, jossa vessanpyttyyn ei saa jäädä jälkeäkään suolen tyhjentymisestä.

Minua ärsyttää vieraiden tapa käyttää vessaharjaa. Jos harjan tökkää ulosteeseen, niin sen jälkeen kolibakteerit on ja pysyy harjassa. Erittäin luultavaa on myös, että samaista harjaa kuljetetaan nestettä tippuvana vessanpöntöstä siihen paikkaan, jossa se harjateline on. Ehkä harjateline on eri puolella/paikassa kuin kotona, jolloin sen tippuvan vessaharjan kanssa tehdään vielä pari piruettia. Vaikka vessaharjan laittaisi mihin tahansa, niin joku voi astua pytyn ja vessaharjatelineen väliselle lattia-alueelle , jolloin kolibakteerit leviävät jalkojen mukana koko asuntoon. Pahimmillaan harjasta leviää bakteereja ilmaan.

Minusta olisi kohteliasta ensin vetää vessa. Mikäli vetämisen jälkeen jää sitä itteään vessanpönttöön, niin paperilla pyyhitään se osuus, mikä on nesteen yläpuolisessa pytyssä. Edellinen ei poikkea mitenkään siitä, että samaisella paperituotteella pyyhtään ulostejäämät omasta pepusta. Se osuus, joka on nestepinnan alapuolella ei aiheuta hajua eikä levitä bakteereja, joten sen siivoaminen jääköön henkilölle, joka pyrkii pitämään vessan siistinä.

Käsisuihkulla saa käkit kätevästi huuhdottua, soisin sen tavan yleistyvän.

Luonnollisesti käsisuihku on se ensimmäinen keino, jota pitää yrittää.

Vierailija
631/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmat ihmiset ja miehet aina nousevat seisomaan, kun kätellään. Vanhemmat naiset voivat istua. Kyllä.näytti typerältä, kun työpaikalla nuori mies ensimmäisenä työpäivänään istui, kun perehdyttäjä tuli häntä kättelemään. Oli kuin jokin keisari.

Vierailija
632/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä ollut jo puhetta kun en lukenut ihan koko ketjua, mutta mulle on aina opetettu, ettei kylään mennä tyhjin käsin ja tätä noudatan itse. Kahvittelemaan mennessä vien vähintään keksipaketin, illalliselle mennessä esim. viinipullon isäntäparille. Olen joskus miettinyt, onko tämä jokin katoava perinne, kun kukaan ei ole koskaan tuonut meille mitään, kun on tullut kylään😄

Vierailija
633/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keskustelet ihmisen ensimmäisen kerran hänen menetettyään läheisensä, lausut osanottosi. Vaikka kuolemasta olisi jo vierähtänyt hetki, vaikka olisit jo laittanut suruvalittelut Facessa, vaikka ette olisi erityisen läheisiä, vaikka ele tuntuisi vaivaannuttavalta.

Sama pätee jos ihmiselle on tapahtunut jotakin erityisen hienoa: naimisiinmenon, lapsen saamisen tai valmistumisen jälkeen ihmistä onnitellaan, jos kasvotusten ei vielä olla tavattu tapahtuneen jälkeen.

Äitini kuoli yllättäen. Pari viikkoa myöhemmin tapasin isäni myöhemmästä liitosta olevan velipuoleni vaimon. Hän kysyi tavatessamme että mites menee, johon totesin että vähän raskastahan tässä on ollut. Käly siihen sitten että ”aijoo mä kuulinkin” ja jatkoi kertomalla omia kuulumisiaan. Sellainen etikettiosaaminen 90-luvulla syntyneillä pennuilla.

Vierailija
634/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästetään vanhemmat henkilöt ensin bussiin yms.

Jotkut vanhukset tosin viittoo kädellään että mene ensin, silloin voi mennä edeltä.

Kerrankin eräs nuorehko isä lapsen kanssa tunki vanhempien henkilöiden edeltä, lapsetkaan ei opi tapoja, kun ei vanhemmat niitä näytä.

Minusta nämä käyttöstavat eivät välttämättä sovi paikallisliikenteeseen.

Tärkeintä on minimoida aika, joka kuluu matkustajien nouseminen bussiin. Edellinen tarkoittaa, että ensin ovelle ehtinyt nousee ensin bussiin eikä ala kuikuilemaan: "kuka oli ensin pysäkillä" tai "kuka on ikäjärjestyksessä seuraava".  Toki huonosti liikkuvan tai keppien kanssa liikenteessä olevan tulee antaa nousta bussiin heti kun hän bussin ovelle ennättää, mutta ei jäädä odottelemaan mahdollisesti toiseen bussiin aikovan ihmisen vuoksi.

Opin jo nuorempana ettei kaikki bussin oven edessä seisovat aio nousta bussiin - ei edes ne iäkkäät.

Vierailija
635/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu - vastakutsu - käytäntö oli taannoin ihan normaali etiketti: ystävät kutsuttiin kylään, ja vierailun päätteeksi kutsuttiin isäntäväki sitten vastavierailulle.

Tällainen toteutuu kyllä sivistyneemmissä piireissä ihan hyvin, mutta paljon on minullakin ystävinä junttimilleniaaleja, joilta saa aina kysellä seuraksi, eivätkä itse tee elettäkään vastavuoroisuuteen.

Vierailija
636/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tosiaankin helmiä sioille. Ennen oli normaalia herrasmiehen käytöstä auttaa naiselta takki päältä, avata ovi hänelle, tarjota tuoli ravintolassa jne.  Näin olen itsekin tottunut toimimaan. Olen aina ajatellut että näiden tapojen taustalla on ollut arvostus ja kunnioitus daamia kohtaan. Jotkut naisoletetut tuntuvat edelleen arvostavan näitä tapoja, mutta toisinaan ei. esim. olen saanut kommentteja että "osaan kyllä itse avata oven", kun avaan oven daamille. Pitäisikö sitten luopua näistä vanhoillisista tavoista...

Vierailija
637/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät enää soita puhelimella kuulumisia. Se on surkeaa, en minä tahdo whatsappailla kaikesta.

Vierailija
638/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä kaikki mies tekee sitä ja tätä naisen takia -kohteliaisuudet ovat kaikki nykyään epäkohteliaisuuksia. Niillä pidetään yllä miehen valta-asemaa naisiin (muihin sukupuoliin) nähden.

Kohteliasta on huomioida tasa-arvo. Ovesta menee se, joka sattuu kulkemaan edellä. Portaissa kulkee edellä se, joka sattuu kulkemaan edellä. Miehet katselee johonkin muualle kuin hameen alle, jos naisen takana. Taksimatkat ja ravintolalaskut mies ja nainen maksavat löhtökohtaisesti puoliksi.

Mies ei anna istumapaikkaansa naisoletetulle, koska jälkimmäinen ei ole lähtökohtaisesti enempää sen tarpeessa. Jne. Jne.

Kohteliasta ja huomaavaista on lopettaa kaikenlainen mies-nainen-asetelmaan perustuva keppulointi.

Oletan, että naisoletetut ja miesoletetut tulevat nykyään paremmin toimeen keskenään ja ymmärtävät toisiaan paremmin kuin ennen, kun kaikenlainen keppulointi on lopetettu?

Nykyään varmaan ymmärretään, ettei pidä olettaa naiseksi, jos on hame? Ja kaikkihan me ollaan ihan samanlaisia, ei sen kurkkimisenkaan pitäisi mitään haitata?

En näe (enkä pelkää) vallanjanoa miehessä, joka pitää minulle ovea tai tarjoaa istumapaikkaa. Voin sujuvasti kyllä pitää ovea perässäni tulevalle miehelle, enkä usko että hänkään pelkää, että yritän alistaa.

Kun olin lapsen kanssa kahdestaan kotona vaimon palattua töihin, niin kävimme usein yhdessä kaupungissa asioilla, syömässä tai kahvilla. Lähes jokaisella kerralla minulle avattiin naisten toimesta jonkun liikkeen/ravintolan ovet, jotta pääsin vaunujen kanssa liikkumaan helpommin. Minä tietysti kiitin, vaikka olisin itsekin toki pärjännyt ovien ja vaunujen kanssa. En kokenut miehisyyteni olevan uhattuna tai olevani vähemmän miehinen mies, kun naiset auttoivat minua lapsen kanssa liikkuessani.

Jonkun mielestä tässäkin varmaan toimittiin väärin ja joku valta-asetelma tähänkin varmaan saadaan sotkettua jonkun mielessä. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
639/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tästä ollut jo puhetta kun en lukenut ihan koko ketjua, mutta mulle on aina opetettu, ettei kylään mennä tyhjin käsin ja tätä noudatan itse. Kahvittelemaan mennessä vien vähintään keksipaketin, illalliselle mennessä esim. viinipullon isäntäparille. Olen joskus miettinyt, onko tämä jokin katoava perinne, kun kukaan ei ole koskaan tuonut meille mitään, kun on tullut kylään😄

Mielestäni sinulle opetettu tapa on kohtelias (ellei isäntäväki sitä erityisesti kiellä).

Siskon mies koki hyvin loukkaavana, jos kylään mennessä vei jotain syötävää tuliaiseksi.

Vierailija
640/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tapa on tehdä tilaa muillekin kulkijoille, kun on ahdasta, kaduilla, kaupan hyllyjen välissä jne.

Ja sitten on niitä ihmisiä, jotka jättävät ne ostoskärrynsä juuri siihen kaupan hyllyjen välin kapeimpaan kohtaan, kun etsivät jotakin tuotetta hyllystä. En ole koskaan ymmärtänyt näitä ihmisiä. Jättävätkö he silmänsä ja aivonsa kotinsa hattuhyllylle kauppaan lähtiessään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän