Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vauvan ensimmäinen sana aina "Äiti"? Minun kokemukaeni mukaan on.

Vierailija
01.10.2017 |

Vauvan ensimmäinen sana kertoo siitä, mitä vauva tarvitsee ja ihailee eniten maailmassa - se on äiti.
Omat lapseni sanoivat enai sanoikseen juuri: ääti, ätti, äiti,
toisena tuli sanat: anna ja ota.

Jotkut erikoisuudentavoittelijat väittävät, että heidän ensimmäinen sanansa olisi ollut jokin ihan absurdi, esim. "taiteellinen" tätini väittää ihan vakavana, että hänen ensimmäinen sanansa olisi ollut muka: kukkamaa.🤣
Ihan varmasti oli.

Äidillemme suuttunut siskoni väitti teininä vuosikausia, että hän kyllä sanoi ensimmäiseksi sanakseen: isä. Tottakai sanoi juu. Isä ei hoitanut meitä päivääkään, tärkeintä oli työ, työkaverit ja ravintolat. Opimme sanan isä varmaan lähemmäs 2-vuotiaana.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli isi.

Vierailija
82/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäänsä outoa jos ensimmäinen sana on äiti. Tarkoittaa sitä, että sanaa hoetaan hänelle paljon ja kun yleensä äiti on eniten lapsen kanssa tarkoittaa kolmannessa persoonassa puhumista "Äiti on tulossa, äiti tykkää sinusta jne. ". Tulee mieleen lähinnä Joulupukki "Kyllä Pukki muistaa silloin kun..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eka sana oli ämmä. :)

Heh. Et ole ainoa.

Vanhemman veljeni ensimmäinen sana kuulemma oli myös "ämmä"

Oli ollut päiväunilla ja herännyt, kun romaninainen oli tullut kaupustelemaan jotain. Poika oli todennut: Ämmä

Nainen keräsi tavaransa ja lähti.

Tämä tarina on tosi.

Vierailija
84/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen eka sana oli "iti". Ihanan diplomaattista: minä tulkitsin sen, että "äiti" ja mies että "isi". Ja oltiin kumpikin tyytyväisiä. :D

Vierailija
85/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut auto ja kakka... :D

Vierailija
86/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan oppinut sanomaan äitiäni äidiksi. Vanhempani kutsuivat toisiaan erisnimillään, joten sen opin minäkin. 

Ensimmäiset sanani taas eivät liittyneet vanhempiini ollenkaan.

Vierailija
87/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ainakin alkoivat kokeilla useampien sanojen sanomista yhtä aikaa ja vaikea sanoa mikä oli se aivan ensimmäinen, josta sai varmasti selvää. Äiti tuli kyllä ensimmäisten joukossa ennen iskää (tai ikkää) jokaisella, mut ei pitkään mennyt niiden välillä. Kolme lasta.

Vierailija
88/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli auto :D Olen siis nainen, eikä minua mitenkään erityisesti autot kiinnosta nykyään. Lapsena kiinnosti, minulla oli valtava kokoelma leikkiautoja.

Vierailija
89/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen eka sana oli kukka (10kk). Ja joo, se ei ole todellakaan epätavallista.

Kukkamaa on yhtä looginen, lisäksi m ja p ovat niin visuaalisia äänteitä että tulevat luontevasti ensin, siitä nimitykset papa ja mama tulleetkin varmasti.

Vierailija
90/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun oli auto :D Olen siis nainen, eikä minua mitenkään erityisesti autot kiinnosta nykyään. Lapsena kiinnosti, minulla oli valtava kokoelma leikkiautoja.

Minun tyttäreni eka sana oli myös auto. Olisikohan johtunut siitä, että pari vuotta vanhempi isoveli oli suurin mielenkiinnon kohde ja sattuneesta syystä myös leikki tai puhui autoista koko ajan. :D

Vierailija
91/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla myös heppi.

Vierailija
92/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jo hyvä trolli

Vierailija
93/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika taisi sanoa ensimmäiseksi säännöllisesti maitoa. Yhden kerran ehkä juuri ennen nukkumaanmenoa sanoi äiti, mutta ehkä kuvittelin. Eka sana siis äiti tai maitoa.

Vierailija
94/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni ensimmäinen sana oli juurikin äiti (äiki), sen hän sanoi tasan 5 kk vanhana istuessaan isänsä sylissä, kun minä tulin makuuhuoneeseen ja sytytin valot. Seuraava sana oli 8 kk iässä ukki (kikki), joka sekin sanottiin ukin ilmestyessä paikalle. Pian sen jälkeen tuli isä (iki), joka nopeasti korjaantui muotoon iti ja isi. Vuoden iässä puhui jo täyttä häkää, 1,5 v päikyssä ihmettelivät puhetaitoa (ihan normaali puheenkehitys meidän suvussa). Nyt esiteininä poika on todella lahjakas kielissä, opet aina kehuneet huikeaa sanavarastoa ja ilmaisua, äikkä, en ja esp 10, englantia puhuu niin, että meitä luullaan kaksikieliseksi perheeksi/oltaisiin asuttu Briteissä.

Vierailija
95/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kolmella pojalla ovat ensimmäiset sanat olleet auto, kakka ja kukka. Esikoisen ensimmäisen sana oli siis auto, toisen kakka ja kolmannen kukka. Nyt nuorin lapseni on 8kk vanha tyttö ja hän ei ole vielä sanonut mitään joten hänen ensimmäistä sanaa odotetaan vielä.

Vierailija
96/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikkasi ei toimi. Lapsieni ensimmäiset sanat oli kakka ja Janne.

Vierailija
97/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni eka sana oli kitta(kissa), toisen lapseni eka sana oli tutti

Vierailija
98/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttöjen ensimmäiset sanat olivat vauva ja kakka. 

Vierailija
99/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin hyvin menevä esikoiseni sanoi ensimmäiseksi "tättää". Se tarkoitti että lähdetään. Pienemmät sitten sanoivat kyllä ensimmäiseksi sanan, joka tarkoitti äitiä.

Vierailija
100/106 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei monesti ekat sanat.

Kakka on monilla ensimmäinen sana.