Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vauvan ensimmäinen sana aina "Äiti"? Minun kokemukaeni mukaan on.

Vierailija
01.10.2017 |

Vauvan ensimmäinen sana kertoo siitä, mitä vauva tarvitsee ja ihailee eniten maailmassa - se on äiti.
Omat lapseni sanoivat enai sanoikseen juuri: ääti, ätti, äiti,
toisena tuli sanat: anna ja ota.

Jotkut erikoisuudentavoittelijat väittävät, että heidän ensimmäinen sanansa olisi ollut jokin ihan absurdi, esim. "taiteellinen" tätini väittää ihan vakavana, että hänen ensimmäinen sanansa olisi ollut muka: kukkamaa.🤣
Ihan varmasti oli.

Äidillemme suuttunut siskoni väitti teininä vuosikausia, että hän kyllä sanoi ensimmäiseksi sanakseen: isä. Tottakai sanoi juu. Isä ei hoitanut meitä päivääkään, tärkeintä oli työ, työkaverit ja ravintolat. Opimme sanan isä varmaan lähemmäs 2-vuotiaana.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isi ja kakka. Äiti myöhemmin 😄

Vierailija
22/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen eka sana oli kakka, toinen äiti ja kolmas ukakuu=suklaakakku.

Kakka oli tosi kätevä eka sana, koska käytti sitä ilmaistakseen tarpeensa päästä potalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamppu on ollut 3lla tuntemallani lapsella. Tai no yhdellä se oli lampa kun on suomenruotsalainen. Vähän liiottelin.

Vierailija
24/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla se oli äiti :D Harvinaisuusko tässä ketjussa?!

Vierailija
25/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla se eka sana on kakka, se on kai aika helppo sanoa. Mun esikoinen sanoi kissa. En muista mitä nuoremmat on sanoneet ensimmäisiksi sanoiksi, mutta en usko että äiti, saattaa olla niilläkin joko se kakka tai kissa.

Vierailija
26/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella oli, seuraavalla ei. En edes muista, mikä se oli, mutta ei ollut äiti. Ja isän oppivat hyvin pian äiti-sanan jälkeen!

Vierailija
27/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensimmäinen sana oli kakka. Ennen sitä lapsi teki aika paljon äännähdyksiä, jotka kuulostivat siltä kuin olisi sanonut "äitee äitee". Jos olisimme suomenkielisiä, olisin varmaan tulkinnut lapsen sanovan äiti, mutta kun emme ole. "Mamma" tuli sitten aikanaan.

Vierailija
28/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi:

"Tuue" = Tuure, meidän koira.

Äiti

Toinen lapsi:

Auto

Tuure

Äiti

Kolmas lapsi:

"Keskimmäisen lapsen nimi"

Pupu

Tuure

En tiiä, mistä tää kertoo, kun kaikki on oppineet koiran nimen ennen sitä "äitiä" 😂

Vierailija
29/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakirjassani ekaksi sanakseni oli merkitty kakka. Kun vähän isompana näin sen niin otin kierroksia, joten äiti korjasi sen kukaksi. Hyvin pelattu.

Vierailija
30/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla eka sanat olivat kenkä, lamppu, tissi, leipä (kahdella lapsella). Yhdelläkään ei ollut äiti varmaan edes ensimmäisten sanojen joukossa. Puhun itsestäni minä-muodossa.

Vierailija
31/106 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli ainakin sanat auto, kukka, vettä, anna, tätä (osoittaen mitä haluaa), titti (tissi), vauva, kiija (kirja), keekä (kenkä)... en muista kaikkea, mutta osasi paljon sanoja ennen äitiä.

Vierailija
32/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukosäädin, kirja, äiti. Pojan ekat sanat.

Vierailija
33/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunnan lapsen ensimmäinen sana oli nein ja toinen no.

Vierailija
34/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oli kakka, toka isi. Äiti ei ollut ekan kymmenen joukossa, koska kuulu sitä niin harvoin, koska olin niin paljon lapsen kanssa kaksin, ja en puhunut itsestäni äitinä vaan minuna.

Vierailija
35/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoan lapseni ensimmäinen sana oli klassisesti äiti. Ensimmäisen sanansa hän rääkäisi 9 kk ikäisenä, kun hänet laitettiin neuvolan vaakaan. Hätkähdimme kummatkin, sekä neuvolan täti että minä. Sana kun lausuttiin niin selvästi ja hätääntyneellä äänellä. Tästä on nyt aikaa kolme vuosikymmentä. Muuten en varmaan muistaisikaan, mutta kun siitä on jäänyt virallinen merkintä. ;)

Vierailija
36/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oli kuulema v*ttu :D Eivät olleet kuulema ylpeitä tästä

Sanaa ilmeisesti käytettiin teillä kotona paljon.

Vierailija
37/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin kerran vanhan vauvakirjani, johon oli teipattu mm. vauvanhius tupsuni. Kirjan mukaan ensimmäinen lausumani sana oli kakka.

Vierailija
38/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sanottu lamppu, kukka ja lehmä. Äitiä ei ole lapsille hoettu, persoonapronominitkin on olemassa.

Mä sanoin kanssa lamppu ennen äitiä.

39/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vauvan ensimmäinen sana kertoo siitä, mitä vauva tarvitsee ja ihailee eniten maailmassa."

- Siis kakka 😁😂

Liekö vaan toistanut ka- ja kak-tavua .

Vierailija
40/106 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi käyttää sukupuolitettua äiti-sanaa, vanhemmille pitää määrätä sakkoja!