Onko vauvan ensimmäinen sana aina "Äiti"? Minun kokemukaeni mukaan on.
Vauvan ensimmäinen sana kertoo siitä, mitä vauva tarvitsee ja ihailee eniten maailmassa - se on äiti.
Omat lapseni sanoivat enai sanoikseen juuri: ääti, ätti, äiti,
toisena tuli sanat: anna ja ota.
Jotkut erikoisuudentavoittelijat väittävät, että heidän ensimmäinen sanansa olisi ollut jokin ihan absurdi, esim. "taiteellinen" tätini väittää ihan vakavana, että hänen ensimmäinen sanansa olisi ollut muka: kukkamaa.🤣
Ihan varmasti oli.
Äidillemme suuttunut siskoni väitti teininä vuosikausia, että hän kyllä sanoi ensimmäiseksi sanakseen: isä. Tottakai sanoi juu. Isä ei hoitanut meitä päivääkään, tärkeintä oli työ, työkaverit ja ravintolat. Opimme sanan isä varmaan lähemmäs 2-vuotiaana.
Kommentit (106)
Oman lapseni eka sana oli koi(ra), jonka hän sanoi mummolan koiran tultua ovelle tervehtimään.
Yleensä se on jotain yksinkertaista kuten "ei" tai "hei".
Minun lapseni ensimmäinen sana oli "Osinko".
Kolmonen sanoi äiti ihan super aikaisin. Joskus puolivuotiaana. Muista en oikeastaan muista. Esikoisen eka sana taisi olla mamma, vaikkei tiennytkään mitä se meinaa. Mutta äiti on kyllä aina ollut ekojen sanojen joukossa. Isi sitten vähän myöhemmin.
Jaa, sit mun esikoinen tartti valoa, koska eka sana oli "lamppu", keskimmäisellä se oli "pallo" ja mun eka sana oli "kenkä". Oma kuopus sentään sanoi ekaksi sanakseen "äiti".