Masentunut (diagnosoidut) - kerro päivästäsi
Mitä olet tänään tehnyt ja millaisissa fiiliksissä?
Onko sinulla minkäasteinen masennus?
Kommentit (283)
^ kohti vakavaa masennusta varmaan menossa.
Heräsin klo 7, makasin sängyssä 3 tuntia. Kello 10 kauppaan ostin nuudelitarpeet ja pari olutta. En ole vieläkään jaksanut aloittaa kokkaamista. Kohta varmaan nukkumaan.
Heräsin joskus 08 ja keitin kahvia, lueskelin ja makasin sohvalla
Klo 11 lähdin lenkille
Kun palasin olin ihan hikinen ja niin väsynyt etten jaksanut suihkuunkaan, makasin sit taas aikani ennen kuin menin pesulle
No sit tein jossai vaiheessa perheelle ruokaa
En ole oikeastaan muuta tehnyt, tietyy nyt vähän jutellut perheenjäsenten kanssa
Kauheest vaan väsyttää kaikki mitä teen, pienetkin jutut niin pitää mennä taas makoilee
Olo on ollut ahdistunu, levoton, "ihan sama", pelokas ja toivoton
Vihaan tätä
Heräsin aamulla hirveässä krapulassa, hotellista. Kaveri alasti jonkun miehen vieressä. Olin taas koittanut turruttaa pahan olon alkoholilla edes yhdeksi illaksi mikä on aina yhtä huono idea. Oksensin ympäri hotellin tiloja niin pahasti, että oksensin enää keltaista vatsahappoa. Nyt masentaa entistä enemmän. Lääkitykseni vuoksi minusta tuntuu, että alkoholi sekoittaa entistä pahemmin pään. Tämä on ihan paskaa.. En halua enää juoda alkoholia.
N24
Diagnosoitu keskivaikea.
Aamulla Cipralex nassuun. Koululaiselle aamupala, kuopus päiväkotiin. Töihin. Töitten jälkeen päiväkodin kautta kotiin. Kotitöitä, lasten kanssa olemista. Kun lapset nukkumassa, opiskelua, yhteistä oleskelua mihen kanssa. Nukkumaan.
Ekan kerran masennusdiagnoosin sain v. 2000. Sen jälkeen uusiutunut niin monta kertaa, etten edes muista. Olen oppinut, että lääkitys heti kuntoon ja arjen rutiinien hoito ovat keinot selvitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Heräsin aamulla hirveässä krapulassa, hotellista. Kaveri alasti jonkun miehen vieressä. Olin taas koittanut turruttaa pahan olon alkoholilla edes yhdeksi illaksi mikä on aina yhtä huono idea. Oksensin ympäri hotellin tiloja niin pahasti, että oksensin enää keltaista vatsahappoa. Nyt masentaa entistä enemmän. Lääkitykseni vuoksi minusta tuntuu, että alkoholi sekoittaa entistä pahemmin pään. Tämä on ihan paskaa.. En halua enää juoda alkoholia.
N24
Älä juo.
Mulla ryyppääminen aiheuttaa aina kahta kauheemman masiksen n. viikoksi
Aamulla luin lehteä ja söin aamupalaa lapseni kanssa. Sitten siivosin jääkaappia ja poistin vanhentuneita ruokia. Päivällä keitin perunat ja tein sienikastiketta. Syötiin lapsen kanssa ja join kahvit päälle. Sitte väsytti, eikä jaksanut mitään. Menin pötkölleen lepäämään loppupäiväksi, välillä kävin syömässä välipalaa. Aktiivinen päivä, yritin mennä fiiliksen mukaan, myös lepääminen oli tarpeen. Keskivaikeaa masis.
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoitu keskivaikea.
Aamulla Cipralex nassuun. Koululaiselle aamupala, kuopus päiväkotiin. Töihin. Töitten jälkeen päiväkodin kautta kotiin. Kotitöitä, lasten kanssa olemista. Kun lapset nukkumassa, opiskelua, yhteistä oleskelua mihen kanssa. Nukkumaan.
Ekan kerran masennusdiagnoosin sain v. 2000. Sen jälkeen uusiutunut niin monta kertaa, etten edes muista. Olen oppinut, että lääkitys heti kuntoon ja arjen rutiinien hoito ovat keinot selvitä eteenpäin.
No höh, tulipa kuvattua arkipäivän touhut, eikä tämän päivän. Kotitöitä, lasten kanssa olemista.
Vakava masennus: heräsin puolilta päivin, pesin koneellisen pyykkiä, keitin riisiä ja papuja. Pian nukkumaan että jaksaa taas huomenna keittää kattilallisen riisiä ja papuja.
Eniten masentaa ajatus siitä, ettei elämässä ehkä koskaan enää tule aikaa kun olisi varaa ostaa muutakin kuin sitä hemmetin riisiä ja papuja. Köyhyys ahdistaa 24/7.
Katsoin koko päivän netflixiä. Valehtelen miehelleni, että kirjoitan gradua. Hän käy töissä.
Jaksatteko harrastaa liikuntaa?
Tai harrastaa mitään?
Oletteko joutuneet olemaan sairaslomalla, kuinka kauan? Milloin töihin?
Mikä laukaisi masennuksen (jos pystyt kertomaan)?
Keskivaikea diagnosoitu.
Tänään neljäs päivä kun on tehty muuttojuttuja yhteen putkeen. Välillä innostaa välillä vituttaa, perus muuttofiiliksiä kai. Hirvee väsymys ollu koko päivän mutta ikeaan raahauduttiin silti, sitten laitettu kämppää kuntoon ja lamppuja kattoon yms. Sen jälkeen ollu parempi olo, oon lukenu, joogannu, soittanut jne... nyt tuli palautuminen maanpinnalle kun opiskeluryhmä muistutti huomisen ja ylihuomisen deadlineista joita en tietenkään ole tän kaiken hässäkän keskellä muistanut miettiä. Ahdistaa ja vituttaa kun konekin on varmaan jossain kolmessa eri laatikossa...
Katkonaisten unien jälkeen heräilin noin puol ysin maissa, nousin puol 11. Söin aamupalaa ja join 2 kuppia kahvia katellen telkkarista jotain yhdentekevää ohjelmaa, pelaillen tabletilla samalla. Yhen aikaan kävin suihkussa, jonka jälkeen kirjotin päiväkirjaan. Tänään ei oo ollu fiilisten puolesta hirveen hyvä päivä. Vastahakoisesti meikkasin, tukkaa en harjannu. Söin puuroa. Menin harrastuspalaveriin naapurikaupunkiin. Tupakat loppu. Sen perään olis ollu kotikaupungissa toisen harrastuksen palaveri, mutten kyennyt menemään sinne, ahdisti. Huonolla omatunnolla peruin ja menin kotiin. Söin taas puuroa. Olin tabletilla (palstailua ja uutisia) noin seiskaan asti, jolloin reissussa olleet mies ja tytär tuli kotiin. Käytin lapsen pesulla, tein iltapalaa, täytin tiskikoneen jota en ollu saanu viikonloppuna laitettua, luin iltasadun ja nyt nukutan lasta. Tän jälkeen katon telkkaria ja oon tabletilla. Kaiken alla koko ajan ahdistus ja se tunne, että oon kasa paskaa.
Heräsin 11, sukulaiseni kävi ovella, sanoin, että tulen heille myöhemmin. Olen flunssassa, juonut finrexin neota. Kävin takaisin nukkumaan, heräsin yhdeltä. Raahauduin tietokoneelle. Keitin kahvit. En jaksanut mennä sukulaiselleni. Olin koneella, menin suihkuun, meikkasin (koska olen flunssassa, en muuten kehtaisi mennä ihmisten ilmoille), oli nälkä, menin hakemaan pizzan, tulin takaisin kotiin, keitin finrexiniä. Soitin vanhemmilleni, että elämäni on pilalla. Ja oksettaa, joten en ole saanut kuin puolet tuosta pizzasta alas. :( :( :(
Noi ruokavaliot (nuudelia pizzaa alkoa) ei ainakaan hyvää tee masennukselle. Ymmärrän kyllä ellei jaksa mutta suoliston kunto vaikuttaa masennuksen puhkeamiseen. Tiedä sitten miten hyvän syklin saisi aikaan jos on jo masentunut.
Tyypin 2 kaksisuuntainen, hypomanioita ollut vain kerran-kaksi eli hyvin masennuspainotteisesti mennään. Aamulla heräsin pöhnäisenä, kun jouduin illalla ottamaan rauhoittavia että selviäisin ahdistukselta nukkumaan. Katsoin Netflixiä ja tein käsitöitä, ruokaa en jaksanut laittaa joten söin voileipiä. Kotitöitä tein vähän hyvin pieniin paloihin pilkottuna. Kun lapset tulivat isältään, oli taas pakko tehdä kaikkea vaikka pinnan alla kuohui paha olo. Laitoin ruokaa, syötiin yhdessä, pikkuisen käytiin pihalla. Iltahommat, iltasatu, lapset ajoissa nukkumaan. Huomenna pitää mennä töihin, joten pakottauduin suihkuun ja pesemään hiukset mikä sekin tuntui voimainponnistukselta. Lasten takia selviän taas myös yöpaidassa omaan sänkyyn nukkumaan, yksin ollessani nukuin päivävaatteet päällä sohvalla.
Toistuva masennus diagnosoitu. Edellinen jakso "vakava ilman psykoottisia oireita" vuonna 2014. Silloin kolmen kuukauden sairausloma. Kelan psykoterapiajakso ollut tämän jälkeen kaksi vuotta. Lääkityksenä venlafaksiini. Tänään olin taas kiitollinen toipumisesta ja remissiosta. Siitä että jaksan nousta aamulla ja tehdä asioita. Siitä, että nukun öisin ja selviän töistäni. Siitä että nautin perhe-elämästä enkä ajattele kuolemaa. Voimia kaikille masennusta sairastaville.
Mulla diagnosoitu masennus pari vuotta sitten, sain lääkkeet joita söin vuoden verran kunnes lopetin ne kun olo parani ja olo tuntui "väärältä" niiden kanssa. Masennusta mulla ollut varmaan 15 vuotta mutta vasta pari vuotta sitten sain aikaiseksi hakea apua. Sain silloin puhelinajan terapiaankin mutta jänistin siitä.
Mulla on olo nykyään ihan ok niin kauan kuin en juo. Eilen join ja olo on sen mukainen.
Nukuin yli kymmeneen asti, vein koiran ulos ja söin aamupalan. Katoin telkkaa johkin neljään asti, lähdin koiran kanssa koirapuistoon ja tällä reissulla viihdyin parisen tuntia. Sit tein ranskiksia ja kalapuikkoja uunissa ja avasin muutaman siiderin loiventamaan oloja. Huomenna taas alkaa selvä putki.
Ilman tota koiraa olisin varmaan jo hirressä.
Vierailija kirjoitti:
Noi ruokavaliot (nuudelia pizzaa alkoa) ei ainakaan hyvää tee masennukselle. Ymmärrän kyllä ellei jaksa mutta suoliston kunto vaikuttaa masennuksen puhkeamiseen. Tiedä sitten miten hyvän syklin saisi aikaan jos on jo masentunut.
Mikä vika nuudeliruuissa on? Täysjyvänuudeleita, possua ja kaalia. Sit jotain mausteita ja sipuleita.
Ei jaksa kertoa. Käytän voimani ennemmin siihen, että käyn kohta kaupassa ja sitten ehkä suihkussa.