Kelan syrjäyttävä toimintatapa toimeentulotuessa
Tilanne on tämä: meille tuli ero, ja mies muutti pois. Asun Helsingissä melko huonolla alueella lähiössä kaupungin vuokra- asunnossa. Meillä on yksi lapsi ja opiskelen toisella paikkakunnalla, n 60 km pk seudun ulkopuolella johon kuljen junalla (ei ole ajokorttia ja autoa). Minulle on alettu maksaa toimeentulotukea asumistuen lisäksi, olen siis yh ja opiskelut (amk) kuuluu ilmaista työharjoittelua yli puolet opinnoista. Nyt jo ongelmia hakea ja viedä lapsi hoitoon ajoissa kun matkaan yhteen suuntaan kouluun kuluu 1,5 tuntia.
Sain juuri tiedon viime viikolla että minun on haettava edullisempaa asuntoa ilman mitään aluerajoituksia. Olen todella ahdistunut asiasta, sillä katsoin että jos aan asunnon toiselta puolelta kaupunkia, menee opiskelupaikkaani 2,5 tuntia yhteen suuntaan matkoihin. Käytännössä tarkoittaa että joudun jättämään opintoni kesken ja alkamaan työttömäksi sillä en voi pitää lasta hoidossa 13 tuntia päivittäin, vaikka olisi vuoropäivkodissa olisivat nuo päivät liian pitkiä. Opinnot kestävät vielä 2 vuotta.
En tiedä, mitä tekisin, opiskelupaikkakunnalle muutto ei onnistu sillä siellä ei kulje julkiset käytännössä ollenkaan eikä ole varaa ajokorttiin ja autoon. Lisäksi ainoa sukulainen asuu pk seudulla, meillä ei ole lapsen kanssa elämässä ketään muuta kuin tuo yksi ihminen (ei ole sukulaisia tai ystäviä)
Tuntuu etten jaksa ratkaista asiaa, soitin jo neuvojalle joka sanoi ettei ylikaallita vuokria (900 e) tueta ja muutettava on halvempaan jos sellaisen saan. Muuten ei ole mitään rajauksia mutta junaradan lähellä olisi pakko olla jotta pääsen opiskelupaikkaani kulkemaan.
Muutto tuntuu muutenkin raskaalta ajatukselta, kun ei ole ketään auttajia siinä eikä muuttokuluja korvata kuin 150 e. En tiedä edes miten järjestäisin muuton... olen ajatellut että olisin asunut tässä siihen asti kun valmistun ja sitten mennyt töihin ja hankkinut asunnon lapsellekin paremmasta paikasta. Asunto on siis 100 e liian kallis Kelan mukaan. Tuleeko yhteiskunnalle halvemmaksi se että lopetan opintoni, olen työtön ja elän ehkä koko loppuelämi työttömänä (olen jo 42 v) vai se että saisin asua tässä tai asunnon radan varrelta ja saisin työtä josta maksaisin veroa seuraavat 25 vuotta?Opiskelen terveydenhoitaja- sairaanhoitajaksi ja haluaisin valmistua ja työllistyä, tehdä tuossa ammatissa töitä eläkeikään asti.
Kommentit (71)
Tällaista se on. Odotan koska koko systeemi romahtaa lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika sosiaalityöntekijälle ja mene juttelemaan hänen kanssaan. Kela katsoo noita asioita hyvin kaavamaisesti, sosiaalityöntekijällä on mahdollisuus katsoa kokonaisuutta ja sitä, että olet kahden vuoden päästä valmistumassa erittäin hyvin työllistävään ammattiin, kunhan selviät jotenkin opintojen loppuajan. Voit hyvinkin saadatäydentävää harkinnanvaraista toimeentulotukea esim. noihin koulumatkoihin.
Olen jo käynyt, ei saa, ei matkoihin, ei vuokraan. Täällä Helsingissä on tiukka linja.
Vain työssäkäville voidaan maksaa tukea matkoihin.
Eikö sen oppilaitoksen lähellä todellakaan ole edes opiskelija-asuntoja, perheelliselle sopivia? Eikö teidän tai sen ainoan sukulaisesi, olisi helpompaa ja halvempaa kulkea vaikka pari kertaa kuussa kuin sinun joka päivä? Tiedätkö aivan varmasti kaikki julkisen liikenteen mahdollisuudet?
Miksi lapsen isä muutti niin kauas, ettekä te mukana? Miksi lapsi ei asu osaa vuotta isällään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat itse yli menevän osan, eli 100 euroa vuokrasta? Tuntuu ikävältä, mutta voittaa varmaankim ylipitkät päivät ja muutosta koituvan rasituksen.
Ei riitä rahat siihen :/ Tt tuesta vähennetään muutenkin 20% kun en saa enää opintotukea tai lainaa (olen käyttänyt aiemmissa opinnoissa jonka alalta en saa töitä) joten meidän täytyisi tulla toimeen 400 eurolla seuraavat 2 vuotta, matkoihin menee 150 e kk johon en saa tukea. Osapäiväyö ei nyt onnistu kun pelkkiä vkl vuoroja en saa, isä asuu toisella puoella Suomea ja arkisin en voi tehdä töitä opiskelun ja harjoitteluiden takia kun olen vastuussa lapsesta yksin.
Ap
Eli sun tulot on yhteelaskettuna mitä? Elatusmaksu n.150e, asumistuki? ja toim.tulotuki? Tuskin nyt pelkästään 400 eurolla joudut pärjäämään ja toim.tulotukeenkin tulee lapsikorotus ( lapsilisä katsotaan tuloksi).
(Onneksi ise näin 42-vuotiaana olen töissä ja lapsikin jo aikuinen... ei tarvitse pähkäillä keski-ikäisenä jtn. lapsen hoitoon viemisiä ym. ongelmia.)
Vierailija kirjoitti:
Perusosan määrän alentaminen
Jos laiminlyöt velvollisuutesi pitää huolta itsestäsi ja elatuksestasi, perustoimeentulotuen perusosaa voidaan joutua alentamaan 20 % tai enintään 40 %.Perusosaa voidaan alentaa enintään 20 %
jos olet ilman perusteltua syytä kieltäytynyt tarjotusta työstä tai julkisesta työvoimapalvelusta, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi toimeentulosi
jos olet laiminlyönnilläsi aiheuttanut sen, ettei työtä tai julkista työvoimapalvelua ole voitu tarjota
jos olet vailla ammatillista koulutusta, 18–24-vuotias ja olet keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, ettet ole oikeutettu työttömyysetuuteen
jos olet keskeyttänyt kuntouttavan työtoiminnan ilman pätevää syytä
jos olet kieltäytynyt osallistumasta kuntouttavaan työtoimintaan tai siihen liittyvän aktivointisuunnitelman laatimiseen taikka monialaisen työllistymissuunnitelman laatimiseen
jos olet ilman perusteltua syytä kieltäytynyt kotoutumissuunnitelman laatimisesta tai osallistumasta suunnitelmassa sovittuihin, työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin tai
jos olet laiminlyönnilläsi aiheuttanut sen, ettei kotoutumissuunnitelmaa ole voitu laatia.
Perusosaa voidaan alentaa enintään 40 %jos olet toiminut jollain yllämainitulla tavalla ja sen voidaan katsoa osoittavan, ettet halua ottaa vastaan työtä tai julkista työvoimapalvelua tai osallistua kuntouttavaan työtoimintaan tai kotouttamistoimenpiteisiin
jos perusosaasi on jo alennettu enintään 20 %:lla ja sen jälkeen kieltäydyt ilman perusteltua syytä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai
jos toiminnastasi aiheutuu se, ettei työvoimapoliittista toimenpidettä voida tarjota, ja sen lisäksi kieltäydyt ilman perusteltua syytä toimintakykyä edistävästä toiminnasta.
Perusosaa voidaan alentaa samasta syystä enintään kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan.Perusosan alentaminen koskee ainoastaan sinun perusosaasi. Sillä ei ole vaikutusta esimerkiksi muiden perheenjäseniesi perusosiin.
Kunnan pitää harkintansa mukaan antaa Kelalle tietoja, jotka liittyvät tilanteeseesi, jossa perusosaa mahdollisesti alennetaan.
Jos perusosaa joudutaan alentamaan, Kela ilmoittaa asiasta kunnan sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne. Kunnassa sinulle laaditaan suunnitelma siitä, miten voit edistää itsenäistä suoriutumistasi ja miten sinua voidaan tukea siinä.
Perusosaasi ei alenneta enää silloin, kun korjaat laiminlyöntisi (esim. ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi tai osallistut kuntouttavaan työtoimintaan tai kotoutumistoimenpiteisiin).
Olen lukenut saman Kelan sivuilta. Käytännössä siis minut halutaan työttömäksi työpajatoimintaan. Töitä en tule saamaan keskeneräisellä tutkinnolla.Tämä juuri tuntuu oudolta, sillä kyllä tuo loppuelämän työttömyys tulee kalliimmaksi yhteiskunnalle kohdallani. En usko enää pääseväni korkeakouluun myöhemmin kun uudistus on tulossa, sh opintoihin on tunkua ja oma lukion keskiarvo on huono.
Miten pääset opiskelupaikkakunnalla nyt liikkumaan koululle, muttet jos asuisit siellä? Eikö välimatkan voisi taittaa pyörällä? Miksi et saa nyt matkakuluihin avustusta, jos olet ttt:n piirissä?
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on tämä: meille tuli ero, ja mies muutti pois. Asun Helsingissä melko huonolla alueella lähiössä kaupungin vuokra- asunnossa. Meillä on yksi lapsi ja opiskelen toisella paikkakunnalla, n 60 km pk seudun ulkopuolella johon kuljen junalla (ei ole ajokorttia ja autoa). Minulle on alettu maksaa toimeentulotukea asumistuen lisäksi, olen siis yh ja opiskelut (amk) kuuluu ilmaista työharjoittelua yli puolet opinnoista. Nyt jo ongelmia hakea ja viedä lapsi hoitoon ajoissa kun matkaan yhteen suuntaan kouluun kuluu 1,5 tuntia.
Sain juuri tiedon viime viikolla että minun on haettava edullisempaa asuntoa ilman mitään aluerajoituksia. Olen todella ahdistunut asiasta, sillä katsoin että jos aan asunnon toiselta puolelta kaupunkia, menee opiskelupaikkaani 2,5 tuntia yhteen suuntaan matkoihin. Käytännössä tarkoittaa että joudun jättämään opintoni kesken ja alkamaan työttömäksi sillä en voi pitää lasta hoidossa 13 tuntia päivittäin, vaikka olisi vuoropäivkodissa olisivat nuo päivät liian pitkiä. Opinnot kestävät vielä 2 vuotta.
En tiedä, mitä tekisin, opiskelupaikkakunnalle muutto ei onnistu sillä siellä ei kulje julkiset käytännössä ollenkaan eikä ole varaa ajokorttiin ja autoon. Lisäksi ainoa sukulainen asuu pk seudulla, meillä ei ole lapsen kanssa elämässä ketään muuta kuin tuo yksi ihminen (ei ole sukulaisia tai ystäviä)
Tuntuu etten jaksa ratkaista asiaa, soitin jo neuvojalle joka sanoi ettei ylikaallita vuokria (900 e) tueta ja muutettava on halvempaan jos sellaisen saan. Muuten ei ole mitään rajauksia mutta junaradan lähellä olisi pakko olla jotta pääsen opiskelupaikkaani kulkemaan.
Muutto tuntuu muutenkin raskaalta ajatukselta, kun ei ole ketään auttajia siinä eikä muuttokuluja korvata kuin 150 e. En tiedä edes miten järjestäisin muuton... olen ajatellut että olisin asunut tässä siihen asti kun valmistun ja sitten mennyt töihin ja hankkinut asunnon lapsellekin paremmasta paikasta. Asunto on siis 100 e liian kallis Kelan mukaan. Tuleeko yhteiskunnalle halvemmaksi se että lopetan opintoni, olen työtön ja elän ehkä koko loppuelämi työttömänä (olen jo 42 v) vai se että saisin asua tässä tai asunnon radan varrelta ja saisin työtä josta maksaisin veroa seuraavat 25 vuotta?Opiskelen terveydenhoitaja- sairaanhoitajaksi ja haluaisin valmistua ja työllistyä, tehdä tuossa ammatissa töitä eläkeikään asti.
Sä voit olla myös hakematta halvempaa asuntoa, kela ei voi pakottaa vaihtaa asuntoa, mutta sitten kela maksaa vuokraa vain sen maksimimäärän, mikä se raja on, loput täytyy maksaa ite. Tällä tavalla ainakin mun kohdalla meni, kun vuokra on 100e liian paljon, mut maksan ite siitä sen reilun satkun, ni ei kela ulise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat itse yli menevän osan, eli 100 euroa vuokrasta? Tuntuu ikävältä, mutta voittaa varmaankim ylipitkät päivät ja muutosta koituvan rasituksen.
Ei riitä rahat siihen :/ Tt tuesta vähennetään muutenkin 20% kun en saa enää opintotukea tai lainaa (olen käyttänyt aiemmissa opinnoissa jonka alalta en saa töitä) joten meidän täytyisi tulla toimeen 400 eurolla seuraavat 2 vuotta, matkoihin menee 150 e kk johon en saa tukea. Osapäiväyö ei nyt onnistu kun pelkkiä vkl vuoroja en saa, isä asuu toisella puoella Suomea ja arkisin en voi tehdä töitä opiskelun ja harjoitteluiden takia kun olen vastuussa lapsesta yksin.
Ap
Eli sun tulot on yhteelaskettuna mitä? Elatusmaksu n.150e, asumistuki? ja toim.tulotuki? Tuskin nyt pelkästään 400 eurolla joudut pärjäämään ja toim.tulotukeenkin tulee lapsikorotus ( lapsilisä katsotaan tuloksi).
(Onneksi ise näin 42-vuotiaana olen töissä ja lapsikin jo aikuinen... ei tarvitse pähkäillä keski-ikäisenä jtn. lapsen hoitoon viemisiä ym. ongelmia.)
Elatusapu otetaan huomioon tulona tt tuessa, samoin lapsilisä. Meille jää nyt elämiseen n 650 e kk kaikkin tukineen, josta maksan matkat. Perusosaa tullaan alentamaan 20 % marraskuusta ja jos vielä aletaan vähentää 100 e jää n 400 e.
Hienoa että asiasi ovat kunnossa, itse en pystynyt tekemään aborttia vaikka muuten epäkelpo äiti olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sun täytyy tehdä valitus tosta alennetusta tt-tuesta. Jos olet aktivinen = opiskelet, niin eivät saa pudottaa. Pudotus on niille jotka kieltäytyvät tekemästä mitään.
"Jos et saa opintotukea
Jos suoritat ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon jälkeen toista tutkintoa, et välttämättä saa enää opintotukea. On myös opintoja, joihin ei voi saada opintotukea. Tällaisia ovat esimerkiksi aikuislukio-opinnot ja opinnot avoimessa korkeakoulussa. Sinun pitää rahoittaa nämä opinnot esimerkiksi työttömyysturvalla tai ansiotyöllä.
Perustoimeentulotukea voit saada enintään kahden kuukauden ajaksi, kuukaudeksi kerrallaan. Jos et ole sinä aikana työllistynyt etkä saa työttömyysturvaa ja haet kahden kuukauden jälkeen perustoimeentulotukea, sen perusosaa voidaan alentaa. Tässä tilanteessa Kela ilmoittaa asiasta kunnan sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne. Kunnassa sinulle laaditaan suunnitelma siitä, miten voit edistää itsenäistä suoriutumistasi ja miten sinua voidaan tukea siinä." -Kelan sivut
Vierailija kirjoitti:
Miten pääset opiskelupaikkakunnalla nyt liikkumaan koululle, muttet jos asuisit siellä? Eikö välimatkan voisi taittaa pyörällä? Miksi et saa nyt matkakuluihin avustusta, jos olet ttt:n piirissä?
Siis tuolla opiskelupaikkakunnalla juna asema on koulun läehhl'ä ei ole vuokraasuntoja siinä keskustassa. Matkakuluihin ei saa avustusta opiskeluun, saa vain työssäkäyntiin, kelan maksama koulutuki avustus tms on eri asia ja sitä saa vain ammattikouluun alle 30 vuotiaat ja olen 42 v, sh opinnot ovat amk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen oppilaitoksen lähellä todellakaan ole edes opiskelija-asuntoja, perheelliselle sopivia? Eikö teidän tai sen ainoan sukulaisesi, olisi helpompaa ja halvempaa kulkea vaikka pari kertaa kuussa kuin sinun joka päivä? Tiedätkö aivan varmasti kaikki julkisen liikenteen mahdollisuudet?
Miksi lapsen isä muutti niin kauas, ettekä te mukana? Miksi lapsi ei asu osaa vuotta isällään?
Ei ole opiskelija asuntoja siellä, en kyllä muuta soluasuntoon lapsen kanssa. Lisäksi erikoissairaanhoidon harkat ovat HKi seudulla, tuolla opiskelupaikan sairaalassa ei voi suorittaa kaikkia harkkoja eikä paikat riitä kaikille. En ymmärrä viimeistä lausettasi, meille tuli ero miehen osittain mt ongelmien takia ja hän muutti takaisin kotipaikkakunnalleen 600 km päähän. Ei hän meitä mukaan halunnut.
Lastensuojelullakin voisi olla jotain sanomista asiaa. Esim. Että eron aikaan ei muita muutoksia ja siksi suosittaa nykyistä asuinpaikkaa. Toisaalta en ymmärrä eikö junaradan varresta löydy välipaikkakuntaa? Hki-opiskelupaikka.
Tässä ei nyt jokin täsmää. Ap:llä (yh + yksi lapsi) toimeentulotuen perusosa on 844 eur / kk. Tämä summa pitää siis jäädä tuloista asumismenojen jälkeen. Vaikka ap:n osuutta olisi vähennetty (20 %:lla, mistä ap:n pitäisi ehdottomasi valittaa), jää jäljelle 736 eur / kk. Kun nyt ap maksaa tästä vuokraa itse 100 eur ja matkaliput 150 eur / kk, jää edelleen 486 eur / kk. Eihän se paljon ole, mutta kyllä sillä yksi aikuinen ja yksi lapsi kärvistelee 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt jokin täsmää. Ap:llä (yh + yksi lapsi) toimeentulotuen perusosa on 844 eur / kk. Tämä summa pitää siis jäädä tuloista asumismenojen jälkeen. Vaikka ap:n osuutta olisi vähennetty (20 %:lla, mistä ap:n pitäisi ehdottomasi valittaa), jää jäljelle 736 eur / kk. Kun nyt ap maksaa tästä vuokraa itse 100 eur ja matkaliput 150 eur / kk, jää edelleen 486 eur / kk. Eihän se paljon ole, mutta kyllä sillä yksi aikuinen ja yksi lapsi kärvistelee 2 vuotta.
Joudun maksamaan velkaa 50 e kk (eräs asia jota en tunnistamisen takia tässä kerro, liittyy ex mieheeni) joten olet oikeassa, meille jäisi 430 e kk eli 30 e kk enemmän kuin alussa kerroin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun maksamaan velkaa 50 e kk (eräs asia jota en tunnistamisen takia tässä kerro, liittyy ex mieheeni) joten olet oikeassa, meille jäisi 430 e kk eli 30 e kk enemmän kuin alussa kerroin.
Ap
Kyllä tuolla summalla jotenkin kärvistelee, kun tietää, että se on väliaikaista. Kuvittelin aluksi, että sinulla jää nyt 400 eur kuukaudessa, ja siitä menee vielä 150 eur matkalippuihin ja pitäisi maksaa 100 eur vuokrasta itse, jolloin elämiseen olisi jäänyt 150 eur kuukaudessa vuokran ja matkalippujen jälkeen. Se olisi jo ollut mahdotonta.
Alunperin kannattaa miettiä tosi tarkkaan minkälaisen asunnon ottaa vastaan tai minkälaisia kriteerejä laittaa sinne hakemukseen. Esim. vuokran suhteen voi laittaa mikä on enimmäisvuokra minkä hyväksyy. Ei kannata ottaa sellaista joka on ylikallis koska juuri silloin kun joutuu turvautumaan tt-tukeen tai asumistukeen voi tulla ongelmia kun ylimenevää vuoran osuutta ei hyväksytä.
Onhan se tietenkin selvää että ylisuuria vuokria ei aleta makselemaan. Miksi pitäisi kannustaa ihmisiä asumaan väljemmin ja kalliimmin. Pitää antaa kuitenkin aikaa järjestää tai hakea halvempaa. Jos kaupunki ei voi tarjota halvempaa niin sille ei voi mitään ja tällöinhän se ei ole enää tuen hakijan vika jos asuu ylikalliissa (joskushan ylikallis voi jäädä käteen vahingossa esim. avioeron jälkeen tai sen jälkeen kun lapsi tai lapset muuttavat pois pesästä) mutta jos ja kun tarjotaan halvempaa se on pakko ostaa vastaan. Jos ei, on ihan oiken että itse maksaa sen ylikalliin vuokransa ylimenevän osan.
En nyt jaksa lukea kaikkia vastauksia huolella mutta jos ap on huolissaan siitä että asunto pitäisi ottaa mistä tahansa ilman aluerajoituksia niin eikö muka samalta alueelta tai lähistöltä löydy halvempaa? Jos nyt oikein käsitin niin vuokrasi on nyt 900€ ja hyväksyttäisiin 800€ eli satasen liian kallis. En oikein ymmärrä yhtälöä sillä jos sinulla on nyt huonolta alueelta kaupungin asunto ja jos vuokrasi on 900€ niin silloin kyseessä on sitten ainakin isohko kolmio? Lähes kaikki kaksiot ja moni pieniestä kolmioistakin maksaa kaupungilla n. 800€. (jos ei ole niitä kalleimpia kantakaupungin vuokria) Onko siis kyse siitä että et halua muuttaa pienempään?
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään sen että kyllä varmaan tulisimme toimeen mutta pelottaa jos tulee yllättäviä menoja tms. Yksin ei olisi ongelmaa mutta en ole lapsen kanssa kaksin noin pienellä summalla elellyt. Joudun ostamaan välillä koulukirjoja, ei niitä monia ole mutta nekin maksavat käytettyinäkin 40-50 ekk.
Vertailun vuoksi jos jään työttömäksi ja muutan kauas junaradasta saisin n. 400 e kk enemmän käteen (peruspäiväraha ja tt tuki päälle, ei matkakuluja).
Ei tosiaan motivoi mennä psyk.osaston harkkaan huomenna.
Ymmärrän kyllä, että systeemi ei tunnu sinusta reilulta. Sinun pitää nyt kuitenkin ajatella omaa ja lapsesi tulevaisuutta, ja tehdä ne opintosi loppuun, vaikka se tarkoittaakin kahden vuoden rahapulaa. Sen jälkeen helpottaa. Jos nyt luovutat, tuomitset teidät köyhyyteen loppuelämäksesi.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin kannattaa miettiä tosi tarkkaan minkälaisen asunnon ottaa vastaan tai minkälaisia kriteerejä laittaa sinne hakemukseen. Esim. vuokran suhteen voi laittaa mikä on enimmäisvuokra minkä hyväksyy. Ei kannata ottaa sellaista joka on ylikallis koska juuri silloin kun joutuu turvautumaan tt-tukeen tai asumistukeen voi tulla ongelmia kun ylimenevää vuoran osuutta ei hyväksytä.
Onhan se tietenkin selvää että ylisuuria vuokria ei aleta makselemaan. Miksi pitäisi kannustaa ihmisiä asumaan väljemmin ja kalliimmin. Pitää antaa kuitenkin aikaa järjestää tai hakea halvempaa. Jos kaupunki ei voi tarjota halvempaa niin sille ei voi mitään ja tällöinhän se ei ole enää tuen hakijan vika jos asuu ylikalliissa (joskushan ylikallis voi jäädä käteen vahingossa esim. avioeron jälkeen tai sen jälkeen kun lapsi tai lapset muuttavat pois pesästä) mutta jos ja kun tarjotaan halvempaa se on pakko ostaa vastaan. Jos ei, on ihan oiken että itse maksaa sen ylikalliin vuokransa ylimenevän osan.
En nyt jaksa lukea kaikkia vastauksia huolella mutta jos ap on huolissaan siitä että asunto pitäisi ottaa mistä tahansa ilman aluerajoituksia niin eikö muka samalta alueelta tai lähistöltä löydy halvempaa? Jos nyt oikein käsitin niin vuokrasi on nyt 900€ ja hyväksyttäisiin 800€ eli satasen liian kallis. En oikein ymmärrä yhtälöä sillä jos sinulla on nyt huonolta alueelta kaupungin asunto ja jos vuokrasi on 900€ niin silloin kyseessä on sitten ainakin isohko kolmio? Lähes kaikki kaksiot ja moni pieniestä kolmioistakin maksaa kaupungilla n. 800€. (jos ei ole niitä kalleimpia kantakaupungin vuokria) Onko siis kyse siitä että et halua muuttaa pienempään?
Asuimme tässä lapsen syntymästä asti mutta mies muutti pois. Hakaea täytyy ilman aluerajoituksia ja jos aan asunnon esim Vuoaaresta kaukaa junaradasta menee kulku opiskleemaan mahdottomaksi. Ei ole kyse asunnon koosta tai sijainnista sinänsä mutta tarvitsen sen radan läheltä.
Ei ole koulun lähellä, kyllä siellä melkein kaikilla autot on. Katsoin juuri Saton asuntoa siellä, olisi 4 km koululta, mutta ei pkta lähellä ja saisiko sinne hoitoon, joten matkat menee hankaliksi talvella kun kuljemme kävellen ja paikallisliikenne on huonoa (1 bussi ruuhka ajan ulkopuolella ja 2 ruuhka aikana).
Lisäksi se että todennäköisesti erikoissairaanhoidon harkat joudun tekemään Helsingissä jolloin matkat tulevat taas ongelmaksi.