IS: Moni mies kokee seksuaalista häirintää mutta vaikenee siitä
Kommentit (69)
Naimisissa oleva naispomoni arveli minusta kesken työpäivän että taidatpa olla pystyvä mies. Kahvitunnilla tarttui reidestä kiinni pöydän alta mutta vedin jalkani kauemmaksi. Ei jatkunut työsopimukseni kovin kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miehenä kokenut Helsingin yöelämässä lukemattomia kertoja kourimista haarojen välistä, puristelua takapuolesta, iholle liimautumista, syliin istumista lupaa kysymättä, erittäin suoria kommentteja ulkonäöstä ja ehdotuksia yhteisestä yöstä ensimmäisessä lauseessa. Vaikka täällä niin monesti on yritetty väittää, että ahdistelu on aina ahdistelua eikä riipu millään tavoin ahdistelijan koetusta miellyttävyydestä, niin kyllä sillä on mielestäni kuitenkin aika suuri merkitys.
Nämä kaksi esimerkkiä olen kokenut tänä syksynä:
1. Seisoin baaritiskillä ja tunsin vieraan käden sujahtavan takataskuuni. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan nätille ja kivasti hymyilevälle tytölle joka ehdotti illan jatkamista yhdessä. Päädyimme lopulta viettämään yön yhdessä.
2. Seisoin taksijonossa ja tunsin vieraan käden takapuolellani. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan minua huomattavasti vanhemmalle naiselle jolla ei mielestäni ollut kivaa hymyä. Hän ehdotti matkaa samaan osoitteeseen mutta päädyin lopulta viettämään yön yksin kotona.
Toisen tapauksen koin iloiseksi yllätykseksi ja toisen hieman ahdistavaksi ja epämiellyttäväksi tapahtumaksi, joka olisi saanut jäädä kokematta.
m34
Tuo ei poista sitä, että ensimmäisessäkin tapauksessa kyse oli teosta, jota ei pidä tehdä. Hymyilevän tytön olisi kuulunut tulla viereesi baaritiskille ja ottaa ensin kontakti avaamalla keskustelu. Hän ei voinut tietää, kuinka suhtautuisit "iholle tulemiseen".
Tuossa ilmeisesti haluttiin todistaa, että ahdistelu on ahdistelua vain jos sen tekee ruma ihminen ;-)
Entä jos takapuolimiehen naisystävä tai vaimo olisi ollut paikalla, seissyt parin metrin päässä juttelemassa jonkun ystävänsä kanssa. Olisiko tapaus edelleen ollut miehelle iloinen yllätys?
Eiköhän tuo ole ihan yksiselitteisesti ei-toivottavaa käytöstä.
Yritin lähinnä kertoa siitä, että ainakin itselleni ahdistelluksi tuleminen on hyvin tapauskohtainen ja subjektiivinen kokemus. En siis itse kokenut millään tavoin tulleeni häirityksi tuossa ensimmäisessä tapauksessa. Päinvastoin, olen iloinen siitä, että kyseinen tyttö päätti tehdä sen mitä teki. Samalla tunnustan sortuvani täydelliseen kaksoinstandardien käyttämiseen, sillä vaikka jälkimmäinen tapaus oli pääpiirteittäin täysin samanlainen tapahtuma, niin koin sen silti epämiellyttäväksi.
En voi muiden ihmisten puolesta puhua, mutta näin olen itse asiat kokenut. Onko minua nyt siis tosiasiallisesti ahdisteltu kaksi kertaa syksyn aikana, vaikka itse koen tulleeni ahdistelluksi vain yhden kerran?
m34
Vierailija kirjoitti:
Olen miehenä kokenut Helsingin yöelämässä lukemattomia kertoja kourimista haarojen välistä, puristelua takapuolesta, iholle liimautumista, syliin istumista lupaa kysymättä, erittäin suoria kommentteja ulkonäöstä ja ehdotuksia yhteisestä yöstä ensimmäisessä lauseessa. Vaikka täällä niin monesti on yritetty väittää, että ahdistelu on aina ahdistelua eikä riipu millään tavoin ahdistelijan koetusta miellyttävyydestä, niin kyllä sillä on mielestäni kuitenkin aika suuri merkitys.
1. Seisoin baaritiskillä ja tunsin vieraan käden sujahtavan takataskuuni. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan nätille ja kivasti hymyilevälle tytölle joka ehdotti illan jatkamista yhdessä. Päädyimme lopulta viettämään yön yhdessä.
2. Seisoin taksijonossa ja tunsin vieraan käden takapuolellani. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan minua huomattavasti vanhemmalle naiselle jolla ei mielestäni ollut kivaa hymyä. Hän ehdotti matkaa samaan osoitteeseen mutta päädyin lopulta viettämään yön yksin kotona.
Toisen tapauksen koin iloiseksi yllätykseksi ja toisen hieman ahdistavaksi ja epämiellyttäväksi tapahtumaksi, joka olisi saanut jäädä kokematta.
m34
Naisena minusta ahdistelu on aina ahdistelua eikä se riipu ahdistelijan miellyttävyydestä. Olen siinä samaa mieltä kanssasi, että on ihan kivaa, kun joku miellyttävän oloinen mies lähestyy, mutta ei ole kivaa jos joku epämiellyttävä tyyppi lähestyy. Se ero mikä meillä on, on siinä, että minä en halua kenenkään lähestyvän minua alkamalla suoraan koskettelemaan minua.
Jos lähestyminen on sitä, että tyyppi tarraa perseeseen, niin todellakin on ihan sama vaikka se tyyppi olisi komein mies maailmassa. Sellainen henkilö on minusta ahdistava moukka, oli ulkoisesti miten viehättävä hyvänsä. Lähestyä voi oikeasti asiallisestikin, alkamatta suoraan hipelöimään ja minä kannatan lämpimästi niitä asiallisia lähestymistapoja. Uskoisin että aika moni nainen on tässä samoilla linjoilla kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m34
Naisena minusta ahdistelu on aina ahdistelua eikä se riipu ahdistelijan miellyttävyydestä. Olen siinä samaa mieltä kanssasi, että on ihan kivaa, kun joku miellyttävän oloinen mies lähestyy, mutta ei ole kivaa jos joku epämiellyttävä tyyppi lähestyy. Se ero mikä meillä on, on siinä, että minä en halua kenenkään lähestyvän minua alkamalla suoraan koskettelemaan minua.
Jos lähestyminen on sitä, että tyyppi tarraa perseeseen, niin todellakin on ihan sama vaikka se tyyppi olisi komein mies maailmassa. Sellainen henkilö on minusta ahdistava moukka, oli ulkoisesti miten viehättävä hyvänsä. Lähestyä voi oikeasti asiallisestikin, alkamatta suoraan hipelöimään ja minä kannatan lämpimästi niitä asiallisia lähestymistapoja. Uskoisin että aika moni nainen on tässä samoilla linjoilla kanssani.
Kovin usein palstalta saa lukea "hyi että jos joku limainen 50v puristelisi". Siitä on vedettävissä johtopäätös, että jos komea ja pitkä 28-v mies tekee lähempääkin tuttavuutta niin ei se niin paha ole. Naiset haluavat eitä halutaan, mutta miesten ikäänkuin pitäisi kysyä naisen lupa "saanko haluta sinua"? Ja siihen vastaus olisi, mikä ihmeen nyhverö olet kun et itse osaa päättää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m34
Tuo ei poista sitä, että ensimmäisessäkin tapauksessa kyse oli teosta, jota ei pidä tehdä. Hymyilevän tytön olisi kuulunut tulla viereesi baaritiskille ja ottaa ensin kontakti avaamalla keskustelu. Hän ei voinut tietää, kuinka suhtautuisit "iholle tulemiseen".
Siis seksuaalista häirintää voi tapahtua vaikka kukaan ei kokisi tulleensa seksuaalisesti häirityksi?
Tuossa nyt varmaan tarkoitettiin sitä, että erogeenisten alueiden koskettelu on toimintaa, joka varsin yleisesti mielletään seksuaaliseksi häirinnäksi. Se alkaa menemään jo sinne alueelle, että juridisiakin seurauksia voisi tulla jos asianomistaja ei hiplailuista pidä ja haluaa viedä asian eteenpäin. Siksi sellaista käytöstä kannattaa välttää, koska tuntemattomasta ihmisestä ei voi tietää, miten tämä kosketteluun suhtautuu.
Tämä on oivallinen esimerkki siitä, mitä se tarkoittaa, että häirintää ja ahdistelua on se minkä kukakin kokee sellaiseksi. Kyse tuossa käsitteessä ei ole siitä, että hymyily tai moikkaaminen olisi ahdistelua, vaikka kuinka toinen siitä ei pitäisi. Sen sijaan, kun tietyt seksuaalisen ahdistelun raja-arvot ja määritelmät täyttyvät, kuten esimerkiksi fyysinen hipelöinti, niin häirintää se on silloin kun se koetaan sellaiseksi, mutta ei toki ole silloin kun vastaanottaja ei itse siitä pahastu. Tässä kohtaa asianomaisen oma kokemus on se mikä ratkaisee, koska puhutaan toiminnasta joka täyttää yleisesti häirinnäksi mielletyn käytöksen tunnusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m34
Kovin usein palstalta saa lukea "hyi että jos joku limainen 50v puristelisi". Siitä on vedettävissä johtopäätös, että jos komea ja pitkä 28-v mies tekee lähempääkin tuttavuutta niin ei se niin paha ole. Naiset haluavat eitä halutaan, mutta miesten ikäänkuin pitäisi kysyä naisen lupa "saanko haluta sinua"? Ja siihen vastaus olisi, mikä ihmeen nyhverö olet kun et itse osaa päättää!
Naisia on erilaisia, ihan siinä kuin miehiäkin. Ei minulta tarvitse kysyä saanko haluta sinua. Sen kun haluat, kunhan älyät missä ja millä tavalla halusi ilmaiset ja ymmärrät jättää minut rauhaan, jos et saa haluillesi vastakaikua. Edelleen korostan sitä, että jos haluaa toista, sen voi ilmaista asiallisestikin. Suoraa päätä käpälöimään alkaminen ei todellakaan ole ainoa tapa, jolla voi osoittaa kiinnostuksensa toista kohtaan.
Minua muuten ällöttäisi ihan todella, jos joku viisikymppinen limainen ukko alkaisi puristelemaan minua. Tämä ei tarkoita sitä, että komeat 28-vuotiaat olisivat vapaita kourimaan miten haluavat. Eli liiaksi ei omiakaan johtopäätöksiä kannata yksittäisistä lausahduksista vetää. Kyllähän jotkut miehetkin sanovat, että olisivat ikionnellisia jos naiset heitä puristelisivat. Silti tosipaikan tullen ehkä hekään eivät hirveän riemuissaan olisi, jos se puristelija olisi joku sairaalloisen lihava, haiseva pulimummo, joka on paskonut alleen eikä edes huomaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005386244.html
Sellaista.
Siinä on katsos vahvan ja heikon sukupuolen ero. Mies ei loukkaannu turhanpäiväisestä huutelusta läheskään yhtä helposti kuin nainen. Työpaikalla tämä tosin voi olla ongelma, koska jos mies ottaa asian puheeksi, niin naisen on helppo kääntää asia päälaelleen, koska kaikki olettavat, että mies on aina ahdistelija ja nainen uhri. Kiitos feminismin.
Jep, tänäkin syksynä on koettu reidestä puristelua palaverissa ja viatonta niskan hierontaa.. enpä tuosta nyt ole niin häiriintynyt, mutta toisaalta vaikea kuvitella alkavani jotain naista puristelemaan töissä. Jos ei meinaan sattuisikaan tykkäämään, niin varoitushan siitä vähintään seuraisi.
M40
Jos naiset ahdistelisivat minua, en siitä vaikenisi, vaan rehentelisin kavereille, millainen mahtisonni olenkaan.