IS: Moni mies kokee seksuaalista häirintää mutta vaikenee siitä
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eh, itse miehenä olen vain imarreltu kun naiset tulevat hiplailemaan minua. Minä en oikein ymmärrä, miten mies voi kokea sen seksuaalisena häirintänä, jos nainen tulee vaikka puristamaan pakaroista. Pohjimmiltaan kaikki miehet nimenomaan pitävät naisen kosketuksesta.
Onkohan tällaiset asenteet osittain syynä siihen, että miehet vaikenevat kokemastaan ahdistelusta? Aika suuri kynnys kertomiseen varmaan on, jos toisten miestenkin asenne siihen on tämä, mistä tuossa artikkelissakin mainittiin, että miesten pitää olla jotenkin imarreltuja ja tyytyväisiä kun naiset tulevat kopeloimaan. Koska kaikki miehethän nyt vaan tykkää siitä...
On. Eikä miehiä oteta vakavasti, muut miehet nauraa "neidille" joka ei pientä hiplailua kestä
Kyllä ne on naiset, jotka sitä "tosimies sitä ja tätä"-mantraansa tällä palstalla ovat hokemassa.
Hienoa denialismia taas.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eh, itse miehenä olen vain imarreltu kun naiset tulevat hiplailemaan minua. Minä en oikein ymmärrä, miten mies voi kokea sen seksuaalisena häirintänä, jos nainen tulee vaikka puristamaan pakaroista. Pohjimmiltaan kaikki miehet nimenomaan pitävät naisen kosketuksesta.
Onkohan tällaiset asenteet osittain syynä siihen, että miehet vaikenevat kokemastaan ahdistelusta? Aika suuri kynnys kertomiseen varmaan on, jos toisten miestenkin asenne siihen on tämä, mistä tuossa artikkelissakin mainittiin, että miesten pitää olla jotenkin imarreltuja ja tyytyväisiä kun naiset tulevat kopeloimaan. Koska kaikki miehethän nyt vaan tykkää siitä...
Ja mahtaako vain miehet olla tuota mieltä? Kyllä musta tuntuu, että moni nainenkin ajattelee ihan samalla tavalla.
Tässäkään suhteessa en kovin suurta eroa näe sukupuolten välillä. Kyllä naisissa löytyy paljon myös niitä jotka eivät esim. pidä ahdistelua ahdisteluna vaan ovat tyytyväisiä miehiltä saamasta huomiosta ja ihmettelevät sitä miksi toinen kokee saman ahdisteluna. Ahdistelua ei nähdä ahdisteluna vaikka se sitä olisikin, siksi myös ahdistelu jatkuu, eihän nyt läpällä heitetty vitsi ketään voi ahdistaa, kun se ei ahdistaminuakaan tai sitä edellistäkään jolle saman tasoisen kommentin heitin... vai voiko sittenkin...
Vierailija kirjoitti:
Täällä vähätellään miesten kokemaa ahdistelua, miksei myös toisinkin päin.
Oikeastaan en ole nähnyt yhtään naisten kokeman väkivallan ja raiskaamisen vähättelyä. Sen sijaan sitäkin enemmän miesten vastaavan vähättelyä ja koko asian kyseenalaistamista "koska naiset kokee enemmän".
Samalla logiikalla naiset saa ajaa kännissä koska miehet nyt ajaa kumminkin useammin?
Vierailija kirjoitti:
esim. puristelemaan miehen käsivarsia
Niin naisiahan käydään kiinni rintoihin ja pilluun. Että jos verrattaisiin edes samaa anatomiaa keskenään, jookos? Käsivarret vs. käsivarret ja sukupuolielimet vs. sukupuolielimet. En minä naisena traumoja saa jos mies hipaisee käsivarresta. Sain traumoja tissien ja pillun kourimisesta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä ahdistelua mutta tuli mieleen kun joskus olin opintoihin kuuluvassa työssäoppimisessa niin multa naiset kyseli tosi paljon kaikkea tyttöystäävään liittyvää ja muuta kun sanoin että en seurustele niin sain ivallista naurua että "miksi et!!:D" tai käynkö paljon viihteellä ja kun sanoin että en juurikaan niin siihenkin yksi tokaisi että etpä taida paljoa naista saada. Oli muutenkin kamala paikka
M23
Nuo naiset olivat todella epäasiallisia ja on harmi, että jouduit kokemaan tuollaista. Moni nainen, joka on itse kasvanut ronskissa miesympäristössä, heittää samanlaista ronkia läppää miespuolisille kun mitä miehet ovat heille tai toisilleen heitelleet. Sitä ei pitäisi tehdä tuntemattomille koska emmehän tiedä toisten ihmisten tapoja ja taustoja. Moni nainen yrittää kuitenkin tuolla asiattomalla läpällä "sulautua miesten maailmaan". Se on hieman nurinkurista, mutta he tunnistavat ilmiön, jotka tuntevat erilaisia ihmisiä erilaisilla taustoilla. Jos on hengannut autonasentajapoikien kanssa niin jutut eivät iske sellaiselle jolla on erilainen tausta. On kuitenkin hyvä, että toit asian esiin ja tästä pitäisi puhua työpaikoilla enemmän. Joskus huumorin käyttö sisäänajona ei vaan toimi vaan kääntyy itseään vastaan. Samaa aaltopituutta pitäisi aina lähteä tunnustelemaan varovasti. Toivottavasti olet saanut myöhemmin parempia kokemuksia!
Tässä ketjussa keskustelee ja peukuttaa vain miehet, jos muissa ketjuissa pyörivät naiset kävisi tässä ketjussa niin alapeukkuja ja vähätteleviä viestejä ropisisi taivaan täydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa keskustelee ja peukuttaa vain miehet, jos muissa ketjuissa pyörivät naiset kävisi tässä ketjussa niin alapeukkuja ja vähätteleviä viestejä ropisisi taivaan täydeltä.
Olen jo kahdessa eri kommentissa tunnustanut, että olen todennäköisesti häirinnyt tai jopa ahdistellut miehiä nuoruudessani enkä todellakaan ole ylpeä siitä. Minusta myös miesten kokemasta ahdistelusta pitää puhua ja naisten pitää ottaa vastuu siitä, etteivät ahdistele miehiä. Jostain syystä kommenttini halutaan ilmeisesti ignoorata.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mahtaako vain miehet olla tuota mieltä? Kyllä musta tuntuu, että moni nainenkin ajattelee ihan samalla tavalla.
Epäilemättä. Tuolla toisten miesten korostamisella tarkoitin lähinnä sitä, että kun nainen joutuu seksuaalisen ahdistelun uhriksi, hän yleensä saa tukea ja sympatiaa ainakin oman sukupuolensa edustajilta. Miehet puolestaan vastaavassa tilanteessa eivät välttämättä voi luottaa edes oman sukupuolensa tukeen, jos yleiset asenteet, sukupuoleen katsomatta ovat tällaisia. Minusta on hyvä jos #metoo - kampanjan myötä herättäisiin ravistelemaan näitäkin käsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Taannoin täällä oli se "Pojille oma metoo" - ketju, ja siinä ainakin naiset tuomitsivat miehiin ja poikiin kohdistuvan ahdistelun. Olen nainen itse ja olen osallistunut tähänkin ketjuun.
Olen miehenä kokenut Helsingin yöelämässä lukemattomia kertoja kourimista haarojen välistä, puristelua takapuolesta, iholle liimautumista, syliin istumista lupaa kysymättä, erittäin suoria kommentteja ulkonäöstä ja ehdotuksia yhteisestä yöstä ensimmäisessä lauseessa. Vaikka täällä niin monesti on yritetty väittää, että ahdistelu on aina ahdistelua eikä riipu millään tavoin ahdistelijan koetusta miellyttävyydestä, niin kyllä sillä on mielestäni kuitenkin aika suuri merkitys.
Nämä kaksi esimerkkiä olen kokenut tänä syksynä:
1. Seisoin baaritiskillä ja tunsin vieraan käden sujahtavan takataskuuni. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan nätille ja kivasti hymyilevälle tytölle joka ehdotti illan jatkamista yhdessä. Päädyimme lopulta viettämään yön yhdessä.
2. Seisoin taksijonossa ja tunsin vieraan käden takapuolellani. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan minua huomattavasti vanhemmalle naiselle jolla ei mielestäni ollut kivaa hymyä. Hän ehdotti matkaa samaan osoitteeseen mutta päädyin lopulta viettämään yön yksin kotona.
Toisen tapauksen koin iloiseksi yllätykseksi ja toisen hieman ahdistavaksi ja epämiellyttäväksi tapahtumaksi, joka olisi saanut jäädä kokematta.
m34
Kun koulukiusaamiskokemuksista alettiin avautua julkisesti jo kauan aikaa sitten, uhrit saivat usein kokea häpeää ja vähättelyä. Sitten kampanjoitiin oikein pitkään ja ahkerasti, eikä nykyään kukaan puolustele kiusaajia vaan se tuomitaan yleisesti. Jopa rikos-sanaa on alettu käyttää törkeimpien tapausten kohdalla.
Sekin keskustelu koki ylilyöntivaiheensa, kun kaikki mielipaha alettiin niputtaa kiusaamisen alle. Sitå kesti aikansa ja nyt osataan jo monissa kouluissa erottaa ihan tavallinen törppöys, sosiaalisten taitojen kehittymättömyys ja vahingot todellisesta kiusaamisesta. Aina raja ei ole ihan selvä mutta useimmiten on.
Tässä häirintäkohussa me ollaan nyt siellä aika alkuvaiheessa, kun sekaisin on vielä uhrien vähättely "turhasta vikisijät!" ja uhriutuminen "enhän mä mitään pahaa tarkoittanut ja eikö täällä saa enää ketään lähestyä" sekä ihan todelliset kokemukset epäsopivasta käytöksestä. Lisäksi ne ihan tavalliset törpöt kirjoittelevat osa aidosti huolissaan ja osa kiihkoissaan siitä, miten miehiä nyt demonisoidaan ja miehet ei kohta saa tehdä enää mitään ja bla bla bla...
Kun naistenkaan kokemasta häirinnästä ei osata vielä keskustella eikä erottaa eri harmaan sävyjä toisistaan, tämä miesten kokeman häirinnän käsittely on vielä vaikeampaa. Naiset on perinteisesti koettu fyysisesti (ja ennen myös yhteiskunnallisesti) heikompana osapuolena, jota kohtaan vahvemman on ollut mahdollista käyttää kaikenlaista valtaa, myös seksuaalista, ja osoittaa tarvittaessa härskistikin näille näiden paikka alempina olentoina, joita voi tölviä ja käyttää mielihalujensa mukaan. Nykymiehen tilanne taitaa kuitenkin olla erilainen. Naiset ovat tietyssä mielessä vahvistuneet, jolloin asetelma ei enää ole niin selvä. Edelleen toki enimmäkseen miehet pahoinpitelevät naisia seksuaalisesti ainakin tilastojen mukaan, mutta emmehän silti voi ajatella, että sivistyneessä yhteiskunnassa kenenkään häirintä tai ahdistelu olisi sallittua.
Tässä tulee vain menemään tosi kauan ennen kuin päästään neutraalimpaan keskusteluun ilman suuria ylilyöntejä.
Kiusaamista ei ole saatu loppumaan vaikka asenteet ovat muuttuneet ja yleinen ilmapiiri on vastaan. Samoin käy varmasti tässäkin. Kuitenkin tieto siitä että pahoilla teoilla voi olla ihan oikeita seurauksia, tulee hillitsemään ainakin osaa häiritsijöistä samoin kuin osaa kiusaajista.
Vierailija kirjoitti:
Olen miehenä kokenut Helsingin yöelämässä lukemattomia kertoja kourimista haarojen välistä, puristelua takapuolesta, iholle liimautumista, syliin istumista lupaa kysymättä, erittäin suoria kommentteja ulkonäöstä ja ehdotuksia yhteisestä yöstä ensimmäisessä lauseessa. Vaikka täällä niin monesti on yritetty väittää, että ahdistelu on aina ahdistelua eikä riipu millään tavoin ahdistelijan koetusta miellyttävyydestä, niin kyllä sillä on mielestäni kuitenkin aika suuri merkitys.
1. Seisoin baaritiskillä ja tunsin vieraan käden sujahtavan takataskuuni. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan nätille ja kivasti hymyilevälle tytölle joka ehdotti illan jatkamista yhdessä. Päädyimme lopulta viettämään yön yhdessä.
2. Seisoin taksijonossa ja tunsin vieraan käden takapuolellani. Kääntyessäni huomasin käden kuuluvan minua huomattavasti vanhemmalle naiselle jolla ei mielestäni ollut kivaa hymyä. Hän ehdotti matkaa samaan osoitteeseen mutta päädyin lopulta viettämään yön yksin kotona.
Toisen tapauksen koin iloiseksi yllätykseksi ja toisen hieman ahdistavaksi ja epämiellyttäväksi tapahtumaksi, joka olisi saanut jäädä kokematta.
m34
Tuo ei poista sitä, että ensimmäisessäkin tapauksessa kyse oli teosta, jota ei pidä tehdä. Hymyilevän tytön olisi kuulunut tulla viereesi baaritiskille ja ottaa ensin kontakti avaamalla keskustelu. Hän ei voinut tietää, kuinka suhtautuisit "iholle tulemiseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim. puristelemaan miehen käsivarsia
Niin naisiahan käydään kiinni rintoihin ja pilluun. Että jos verrattaisiin edes samaa anatomiaa keskenään, jookos? Käsivarret vs. käsivarret ja sukupuolielimet vs. sukupuolielimet. En minä naisena traumoja saa jos mies hipaisee käsivarresta. Sain traumoja tissien ja pillun kourimisesta.
Kannattaa varmaan hakea apua traumoihin. Muuten ne syventyessään johtavat depressioon ja itsetuhoiseen käyttäytymiseen. Samoin läheiset saattavat joutua vaaraan. Kiireesti nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m34
Tuo ei poista sitä, että ensimmäisessäkin tapauksessa kyse oli teosta, jota ei pidä tehdä. Hymyilevän tytön olisi kuulunut tulla viereesi baaritiskille ja ottaa ensin kontakti avaamalla keskustelu. Hän ei voinut tietää, kuinka suhtautuisit "iholle tulemiseen".
Siis seksuaalista häirintää voi tapahtua vaikka kukaan ei kokisi tulleensa seksuaalisesti häirityksi?
Miespuolinen opettaja halasi omin luvin ylä-asteella.
No wau, onpa uusi juttu -.-' ihan niin uusi, että täytyy keskustelukin panna pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m34
Siis seksuaalista häirintää voi tapahtua vaikka kukaan ei kokisi tulleensa seksuaalisesti häirityksi?
Sinä valitset käyttää tuota sanaa, en minä. Minä puhuin teosta, jota ei pidä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m34
Tuossa ilmeisesti haluttiin todistaa, että ahdistelu on ahdistelua vain jos sen tekee ruma ihminen ;-)
Entä jos takapuolimiehen naisystävä tai vaimo olisi ollut paikalla, seissyt parin metrin päässä juttelemassa jonkun ystävänsä kanssa. Olisiko tapaus edelleen ollut miehelle iloinen yllätys?
Eiköhän tuo ole ihan yksiselitteisesti ei-toivottavaa käytöstä.
vitun kypsä kirjoitti:
Minä taidan olla todella vastenmielinen tapaus koska minua ei ole KOSKAAN ahdisteltu!!! Mikä vitun saatana siinä oikein on että aina kaikille muille sattuu ja tapahtuu, ja kaiken lisäksi jotkut miehet vilä ssaavat seksiä???? PERKELE"!!!
Tule perjantaina prismaan klo 18 ja laita lappu kaulaan tunnuksella #saakouria niin alkaa tapahtumaan :)
Niinpä. Menee samaan sarjaan kuin se että mies on perheväkivallan uhri. Siis että nainen hakkaa miestä, sellaista ei oteta vakavasti vaan sellaiselle nauretaan.
Moni mies joka kokee väkivaltaa suhteissa vaikenee eikä hae apua. Joskus oli lehdessä juttua ja siinä oli haastateltu miehiä jotka kertoi oman kokemuksen, yksi heistä oli soittanut hätänumeroon kun nainen oli hakannut hänet niin päivystäjä oli vaan tokaissut "otatsä akalta turpaan?" Lopulta pitkän jankkaamisen jälkeen mies sai apua. Hyvä että tästä asiasta puhutaan