Miten muissa maissa (esim jenkit) jaksetaan hulluja työtunteja?
Olen ymmärtänyt, että on ihan normaalia työskennellä esim. 10 h päiviä koko ajan esim. jenkeissä. Te, jotka olette tällaisissa rankan työnteon maissa töissä, miten siitä selviytyy? Vai onko työnteko sitten sellaista kokoaikaista lusmuilua? Itse en ainakaan saisi enää viimeisinä tunteina mitään aikaiseksi saati sitten jos työtunnit olis koko ajan tuollaiset. Ja uskokaa, olen alalla, jossa tehdään kausittain todella pitkää päivää.
Kommentit (189)
Mikä on normaali? Ainakin täällä meillä on normaalit työtunnit ja työaika, mutta on aikoja, että enemmänkin pitää ajallisesti panostaa työhön, mutta sellaista termiä kuin "ylityöt" ei käytetä, eikä mitään ylimääräistä makseta. Palkka itsessään on jo hyvä ja bonukset maksetaan on tuloksen mukaan. Lomat ovat myös ihan hyvät, ja voi pitää oman valintansa mukaan pätkissä tai pidemmänkin loman. Terveydenhoito hyvää ja nopeaa, ei tarvitse missään jonoissa olla. Yleinen terveydenhoidon kalleus johtuu osittain myös turhista tutkimuksista mitä lääkärit helposti määräävät, mutta lähdetään siitä, että terveydenhoito on myös liiketoimintaa, joten siitä lähtökohdista katsottuna tästä hyötyy hyvin moni osapuoli. Myös se lääkärin asiakas/potilas saa mielenrauhan, vaikka mitään vakavaa ei löytyisikään. Ystävä ja tuttavapiirissäni melkein kaikki käyttävät tätä hyödykseen eli käydään (turhissa) tutkimuksissa, ja sitä pidetään normaalina. Pidetään jopa tyhmänä tai epänormaalina jos ei käytä tätä mahdollisuutta hyväkseen, ja jopa lääkärit ovat tätä mieltä. Minulle on tästä huomautettu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen käsitys, että USA:ssa ei käytetä koko päivää tehokkaaseen työntekoon. Mutta entä sitten Japani tai Etelä-Korea, joissa on vielä hullummat työajat ja korkeampi työmoraali?
Korealaiset ovat ihmeteleet sitä että miten Suomessa telakan hitsarit saa päivässä enemmän aikaan, vaikka tekevät lyhyempää päivää. Kyllä se vaan on niin että aika harvassa maassa on parempi työmoraali kuin suomalaisilla. Ulkomailla töissä voidaan olla pitkiä päiviä, mutta suurin osa siitä kuluu seurusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. Kannattaako painaa ylitöitä, kun verottaja vie aina vaan isomman viipaleen? Meillä esimerkiksi on yrityksessä pari nuorehkoa ja rahalle ahnetta nuortamiestä töissä. Harmittaa palkkaa maksaessa huomata, kuinka vähän heille jää siitä, kun ovat valmiita painamaan tarvittaessa iltaan töitä.
Suomi on keskinkertaisuuksien yhteiskunta...
Mutta joo, alkuperäiseen kysymykseen vastaus: ainakin ns. älyaloilla Jenkeissä notkutaan paljon työpaikalla. Pitkä lounas, kesken työpäivää kuntosalille, juoruilua yms. Moni haluaisi kotiin, mutta kulttuuri on sellainen, että pitää tehdä 12h/pv töitä tai siis notkua siellä töissä tai olet huono työntekijä. Se tietysti myös helpottaa, että palveluita ostetaan paljon sivusta. Suomihan on poikkeuksellinen maa siitä, että tuttu lääkäri otti palkatonta lomaa töistä, että ehti maalata talonsa...
Jo nyt ollaan tilanteessa ettei kaikille riitä töitä. Mielestäni on positiviista mitä vähemmän on sellaisia ihmisiä töissä jotka vie 2-3 työpaikkaa koska ovat valmiita huhkimaan pitkää päivää supertehokkaina.
Mieluummin lyhyemmät työpäivät ja sen seurauksena työpaikkoja enemmän. Ei ole mitään järkeä sellaisessa systeemissä, että työssäkäyvät uuvuttavat itsensä työtaakkansa alle, samalla kun osa "loisii" kotona tekemättä mitään vaikka haluaisivat tehdä, niillä uutterasti töitä tekevien verorahoilla.
Ei meille ainakaan ole töihin löytynyt kunnon tekijöitä,vit_n velttoja mulkkuj@,eivät saa mitään tehtyä jos et kokoajan komenna,norkoilevat puhelin kädessä vetävät röökiä,istuvat kahvilla,mitään eivät opi,muista,saa aikaiseksi,saikuttavat ,ryyppäävät viikonloput/lomat maanantaina kärvistelevät krapulassa ym.ym.ym.
Saisin enemmän aikaan kuudessa tunnissa kuin nykyisissä kahdeksan tunnin päivissä. Kun vuodesta toiseen joutuu painamaan tasaisen tappavaa kahdeksantuntista, plus satunnaiset venymiset ja kikyt päälle, niin joka ikinen päivä pitää miettiä, miten jaksaa päivän, viikon, kuukauden, vuoden loppuun. Kuuden tunnin päivä olisi paremmin mitoitettu jaksamilliseni - voisin vain painaa hommia miettimättä tauotuksia yms. ja sitten mennä kotiin ja virkistyä. Satunnaisesti voisin venyä jos työt sitä edellyttäisi, jos vain suurin osa päivistä olisi sen 6 h.
En jaksa lukea kaikkia viestejä mutta kommentoin nyt kun olen tälläinen amerikkalainen työntekijä joka puhuu suomea.
Olen töissä 8-17 ma-pe. Meillä on yrityksen toimiala sellainen että on ns. sesonkiaika joka ajoittuu keväälle tammi-huhtikuulle. Silloin tehdään pitempiä päiviä 10-12h ja jotain viikonloppuja. Ei ne työtuntien pituudet niin mutta hitto ne matkaat sinne ja takas kun autossa istuu toista tuntia/pvä!
Vuosittain mulla on lomaa 136h jonka voin pitää melkein milloin vaan, kunhan en silloin sesonkiaikaan yritä pitää, sillon katsottaisin pahalla. Olen just ollut lomaalla melkein koko syyskuun (tein 3 työpäivää viime kuussa) ja huomenna takaisin töihin.
Teen ruokaa 3 päivänä, mies 3 päivänä, ja sunnuntaisin tehdään molemmat. Ihan perunoita pilkon jne. alusta alkaen. Mun mies on amerikkalainen. 2 lasta (8v ja 15v). Meillä ei käy mitään siivoojia ja käydään ravintolassa varmaan kerran kuussa. Joskus syödään pizzaa.
En maksa kouluista. Nuoremmasta maksaan ns. before school että voin viedä sen koululle klo 7 et ehdin itse töihin kasiksi. Yliopistot maksaa. Kävin itse yliopitot tällä (BS ja MS) ja oli ihan public universities molemmat mutta toinen oli hyvä koulu omalla alalla (GT). Alemmassta tutkinnosta sain tukea ja stipendin; maksoin loppujen lopuksi jotain $5k omasta taskusta. Toinen tutkinto maksoi $6k, jonka työnantaja maksoi sillä ehdolla että saan 'all As' ja jatkan työsuhdetta ainakin 5v valmistumisesta. OT, mutta kuitenkin jotain omakohtaista kokemusta siis siitä miten yliopitot toimii.
Töissä on sitten paljon lusmuja jotka hengailee ja juttelee. Se on ainakin ero Suomeen.
Terveydenhoidosta en jaksa vääntää mutta se sanon et mun hampaat oli ihan kauheet kun asuin Suomessa, nykyisin on hyvä hammashoito ja ajan saa nopeasti jos jotain pikaista apua tarvitsee.
Täällä on tosi paljon erilaisia ihmisiä ja elämäntyylejä. Ei voi yleistää että kaikki näin. Nämä oli ihan mun omia kokemuksia.
P.S. Walmartista ei ostata vihanneksia ja kasviksia, hyi
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia viestejä mutta kommentoin nyt kun olen tälläinen amerikkalainen työntekijä joka puhuu suomea.
Olen töissä 8-17 ma-pe. Meillä on yrityksen toimiala sellainen että on ns. sesonkiaika joka ajoittuu keväälle tammi-huhtikuulle. Silloin tehdään pitempiä päiviä 10-12h ja jotain viikonloppuja. Ei ne työtuntien pituudet niin mutta hitto ne matkaat sinne ja takas kun autossa istuu toista tuntia/pvä!
Vuosittain mulla on lomaa 136h jonka voin pitää melkein milloin vaan, kunhan en silloin sesonkiaikaan yritä pitää, sillon katsottaisin pahalla. Olen just ollut lomaalla melkein koko syyskuun (tein 3 työpäivää viime kuussa) ja huomenna takaisin töihin.
Teen ruokaa 3 päivänä, mies 3 päivänä, ja sunnuntaisin tehdään molemmat. Ihan perunoita pilkon jne. alusta alkaen. Mun mies on amerikkalainen. 2 lasta (8v ja 15v). Meillä ei käy mitään siivoojia ja käydään ravintolassa varmaan kerran kuussa. Joskus syödään pizzaa.
En maksa kouluista. Nuoremmasta maksaan ns. before school että voin viedä sen koululle klo 7 et ehdin itse töihin kasiksi. Yliopistot maksaa. Kävin itse yliopitot tällä (BS ja MS) ja oli ihan public universities molemmat mutta toinen oli hyvä koulu omalla alalla (GT). Alemmassta tutkinnosta sain tukea ja stipendin; maksoin loppujen lopuksi jotain $5k omasta taskusta. Toinen tutkinto maksoi $6k, jonka työnantaja maksoi sillä ehdolla että saan 'all As' ja jatkan työsuhdetta ainakin 5v valmistumisesta. OT, mutta kuitenkin jotain omakohtaista kokemusta siis siitä miten yliopitot toimii.
Töissä on sitten paljon lusmuja jotka hengailee ja juttelee. Se on ainakin ero Suomeen.
Terveydenhoidosta en jaksa vääntää mutta se sanon et mun hampaat oli ihan kauheet kun asuin Suomessa, nykyisin on hyvä hammashoito ja ajan saa nopeasti jos jotain pikaista apua tarvitsee.
Täällä on tosi paljon erilaisia ihmisiä ja elämäntyylejä. Ei voi yleistää että kaikki näin. Nämä oli ihan mun omia kokemuksia.
P.S. Walmartista ei ostata vihanneksia ja kasviksia, hyi
Kiitos, ilahduttavan ptikä ketju tästä on tullut ja tällaisia vastauksia juuri kaipasin. Miten muuten kun on mainittu että ihmiset käyvät esim. kuntoilemassa lounaalla niin millaista on työajanseuranta, eli kääyttävätkö ns. työaikaa lounas- ja liikuntataukoihin?
-AP
Kun noita kaikenmaailman tilastoja väännetään keskimääräisistä työpäivien pituuksista eri maissa, niin niihinhän yleensä lasketaan vain kokopäiväistä työtä tekevien työtunnit. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus osa-aikaisten (=yleensä naisten) jäädessä laskujen ulkopuolelle. On paljon menestyviä maita, joissa naiset tekevät osa-aikaista työtä tai ovat jopa kokonaan kotona jotta aikaa jäisi kodinhoidollekin. Mies taas painaa pitkää päivää ja tämä miehen pitkä päivää näkyy sitten tilastoissa.
Se ei mitenkään ole verrattavissa Suomeen, jossa sukupuolten väliset työaikaerot ovat pienemmät, täällä ei ole kotiäitikulttuuria siinä määrin mitä esim. Saksassa ja Japanissa.
Eli ap jos olet nainen niin tuskin sä tekisit mitään 10h päiviä jenkeissä. Ellet sitten olisi uranainen.
Ohi aiheen, mut ihan sama juttu monessa muussakin tilastoinnissa esmes työttömyyden suhteen. Jenkeissä kun tekee ihan muutamankin tunnin viikossa töitä niin katsotaan työlliseksi eikä tule tilastoiduksi työttömäksi. Minä itse olen tällä hetkellä työtön työnhakija, kuitenkin heitän sivukeikkaa mahisten mukaan 1-2 pvä/vko. Ja olen tilastoissa työttömänä.
Sukulaiseni työskenteli muutaman vuoden Yhdysvalloissa. 10-13-tuntiset työpäivät ilman kunnollisia varsinaisia taukoja olivat ihan arkipäivää. Kyllä siihen kuitenkin kuulemma lopulta tottui, se kun siellä oli siellä normaalia. Luulenpa, että ihminen voi lopulta tottua monenlaisiin asioihin mitä aiemmin olisi pitänyt mahdottomana. Lähinnä se on omasta pääkopasta kiinni.
Mutta on se burnout epäilemättä tuollaisella työtahdulla aika vakava riski. Lisäksi kun jenkkiläisillä on monesti niin suuri työmoraali, että kaikenlaisten lomien pitäminen / pyytäminen ajatellaan pidettävän lusmuiluna.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ilahduttavan ptikä ketju tästä on tullut ja tällaisia vastauksia juuri kaipasin. Miten muuten kun on mainittu että ihmiset käyvät esim. kuntoilemassa lounaalla niin millaista on työajanseuranta, eli kääyttävätkö ns. työaikaa lounas- ja liikuntataukoihin?
-AP
Joo, meillä on itseasiassa kuntosali tien toisella puolella ja tosi monet käy salilla ennen kuin tulee töhin, ruokiksella, tai työpäivän jälkeen. Itse en tykkää hikoilla ennen tai kesken päivää, niin en käy työpäivän aikana.
Meillä ei ruokatuntia kytätä niin tarkaan mutta riippuu työpaikasta. Meillä on 1 tunti. Jos menee yli, niin sitten voi tehdä töitä vähän pitempään. Mutta jos on työpaikka jossa yksi työntekijä pitää taukoa kerrallaan, niin sellaisessa paikassa varmasti valvotaan tosi tarkkaan sen ruokiksen kestoa.
pure jenkki kirjoitti:
Ne peruselintarvikkeet on meksikolaisille joita on yli puolet kansasta. Muut syö ulkona ja pikaruokaloissa tai lämmittää mikrossa. Osaahan ne sitä makarooni & cheese sotkua kanssa "valmistaa" pakkauksesta.
Huhhuh. Ensinnäkin, latinalaisamerikkalaisia on USA:n vähestöstä alle 20%. Toiseksi, näistä "meksikolaisista" oikeasti meksikolaisia tai meksikolaistaustaisia on vain pieni osa. Taidat laskea samaan ryhmään mm. dominikaanit, puerto ricolaiset, ecuadorilaiset, kolumbialaiset, kuubalaiset, jne. Rohkaistu ja lähde kuplastasi, rupea vaikka juttelemaan joskus jonkun "meksikolaisen" kanssa. Opettele espanjaa. Sillä tavoin aukeaa todella erilainen, syvempi, aidompi ja monikerroksisempi USA.
Ruokajuttuja en jaksa edes alkaa kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. Kannattaako painaa ylitöitä, kun verottaja vie aina vaan isomman viipaleen? Meillä esimerkiksi on yrityksessä pari nuorehkoa ja rahalle ahnetta nuortamiestä töissä. Harmittaa palkkaa maksaessa huomata, kuinka vähän heille jää siitä, kun ovat valmiita painamaan tarvittaessa iltaan töitä.
Suomi on keskinkertaisuuksien yhteiskunta...
Mutta joo, alkuperäiseen kysymykseen vastaus: ainakin ns. älyaloilla Jenkeissä notkutaan paljon työpaikalla. Pitkä lounas, kesken työpäivää kuntosalille, juoruilua yms. Moni haluaisi kotiin, mutta kulttuuri on sellainen, että pitää tehdä 12h/pv töitä tai siis notkua siellä töissä tai olet huono työntekijä. Se tietysti myös helpottaa, että palveluita ostetaan paljon sivusta. Suomihan on poikkeuksellinen maa siitä, että tuttu lääkäri otti palkatonta lomaa töistä, että ehti maalata talonsa...
Jo nyt ollaan tilanteessa ettei kaikille riitä töitä. Mielestäni on positiviista mitä vähemmän on sellaisia ihmisiä töissä jotka vie 2-3 työpaikkaa koska ovat valmiita huhkimaan pitkää päivää supertehokkaina.
Mieluummin lyhyemmät työpäivät ja sen seurauksena työpaikkoja enemmän. Ei ole mitään järkeä sellaisessa systeemissä, että työssäkäyvät uuvuttavat itsensä työtaakkansa alle, samalla kun osa "loisii" kotona tekemättä mitään vaikka haluaisivat tehdä, niillä uutterasti töitä tekevien verorahoilla.
Asia ei ole niin yksinkertainen. Ensinnäkin siltä pystymetsästä repäistyllä ei välttämättä ole samaa osaamista kuin ylitöitä tekevällä vakkarilla. Sitäkin suurempi ongelma on, että töitä ei ole jatkuvasti edes lyhennettynä päivänä kahdelle. Tälläkin palstalla haukutaan koko ajan työnantajia siitä, että nollasopparit ja kaikenlaiset osa-aikatyöt on pepusta, työnantaja on huono, jos semmoista tarjoaa. Eikä työttömiä nykyään näytä sellaiset edes kiinnostavan. Siksi vakityöntekijät tekee ylitöitä, halusivat tai eivät. Ne työt täytyy jonkun tehdä ja muitakaan vaihtoehtoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa tehdään pitkiä päiviä jos on ns hyvä työ. Esim pankkialalla tehdään helposti 60 tuntia viikossa.
Pitää muistaa, että monessa maissa on helpompi saada potkut kuin Suomessa. USA:ssa ei juuri ole mitään suojaa potkuista. Oletko raskaana etkä jaksaa tehdä pitkiä päiviä? -potkut.
Terveydenhuolto ei ole mitään huippua Jenkeissä, vakuutusyhtiöiden kanssa on ongelmia ja ilman vakuutusta voit vaikka kuolla päivystyksessä mikäli et itse voi maksaa laskusi.
Koulut maksavat paljon.
Verot eivät ole niin matalia kun Suomessa yleensä uskotaan.Terveydenhuolto on USAssa paljon korkeammalla tasolla kuin Suomessa, molemmat olen kokenut. Taalla ei joku "terkkari" arvaile ja ihmettele vaan paaset heti erikoislaakarille.
Koulut ovat ilmaisia lukion loppuun, yliopistot maksavat mutta oman osavaltion sisalla edullisia ja stipendeja saa aika helposti.
Veroista saa vahentaa kaikki lainat joten on edullista ostaa vaikka auto lainalla. Lapsi=verovahennys. Hyvantekevaisyyslahjoitus=verovahennys. JNE.
Terveydenhoito on todellakin parempaa kuin Suomessa eikä ole odotusjonoja vaan hoitoon ja leikkauksiin pääsee heti. Lääkäri ei arvaile eikä lyö alas omia ajatuksiasi vaan ne tutkitaan. Kun muutettiin tänne niin minulla todettiin kaksi vakavaa sairautta jotka onneksi eivät olleet menneet pidemmälle. Suomessa lääkäri oli sitä mieltä että oireet johtuivat masennuksesta eikä halunnut tutkia asiaa sen enempää:D Yliopistot maksavat mutta ainakin tätä nykyä niitäkin varten saa luahes korotonta opintolainaa ja jos olet hyvä saat stipendin. Totta.
Täällä kanssa yksi, joka on ollut jenkeissä töissä, ja terveydenhuolto on PALJON parempaa kuin täällä Suomessa. Ilmainen/halpa terveydenhuolto ei merkitse mitään, jos ei saa kunnon hoitoa. Paljon mielummin maksoin sitä sairasvakuutusta, koska sain erittäin hyvää hoitoa, ja asiat tutkittiin kunnolla. Eikä tarvinnut jonottaa kuukausitolkulla mihinkään toimenpiteisiin vaan asiat hoidettiin heti! Täällä Suomessa et välttämättä edes pääse lääkäriin kun menet terveysasemalle. Käyn jonkin verran yksityislääkärillä, mutta se pitää maksaa kokonaan itse. Jenkeissä vakuutus kattaisi suurimman osan.
Ja mitä taas pitkiin päiviin: asenne on jenkeillä aivan eri kuin meillä suomalaisilla. Kyllä sitä jaksoi painaa pitkiä päiviä, kun sai hyvää palautetta, jaettiin bonuksia hyvästä työstä, plus kaikki nämä 'employee of the week' sun muut pitivät yllä hyvää työmoraalia. Ja kyllä, huomattava osa työpäivästä meni myös small talkiin, eikä työtahti ollut rasittavaa. Suomessa teen lyhyempää päivää, mutta työ kuormittaa paljon enemmän. Palkka oli myös kohdillaan, Yhdysvalloissa osataan arvostaa koulutusta.
Valtaosa amerikkalaisista ois ikionnellinen kun sais synnyttää ilmaiseksi (muutama kymppi) ja syöpähoidot ym ois hoidetaan hyvin, vaikka ei olisi rahaa maksaa kymmeniä tai satoja tuhansia. Suomessa on huippukirurgeja, syöpälääkäreitä ym. Julkiseen perusterveyden hoitoonpääsyn nopeus vaihtelee, mutta pääset heti yksityiselle, kuten amerikassakin kun vain maksat tai sulla on vakuutus.
Meillä ei ois ollut amerikassa hoitaa lapsemme satojen tuhansien eurojen maksavaa sairautta. Suomessa se hoidettiin ilmaiseksi kuten myös lääkkeet (600 euroon maksettiin vuodessa, mutta todellinen arvo kuukaudessa olo tuhansia) ja maksettiin jopa rahallista tukea, kun toinen vanhempi hoiti lasta.
Etuoikeutetut eivät ymmärrä kuinka ainutlaatuinen ja hieno järjestelmä suomessa on.
Suomessa on niin hyviä lääkäreitä, että huippu-urheilijat lentävät Suomeen asti esim. leikattavaksi😉
Ja tämä on se syy, miksi minä mielelläni maksan vähän korkeampia ver. Suomessa ei tarvitse ottaa toista työpaikkaa sairaalamaksujen kattamiseen, mikäli lapsi sairastuu vakavasti, eikä myöskään tarvitse ottaa kymmeniä tuhansia velkaa. Voit oikeasti olla lapsesi luona. Lisäksi meillä koulutetaan asiantuntevia ja hyviä lääkäreitä ja lääketieteen tutkimus on huipputasoista. Toi on se lähtökohta, en sano etteikö järjestelmässä olisi isojakin puutteita.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa ollessa kieltämättä työssä oloajasta kyllä käytettiin Suomeen verrattuna käsittämttömän paljon aikaa p:n jauhantaan. Mutta kai tämä voi olla myös työpaikka ellei peräti ammattiala kohtaista. Mutta syy pitkiin päiviin on yksinkertainen. Jos haluaa tulla toimeen on usein tehtävä paljon töitä. - Moni sellainen palvelu tai asia, jonka Suomessa on saattanut tootua saamaan ilmaiseksi (e. verovaroin subventoituna tai kokonaan kustantamana) joudut hankkimaan ja siten rahoittamaan itse. - Esimerkkinä nyt vaikka se, että Suomessa pääsääntöisesti työntekijät saavat työnantajan maksaman palkan, samalla työnataja kustantaa mahd. työterveyden ja maksaa eläkevakuutusmaksuja, joista tulevaiuudessa maksetaan ainakki osa sinunkin eläkkeestä. - Suuressa maailmassa työntekijänä saat tehdä töitä työnanatjana tarjomassa paikassa mutta kaikki muu onkin sitten sinun itse kyettävä hankkimaan. Ja aina tähän ei riitä vain yksi tai kaksi työtä vaan voit olla pakotettu ottamaan useammankin työpaikan, kuten ainakin veilä sen kolmannen.
Tällaisen käsityksen olen itsekin saanut - pari vuotta sitten törmäsin nettikeskusteluun, jossa mukana oli pari Wall Streetilla työskentelevää, ilmeisesti nuorehkoa miestä (ei pörssivälittäjiä vaan jossain pankissa tms. töissä). Toinen kertoi, että hänen pitäisi ansaita ainakin 250 000 dollaria vuodessa, jos hän haluaa perheen ja lapsia. New Yorkissa pelkästään päivähoitomaksut ovat ihan järkyttäviä - siksi äidit ovat kotona tai palkataan oma hoitaja, ja siksi siellä vielä eletään vähän kuin 1950-luvulla perheasenteiden suhteen (toisen on pakko käydä töissä ja tienata hulluna rahaa perheen elättämiseen).
Joku toinen eurooppalainen kysyi, että miten he oikein jaksavat 12-15 tunnin päiviä (täysi normi, ja pomo saattaa katsoa pahalla jos ei tee koko ajan ylitöitä), ja vastaus oli että nukahtamiseen auttavat rauhoittavat ja aamulla sitten piristävät jos kahvi ei riitä. Eikä mitään sosiaalista elämää oikein ole. Kuulemma moni käy sitten viikonloppuna vetämässä kunnon perseet jollain strippiklubilla (ja ostaa maksullista seuraa). Ihmisillä myös on kaikenlaista kremppaa, joka ei nuorena vaikuta vielä, mutta se että saat sydänkohtauksen neli-viisikymppisenä ei ole mitenkään harvinaista. Mutta tämä tosiaan siellä hektisessä bisnesmaailmassa.
Itse teen n 55h työviikkoa ja lisäksi olen opiskelija monimuotona. Pisimmät viikot ovat olleet 65h. Viikonloput aina vapaita. Eli käytännössä sitä unta ei tullut viikolla kuin 5-6h. Kyllä sitä on vähän tullut kaikkensa antanut lopenuupunut olo. Onneksi vuoden vaihteessa tämä työrumpa on ohi ja jäljellä enää n 30h työviikkoja....
Eihän tälläinen työnteko (varsinkin kun ei ole yhtään omia duuneja) ole mistään päin kotoisin. Mutta ainakin on saanut elellä ilman kelan surkeita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Höhö, kyllä siellä jenkeissäkin iso osa tekee töitä sen 8 tuntia mihin Suomessakin on suuri osa tottunut.
Olen lueskellut yhtä blogia, jota pitää amerikkalainen ajankäyttökonsultti (?tmv.), joka on useita kertoja pyytänyt erilaisissa töissä olevia amerikkalaisia pitämään kirjaa ajankäytöstään "livenä" ja hän on toistuvasti havainnut, että myös johtajat ym. paineen alaisissa töissä olevat erittäin harvoin tekevät yli 50h viikossa, ja 40-45 on tyypillinen viikkotuntimäärä. Mutta kun näitä ihmisiä pyytää heittämään arvion viikkotuntimäärästään, se on usein 60+. Eli jenkkien pitkät työpäivät ovat todennäköisesti osittain illuusiota. Uskon kyllä, että tavallisempaa siellä on tehdä 60+ viikkoa kuin Suomessa, mutta todennäköisesti se on aika harvinaista myös siellä.
Vierailija kirjoitti:
Japanissakin on aika paljon lusmuilua.esim kahden tunnin ruokatauko ja nokosia pitkin tuöpäivää. Siellä asuneena tiedän.
Mutta eihän nokoset työpaikalla ole mitään lusmuilua, vaan erittäin järkevää ja työtehoa lisäävää toimintaa, jos siis ihan reilusti otetaan nokoset, eikä vaan nuokuta. En myöskään ymmärrä miten kahden tunnin ruokatunti on lusmuilua, jos kerran sellainen säädetty on.
Siis jenkit liioittelee vaan niitä työtuntejaan, se keskustelu on ihan hölmöä!
Eihän työtunneilla ole merkitystä vaan sillä mitä saadaan aikaan. Tuollainen ajan mittaaminen on vähän mennyttä maailmaa, tuottavuuttahan pitäisi mitata.
Siellä kuulemma on myös ihan oikeasti sellainenkin kirjoittamaton käytäntö monella työpaikalla, että alempiarvoiset eivät lähde töistä aikaisemmin kuin johtohenkilöt. Tarkoittaa että siellä sitten pyöritellään peukaloita kunnes pomo suvaitsee lähteä töistä.
En edes ryhdy luettelemaan monellako tapaa perseestä tuollainen systeemi on, tajuaahan sen nyt jokainen ettei tuollaisessa ole järjen hiventäkään.
Ihme aloitus. Minä teen ihan täällä kotoSuomessakin 10h päiviä.
Mitä ihmeellistä/jaksamista siinä nyt on?
Teinhän minäkin viime vuonna koko kesän ,toukokuusta elokuun loppuun 10-12h 6pv/viikko.
muutenkin vituttaa kun töissä työt on niin kesä painoitteisia,talvella voi mennä viikkoja hanttihommissa kärvistellessä pajalla.
huomennakin pitää lähteä klo5 ajamaan 6-7h sitten iltamyöhään töitä,yö hotellissa ja aamulla jatkamaan,sitten kun hommat valmiit taas 6-7h ajaminen kotiin.
tällä viikolla 4vrk reissussa ja tänään kävin eräällä sahalla tekemässä keskeneräisen työn valmiiksi.