Etsin miestä, joka ei käytä alkoholia, ja vaikeaa tuntuu olevan. Onkohan ihan mahdotonta?
Olen 38-vuotias nainen (aika "nuorekas" mieleltäni), enkä itse käytä alkoholia. Mielestäni minulle voisi käydä 34-45 -vuotias mies, en ole kovin tarkka iän suhteen. Mutta alkoholittomuus olisi minulle tärkeä asia. En ole mikään entinen alkoholisti, enkä halua miehenkään olevan. En ole mikään raivoabsolutistikaan, eli voin hyvin istua iltaa porukassa jossa ryypätään, enkä tee mitään numeroa siitä että en itse juo. Mutta en vain pysty olemaan sellaisen miehen kanssa, joka juo, hölmöä tai ei. Olen lapseton, ja normaalipainoinen ja ihan kivan näköinen ja ihan fiksu, ja seuraa saan helposti, mutta tuntuu että esteeksi sitten nousee tuo alkoholi. Onko ihan mahdoton toive löytää mies, joka ei joisi? Ja joo, ei myöskään pössyttelisi sen korvikkeena.
Kommentit (88)
Jos joku ei juo, niin se on epänormaalia, niinkö? Ilmanko Suomi on niin alkoholin kyllästämä ja suurkuluttajia täynnä. Arvot ovat sairaita ja vinksahtaneita muiltakin osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä alkoholissa niin paha on? On sellaisiakin ihmisiä jotka osaavat käyttää alkoholia sivistyneesti ja kohtuudella.
Ei minua haittaa jos kaikki kaverini käyttää alkoholia, voin silti olla heidän seurassaan viihtymässä iltaa tai matkustelemassa jne. Itse en käytä, ja en vain osaa rakastaa miestä, joka käyttää. En osaa selittää miksi, se on joku tunnetason juttu. Ap.
No... Ehkä tosiaan hakupaikkasi ovat väärät. Tai jos käytät seuranhakusivustoja, kannattaa ehdottomaksi kriteeriksi asettaa päihteetyömyys.
Sinänsä itselle tärkeistä asioista kannattaa pitää kiinni, itselle pitää olla uskollinen. Minä tulen alkoholistiperheestä ja arvostaisin jos mies ei ottaisi alkoa ollenkaan tai ottaisi vain vähän. Ex-aviomieheni, lapseni isä, oli täysin raitis. 16-vuotinen liitto kuitenkin kaatui uskottomuuden. Monta, monta vuotta ajattelin että ois ukko ees vaikka juoppo eikä uskoton, niin ei haittaisi. No, sitä saa mitä haluaa, niinhän elämässä aina käy... Menin kahden vuoden seurustelun jälkeen avoliittoon miehen kanssa, joka osoittautui alkon suurkuluttajaksi. Seurusteluaikana se jäi piiloon vai olinko niiiiiiin rakastunut etten osannut katsoa. Erohan siitä tuli, ei minusta ole olemaan ikuinen kakkonen kaljatölkin takana. Suurkulutus oli tosiaan suurta. Ei kuitenkaan perinteistä alkoholismia eli mikään ei jäänyt hoitamatta ja mies on todella aikaansaapa ja energinen eikä myöskään ota mitään rännejä eli monen päivän reissuja. Mutta en kestänyt sitäkään että mies vaipuu 5-6 iltana viikossa kaljapöhnään, yhtenä ko. illoista kaatokänniin.
On minulla ollut täysin raittiitakin miehiä - suhteet on kaatuneet sitten muihin asioihin. Päihteettömyys ei tarkoita että mies olisi ihannekumppani tai sopiva pari juuri itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.
Minulla on loistomies. Antelias, syvällinen, älykäs, hauska.
Mutta: hän käyttää nuuskaa ja on aiemmin myös polttanut. Tämähän on yleensä av-mammalle kynnyskysymys.
Olen usein miettinyt, että jos olisin tehnyt siitä itselleni kynnyskysymyksen, niin olisin menettänyt loistoyksilön. Ihmisessä on kuitenkin tärkeintä se, millainen hän on.
Nuuska ei varmaan olisi minulle kynnyskysymys eikä aiempi tupakointi, ei varmaan edes satunnaistupakointi, mikäli ei ikinä polttaisi sisällä eikä siten että sisään tulee savua. Ap.
Tuo ei ollut pointtini. Pointtini oli se, että oletko ajatellut, että voit menettää loistoyksilön asettamiesi rajoitteiden vuoksi? Muuten täydellinen ja juuri sellainen kuin haluat, mutta käyttää kohtuullisesti alkoholia. Hylkyyn...
Sitten tapaat miehen, jonka kelpuutat raittiuden takia. Ja kah. Hän ei yhtään unelmiesi mies mistään kohdin. Mutta perkele, raitis on.
Ei voi olla mitenkään täydellinen jos käyttää alkoholia.
Suomessa ei taidakaan olla montaa sataa tuhatta miestä, jotka eivät käytä alkoholia lainkaan tai käyttävät ainoastaan hyvin vähän.
Mutta eihän sitä tuollaisesta määrästä välttämättä vielä yhdelle naiselle miestä löydy...
Itselläni on alkoholi jäänyt itsekseen pois. Opiskeluajan hauskat bilekaverit ovat vakiintuneet enkä viitsi enää mennä baariin kuuntelemaan kännisten örvellystä. Baarikaappi on täynnä ulkomaanmatkoilta tuotuja korkkaamattomia pulloja joissa 10 vuoden pölyt päällä. Kyllä voin edelleenkin ravintolossa ottaa lasin viiniä tai olusen mutta turnauskestävyys on nykyään niin heikko että kahdesta menee jo seuraava päivä pilalle. Tämä taitaa olla aika yleistä meillä 50 lähestyvillä miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei taidakaan olla montaa sataa tuhatta miestä, jotka eivät käytä alkoholia lainkaan tai käyttävät ainoastaan hyvin vähän.
Mutta eihän sitä tuollaisesta määrästä välttämättä vielä yhdelle naiselle miestä löydy...
No ei ole kyllä lähellekään sataatuhatta täysin raitista miestä tuossa ap:n rajaamassa ikäluokassa. Huomaathan, että myös raitistuneet ongelmakäyttäjät oli rajattu pois. Tuskin löytyy edes kymmentätuhatta miestä koko Suomesta, jotka täyttäisivät ap:n ahdot. Ja siitäkin määrästä täytyy vähentää jo parisuhteessa olevat, joita on ylivoimainen enemmistö. Eipä siihen kovin montaa ukkoa jää, ja nekin ovat ympäri Suomea ripoltetuina. Jos lähiympäristöstä etsii, niin ne on kaikki aika äkkiä käyty läpi.
Tuo kriteeri on tosiaan melkein kaksi kertaa rajaavampi kuin vapaaehtoinen lapsettomuus, jota pidetään yleisesti deittailua voimakkaasti hankaloittavana kriteerinä.
Päihteiden käyttöhän korreloi älykkyyden kanssa. Olen itse keskimääräistä älykkäämpi, herkempi ja neuroottisempi, enkä kyllä osaa nähdä itseäni ilman satunnaista päihteiden käyttöä, alkoholin tai muiden.
Ap, kelpako alkoholista pidättäytyvä mies, joka käyttää säännöllisesti LSD:tä terapeuttisesti?
Voisit ottaa mun eksän, 34 v. eikä juo ollenkaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tuo suoraan sanottuna todella rajoittava tekijä. Kyselyiden mukaan miehistä 5-8 % on raittiita, ja noistakin valtaosa entisiä suurkuluttajia ja alkoholisteja. Jos sulla tuon lisäksi on muitakin kriteerejä miehelle, niin pienestä porukasta saat ukkosi haalia. Äläkä unohda, että siihen päihteettömyyteen saattaa liittyä jokin epämiellyttävä syy, esim. miehestä ei hallitse käytöstään kännissä tai on väkivaltainen.
Minä olen humalassa väkivaltainen ja itsetuhoinen ja mua alkaa masentamaan todella paljon. Onko tällä kuitenkaan mitään väliä, jos en käytä alkoholia? Sinäkin saatat olla vaikka millainen amfetamiinin vaikutuksen alaisena, mutta sillä ei ole väliä, koska et käytä huumeita
Uskon, että useimmilla viinarähisijöillä alkoholi vain laskee kynnystä väkivaltaan eikä luo sitä väkivaltaisuutta tyhjästä. Siksi tuollainen viinapäissään riehuva olisi pelottava kumppani selvänäkin, kun niitä iskuja saattaisi alkaa lennellä selvin päinkin, jos jokin muu asia laskisi sitä kynnystä väkivaltaan (esim. stressi, unenpuute, vaikea elämäntilanne).
Usko vaan. Mutta tutkimustieeto kertoo, että osalla suomalais- ugrilaista rotua on erityinen geeniperimä, joka laukaisee väkivaltaisen käytöksen alkoholin vaikutuksen alaisena.
Te älykkäät, jotka käytätte alkoholia, kertokaas miksi koette tarvitsevanne alkoholia. Olen niin ikään keskimääräistä älykkäämpi, ja allekirjoitan sen että pää täytyy saada nollattua työasioista, mutta minulla on siihen muita keinoja kuin alkoholi tai muut päihteet.
(Olen tietoinen tutkimuksista joissa älykkyyden on osoitettu korreloivan alkoholinkäytön kanssa, kyseenalaistan vain sen miksi juuri alkoholi on niin keskeinen tekijä. Älykkään ihmisen luulisi halutessaan löytävän toisenlaisiakin tapoja saavuttaa sama lopputulos, paitsi jos kyse on jostain mikä on ainoastaan alkoholille ominaista.)
Nro 43
Vierailija kirjoitti:
Te älykkäät, jotka käytätte alkoholia, kertokaas miksi koette tarvitsevanne alkoholia. Olen niin ikään keskimääräistä älykkäämpi, ja allekirjoitan sen että pää täytyy saada nollattua työasioista, mutta minulla on siihen muita keinoja kuin alkoholi tai muut päihteet.
(Olen tietoinen tutkimuksista joissa älykkyyden on osoitettu korreloivan alkoholinkäytön kanssa, kyseenalaistan vain sen miksi juuri alkoholi on niin keskeinen tekijä. Älykkään ihmisen luulisi halutessaan löytävän toisenlaisiakin tapoja saavuttaa sama lopputulos, paitsi jos kyse on jostain mikä on ainoastaan alkoholille ominaista.)
Nro 43
Kyse ei ole mistään sen kummemmasta kuin että se on hauskaa. Hauskaa voi pitää ilmankin mutta alkolla läträäminen on sitten yksi vaihtoehdoista. Työviikon jälkeen menee viikonloppu välillä urheillessa, levätessä tai leffassa käydessä ja siihen en osaa alkoholin käyttöä yhdistää. Mutta heti kun se hauskanpito on vaikka illanistujaiset tai baariin istahtaminen ystävien kanssa niin alkoholi lähes aina kuuluu osaksi sitä.
Ja joku kysyy että enkö muka pysty siellä baarissa olee selvinpäin. Jos siltä tuntuu niin ei mun ole pakko vaikka koskaan mennä selvänä sille. Mä vaan pidän hauskaa ja nautin tästä ihanasta elämästä.
Meikäläinen vetäs eilen kännit. Harmi ettet ollut mukana, olisin vähän örissyt sulle, sekä ehdotellut vähän juttuja. Tämän päivää olen tirskunut krapulassa. Onnea vaan siihen vitun tylsään zombi-elämään :), toivottavasti löydät sen ukko-zombien joka tuijottaa eteensä tekemättä koskaan mitään.
Ymmärrän todella hyvin Ap:n mielipiteen alkoholista. Olen samanlainen nainen, jo viisikymppinen. Alkoholia en käytä juuri koskaan - se ei merkitse minulle mitään. Minulla on hauskaa ilman päihteitäkin. Miesten alkoholin käyttö ällöttää minua; humalainen ihminen muuttuu jotenkin epäaidoksi, epäluotettavaksi ja haisevaksi. Edellisessä suhteessani mies oli mitä hurmaavin käytökseltään, mutta valitettavasti paljastui työssäkäyväksi alkoholistiksi. Kestin tilannetta vuosia, sillä emme asuneet yhdessä. En olisi koskaan voinutkaan muuttaa yhteen, sillä hänen jokaviikkoinen kännittelynsä oli epämiellyttävää. Miehessä ei oikeastaan ollut mitään muuta huonoa kuin tuo valtava riippuvuus alkoholiin.
Nykyinen mieheni käyttää jonkin verran alkoholia, mutta jotenkin luotan häneen niin paljon, että uskallan ajatella tällä suhteella olevan tulevaisuutta myös yhteisessä osoitteessa. Alkoholi ei vie miestäni vaan on vain pieni lisä silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo iän nostaminen esiin tuo aina provon vaikutelman.
Mutta siis katselisit muitakin kuin jännä-miehiä. Vaikka turha tätä on teille naisille sanoa. Samaa on toitotettu iät ajat. Ette te kiinnostu kuin niistä baareissa mölyävistä machoista.
Just päässyt ap sanomasta, että baareista ei nimenomaan ole miestä hakenut vaan lähestynyt esim nettideitissä nörttimiehiä... Mutta ilmeisesti te jännämies-jauhajat olette itse niin niiden jännämiestenne lumoissa, ettette enää kykene muuta maailmassa näkemäänkään.
Aivan älytön vaatimus. Tai saa sitä vaatia mitä haluaa mutta samalla logiikalla mies voisi etsiä naista joka ei esim. koskaan käytä housuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei saa käyttää alkoholia, mutta toisaalta raitistunut juoppokaan ei kelpaa? Saako käyttää muita päihteitä?
Raitistunut juoppo on mielestäni sellainen, joka on edelleen alkoholisti, mutta on vain pystynyt olemaan raittiina tietyn aikaa, mutta koko ajan on riski siitä että retkahtaa uudelleen. Siksi sellainen ei kelpaa.
Mutta sellainen, joka on vaikka yliopistoaikoina parikymppisenä juhlinut paljonkin viinaa juoden niin kuin yliopistopiireissä on tapana tehdä, mutta on vaikka kolmekymppisenä kyllästynyt viinaan ja luopunut siitä, niin sellainen kelpaa hyvin.
En tykkää päihteistä, joten ei oikein saa käyttää muita päihteitä. Sikari silloin tällöin nyt ei haittaa. Ap.
Voi rassukkaa, kun ei tiedä elämästä yhtään mitään. Itse käytin aikoinani liikaa alkoholia, eli sinun mittapuun mukaan olin juoppo. Nykyään olen ollut 10 vuotta ilma, eikä retkahtamisesta ole ollut tietoakaan. Et tykkää päihteistä, en tykkää minäkään. Joten älä viitsi yleistää täällä, että jos joskus on tullut käytettyä liikaa alkoholia, niin ihmisarvo on silloin viety. Sitä kirjoituksesi tarkoittaa, jos et sitä itse tajua.
Joku pappi voisi olla sun juttusi, tai ei sittenkään nekin ottaa joskus ehtoollisviiniä :)
No minä en käytä alkoholia tai huumeita, enkä ole käyttänyt. En tupakoi enkä ole nörtti, körtti, uskovainen tai käyttäydy väkivaltaisesti, ainakaan sillon kun teininä kokeilin alkoholia. Olen urheilullinen, liikun luonnossa ja nautin elämästä.
Sillon kun itse etsin kumppania niin se oli todella vaikeaa, koska kukaan ei halua miestä joka ei juo, enkä itse halunnut naista joka juo. Kun en sitten kuitenkaan jaksanut olla enään yksin, niin otin vain ekan jolle kelpasin omana ittenäni.
Ei kannata antaa itteänsä kenelle tahansa, että kuhan vaan ois joku. Aloittajan kaltaisia naisia on todella harvassa ja voit uskoa että löytyy joku joka sua arvostaa enemmän kuin mitään. Vaikka raittiit onkin valtaosan mielestä jotenkin viallisia niin moni näkee asian täysin erilailla.
Tuo iän nostaminen esiin tuo aina provon vaikutelman.
Mutta siis katselisit muitakin kuin jännä-miehiä. Vaikka turha tätä on teille naisille sanoa. Samaa on toitotettu iät ajat. Ette te kiinnostu kuin niistä baareissa mölyävistä machoista.