Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö 600e työmarkkinatuen ja TE-toimiston pomottelun vuoksi menettää mielenterveys?

Vierailija
30.09.2017 |

Olen kärsinyt jo pitkään työttömyydestä. Sen lisäksi siitä, että TE-toimisto pyrkii minua aktivoimaan. Niinkuin en itse koko ajan hakisi ulospääsyä tilanteesta, hakemalla ahkerasti töitä.

Tuli erittäin vapauttava henkinen fiilis, kun tajusin, että mun ei tarvitse hittoakaan itkeä työmarkkinatuen vuoksi. 600e akateemiselle.....samaan aikaan työkokeilussa olevalle nuorelle maksetaan 500e valtion kassasta.

Pointtini on se, että aikaisemmin yltiötunnollisena ja -kilttinä naisena olen kovasti ollut huolissani, murheissani, kun en saa työtä. Ja ottanut suurta stressiä työkkärin toimien vuoksi.

Pitäkööt rahansa, mutta minua ei enempää pompotella! Itsemääräämisoikeus se on työttömälläkin.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Oletko idiootti...

Sinusta valitettavasti saa kirjoitustesi perusteella varsin huonon kuvan. Olet agressiivinen, suhtaudut tympeästi ja ylimielisesti kaikkeen toimintaan ja ehdotuksiin miten voisit tilannettasi ratkoa. Toivottavasti tänään oli vain huono päivä, sillä tuollainen asenne paistaa läpi myös työhaastattelussa tai viimeistään koeaikana töissä.

Tässä ketjussa useassa viestissä ollaan olevinaan niin akateemista että arvolle ei sovi olla työttömänä saati osallistua tarjolla olevaan tueksi tarjottuun (ja lain mukaisesti järjestettyyn) toimintaan. Jos oman alan töitä ei ole, voi ihan omatoimisestikin miettiä mille alalle vaihtaisi. Esimerkiksi Nokian insinöörejä on lehtijuttujen perusteella vaihtanut kalastajiksi, kahvilan pitäjiksi tai muuten täysin eri alalle. Ei siinäkään ole paljon akateemista sädekehää kannateltu vaan katsottu nöyrästi mistä voisi kehittää itselleen mielekkään työn kun omalla alalla sitä ei vaan enää ole.

Vierailija
82/110 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jonkin aikaa työkkärissä töissä . Minua ihmetytti ja sitten myöhemmin ärsytti nämä työttömät jotka osasivat ennustaa: Aina oli vastauksen että " ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä". Mistä sen voi mukanas tietää??

Elämässä usein tapahtuu asioita ihan sattuman kauppaa, olemalla vasn oikeana päivänä oikeassa paikassa.

Siksi jollekin kurssille meno voi ollakin hyödyllistä,kun siellä tapaa sattumalta henkilön joka tuntee henkilön, jonka tietää tarvitsevan juuri sinun omaa osaamistasi!

Miksi pitää aina olla kaikkea vastaan ja mikään ei käy eikä voi lähteä mihinkään kun mistään ei ole.mitään hyötyä.

Voihan siitä olla,aina on mahdollista jokin.

Esim itse olen työpaikan löytänyt tapaamalla juhlissa henkilön joka esitteli minut työnantajalle jolla oli tarjota työpaikka.

Muutosvastarinta ei hyödytä mitään.

Siksi työkkärin pitää pakottaa ihmisiä. Karenssi on ollut ihan pakko ottaa käyttöön.

Olet selkeästi oikeaa ainesta työkkärin tädiksi. Sopivan yksinkertainen ja auktoriteettiuskoinen, sekä mielellään toisia ihmisiä kyykyttävä.

Erona on vain se, että työkkärin täti on töissä ja saa palkkaa, sinä et ole töissä etkä saa palkkaa. Jostain syystä kuitenkin keksit valittaa sitä, että et ole pystynyt edes samaan kuin halveksimasi virkailija.

Minä pystyn koska tahansa tekemään työkkärin tädin hommia, mutta työkkärin täti ei pysty tekemään sitä, mitä minä osaan. Joten en ole viitsinyt hakea työkkärin paskapaikkoja. Joku roti sentään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Oletko idiootti...

Sinusta valitettavasti saa kirjoitustesi perusteella varsin huonon kuvan. Olet agressiivinen, suhtaudut tympeästi ja ylimielisesti kaikkeen toimintaan ja ehdotuksiin miten voisit tilannettasi ratkoa. Toivottavasti tänään oli vain huono päivä, sillä tuollainen asenne paistaa läpi myös työhaastattelussa tai viimeistään koeaikana töissä.

Tässä ketjussa useassa viestissä ollaan olevinaan niin akateemista että arvolle ei sovi olla työttömänä saati osallistua tarjolla olevaan tueksi tarjottuun (ja lain mukaisesti järjestettyyn) toimintaan. Jos oman alan töitä ei ole, voi ihan omatoimisestikin miettiä mille alalle vaihtaisi. Esimerkiksi Nokian insinöörejä on lehtijuttujen perusteella vaihtanut kalastajiksi, kahvilan pitäjiksi tai muuten täysin eri alalle. Ei siinäkään ole paljon akateemista sädekehää kannateltu vaan katsottu nöyrästi mistä voisi kehittää itselleen mielekkään työn kun omalla alalla sitä ei vaan enää ole.

Äläpäs nyt vaihda puheenaihetta! Tässä ketjussa keskustellaan työkkärin toimien hyödyllisyydestä. Noista Nokian insseistä yksikään ei ole saanut alanvaihdoon ideaa ja apua työkkäristä, vaan ihan itse ovat ratkaisunsa tehneet.

Vierailija
84/110 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen velvoitteita teille laitetaan? Minulla ei ole kuin CV-netti tai vastaava (LinkedIn-profiili riittää), TE-palveluiden sivuilla ohjeisiin tutustuminen, työnhaku ja AVO-psykologin kanssa keskustelu. Ei nuo minusta mitenkään usertava määrä asioita ole 3 kk aikana tehtäviksi. Vai miten te ajattelitteselvitä työelämässä, jossa täytyy tehdä joka sata asiaa viikossa!

Ensinnäkin, työelämässä tehdään hyödyllisiä ja järkeviä asioita - työkkärin pakkotoimet eivät sellaisia ole.

Toiseksi, jos sinulla on ollut nuo velvoitteet niin kaikilla ei näin ole. Onko se niin vaikea ymmärtää, ettei kaikilla ole tilanne samanlainen kuin sinulla itselläsi? Joitakin työkkäri hyppyyttää ties missä turhissa "koulutuksissa" ja muissa lässynlässyntilaisuuksissa, joista ei ole minkäänlaista hyötyä työnhaun kannalta.

Et kuitenkaan pystynyt kertomaan, mitä ne pakkotoimet ovat. Aloitetaan nyt siitä, että luettelet täällä ne tehtävät, joiden katsot olevan kiusaamista. Mene Oma asiointiin ja katso sieltä tehtävälista, jos et sitä muuten muista.

Toiseksi työttömillä on erilaisia velvoitteita, joten onko sinun vaikea ymmärtää, että kyselin, millaisia ne kiusaamisen vuoksi velvoitteiksi laitetut asiat ovat. Vai onko kyseessä se kuuluisa työttömien oma asenne, jonka vuoksi ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään, koska ei nyt vaan halua tehdä mitään. Työttömyysetuus kuvitellaan kansalaispalkaksi, jonka turvin saa pitää hauskaa ja naureskella niille typeryksille, jotka käyvät töissä.

Osaatko perustella mitä järkeä on tehdä erilaisia täysin hyödyttömiä asioita vain pelkän tekemisen vuoksi? Vain siksi, että "työttömän nyt vain kuuluu" tai "ne ovat velvoitteita"?

Ja koeta vastata jotain muuta kuin että mikä vain on parempi kuin se työttömän myyttisellä sohvalla makaaminen.

Hankala perustella, kun kukaan ei ole kyennyt kertomaan, mitä nuo hyödyttömät asiat ovat! Voisiko saada listan esim. viidestä sellaisesta hyödyttömästä asiasta, joita te-toimisto vaatii tekemään. Lista löytyy Oma asiointi -palvelustanne, kertokaa nyt, että mitä hyödytöntä siellä on, niin vastaan sitten kysymykseesi.

Muista en tiedä, mutta ainakin akateemiselle ihmiselle hyödytöntä on:

-Työnhakuvalmennus, koska akateeminen osaa jo tehdä cv:n sekä suomeksi että muilla kielillä, hakea töitä ja soitella firmoihin yms.

-Kuntouttava työtoiminta, koska jokaisella akateemisella on ainakin jotain sellaista osaamista, josta kannattaisi maksaa ihan palkkaa.

-CV:n tekeminen cv-nettiin: tällä ei ole muuta seurausta kuin se, että sieltä työnantajat näkevät kuka on työtön ja osaavat välttää häntä (kyselyistä tiedetään, etteivät työnantajat halua palkata työtöntä).

-CV:n tekeminen kansainväliseen cv-palveluun: ks. edellä, mutta nyt myös globaalisti!

-Työnhakusuunnitelman tekeminen: akateeminen jo tehnyt aikoinaan opintosuunnitelmia, sekä opiskeluprojekteihin liittyviä toiminitasuunnitelmia, joten hän osaa myös tehdä muita toimintasuunnitelmia kuten itselleen työnhakusuunnitelman IHAN ITSE.

Huvittaa ajatella, että noin osaava ihminen ei löydä itselleen töitä, kun peruskoulupohjaltakin mennään nykyisin töihin. Miten on mahdollista, että 17v  tyttö löytää työpaikan, mutta FM aineenopettaja ei?

Jos et ole koskaan kuullut ikärasismista, niin miten voit olla niinkin vaativassa työssä kuin työkkärissä etsimässä muille töitä?

Vierailija
85/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen velvoitteita teille laitetaan? Minulla ei ole kuin CV-netti tai vastaava (LinkedIn-profiili riittää), TE-palveluiden sivuilla ohjeisiin tutustuminen, työnhaku ja AVO-psykologin kanssa keskustelu. Ei nuo minusta mitenkään usertava määrä asioita ole 3 kk aikana tehtäviksi. Vai miten te ajattelitteselvitä työelämässä, jossa täytyy tehdä joka sata asiaa viikossa!

Ensinnäkin, työelämässä tehdään hyödyllisiä ja järkeviä asioita - työkkärin pakkotoimet eivät sellaisia ole.

Toiseksi, jos sinulla on ollut nuo velvoitteet niin kaikilla ei näin ole. Onko se niin vaikea ymmärtää, ettei kaikilla ole tilanne samanlainen kuin sinulla itselläsi? Joitakin työkkäri hyppyyttää ties missä turhissa "koulutuksissa" ja muissa lässynlässyntilaisuuksissa, joista ei ole minkäänlaista hyötyä työnhaun kannalta.

Et kuitenkaan pystynyt kertomaan, mitä ne pakkotoimet ovat. Aloitetaan nyt siitä, että luettelet täällä ne tehtävät, joiden katsot olevan kiusaamista. Mene Oma asiointiin ja katso sieltä tehtävälista, jos et sitä muuten muista.

Toiseksi työttömillä on erilaisia velvoitteita, joten onko sinun vaikea ymmärtää, että kyselin, millaisia ne kiusaamisen vuoksi velvoitteiksi laitetut asiat ovat. Vai onko kyseessä se kuuluisa työttömien oma asenne, jonka vuoksi ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään, koska ei nyt vaan halua tehdä mitään. Työttömyysetuus kuvitellaan kansalaispalkaksi, jonka turvin saa pitää hauskaa ja naureskella niille typeryksille, jotka käyvät töissä.

Osaatko perustella mitä järkeä on tehdä erilaisia täysin hyödyttömiä asioita vain pelkän tekemisen vuoksi? Vain siksi, että "työttömän nyt vain kuuluu" tai "ne ovat velvoitteita"?

Ja koeta vastata jotain muuta kuin että mikä vain on parempi kuin se työttömän myyttisellä sohvalla makaaminen.

Hankala perustella, kun kukaan ei ole kyennyt kertomaan, mitä nuo hyödyttömät asiat ovat! Voisiko saada listan esim. viidestä sellaisesta hyödyttömästä asiasta, joita te-toimisto vaatii tekemään. Lista löytyy Oma asiointi -palvelustanne, kertokaa nyt, että mitä hyödytöntä siellä on, niin vastaan sitten kysymykseesi.

-Työnhakuvalmennus, koska akateeminen osaa jo tehdä cv:n sekä suomeksi että muilla kielillä, hakea töitä ja soitella firmoihin yms.

-Kuntouttava työtoiminta, koska jokaisella akateemisella on ainakin jotain sellaista osaamista, josta kannattaisi maksaa ihan palkkaa.

-CV:n tekeminen cv-nettiin: tällä ei ole muuta seurausta kuin se, että sieltä työnantajat näkevät kuka on työtön ja osaavat välttää häntä (kyselyistä tiedetään, etteivät työnantajat halua palkata työtöntä).

-CV:n tekeminen kansainväliseen cv-palveluun: ks. edellä, mutta nyt myös globaalisti!

-Työnhakusuunnitelman tekeminen: akateeminen jo tehnyt aikoinaan opintosuunnitelmia, sekä opiskeluprojekteihin liittyviä toiminitasuunnitelmia, joten hän osaa myös tehdä muita toimintasuunnitelmia kuten itselleen työnhakusuunnitelman IHAN ITSE.

Huvittaa ajatella, että noin osaava ihminen ei löydä itselleen töitä, kun peruskoulupohjaltakin mennään nykyisin töihin. Miten on mahdollista, että 17v  tyttö löytää työpaikan, mutta FM aineenopettaja ei?

Jos et ole koskaan kuullut ikärasismista, niin miten voit olla niinkin vaativassa työssä kuin työkkärissä etsimässä muille töitä?

Mitkä on vaatimukset työkkärin hommiin? Osaa hengittää?

Vierailija
86/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin toiminta aivan liian löysää. Suomalaisia "työttömiä" asuu mm. Tallinnassa ja Etelä-Virossa, kukapa sieltä töihin haluaisikaan. Rakennusalaa ymmärtävät voivat tämän vahvistaa.

Lisäksi taitaa olla aivan normi, että Suomalaiset työttömät nauravat ja ylenkatsovat maahanmuuttajia, jotka siivoavat, ajavat bussia, taksia yms. Mamu hommia.  Nämä työt kuuluisivat Suomalaisille ensisijaisesti, vasta sen jälkeen mamuille.

Vierailija
87/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jonkin aikaa työkkärissä töissä . Minua ihmetytti ja sitten myöhemmin ärsytti nämä työttömät jotka osasivat ennustaa: Aina oli vastauksen että " ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä". Mistä sen voi mukanas tietää??

Elämässä usein tapahtuu asioita ihan sattuman kauppaa, olemalla vasn oikeana päivänä oikeassa paikassa.

Siksi jollekin kurssille meno voi ollakin hyödyllistä,kun siellä tapaa sattumalta henkilön joka tuntee henkilön, jonka tietää tarvitsevan juuri sinun omaa osaamistasi!

Miksi pitää aina olla kaikkea vastaan ja mikään ei käy eikä voi lähteä mihinkään kun mistään ei ole.mitään hyötyä.

Voihan siitä olla,aina on mahdollista jokin.

Esim itse olen työpaikan löytänyt tapaamalla juhlissa henkilön joka esitteli minut työnantajalle jolla oli tarjota työpaikka.

Muutosvastarinta ei hyödytä mitään.

Siksi työkkärin pitää pakottaa ihmisiä. Karenssi on ollut ihan pakko ottaa käyttöön.

Olet selkeästi oikeaa ainesta työkkärin tädiksi. Sopivan yksinkertainen ja auktoriteettiuskoinen, sekä mielellään toisia ihmisiä kyykyttävä.

Erona on vain se, että työkkärin täti on töissä ja saa palkkaa, sinä et ole töissä etkä saa palkkaa. Jostain syystä kuitenkin keksit valittaa sitä, että et ole pystynyt edes samaan kuin halveksimasi virkailija.

Minä pystyn koska tahansa tekemään työkkärin tädin hommia, mutta työkkärin täti ei pysty tekemään sitä, mitä minä osaan. Joten en ole viitsinyt hakea työkkärin paskapaikkoja. Joku roti sentään...

Miten ihmeessä pystyisit toimimaan virkailijana työkkärissä, kun et edes ymmärrä omaa tilannettasi koskevia säädöksiä? Ei siellä työkkärissä voi tehdä mitä huvittaa, vaikka sinä niin luulet.

Vierailija
88/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ion lähtee ulkoaille, jättän itseni tänne työkkäriinja sossuun kirjoillle, kukaan ei kaipaa, jos löydän ulkomailta sivuhommia en imoitaniitä kellekään se on musta ihan ok, koska pitäähän mun 800 e vuokrakin maksaa, ellei siihenkin löydy joku sala-vuokralainen

Vierailija
89/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on vaatimukset työkkärin hommiin? Osaa hengittää?

Ihan ensimmäiseksi sinun tulee tietää säädöstenmukainen työttömän määritelmä. Mikä se on? Tai oikeastaan miten eri lait määrittelevät työttömyyden.

Kun tähän osaat vastata täsmällisesti, voidaan keskustella palkkaamisestasi TE-toimistoon. Alkupalkka on 2004,81 e/kk brutto, mitään lisiä ei ole mahdollista saada. Työaika on 8.00 - 16.21, ruokatauko tietenkin palkaton. Tuossa ajassa sinun tulee osallistua yhteen noin tunnin mittaiseen koulutus/tiedotustilaisuuteen, jossa päivitetään tietojasi esim. meneilläänolevien projektien suhteen, ottaa vastaan 4 asiakasta a' 45 min ja hoitaa heidän tilanteenmukaisia asioitaa eli esim. olla yhteydessä työvalmentajaan, oppilaitokseen, sosiaalihoitajaan tms. sekä soittaa 11 asiakkaalle, jokaisella puhelulla mittaa noin 15 min ja siihen ns. paperitöitä päälle 10 min eli asiakkaan antamien tietojen tarkistamista ja varmistamista sekä työttömyysetuuden saamiseksi tehtäviä lausuntoja.

Mutta ensin siis tärkein kysymys eli millä kriteereillä Suomessa henkilö on työtön.

Vierailija
90/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ollaan kokeilemassa työtä ja seuraamassa sitä sivusta, ei siis tekemässä töitä.

Minä ainakin lähihoitajan työkokeilussa "pääsin" siivoamaan vessoja, keittiöitä, siivoamaan pskat ja oksennukset lattialta, ravaamaan edestakaisin pitkin laitosta kuljettamassa ties mitä pyykkejä, roskapusseja, kastelemassa kukkia ja tekemään kaikkea hengähtämättä. Jos vähänkin pysähtyi, heti tuli NO TEE TÄTÄ ÄLÄKÄ ISTUSKELE SIINÄ.

Jokainen paikka on ollut samanlaista työkokeilussa, ne pistävät sinut hommiin oli se ammattiin kuulumatonta tai ei.

Tuohan oli just parasta mahdollista työkokeilua. Näit, että ainoa positiivinen asia alalla on palkka ja sekin on aika pieni. Mieti jos oisit pyörinyt siellä vaikka kuukauden ja sitten mennyt kouluun. Sitten valmistuttuasi vasta tajunnut, että tämähän on ihan täyttä aivot narikkaan paskaduunia huonolla palkalla.

Vierailija
91/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kolme vuotta työttömänä. Ainoa mitä TE-toimisto vaati, oli vastata puhelimeen kerran vuodessa. Tais sieltä tulla pari työnhakukehoitusta myös. Hain niihin sitten puoliksi vitsillä, vaikka koulutus riittikin, mutta eihän vastavalmistunutta sellaiseen esimiesvirkaan palkata. 

Että aika helpolla sen TE-toimiston kanssa voi myös päästä. 

Vierailija
92/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät kohtaa painostusta, siksi asia sinua häiritsee. Kun hiukan lukaiset lainsäädäntöä ja järkeilet asioita omaksi parhaaksesi, ei tee pienintäkään tiukkaa 1) valita oma ammattinsa aivan kuten haluat ja 2) tehdä sitä aivan sillä hinnalla kuin haluat. Näin siis, jos nyt edes jotenkin järjellisiä valintoja teet.

Sikäli kuin olet jo tippunut toimeentulotuelle, ei TE-toimiston päätöksillä oikeastaan ole sen kummempaa väliä, toki omaa aktiivisuutta kannattaa aina olla, voit nykyisin tarjota työtäsi myös osuuskuntamuotoisen laskutuksen avulla keikkaduuneina.

Työlainsäädännöt ja TE-toimiston säännöt ovat vain pikku putiikin omia sisäisiä käytössääntöjä, niillä ei ohiteta esim. perustuslaillisia oikeuksia tai muuta vastaavaa. Samoin rikoslaki on asia jota TE-toimistokin joutuu kunnioittamaan, eli kannattaa olla aika tarkkana kun kuuntelet mitä sieltä sanotaan, jotta tiedät missä vaiheessa raja alkaa ylittymään, voit sitten ystävällisesti huomautella heille asiasta.

Ehdottomasti hoida asiasi aina niin päin, että itse valitset aina ammattisi, siihen on sinulla perustuslaillinen vapaus, aivan kuten omat sopimuksesi ovat sinun päätettävissäsi, niihin ei ole työmarkkinajärjestöillä eikä TE-toimistolla mitään asiaa puuttua - ellet sitten ole mennyt sopimaan asioistasi niin. Eli lue paperit tarkkaan ja kuuntele tarkkaan mitä puhutaan, aina kannattaa alkaa painamaan jarrua sillä hetkellä kun alkaa vaikuttamaan että sinun etusi vastaisia toimia yritetään tehdä.

Vierailija
93/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt jo pitkään työttömyydestä. Sen lisäksi siitä, että TE-toimisto pyrkii minua aktivoimaan. Niinkuin en itse koko ajan hakisi ulospääsyä tilanteesta, hakemalla ahkerasti töitä.

Tuli erittäin vapauttava henkinen fiilis, kun tajusin, että mun ei tarvitse hittoakaan itkeä työmarkkinatuen vuoksi. 600e akateemiselle.....samaan aikaan työkokeilussa olevalle nuorelle maksetaan 500e valtion kassasta.

Pointtini on se, että aikaisemmin yltiötunnollisena ja -kilttinä naisena olen kovasti ollut huolissani, murheissani, kun en saa työtä. Ja ottanut suurta stressiä työkkärin toimien vuoksi.

Pitäkööt rahansa, mutta minua ei enempää pompotella! Itsemääräämisoikeus se on työttömälläkin.

Työttömyysturva on vastikkeellista, ei mikään ihmisoikeus.

Vierailija
94/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuka puhui tuosta TYP-jutusta, ettei uskalla mennä...

Ei se ole oikeasti sitä että istutaan ryhmässä ja arvioidaan sinua. Olen ollut TYP:in kanssa yhteistyössä nyt vuoden verran, silloin tällöin istutaan TYP:in henkilön, henkilökohtaisen sosiaaliohjaajan sekä Kelan/muun kuntoutusohjaajan kanssa (joka sen kuntouttavan työpaikan sinulle etsii ja tarjoaa) ja suunnitellaan mitä tehdään jatkossa. He eivät arvioi sinua itseäsi, vaan ihan sinun oman halusi mukaan suunnitellaan jatko ja arvioidaan lähinnä sitä onko joku työpaikka/työ sinulle sittenkään sopiva - äläkä huoli, he eivät pakota sinua mihinkään tai estä tekemästä jotakin, kaikki tapahtuu oman halusi mukaan.

Itselläni oli myös kauhea paniikki että nyt ollaan pakkopaidassa menossa virran mukana mitä ylemmistö haluaa, mutta ei se olekaan sitä, vaan heidän tarkoituksensa on olla tukena ja selvittää asioita sinulle, sekä ehdottaa ja antaa suuntaa tulevan kannalta. Voit myös lopettaa yhteistyön heidän kanssaan vaikka heti seuraavana päivänä.

Haista sinä paska. Nämä Typit ja muut ovat viimeinen loppusijoituspaikka ja jos sinne lähdet, olet leimattu päästä vajaaksi ja vajaakuntoiseksi jokaikisen työnantajan silmissä!

Älkää helvetissä laittako niihin papereihin nimiänne, jos olette korkeakoulutettuja ja teillä on itsekunnioitusta jäljellä! Sitä paitsi nämä typit ja kuntouttavat ovat oikeasti laittomia, koska niissä tehdään vajaakuntoisiksi ja sairaiksi terveitä ihmisiä, jotka sattuvat olemaan työttömiä. Työttömyys ei ole sairaus, ei henkinen eikä fyysinen. Nämä pseudopsykologit ronkkivat ihmisten elämää ja ihmissuhteita täysin ala-arvoisesti. Ammattitaito näillä on nolla itse asiassa eli työpaikkojen etsimisessä!

Noilla sosiaalisilla kyvyillä ja tuolla asenteella varmaan tullaan hakemaan kotoa töihin. Kyllä akateemisilla tuo työllistyminen on aika paljon kiinni omasta persoonasta, osaamisesta (koulutuksen lisäksi työkokemus) ja henkilökohtaisista valinnoista (missä työtä etsii, suostuuko muuttamaan, hankkiiko opiskelun aikana työkokemusta, tekeekö heti valmistuttuaan tai opintojen aikana liudan lapsia ennen työkokemuksen hankkimista jne).

Voit olla ylemmyydentuntoinen besserwisser ja tuntea itsesi paremmaksi, mutta ei se silti poista tosiasiaa, että tuhannet, fiksut korkeakoulutetut ovat ja tulevat jäämään ilman töitä. Se on kammottavaa henkisen pääoman ja koulutukseen käytetyn rahan haaskausta.

Mielenkiintoinen tieto, jolle tosin ei ole mitään faktapohjaa. Ilman työtä jäävä korkeakoulutettu ei osaa käyttää koulutustaan hyödyksi, vaan fakkiutuu hakemaan unelmatyöpaikkaansa.

Korkeakoulutusta mainostetaan väylänä nostaa itsensä pois ns.peruskoulupohjaisesta sakista, jonka työttömyysprosentti aina kaikissa tilastoissa on korkein. En usko yhteenkään tilastoon, jota tämä Sipilän hallitus esittelee. Tosiasiassa jo vuosikausia ellei kymmeniä koulutetuille on näytetty, että he ovat joko a.ylikoulutettuja hekemaansa ammattiin ja b. valtion ja kuntien työpaikkoja vähentämällä, ettei koulutusta oikeasti arvosteta, kuin muutamassa suljetussa ammattikillassa, so.juristi, lääkäri ja arkkitehti. En tiedä, miksi valhetta markkinoidaan vieläkin nuorille mutta se on suurimman luokan huijaus. Pahinta on opintovelan ottaneiden tilanne, kun velkaa pitäisi maksaa poiskin ja työtä ei saa. Itse sain vielä, ennen hyvintointivaltion romahduttamista, pysyvän viran ja pystyin maksamaan kymmenien tuhansien markkojen opintovelkani pois. Nykyään en suosittele lainan ottia kenellekään.

Vierailija
95/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viime kädessä, jos mikä tahansa paperi mitä sinua edellytetään allekirjoittamaan, perustuu mihin tahansa rankaisemisen mahdollisuuteen, voit aivan hyvin todeta jo heti alkuvaiheessa että kyseessä on paperi joka ei päde. Esim. työllistymissuunnitelman voit tehdä aivan juuri kuten itse haluat, sehän nyt olisi aivan järkyttävän lainvastaista toimintaa että A) sinun pitää tehdä työllistymissuunnitelma rankaisemisen uhalla ja B) TE-toimistolla olisi oikeus kirjoitella omia tekstejään sinun työllistymissuunnitelmaasi.

Aika pelle systeemi kaikenkaikkiaan, tuulahduksia Neuvostoliitosta. Ennemmin pitäisi systeemiä ajaa siihen suuntaan että työmarkkinajärjestöt kantaa vastuuta täystyöllisyydestä ja estetään valtion interventiot markkinoille (TE-toimisto yrittää siis tunkea sopimuspöytään painostustoimineen...)

Pakkotyöksi alkaa asiat mennä siinä vaiheessa kun aletaan rankaisemaan esim. siitä, että et suostu tekemään itsellesi haitallisia tai huonoja sopimuksia, tämän pitäisi olla rikoslain perusteella rankaistavaa toimintaa (eli viranomainen telkien taakse), mutta kukapa näitä "totuttuja tapoja" tässä maassa muuttelemaan ihan noin vaan, Sipilät sun muut vain asettelee asiat hiukan toisilla sanoilla ja hups yllättäen rikoksesta tuleekin täysin hyväksyttyä toimintaa.

Itse uskoisin kuitenkin niin, että Suomi on hiljalleen muuttumassa kohti markkinaehtoisempaa toimintaa, eli TE-toimisto lakkautettavaksi, ja tilalle tulee jokin toinen systeemi. Millainen systeemi, se jää nähtäväksi, sitähän nämä poliitikot nyt yrittää pohdiskella, toivotaan että eivät hölmöyttään mene rakentamaan fasismiin perustuvia systeemeitä, Suomi on siinä vaiheessa jo aika syvällä suossa.

Vierailija
96/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja työmarkkinajärjestöjen vallasta, tarkoitan nimenomaan sitä osaa työmarkkinatoimijoista, jotka hakevat tulonsa vapailta markkinoilta, näitä ovat esim. vienti ja kaikki muu sellainen toiminta jossa raha haetaan ulkomaisen asiakkaan lompakosta.

Puhtaasti kotimarkkinoilta tuottonsa saavilta pitää vähentää päätösvaltaa siinä samassa tahdissa, kuin esim. rajojen ulkopuolelta tuleva kysyntä suomalaiselle työlle vähenee.

Myös esim. työttömillä pitäisi valta päätöksistä kasvaa sitä mukaa, kun nämä (pelkästään) kotimarkkinoilla toimivat työmarkkinajärjestöt ajavat Suomi-työn kysyntää alas.

Se ei oikein talous onnistu niin päin, että vuokratuloista osinkonsa saavat ja virkamiehet keskenään alkavat suunnittelemaan työleirejä niille ihmisille, joilla palkka olisi jo alunalkaenkin pitänyt saada rajat ylittävästä kaupasta - mutta jonka tämä kotimarkkinoilla omia tulojaan kasvatteleva sakki sitten menee omilla kustannuksillaan sössimään.

Ei ole vaikeaa, kunhan sen oikein tajuaa, vaikeaa se on vasta sitten kun tulee edunvalvonnat poliittiset valinnat yms. hölmöilyt mukaan kuvioihin.

Vierailija
97/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ollaan kokeilemassa työtä ja seuraamassa sitä sivusta, ei siis tekemässä töitä.

Minä ainakin lähihoitajan työkokeilussa "pääsin" siivoamaan vessoja, keittiöitä, siivoamaan pskat ja oksennukset lattialta, ravaamaan edestakaisin pitkin laitosta kuljettamassa ties mitä pyykkejä, roskapusseja, kastelemassa kukkia ja tekemään kaikkea hengähtämättä. Jos vähänkin pysähtyi, heti tuli NO TEE TÄTÄ ÄLÄKÄ ISTUSKELE SIINÄ.

Jokainen paikka on ollut samanlaista työkokeilussa, ne pistävät sinut hommiin oli se ammattiin kuulumatonta tai ei.

Tuohan oli just parasta mahdollista työkokeilua. Näit, että ainoa positiivinen asia alalla on palkka ja sekin on aika pieni. Mieti jos oisit pyörinyt siellä vaikka kuukauden ja sitten mennyt kouluun. Sitten valmistuttuasi vasta tajunnut, että tämähän on ihan täyttä aivot narikkaan paskaduunia huonolla palkalla.

Parasta työkokeilua on tutustua siivoojan työhön lähihoitajan työn sijaan?

Vierailija
98/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäläinen kirjoitti:

Ja viime kädessä, jos mikä tahansa paperi mitä sinua edellytetään allekirjoittamaan, perustuu mihin tahansa rankaisemisen mahdollisuuteen, voit aivan hyvin todeta jo heti alkuvaiheessa että kyseessä on paperi joka ei päde. Esim. työllistymissuunnitelman voit tehdä aivan juuri kuten itse haluat, sehän nyt olisi aivan järkyttävän lainvastaista toimintaa että A) sinun pitää tehdä työllistymissuunnitelma rankaisemisen uhalla ja B) TE-toimistolla olisi oikeus kirjoitella omia tekstejään sinun työllistymissuunnitelmaasi.

Aika pelle systeemi kaikenkaikkiaan, tuulahduksia Neuvostoliitosta. Ennemmin pitäisi systeemiä ajaa siihen suuntaan että työmarkkinajärjestöt kantaa vastuuta täystyöllisyydestä ja estetään valtion interventiot markkinoille (TE-toimisto yrittää siis tunkea sopimuspöytään painostustoimineen...)

Pakkotyöksi alkaa asiat mennä siinä vaiheessa kun aletaan rankaisemaan esim. siitä, että et suostu tekemään itsellesi haitallisia tai huonoja sopimuksia, tämän pitäisi olla rikoslain perusteella rankaistavaa toimintaa (eli viranomainen telkien taakse), mutta kukapa näitä "totuttuja tapoja" tässä maassa muuttelemaan ihan noin vaan, Sipilät sun muut vain asettelee asiat hiukan toisilla sanoilla ja hups yllättäen rikoksesta tuleekin täysin hyväksyttyä toimintaa.

Itse uskoisin kuitenkin niin, että Suomi on hiljalleen muuttumassa kohti markkinaehtoisempaa toimintaa, eli TE-toimisto lakkautettavaksi, ja tilalle tulee jokin toinen systeemi. Millainen systeemi, se jää nähtäväksi, sitähän nämä poliitikot nyt yrittää pohdiskella, toivotaan että eivät hölmöyttään mene rakentamaan fasismiin perustuvia systeemeitä, Suomi on siinä vaiheessa jo aika syvällä suossa.

Missä ihmeen uutispimennossa elät? TE-toimistot lakkautetaan, päätös on jo tehty, ja tilalle tulee täysin markkinavoimainen työnvälitys, jossa jokainen työtön tekee samantien ns. nollasopimuksen tönvälittäjän kanssa. Näin työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautunut on aina valmiina ottamaan vastaan minkä tahansa työn 2 tunnin ajomatkan päässä kotoa. Ei voi kieltäytyä vetoamalla autottomuuteen, lasten päivähoitoon jne. vaan töihin on mentävä, koska on hakenut työttömyysetuutta. Sitä ei makseta, jos vaihtoehtona on työ, menit sinne sitten tai et.

Parin vuoden kuluttua muistelet kaiholla tätä päivää, kun sait rauhassa makoilla kotona. 2020 menet vaikka siivoamaan ojanpohjista roskia 6 e/h palkalla 50 km päähän kotoa 3 tuntia kerrallaan, jos tähän työhön käsky käy. Ja jos et mene, viranomainen (eri toimija kuin työnvälittäjä) antaa kyselemättä karenssin 60 vrk.

Vierailija
99/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäläinen kirjoitti:

Missä ihmeen uutispimennossa elät? TE-toimistot lakkautetaan, päätös on jo tehty, ja tilalle tulee täysin markkinavoimainen työnvälitys, jossa jokainen työtön tekee samantien ns. nollasopimuksen tönvälittäjän kanssa. Näin työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautunut on aina valmiina ottamaan vastaan minkä tahansa työn 2 tunnin ajomatkan päässä kotoa. Ei voi kieltäytyä vetoamalla autottomuuteen, lasten päivähoitoon jne. vaan töihin on mentävä, koska on hakenut työttömyysetuutta. Sitä ei makseta, jos vaihtoehtona on työ, menit sinne sitten tai et.

Parin vuoden kuluttua muistelet kaiholla tätä päivää, kun sait rauhassa makoilla kotona. 2020 menet vaikka siivoamaan ojanpohjista roskia 6 e/h palkalla 50 km päähän kotoa 3 tuntia kerrallaan, jos tähän työhön käsky käy. Ja jos et mene, viranomainen (eri toimija kuin työnvälittäjä) antaa kyselemättä karenssin 60 vrk.

Se, millainen ko. systeemi tulee olemaan, jää tosiaan nähtäväksi. Kuten jo varmasti itsekin tajuat, ei fasismi ainakaan tule parantamaan tämän maan taloustilannetta yhtään mitenkään. Pikemminkin suunta tulisi olemaan kokonaan toinen, Suomi alkaisi muuttumaan Pohjolan Venezuelaksi aika nopeasti. Suomella ja meillä kaikilla on ihan hyvät edellytykset saada taloudellisesti hyvin toimiva systeemi aikaan jossa työn kannattavuus on kunnossa. Mikään kolmas osapuoli ei markkinoilla jaa käskyjä, se ei ole markkinaehtoista toimintaa.

Karensseilla ei oikeastaan ole merkitystä koska sitten siirrytään toimeentulotuelle tmv. eli jos olet uutisia seurannut, näin tapahtuu jo nyt tällä hetkelläkin, ymmärtääkseni kymmeniä tuhansia ihmisiä siirtynyt TE-toimiston pompotteluista kokonaan pois ja kokonaan toimeentulotuen tmv. varaan. Karensseilla ei saa myöskään vaarantaa ihmisten elämää, uskoakseni monissa tapauksissa päädytään siihen että karensseista huolimatta tuloihin ei puututa.

Muutenkin aika härskiä toimintaa jos hallitusten toiminta kymmenen vuoden aikana johtaa esim. useiden satojen tuhansien eurojen tulovajaukseen työn kysynnän häviämisen johdosta, ja sitten alettaisiin lisäksi vielä karensseilla rankaisemaan heitä joita on jo alunalkaenkin taloudellisesti vahingoitettu mittavassa määrin.

Että on nämä asiat nähtävissä kolikon toiseltakin puolelta, TE-toimistohan ei ole kuin hallituksen nyrkki nykyään, mutta muilla ministeriöillä on muita lainsäädäntöjä noudatettavana, kansalaisia on suojattava viranomaisrikollisuudelta.

Vierailija
100/110 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, maan hallituksella on vastuu ohjata taloutta, mutta se ei pidä sisällään oikeutta puuttua markkinoiden päätöksiin, näitä on esim. työttömien päätökset omista työpaikoistaan ja -sopimuksistaan yms.

Talouden ohjaamisvastuuta on noudatettava juuri sen suuntaisesti, kuin kansan sopimishalut sanoo. Siksi on tärkeätä pitää oma päänsä sopimuksia tehdessä, jotta hallituksella on aina riittävä paine huolehtia myös talouden ohjaamistoimet, eikä joka hetki ottaa vain lisää velkaa ja kasvattaa asuntokuplia ja virkamiesten palkkakuplia yms.

Kuulostaa hullunkuriselta varmasti, mutta siinä se yksi tärkeimmistä rajoista menee, eli hallituksella ei ole mitään asiaa markkinatoimijoiden sopimiseen tai sopimatta jättämiseen, sehän on nimenomaan markkinoiden toimintaa kun haetaan hintojen ja volyymien välisiä balansseja.

Ja tähän markkinoiden toimintaan on hallituksen sopeuduttava, tarvittaessa se voi toki hoitaa muutoksia menoleikkausten ja verotusten yms. yms. muodossa, mutta koskaan se ei voi puuttua markkinatoimijoille kuuluvaan sopimiseen. Se olisi vähän niinkuin hallitus alkaisi ryöstämään markkinoiden toimijoita, ja sehän vie Suomen todella äkkiä jonkinlaiseen Venezuelan kaltaiseen tilaan.

Molemmat vasemmisto ja oikeisto toimillaan tekee vahinkoa Suomessa, oikeistososialismi on oikeastaan vielä pahempaa koska se on ymmärretty jostakin syystä väärin, mukamas taloudellisesti tavoiteltavaksi toiminnaksi. On hallituksen asia pysytellä loitolla näistä vasurien ja oikeistojen toimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi