Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Asperger-henkilöä pakottaa enemmistön käytömalleihin?

Vierailija
29.09.2017 |

Itselläni Asperger ja tuntuu, että muiden ihmisten kanssa oleminen ja kommunikointi on välillä ihan mahdottoman vaikeaa. Suurin osa ihmisistä tuntuu olevan uskomattoman epäloogisia; puheet ja teot ovat täysin ristiriidassa keskenään tai suunnitelmia muutetaan ihan tuosta noin vain. Miksi aina vähemmistön pitää sopeutua, eikö kaiken järjen mukaan myös enemmistön kuuluisi joustaa? Miksi monet ihmiset ovat pohjimmiltaan aika rasistisia eivätkä hyväksy yhtään erilaisuutta, vaan vaativat kaikkia olemaan samanlaisia kuin he itse? Miksei Suomessa voi olla sellaisia työpaikkoja, joihin palkattaisiin vain Autismin kirjolaisia? En tietääkseni ole tehnyt kenellekään mitään pahaa, minulla vain on hieman erilainen tyyli kommunikoida kuin valtaväestöllä enkä osaa aina tulkita ihmisten ilmeitä, eleitä ja sanoja.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meistä on erilaisia, eikä kaikkien kanssa vaan voi tulla toimeen. Silti pitää muistaa käyttääntyä. Myös omista erityispiirteistä on hyvä puhua avoimesti, jolloin ainakin osa ymmärtää ottaa nämä seikat huomioon.

Vierailija
22/25 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esittää maailmalle vaatimuksia? Yritä muuttaa maailmaa sen sijaan, että vaadit sitä muuttumaan. Ei meistä kukaan ole normaali. Itse taas olen poikkeuksellinen hyvä lukemaan ihmisiä, se taas vaikeuttaa usein omaa k.ytöstä ja tekee arjesta raskasta, sillä ihmisen noin keskimäärinkin ovat aika sokeita sosiaalisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava tosiasia on, että lähes kaikkia hieman erilaisia ja/tai toimintarajoitteisia henkilöitä kohtaan esiintyy syrjintää ja ennakkoluuloja. Sitä tuskin koskaan saa kokonaan pois, mutta siitä huolimatta kannattaa yrittää elää mahdollisimman hyvää elämää, osallistua samaa kokeneiden vertaistukiryhmiin ja mahdollisesti käydä luennoimassa piirteistään eri paikoissa, jotta syrjintä ja ennakkoluulot vähenisivät.

Vierailija
24/25 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytyöelämä on varsin hektistä ja nopeatempoista ja varsinkin yksityisellä sektorilla, missä tavoitellaan voittoa tai mahdollisimman hyvää taloudellista tilannetta, ei yksinkertaisesti ole aikaa ottaa jokaista hieman poikkeavaa piirrettä huomioon. Osa asseista on valitettavasti rasittavaa seuraa jankkaamisineen ja jumiutumisineen, vaikka tuskin tarkoittavat sitä tahallisesti.

Vierailija
25/25 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa asseista on valitettavasti rasittavaa seuraa jankkaamisineen ja jumiutumisineen, vaikka tuskin tarkoittavat sitä tahallisesti.

Suurin osa on valitettavasti rasittavaa seuraa. En koskaan palkkaisi as-henkilön vaikka kuinka pätevä hän olisi. En jaksa ihmisiä jotka eivät ollenkaan osaa sosiaalisia tilanteita eikä osaa käyttäytyä.

Tiedän että moni asperger om fiksu ja älykäs mutta minulle sosiaalisia taitoja on tärkeitä.

En jaksa kirjoittaa sääntöjä ihan kaikesta töissä ja oletan siksi että ihmiset osaavat normaalia kanssakäymistä. Lisäksi haluan että työntekijät esimerkiksi itse tajuavat että asiakkaille tarjotaan kahvia, jutellaan vähän sitä ja tätä ennen kun päästään asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi