Mies osti 700 euron läppärin
Eikä sanonut asiasta etukäteen mitään. Onko tuo muka ok?
Kommentit (28)
MacBookini maksoi 1500€ enkä kysynyt vaimolta lupaa. Saan tehdä omilla rahoillani mitä haluan ja niin saa vaimokin.
Halvalla ei saa hyvää taikka tehokasta..
Jos mies ei maksata sinulla omaa osuuttaan perheen menoista, niin on ok. Saat sinäkin tehdä omilla rahoillasi mitä haluat.
Omena. kirjoitti:
MacBookini maksoi 1500€ enkä kysynyt vaimolta lupaa. Saan tehdä omilla rahoillani mitä haluan ja niin saa vaimokin.
Sama täällä. Annan sille vieläpä viikkorahaa, että se pääsee Tigeriin ostoksille.
Osti omilla rahoillaan? Ei vaikittanut perheen yhteiseen talouteen niin että sinä olisit joutunut maksamaan jotain enemmän koska miehen rahat loppu? Silloin ok, kyllähän sitä ihminen saa omat rahansa käyttää mihin haluaa. Olen minäkin ostanut telkkarin, läppärin ja kameran enkä tosiaankaan kysynyt mieheltä ensin.
En ymmärrä miksi pariskunnilla pitäisi olla yhteiset rahat
Vierailija kirjoitti:
Osti omilla rahoillaan? Ei vaikittanut perheen yhteiseen talouteen niin että sinä olisit joutunut maksamaan jotain enemmän koska miehen rahat loppu? Silloin ok, kyllähän sitä ihminen saa omat rahansa käyttää mihin haluaa. Olen minäkin ostanut telkkarin, läppärin ja kameran enkä tosiaankaan kysynyt mieheltä ensin.
Vaikuttaa meidän yhteiseen talouteen.
En tiedä miten tuon hintainen läppäri toimii mutta jokunen vuosi sitten myydyt 300-400 euron läppärit ovat tosi kankeita. Omani maksoi miltei pari tonnia ja toimii hyvin. Mitä tulee sitten siihen että oliko oikein niin riippuu miten tarpeellinen ja mitä rahoja käytti siihen. Jos käytti omiaan niin ok, jos hankinta oli tarpeellinen niin ok mutta jos teillä on taloudellisesti tiukkaa, hankinta ei välttämätön ja käytti jotain yhteisiä talousrahoja sinulta kysymättä niin sitten ei ole ok. Jos yhteisiä talousrahoja käytetään niin silloin mielestäni tuon hintaisesta hankinnasta niin kuin hankinnoista ylipäätänsäkin pitää keskustella toisen kanssa.
No minä ostin 1200 euron läppärin äsken. Ei vaikuta naisystävän elämään tai rahoihin niin so what?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten tuon hintainen läppäri toimii mutta jokunen vuosi sitten myydyt 300-400 euron läppärit ovat tosi kankeita. Omani maksoi miltei pari tonnia ja toimii hyvin. Mitä tulee sitten siihen että oliko oikein niin riippuu miten tarpeellinen ja mitä rahoja käytti siihen. Jos käytti omiaan niin ok, jos hankinta oli tarpeellinen niin ok mutta jos teillä on taloudellisesti tiukkaa, hankinta ei välttämätön ja käytti jotain yhteisiä talousrahoja sinulta kysymättä niin sitten ei ole ok. Jos yhteisiä talousrahoja käytetään niin silloin mielestäni tuon hintaisesta hankinnasta niin kuin hankinnoista ylipäätänsäkin pitää keskustella toisen kanssa.
No jaa. Esimerkiksi käytetyt yrityskannettavat mitä myydään myös kuluttajille ovat paljon kestävämpiä ja yleensä tehokkaampia kuin samanhintaiset kuluttajaläppärit. Harva vain älyää tätä ja ostaa huonolaatuisia halpoja markettikoneita.
No, onneksi olen sinkku niin voin ostaa 1700 e läppärin. Tosin olen nainen, joten mies ei ehkä nillittäisi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos sinun osuutesi on taloutenne tuloista?
Vierailija kirjoitti:
Omena. kirjoitti:
Sama täällä. Annan sille vieläpä viikkorahaa, että se pääsee Tigeriin ostoksille.
Minäkin antaisin, mutta sillä on muutenkin rahaa enenmmän kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteiset tulot ja annan yhteisiin menoihin enemmän kuin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät siis miehen rahoilla. Muutoinhan miehen rahojen vähentyminen ei vaikuttaisi millään tavalla sinuun. Tuskin mies sinun lompakosta näitä rahoja kävi ottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteiset tulot ja annan yhteisiin menoihin enemmän kuin mieheni.
Kun jättää puolet faktoista kertomatta, saa sen mukaisia vastauksia. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät siis miehen rahoilla. Muutoinhan miehen rahojen vähentyminen ei vaikuttaisi millään tavalla sinuun. Tuskin mies sinun lompakosta näitä rahoja kävi ottamassa.
En elä vaan meillä on yhteiset tulotkin ja minä annan niistä tuloista enemmän yhteisiin menoihin.
Ai täällä on elitistikilpailu menossa.
Tuo vieressäni oleva Getac on aikanaan maksanut yli 5 tonnia.
Itse sain sen kuitenkin halvalla.
Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Mutta se ei ole ok, jos tämä läppärin ostaminen tarkoittaa sitä, että koko muu perhe joutuu syömään pelkkää makaronia ja kaurapuuroa loppukuukausi. Koska iskän ostoksen takia ei pakollisten laskujen jälkeen jää rahaa enään ruokaan. Jos mies on omista rahoistaan säästänyt, kun on samalla osallistunut myös perheen muihin kuluihin, ei kenelläkään ole tähän sanottavaa.
Toinen vastaukseen vaikuttava tekijä on, kuinka pakollinen tämä ostos on. Jos mies on työtön, kotikone hajonnut ja lähin kirjaston tyyliin 50 km päästä jossa pääsisi nettiin ja tekemään työhakemuksia. Voi tämä läppäri sinne kotiin olla hyvinki järkevä ostos vrt ajella sinne kirjastoon, kun benskakaan ei ole ihan ilmaista. Toki tällaisessa tilanteessa pitäisi yhdessä keskustella mikä on järkevä ostos.
Jätä se halpisläppäreitä osteleva sika.