Hallitus käynnistää uuden jättihankkeen - työnimenä "perusturvan ja toimeliaisuuden uudistus"
Kommentit (214)
Minusta on todella uskomatonta, että tällaista tapahtuu pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa. Kyllä uskoisi jossain kehitysmaissa, Kiinassa, Brasiliassa tai Neuvostoliitossa, mutta että Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on sellainen asia, minkä tällä hetkellä palkkatöissä olevat hyväksyvät hiljaisesti ja mukisematta, seuraukset voivat olla katastrofaaliset. Töissä olevien palkkataso laskee ja jengiä laitetaan pihalle entistä enemmän, kun saa työvoimaa ilmaiseksi.
Jos joudutte tällaiseen, älkää missään nimessä tehkö hommia tuottavasti vaan laiskotelkaa ja sluibailkaa niin paljon kuin vain pystytte! Tilanne ei voi mennä siihen, että palkattomat oikeasti korvaavat palkallisten hommat koska se on turmion tie silloin. Sen täytyy tulla yleisesti havaituksi, että tämä ei toimi ja tästä on vain haittaa yrityksille, jotta tämä voisi loppua.
Nimittäin nyt ei näytä siltä, että kukaan isompi olisi tässä asiassa sorrettujen työttömien puolella.
Täyttä asiaa. Harvalla on niin turvattu työpaikka ettei voi joutua korvatuksi ilmaisella orjalla. Yleislakko ennenkuin on liian myöhäistä.
Ei kannata valita sutta lampaan edustajaksi, sudella ei koskaan oikeasti voi olla lampaan intressit mielessä.
Lapsuuteni haaveammatti oli salamurhaaja; pitäisköhän vaihtaa ammattia?
Olen kyllä itse töissä ja teen jopa päivätyöni päälle keikkatyötä, joten mielipidettäni ei voi työttömän lusmun mielipiteeksi sanoa.
Mutta asun siis taajama-alueen ulkopuolella suht vilkkaassa kylässä. Mutta en kyllä tiedä täällä yhtään ruokapiiriä tai naapurustoyhdistuksia tms. Eli mistä repaistaan työttömille nämä viriketouhut. Lähimpään kaupunkiin on 20km matkaa, joten velvoitetaanko saadakseen työmarkkinatuen ostamaan auto ja maksamaan bensat? Millä ne maksaa, jos ei ole töitä?
Ei niitä yleishyödyllisiä yhdistyksiä ja ruokapiirejä yms ihan joka nurkilla ole isommissakaan paikoissa. Siinäpä sitä onkin te-toimistolla pähkimistä, mihin työttömät saa 20 tunniksi viikossa tekemään yleishyödyllistä hommaa saadakseen sen muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä saataisiin aikaiseksi kyllä paljon hyvääkin, puolin jos toisin. Vaan miten sääntö-Suomi joustaa. Mulle tulee mieleen esimerkiksi lasten iltapäiväkerhot. Siinä voisi hyvinkin olla apuna kuten myös ulkoiluttamassa vanhuksia, käymässä lukemassa heille tai käydä kirjastossa lukemassa lapsille jne. Paljon kaikenlaista mielekästä voisi tehdä, mutta kun pitää olla kaikenlaisia passeja ja ajokortteja, vähintään maisterin koulutus.
Silloin noihinkaan ei enää palkattaisi oikeita työntekijöitä. Noita hommia voi tehdä ihan palkallisena esimerkiksi iltapäivätoiminnan ohjaajana tai henkilökohtaisena avustajana, eikä ainakaan henkilökohtaisen avustajan hommaan edes aina vaadita koulutusta/kokemusta.
Mun käsittääkseni näissä hommissa ei juuri ihmisiä ole, kuten että kävisivät moikkaamassa vanhuksia. Ei olisi keltään pois, vaan toisi vanhukselle iloa ja vaihtelua ja työttömällä olisi hyvä syy lähteä kotiympyröistä muualle.
No enpä todellakaan haluaisi, että vanhan äitini luona kävisi joku outo pitkäaikaistyötön rupattelemassa. Äiti muutenkin on mennyt vanhuuttaan araksi, eikä uskalla päästää ketään outoa sisälle. Sinne nyt pitäisi päästää random ihmisiä penkomaan tavaroita työttömyystuen varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä saataisiin aikaiseksi kyllä paljon hyvääkin, puolin jos toisin. Vaan miten sääntö-Suomi joustaa. Mulle tulee mieleen esimerkiksi lasten iltapäiväkerhot. Siinä voisi hyvinkin olla apuna kuten myös ulkoiluttamassa vanhuksia, käymässä lukemassa heille tai käydä kirjastossa lukemassa lapsille jne. Paljon kaikenlaista mielekästä voisi tehdä, mutta kun pitää olla kaikenlaisia passeja ja ajokortteja, vähintään maisterin koulutus.
Silloin noihinkaan ei enää palkattaisi oikeita työntekijöitä. Noita hommia voi tehdä ihan palkallisena esimerkiksi iltapäivätoiminnan ohjaajana tai henkilökohtaisena avustajana, eikä ainakaan henkilökohtaisen avustajan hommaan edes aina vaadita koulutusta/kokemusta.
Mun käsittääkseni näissä hommissa ei juuri ihmisiä ole, kuten että kävisivät moikkaamassa vanhuksia. Ei olisi keltään pois, vaan toisi vanhukselle iloa ja vaihtelua ja työttömällä olisi hyvä syy lähteä kotiympyröistä muualle.
No enpä todellakaan haluaisi, että vanhan äitini luona kävisi joku outo pitkäaikaistyötön rupattelemassa. Äiti muutenkin on mennyt vanhuuttaan araksi, eikä uskalla päästää ketään outoa sisälle. Sinne nyt pitäisi päästää random ihmisiä penkomaan tavaroita työttömyystuen varjolla.
Moi mummo, mä oon pera. Pitkäaikaistyötön ja tulin juttelemaan sulle. Keitetäänkö kahvit vai haenko pullon viinaa?
Ihan oikeasti voisivat politikot vähän miettiä mitä ehdottelevat. Laskentatavat ovat laittaneet jo uusiksi kun todellinen työttömyys on 500 000-600 000. Jollain ilveellä niiden luvut on puolta pienemmät. Eduskunnan kyselytunnista tulee mieleen valehtelijoiden klubi.
Vanhempi porukka saattaa muistaa kyseisen tv viihteen.
Entäs jos tekee esim.20h/vko palkkatyötä, saaden soviteltua päivärahaa ja tt-tukea? Pitääkö tulevaisuudessa sit tehdä toiset 20h/vko vap.eht.töitä, jos ei halua jäädä ilman sitä tt-tukea? Työttömältä halutaan viedä näköjään kaikki vapaa-aikaa myöten! Tuohon päälle ku lisätään vielä työnhaku ym pakolliset raportoimiset, niin siinä on aika paljon hommaa työttömällä pientä tukea vastaan. Taidan jatkaa opiskelua sh:ksi ja lähteä ulkomaille.
Jatkoa viestiin 214: Entäs jos on keikkatyöntekijä ja vuoro ilmoitetaan vasta samana päivänä, mutta on lupautunut aiemmin niihin vap.eht. hommiin? Voiko ilmaistyöt silloin tuosta vain peruuttaa, ilman selvitystyötä ja karenssin pelkoa? Entä jos on esim.ensin neljänä päivänä tehnyt aktivointihommia sen 5h/pv ja sitten kolmelle päivälle loppuviikosta tarjotaankin niitä oikeita töitä? Tuleekin vapaapäivätön viikko, kun on pakko suostua karenssin pelossa. On se kumma että jotkut saavat sopeutumiseläkettä loisimalla, mutta tavallinen suomalainen muuttuu passiiviseksi heti ekana työttömyyspäivänään
Tämähän on vasta esitys, joka jää seuraavan hallituksen käsiin. Nyt on hyvää aikaa miettiä, ketä äänestätte seuraavissa vaaleissa.
EI h*lvetti :D Kannattaa lukea uuninpankkopoika-blogia, jos ette vielä lue. Orjatyötä...
Jatkoa viestiin 215: Tähän ku lisätään vielä se 1 työpaikan haku viikossa, pakko-osallistuminen muihin toimenpiteisiin (oliko se nyt 18h työtä/3kk tai muuta työllistämistä edistävää toimenpidettä), työnhausta raportointi, haastattelut jne niin kohta ei kukaan enää tiedä, mitä työttömältä odotetaan.
Mulle soitettu muutaman kerran te-toimistosta ollessani TYÖSSÄ ja kun en luonnollisesti pystynyt vastaamaan, laitettiin heti viestiä, miten näihin puheluihin on vastattava. Nyt kun taas ilmottauduin työttömäksi, tosin 2vkoa sopparini loppumisen jälkeen, soitettiin heti seuraavana päivänä ja kysyttiin, mitä olen tehnyt sen 2vkoa, miltä ajalta en tukia hakenut. Eikö ole mun asia, jos jätän puolenkuun tuet hakematta koska haluan vaikka lomailla rauhassa ja haen niitä vasta seuraavan kuun alusta? Alkaa kyllä pikkusen ihmetyttää koko touhu, että miksi kontrolloidaan aina vain enemmän ihmisiä.
Jos tämä on sellainen asia, minkä tällä hetkellä palkkatöissä olevat hyväksyvät hiljaisesti ja mukisematta, seuraukset voivat olla katastrofaaliset. Töissä olevien palkkataso laskee ja jengiä laitetaan pihalle entistä enemmän, kun saa työvoimaa ilmaiseksi.
Jos joudutte tällaiseen, älkää missään nimessä tehkö hommia tuottavasti vaan laiskotelkaa ja sluibailkaa niin paljon kuin vain pystytte! Tilanne ei voi mennä siihen, että palkattomat oikeasti korvaavat palkallisten hommat koska se on turmion tie silloin. Sen täytyy tulla yleisesti havaituksi, että tämä ei toimi ja tästä on vain haittaa yrityksille, jotta tämä voisi loppua.
Nimittäin nyt ei näytä siltä, että kukaan isompi olisi tässä asiassa sorrettujen työttömien puolella.