Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi diplomi-insinööreistä aina vitsaillaan? Mikä heissä on huvittavaa?

Vierailija
28.09.2017 |

Ammatti siinä missä mikä tahansa muukin.

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se koulutus tee kenestäkään fiksua. Fiksuja ihmisiä on kaikissa töissä, mutta heidän osaamisensa saattaa vain ilmentyä eri tavoilla. Eikä todella fiksujen tarvi todellakaan käydä mitään muodollisia koulutuksia.

Oletusarvoisesti (ja tämä ei päde 100%:sesti) DI:n pitäisi kyetä ymmärtämään laajoja teknisiä kokonaisuuksia, hahmottamaan riippuvuudet eri yhteyksiin, ja ehkä jopa kehittämään tätä kaikkea. Tämä ei siis tarkoita että tuotantotalouden DI osaisi korjata auton polttoaineruiskua, siihen hommaan ja osaamiseen on eri koulutus.

Se että joku ihminen hahmottaa maailman eri tavalla kuin sinä, ei vielä välttämättä tee hänestä tyhmää. Esimerkiksi viher-vasemmisto änkyrä hiekkalaatikon reunalla ei halua ydinvoimaa, hänen mielestään sähköä tulee pistorasiasta. Joku muu taas saattaisi nähdä ehkä tarpeen tarjota taattua ja edullista energiaa kymmeniksi vuosiksi koko Suomelle, ja ehkä jopa naapuri maillekin?

Uskotko ihan oikeasti, että vihreät kuvittelevat noin? Ei siksi, etteikö minun pistorasiasta sitä sähköä todella tulisi vai tuleeko sinun hanasta? Vaikkei tässä maassa missä asun ydinvoimaa olekaan, niin silti sitä vaan pistorasiasta riittää. Sähköä on ollut ennen ydinvoimaloitakin. Mitenkäs sen selität?

Tietenkin jos parinkymmenen vuoden välein tapahtuvat Fukushimat ja Tchernobylit ei haittaa, niin halpaa sähköähän se on.

Ja sehän on tärkeintä, koska miten voisi muuten tehokkaasti käyttää mahdollisimman halvalla niitä insinöörin kehittämiä koneita, joita ilman olisi aivan kauheaa ja tehotonta ja kannattamatonta ja ties mitä.

Politiikka on NIIN tylsää, että en kommentoi sitä....

Jos maailmassa ei olisi insinöörejä, eläisimme yhä mutamajoissa. Ja tässä käsitän insinööreinä ihmiset, jotka kykenevät keksimään ja valmistamaan asioita. Myyjä esim. ei 'tuota' yhtään mitään, vaan hyötyy toisten tekemistä tuotteista.

Ilman insinöörejä ei tätäkään palstaa olisi, ja kaikkia näitä ihania ja 'mielekkäitä' keskusteluita voitaisi käydä.

Vierailija
42/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri ei ole DI 😉

Eikä sairaanhoitaja lääkäri. Eikä lähihoitaja sairaanhoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se koulutus tee kenestäkään fiksua. Fiksuja ihmisiä on kaikissa töissä, mutta heidän osaamisensa saattaa vain ilmentyä eri tavoilla. Eikä todella fiksujen tarvi todellakaan käydä mitään muodollisia koulutuksia.

Oletusarvoisesti (ja tämä ei päde 100%:sesti) DI:n pitäisi kyetä ymmärtämään laajoja teknisiä kokonaisuuksia, hahmottamaan riippuvuudet eri yhteyksiin, ja ehkä jopa kehittämään tätä kaikkea. Tämä ei siis tarkoita että tuotantotalouden DI osaisi korjata auton polttoaineruiskua, siihen hommaan ja osaamiseen on eri koulutus.

Se että joku ihminen hahmottaa maailman eri tavalla kuin sinä, ei vielä välttämättä tee hänestä tyhmää. Esimerkiksi viher-vasemmisto änkyrä hiekkalaatikon reunalla ei halua ydinvoimaa, hänen mielestään sähköä tulee pistorasiasta. Joku muu taas saattaisi nähdä ehkä tarpeen tarjota taattua ja edullista energiaa kymmeniksi vuosiksi koko Suomelle, ja ehkä jopa naapuri maillekin?

Uskotko ihan oikeasti, että vihreät kuvittelevat noin? Ei siksi, etteikö minun pistorasiasta sitä sähköä todella tulisi vai tuleeko sinun hanasta? Vaikkei tässä maassa missä asun ydinvoimaa olekaan, niin silti sitä vaan pistorasiasta riittää. Sähköä on ollut ennen ydinvoimaloitakin. Mitenkäs sen selität?

Tietenkin jos parinkymmenen vuoden välein tapahtuvat Fukushimat ja Tchernobylit ei haittaa, niin halpaa sähköähän se on.

Ja sehän on tärkeintä, koska miten voisi muuten tehokkaasti käyttää mahdollisimman halvalla niitä insinöörin kehittämiä koneita, joita ilman olisi aivan kauheaa ja tehotonta ja kannattamatonta ja ties mitä.

Ne Helsingin voimalaitosten kivihiilikasat ovat hurjan näköisiä... mitenkähän viherpiiperöt ne sallivat ja ydinvoiman kieltävät? Tuulivoima ei ole perusenergiaratkaisu.

Sähköllä lämmittävät talot ovat pahisten kunkkuja, mutta sähköautot hyviä... logiikka on huima 😂

Vierailija
44/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin treffeillä ja oli tosi kiva ilta, mutta kun mentiin miehen yksiöön yöksi, mies meni nukkumaan matolle, otti repun päänsä alle tyynyksi ja nukkui. Itse nukuin miehen yhden hengen sängyssä ja olisin kaivannut miestä myös sinne, mutta ei ilmeisesti halunnut pillua tjsp. Pyysin miestä viereen, mutta halusi herrasmiesmäisesti nukkua matolla. No, aamulla lähdin kotiin koska ei kiinnosta pihtarit. Miehestä sain hirveän stalkkerin pariksi vuodeksi ennen kuin pääsin eroon, lähestyi yötä päivää kaikissa someissa kunnes uhkasin lähestymiskiellolla. Antakaa niille hoidoillenne munaa, pääsette vähemmällä.

Vierailija
45/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöt on yksilöitä, mutta kaikki mun tuntemat dippainssit ovat sattuneet olemaan älykkäitä ja pirun hauskoja sellaisella ei niin ilmeisellä kuivakalla huumorillaan.

Vierailija
46/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörien tekemien asioiden on pakko toimia ja hyvin nopeasti käy ilmi jos ei se toimi. Muilla aloilla voi säveltää kaikenlaista diipadaapaa ja ainoa millä on merkitystä on mielikuva.

Niin totta, kukaan ei huomaa jos esim, kirurgi vähän soveltaa diipadaapaa. Insinööri ainoa tarkkuutta vaativa työ. 

Vierailija
47/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanissa ja diplomi-insinöörissä on molemmissa vähän samaa vikaa, molemmat kyllä heti mainitsevat asiasta. Suurin loukkaus on, jos kutsut laiskasti vain insinööriksi.

Vierailija
48/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisten panettelua. Vaikea koulutus läpäistä DI tutkinto.

Vierailija
49/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään lähipiirissä diplomi-insinööriä tai jopa useampaa? Otan osaa.

Kiitos.

Sekä mieheni että molemmat poikamme ovat diplomi-insinöörejä. Aivan ihania ihmisiä, sosiaalisia ja hyvin toimeentulevia. Ja kas, kun ovat vielä komeitakin. Lähes kaikki lähimmät ystäväni ovat diplomi-insinöörejä myös ja samoin tosi mukavia ihmisiä.

Eikä ollenkaan haittaa sekään, että mieheni tienaa muutaman miljoonan vuodessa ja pojat näyttävät pikkuhiljaa seuraavan perässä.

Minä en pois vaihtaisi vaikkei olisi niitä miljooniakaan, niistä kun ei ollut tietoakaan vielä silloin, kun nuorena häneen rakastuin.

Vierailija
50/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän insinööri on usein sosiaalisestinaika lahjaton.

Minun mieheni tekee insinöörien kanssa töitä, itse on kaupallisen alan ihminen, tosi ihmistaituri, ihmisten johtaja ja myyjä-tyyppiä. Hänellä riittää ihmettelemistä insinööreissä.

Mun mies on insinööri, hän on myös johtajatyyppiä ja siis myös johtavassa asemassa. Ei hän kutsu itseään insinööriksi vaan omalla ammattinimikkellään. Ei nyt ihan heti tule mieleen millainen kaupallisen alan taituri joka ei ole insinööri itse niin oikein työskentelee insinöörien kanssa...kun näillä myynti-ihmisillä joilla ei insinööritaustaa ole ovat ihan omat tiiminsä...

Vierailija
51/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän insinööri on usein sosiaalisestinaika lahjaton.

Minun mieheni tekee insinöörien kanssa töitä, itse on kaupallisen alan ihminen, tosi ihmistaituri, ihmisten johtaja ja myyjä-tyyppiä. Hänellä riittää ihmettelemistä insinööreissä.

Mun mies on insinööri, hän on myös johtajatyyppiä ja siis myös johtavassa asemassa. Ei hän kutsu itseään insinööriksi vaan omalla ammattinimikkellään. Ei nyt ihan heti tule mieleen millainen kaupallisen alan taituri joka ei ole insinööri itse niin oikein työskentelee insinöörien kanssa...kun näillä myynti-ihmisillä joilla ei insinööritaustaa ole ovat ihan omat tiiminsä...

Niin piti vielä sanoa että mieheni ei todellakaan ole sosiaalisesti lahjaton vaikka koulutukseltaan on siis diplomi-insinööri eikä kukaan tästä meidän ystäväpiiristä myöskään. He eivät kyllä kerro kellekään ettua ovat diplomi-insinöörejä vaan ammattinimikkeensä ja toisilla se on tekniseen puoleen suuntautunut, toisille myyntiin...ja joillekin sitten ihan lentopuolen juttuja.

Vierailija
52/219 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, vaikka pitäisitte tosikkona ja käytännölle vieraana. Näissä on totta ainakin toinen puoli. Teoriaosaamiseni onkin sitten omaa luokkaansa. Pitää olla riittävän vaikea ongelma, että se kiinnostaisi. 

Vierailija
53/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja kommentteja, erityisesti internetissä, luultavasti iPhonella tai jollain muulla teknisellä vimpaimella kirjoitettuina... jotka kaikki keksi... niin, se parjattu DI tekee niitä IPhoneja, koodaa softat jne. Turhaa porukkaa. Eihän tv ole tarpeen, eivät autot eivätkä edes polkupyörät. Mitä me insinöörikoulutuksella, eivät ne edes pelasta ihmishenkiä tai huolehdi lapsista. Hätäkeskuksen tekniikan ne kyllä hoitaa, ja suunnittelee kaikkea turhaa muutenkin.

Vierailija
54/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi blondeista, laihialaisista tai basisteista kerrotaan vitsejä? Ihan samasta syystä on myös insinöörivitsejä.

Vierailija
55/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ainakaan naura. Päinvastoin haluaisin itelleni kumppaniksi nimenomaan insinöörin tai diplomi-insinöörin, mutta ei kai niitä näin vanhana löydä mistään (tai vinkatkaa mistä). Älykkyys ja loogisuus vetoaa muhun huomattavasti enemmän kuin edim. ketjussa kehutut myyjien sosiaaliset taidot (=epärehellinen lipevyys ja jatkuva hölötys).

N48

Vierailija
56/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne vitsejä ole, vaan tositapauksia.

Vierailija
57/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään lähipiirissä diplomi-insinööriä tai jopa useampaa? Otan osaa.

Itse olen, veljeni ja äitini on. No, isäni on (opisto-)insinööri.

Vitsisi oli muuten todella kulunut ja lattea...

Vierailija
58/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi blondeista, laihialaisista tai basisteista kerrotaan vitsejä? Ihan samasta syystä on myös insinöörivitsejä.

On myös vitsejä hammaslääkäreistä ja jonkun verran lakimiehistä.

Vierailija
59/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fossiilivoiman päästöjen suoriin seurauksiin kuolee pelkästään Euroopassa yli 400 000 ihmistä vuosittain. Tämä sopii vihreille erinomaisesti. Puhdasta ydinvoimaa vastustetaan sillä perusteella, että joskus voi jotain sattua.

Vierailija
60/219 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanissa ja diplomi-insinöörissä on molemmissa vähän samaa vikaa, molemmat kyllä heti mainitsevat asiasta. Suurin loukkaus on, jos kutsut laiskasti vain insinööriksi.

Tuo "DIPlomi-insinööri" läppä on kyllä ehkä se kulunein. Ehkä juurikin siitä syystä en ole kuullut koskaan kenenkään DI:n oikeassa elämässä korjanneen väärää nimikettä. Kylterit kyllä ovat korjanneet opiskelevansa "kauppakorkeassa" "kauppiksen" sijaan....

Tuosta syystä en oikeastaan koskaan keskustelussa sano olevani "diplomi-insinööri". Jos koulutuksesta on puhetta, voin sanoa olevani "polilta", "Otaniemestä" tai ihan vaan "deeii". Jos töistä on puhetta, niin olen "tuotekehityksessä"... Jos sanoisin esim. olevani "tietotekniikan DI", 90% ihmisistä ei ymmärtäisi, mitä tekemistä lopulta minulla on potilasvalvontamonitorien tai sydän-keuhkokoneiden kanssa.