Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Kommentit (522)
Muistan. Se oli kesäloman alkua v. 1987, olin 13-vuotias ja olimme lähteneet mummolaan lomailemaan. Kävimme sinä päivänä lähikaupungissa ravintolassa syömässä - jostain syystä muistan, että valitsin lihamureketta ja kun kaupungista mummolaan ajatessa poikkesimme kaupassa, ostin Midi-jätskin! Mummolassa oli ulkohuussi ja iltapäivällä siellä käydessäni huomasin verta pikkareissa. Pieni jälki oli ehtinyt painautua farkkuihinkin, mutta ei se olisi ulospäin näkynyt. Juoksin pienessä paniikissa sisälle kertomaan äidilleni, ja hän hyvin diskreetisti asetteli siteen puhtaisiin pikkareihin ja hyppäsin sitten siihen housusysteemiin :) Edellisenä päivänä alavatsassani oli ollut outoa vihlontaa, erilaista kuin koskaan ennen, ja siksi mielessäni olikin käynyt, että jokohan nyt... Olin lähinnä helpottunut, kun menkat vihdoin alkoivat. Koska ne alkoivat muuhun fyysiseen kehitykseeni nähden hyvin myöhään, niin olin ehtinyt jo parin vuoden ajan pelästyä kaikkia tuntemuksia, kun housut jotenkin tuntuivat kosteilta. Olin valinnut kaikki koululaukkunikin sillä perusteella, että ne yltävät takapuolen päälle näköesteeksi tarvittaessa :D
Oli lauantaiaamu toukokuussa 1999, olin 13-vuotias. Olin juuri herännyt, kun isäni tuli sänkyni laidalle istumaan ja kysyi vaivaantuneesti, joko minulla on kuukautiset alkaneet. Äitini oli kuollut muutama vuosi aiemmin, joten isä varmaan ajatteli, että hänellä on velvollisuus hoitaa myös nämä "naisten jutut".
Tilanne oli kuitenkin tosi kiusallinen meille molemmille, joten käänsin vain kylkeä ja totesin jotain, että "ei oo, mee pois". Kohta sitten nousin ylös ja menin vessaan – ja kas, paperiin tulikin pyyhkiessä hieman verta. Siinä ne sitten alkoivat. Isälle en kyllä puhunut mitään, emmekä keskustelleet vastaavista aiheista enää myöhemminkään. Seksivalistusta hän tosin yritti kerran antaa, mutta siinä vaiheessa olin jo 20-vuotias :D
Olin juuri täyttämässä 12v ja masennuin pariksi viikoksi kun alkoivat. Kerroin sitten äitille ja piristyin. Oli se rankkaa :D
Ne alkoivat koulun kevätjuhlapäivänä vuonna 1975, olin silloin 12-vuotias. Muistan että sanoin äidilleni "mulla on kai kuukautiset kun tulee verta". Sain sellaisen esihistoriallisten siteen, joka laitettiin lenkeistä jonkinlaiseen vyöhön -ei taida moni enää muistaa niitä. Sitten hankin itse vähän modernimpia siteitä ilman vyötä. Olin ihan ylpeä kuukautisista, mutta siteiden osto oli silti aina vähän noloa. Olisin halunnut käyttää tamponeja, mutta en saanut niitä sisääni ennen kuin neitsyys meni monta vuotta myöhemmin.
Heräsin siihen vappupäivänä 13-vuotiaana. Olin jotenkin ihan shokissa kun en ollut ennen kunnolla uskonut niiden ikinä alkavan. Kerroin äidille. Kotona ei tietenkään ollut siteitä tai mitään ja kaikki kaupat oli kiinni, joten sitten koko perheen voimin kierreltiin ympäriinsä etsimässä siteitä. Varmaan yksi elämäni kamalimmista päivistä.
Kotona, saunailta, olin 13. Huomasin suihkussa että vuodan verta, ja tiesin kyllä että no nyt ne alkoi. Vedin kylpytakin päälle ja menin sanomaan äidille, joka antoi siteitä.
Näin jälkeenpäin jos olisin nyt itse tytön äiti, niin pitäisin huolen jo aiemmin että hänellä olisi laukussa mukana muutama side koulussakin, ja sanoisin että menee terkalle jos on jotain.
Mutta on teinipoika, niin oonkin taas tuntemattomilla vesillä.
Olin 10v ja isän luona kesälomalla käymässä. Vessassa huomasin tahriintuneet pikkarit, ja tajusin että nyt ne kuukautiset alkoivat. En tuntenut oikein mitään, olin ehkä vähän shokissa. Ei ollut toivottu asia, mutta hyväksyin sen kuitenkin. En kertonut kellekään, laitoin vain vessapaperia pikkareihin. Kotona sitten äiti huomasi pyykkikorissa veriset pikkarit, ja neuvoi miten täytyy toimia. Noihin aikoihin vielä luulin, että kun menkat alkavat niin vuoto jatkuu joka päivä elämän loppuun asti. Olikin yllätys kun ne välillä loppuivatkin...
Kyllä muistan. Kotona ei asiasta mitään puhuttu, kaikki "sellainen" oli tabu ja häpeä.
En ollut vielä täyttänyt kolmeatoista, se oli kesä ja syksyllä täytin. Tiesin kyllä mistä oli kyse, sen verran kavereilta kuullut. Ei puhettakaan että äidille tai kenellekään olisi voinut kertoa!
Onneksi vuotoa oli ensimmäisellä kerralla sen verran niukasti että sain vessapaperilla sen peiteltyä. Samoja likaisia alushousuja käytin varmaan viikon kun en uskaltanut niitä pyykkiin laittaa. Tätä jatkui en tiedä miten kauan, kunnes äitini oli huomannut jotain, ja yhtenä päivänä löysin sidepakkauksen sänkyni alta! Sinne niitä sitten alkoi ilmestyä.
Meillä oli kiellettyjä asioita ja sanoja kaikki sukupuolisuuteen liittyvä. Ensimmäiset rintaliivit varastin!
Tämä on täysin totta. Vieläkin olen arka näissä asioissa, tyttärelleni kuitenkin olen ollut avoin ja haluan hänelle normaalin kehityksen joka suhteessa. Samoin pojalle.
Muistan. Keväällä 6-luokalla ihan viimeisiä kouluviikkoja. Terveydenhoitaja oli pitänyt meille just oppitunnin kuukautisista aiemmin päivällä. Menin koulussa vessaan ennen kotiin lähtöä ja huomasin että jaahas, nyt se sitten alkoi. Vähin äänin vuorasin pikkarit käsipyyhkeellä (verta ei tullut kovin paljoa) ja hipsimään kotiin. Olin jo aiemmin varautunut asiaan ja kerännyt kaikenlaisia sidenäytteitä sekä ostanutkin paketin siteitä varastoon.
En silloin vielä puhunut äidille asiasta mitään, eikä äiti sen kummemmin kysellytkään. Vasta noin puolisen vuotta myöhemmin kun kerran kovissa kuukautiskivuissa könysin lattialla äiti tuli ihmettelemään mikä on. Totesin vaan että kuukautiset, jolloin äiti toi särkylääkettä ja lämpötyynyn.
Olin 13 -vuotias ja oli talvi. Minulla oli kuumetta ja olin kipeänä muutenkin. Sitten menin vessaan ja huomasin housuissa vuotoa ja laitoin itse siteen ja kävin kertomassa äidille. Äiti onnitteli ja siinä sen.
No otin hyvin kuukautiset vastaan...
Olin kotona tuli sellainen olo jotaa valuu ulos. Menin vessaan ja kurkistin ihmeissäni miksi housut ovat punaiset. Huusin vessasta äidin tulemaan katsomaan, ja äitini vaa tokaisi "aa sulta tulee menkat. Susta tulee pian nainen" rupesin kiroilemaan ja ärähdin äidille "en halua menkkoja! Haluan olla mielummin mies" (mulle kuukautiset olivat järkytys)
Ja en tullut mieheksi vaikka silloin 11-vuotiaana uhosin menkat voivat loppua ja vähä äkkiä 🙄
Jouluna 1998 olin 13-vuotias ja vanhempieni kanssa Rukalla lomailemassa. Menkat alkoivat tapaninpäivänä. Ne olivat kivualiaat ja runsaat eikä minulla tietenkään ollut siteitä tai särkylääkkeitä mukanani. Jostain syystä tunsin syyllisyyttä menkkojen alkamisesta enkä uskaltanut/halunnut kertoa kenellekään. Vanhempani olivat harmissaan, kun en lähtenyt heidän kanssaan pitkille hiihtolenkeille tai rinteeseen. Olisin kyllä halunnut, mutta pelkäsin vessapaperiviritelmieni pettävän.
8.maaliskuuta 2010, Olin 15-vuotias kun menkat alkoivat. Olin onneksi kotosalla ja vessakäynnin yhteydessä huomasin menkkojen alkaneen, joten soitin äidille töihin ja hän neuvoi laittamaan siteen sekä muistutti missä niitä on kotona.
Kyllä muistan hyvin. Päivä oli 11.9.2001.
Katselin televisiosta kun pilvenpiirtäjät tuotiin alas ,samalla lirahti verta pöksyyn.
En tiedä kumpi säikäytti enemmän?
13v vessassa käydessä huomasin ja mietin että nytkö ne jo alkaa...plaah.
Onneksi en koskaan ole kärsinyt ihan hirveistä kivuista enkä runsaista vuodoista, melko säännöllisetkin ovat olleet, mutta ennen ehkäisyn aloittamista 8 päiväiset...
Olin 13. Aamulla käydessäni vessassa huomasin pienen määrän kuivunutta verta pikkareissa. Laitoin siteen ja that's it. Ei liity valitettavasti mitään nostalgiaa mun tarinaan.
Olin 14 ja odotellut jo pitkään kuukautisia - kaikilla muilla ne tuntuivat jo alkaneen.
Eräänä päivänä vessassa käydessäni pikkuhousuissani oli jotain ruskeaa tuhnua, mistä ymmärsin kuukautisten alkaneen. Juoksin äidin luokse kertomaan asiasta. Hän meni hirveän hämilleen mutta halusi tulla vessaan katsomaan, miltä pöksyissä näytti. Hän vielä varmisteli, etten ollut satuttanut itseäni, ennen kuin antoi jonkin oman jättipaksun siteensä.
Myöhemmin hän antoi minulle (edelleen erittäin hämillään) luettavaksi jonkin pikkuisen oppaan, missä puhuttiin naiseksi kasvamisesta, raskaudesta yms. Luin sen kuuliaisesti läpi, vaikka kaikki asiat oli koulussa kerrottu jo paria kolmea vuotta aikaisemmin. Siinä sitten olikin kaikki seksuaalivalistus, mitä olen saanut äidiltäni.