Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Ja taas on Sanoman toimittajalla omat ideat loppu?
Olin 13. Oltiin ajettu pitkä matka vanhempien tuttujen luo kylään. Vessassa sitten huomasin että pikkarit on tuhruiset. Hävetti ihan jäätävästi mennä sanomaan äidille "kuukautiset alkoi, saanko auton avaimen". Onneksi olimme jäämässä yöksi niin minulla oli mukana yöpymiskassi jossa oli siteitä, äiti oli jo pari vuotta aikaisemmin ostanut minulle sidepaketin ja kehottanut pitämään sitä mukana. Ihmettelen miten se on sen saanut sanottua, muuten en muista että minulle olisi mitään puhuttu.
Häpeilin kanssa kuukautisiani hirveästi. Meillä oli kyllä vessassa roskis mutta äidillä oli sääntö, että sinne ei saa siteitä laittaa haisemaan. Ne piti viedä keittiön roskikseen joka oli aina sellainen läpinäkyvä hedelmäpussi. Vielä hirveämpää oli mökillä missä kaikki roskat poltettiin ja isä hoiti sen homman. Salakuljetin aina niitä siteitä paitani alla roskiin ja piilotin muiden roskien sekaan.
Meillä ei myöskään saanut vetää vessaa yöllä ettei huonouninen äitini herää. Oli tosi kiva käydä runsaimpana vuotoyönä vessassa kun pönttö lainehti punaista.
Meillä kans äiti ei antanut särkylääkettä kuukautiskipuihin, sillä oli joku vanhan kansan periaate, ettei sellaisiin hömpötyksiin oteta särkylääkettä.
Olin aivan järkyttävän kipeä! En ymmärrä miksei voinut edes silloin alussa antaa. Oikein laittoi lääkekaapin lukkoon, etten mene salaa ottamaan. :(
Olin 14-vuotias, oikeastaan olen tyytyväinen, kun eivät alkaneet aiemmin. Tarkoitan nyt itseäni, ei millään pahalla muille, olin vielä tuossa iässä sairaalloisen ujo, aika lapsellinen. Vielä 13-vuotiaana leikin barbeilla. No, oli kesäkuu 1986 muutama päivä ennen juhannusta. Säikähdin niin, että aloin täristä vessanpöntöllä, tiesin toki, että ne alkaisivat aikanaan. Hädissäni laitoin siteen liimapuolen itseeni päin (oltiin varmaan saatu koulusta näytteitä). Vanhemmilleni en kertonut mitään, häpesin. Kaupassakin ostin siteet nopeasti muihin katsomatta. No juhannuksena -86 meidän piti lähteä saareen telttailemaan. Väittelin isän kanssa kovasti, etten lähde, syytähän vanhemmat eivät tienneet. Onneksi menkat loppuivat sopivasti juhannusaattoon, kun oli pakko lähteä.
Olin 12 tai 13-vuotias. Heräsin aamulla ja ihmettelin miten alushousuni voivat olla märät. Vessassa huomasin niiden olevan veriset. Nappasin uudet alushousut, siteen ja laitoin alushousut pyykkikoriin. En kertonut äidilleni. Tietenkin myöhemmin pyykkiä pestessä huomasi ja tuli kysymään. Eipä sen kummempi tarina.
Olin 11 eikä kotona tai koulussakaan ollut puhuttu aiheesta mitään, mutta älysin ainakin mikä juttu tää on. Yöllä alkoivat ja varmaankin laitoin vain vessapaperia housuihin, asiasta ei voinut puhua edes omalle äidille silloin 80-luvun alussa. Jotenkin äidille asia selvisi samana iltana (vaihtoiko lakanoita tms.) ja lähinnä sanoi missä siteitä on eikä oikein muuta. Muistan myös tuon monen kertoman häpeän joka asiaan liittyi ja kaiken salailun. Toivon ettei se enää nykynuorille ole sellaista, ainakin oman lapsen kohdalla olen pitänyt huolen että tiesi asioista ennenkuin kuukautiset alkoi ja asioista voinut puhua niiden oikeilla nimillä. Omassa kodissani ei muutenkaan saanut mitään tukea naiseksi kasvussa ja se tuntuu pahalta ja surulliselta vieläkin.
Olin 12-vuotias ja koulussa oli joku ulkoilupäivä... Kävin vessassa ennen ulos lähtemistä, ja vertahan siellä pikkareissa sitten oli. Iso mytty vessapaperia housuihin ja pihalle ulkoilemaan. Kyllä ahdisti. Muistan lukeneeni tuolloin, ettei kuukautiset voi alkaa ennen kuin painaa yli 45 kiloa. Painoin alle 40 kg ja hätäännyin, että miten ne voi edes tulla. Kotiin päästyäni laitoin äidin pikkuhousunsuojan ja äkkiähän se vuoto jo tuli läpi. En olisi halunnu käyttää tavallisia siteitä, kun ne oli niin epämukavia. Illalla sitten urheilukilpailuihin ja ahdisti siellä tosi paljon, että tuleeko läpi tai näkyykö/kuuluuko side... Sitten sainkin olla puolisen vuotta ilman kuukautisia, kunnes ilmestyivät uudelleen runsaampina kipujen kera.
Oli 5. luokan loppu meneillään ja olin 11-vuotias. Olin jäänyt kotiin flunssan takia ja aamupäivällä vessassa huomasin tuhrua alushousuissa. Ymmärsin kyllä mistä oli kyse. Koulussa oli jo asiasta puhuttu ja jaettu infopakkaus, jossa pari sidettä mukana. Soitin myös äidille töihin ja kerroin asiasta. Ei siinä sen ihmeempää. Olin itse ihan hyvillä fiiliksillä päivän ja äiti toi töistä tullessaan lisää siteitä. Sen vain muistan, että äiti muisteli omia kuukautisiaan, jotka olivat alkaneet vasta 14-vuotiaana. Isällekin äiti oli tainnut kertoa asiasta iltaan mennessä..
En muista mutta muistan päivän kun ne loppui lopullisesti, 30 vuotta niistä ehdin kärsiä..
Olin muistaakseni 12. Tulin koulusta kotiin ja huomasin alushousuissa verisen tahran. Äitini oli hyvin sulkeutunut ihminen ja omalla tavallaan ujo, joten hän ei ollut kertonut minulle kuukautisista. Onneksi tiesin kuitenkin mistä oli kyse. Muistan ajatelleeni, että ei tunnu kropassa mitenkään erilaiselta. Nappasin äidiltä siteen, enkä puhunut äidille kuukautisista mitään, ikinä. Eikä hänkään koskaan maininnut niistä minulle mitään, vaikka varmaan huomasi jossain vaiheessa niiden alkaneen.
Omalle tyttärelleni kerroin kuukautisista hyvissä ajoin. Hän on myös aika sulkeutunut, muistuttaa isoäitiään. Hän kuitenkin kertoi minulle kun hänen kuukautisensa alkoivat. Muistan onnitelleeni häntä ja vähän niin kuin juhlan kunniaksi kävimme mäkkärillä syömässä ja ostimme hänelle muistoksi kultaisen kaulakorun.
Olin 13, mutta ne tuli silti yllätyksenä. :D Ennen kouluun menoa huomasin, että alushousut oli ihan ruskeat. Ymmärsin heti mistä oli kyse. Kysyin siskolta siteitä, ja laitoin äitille tekstarin, että "menkat alkoi".
Menin siitä heti kouluun, ja tuntui, että KAIKKI huomaa mun siteen ja tietää että mulla on menkat.
Joo, krampit on ihan yhtä helvettiä. En tiedä muista, mutta mulle tulee aina ihan jäätävä roskaruoan ja makeanhimo. Muutama kuukausi sitten, etsin tyyliin kaikki laatikot jos jostain löytyisi suklaata tmv pahimpaan himoon. Kauppaanhan en missään nimessä voinut lähteä, syystä x.
Äitini osaa ilmeisesti lukea mua jollain tavalla, joten päädyttiin syömään hesburgeriin ja ostettiin jotain jäätäviä sokeripommeja kaupasta, vaikka yleensä ollaan melko tarkkoja syömisistämme.
Olin 11-vuotias ja koulun kanssa Heurekassa. Huomasin, mistä on kyse ja ilman sen kummempaa draamaa survoin vessapaperia housuihin niin että piti kotiin asti. Taisin pari kuukautta käyttää pelkkää paperia, kunnes äiti pyykätessään huomasi veriset kalsarini ja osti sitten siteitä. En vaan oikein tykännyt niistä rapisevista ja silloin paksuista siteistä, joten käytin paperia vielä jonkin aikaa, kunnes rohkaistuin kokeilemaan tamponeja.
Menkkani itse asiassa täyttää kohta 5 vuotta joten kyllä muistan. :D Tässä ote päiväkirjastani silloin: "5.11.2012. Ääk!! Nyt tänään maanantaina klo 18:40 mun helvetti alko.. No etkö arvaa? Mun menkat alko! Siis omg! Koulussa ei ollu yhtään maha kipee." Olin tuolloin 13v ja menkat yllätti, koska mulla ei ollut mitään oireita. Onneksi olin kotona.
Se oli hirveä päivä. Olin 11-vuotias. Koulussa oli toki puhuttu kuukautisista, mutta ei kellään luokan tytöllä (tietääkseni) niitä ollut. Olin myös vähän lapsellinen ikäisekseni, enkä todellakaan kuvitellut kuukautisteni alkavan vielä pitkään aikaan. Äidillänikin ne alkoivat vasta 14 -vuotiaana. No eräänä yönä sitten kävin vessassa ja pikkareissa oli verta. En tajunnut, mistä oli kyse vaan luulin olevani sairas ja herätin peloissani äitini. Äitini sitten minulle alkoi oikein lässyn lässyn äänellä voivotella, että "voi onko sulla alkanu vaippa-aika". Nolotti kamalasti. Tuo äitini käyttämä termi yököttää vieläkin :(
Muistan hyvin, koska samana päivänä täytin 13 vuotta :) Pidin tuota tavallaan synttärilahjana ja olin puhjenneesta naiseudestani vähän ylpeäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olin 11-vuotias ja koulun kanssa Heurekassa. Huomasin, mistä on kyse ja ilman sen kummempaa draamaa survoin vessapaperia housuihin niin että piti kotiin asti. Taisin pari kuukautta käyttää pelkkää paperia, kunnes äiti pyykätessään huomasi veriset kalsarini ja osti sitten siteitä. En vaan oikein tykännyt niistä rapisevista ja silloin paksuista siteistä, joten käytin paperia vielä jonkin aikaa, kunnes rohkaistuin kokeilemaan tamponeja.
Mä käytin myös paperia pitkän aikaa. 80-luvulla siteet oli sellaisia paksuja ja tönkköjä ja ajattelin, että kaikki huomaa ne housujen läpi. Sitten siirryin kanssa suoraa tamponeihin, enkä ole tähän päivään mennessä käyttänyt siteitä kertaakaan, vaikka ne nykyään onkin ihan erilaisia.
Oli kesäloma kutosen ja seuskaluikan välillä. Edellisenä päivänä koski hirveästi vatsaan. Seuraavana päivänä käytiin, kuten tavallista, lauantaiostoksilla Prismassa. Siellä sitten käydessäni vessassa, huomasin että vuodan verta. Eikun vaan paperia pöksyihin ja sitten mietimään kuinka kerron äidille, nolotti. 😕
Kotona istuin vessassa niin kauan että äitini tuli sieltä jotain hakemaan ja huomasi veriset paperit. Tuumasi vasnbettä taisi alkaa menkat ja antoi siteitä. That's it. Nolotti koko päivän! Mentiin sukuloimaan loppupäivästä ja pysyttelin omissa oloissani, koska hävetti ja luulin et kaikki tietää. Ehkä mutsi oli kertonutkin. 😁
Olin tällöin mummolassa ja menin vessaan ja tajusin asian. Siinä jonkun 10 min panikoin ja sitten menin mummon luokse ja kuiskasin jotain että mummo tuu tänne, "ne alko " en tietenkään kehdannut sanoa suoraan että hei mummo kuukautiseni alkoivat verta vuotaa. Noh eipä siinä mummo tajusi asian ja antoi siteen.
Kuukautiset alkoivat ihan yllättäen kun olin 12-vuotias. Pyysin monta kertaa äidiltäni lääkettä kipuihin, mutta äiti ei antanut koska ei tajunnut mistä on kyse. Lopulta pikkareissani oli punaiset läiskät, jotka paljastivat mitä on tapahtunut. Eka päivä oli tosi kivulias, toinen päivä oli vielä kivuliaampi ja vuosi vielä kovempaa. Burana auttoi ja siitä alkoi ura vaipotettuna ku vauvalla.