Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
21/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Olin 14-vuotiaana tetissä hammaslääkärissä kolmen päivän ajan. Luonnollisesti, myös mä sain työvaatteet. Eli siis valkoinen paita ja valkoiset housut.

Mulla oli jo pari päivää ollu jokseenkin kummallinen oli. Selkää jomotti ja ruokahalu oli tipotiessään. Eräällä tauolla menin vessaan ja huomasin, että menkat olivat alkaneet. Paniikissa survoin paperia alushousuihin ja vilkuilin neuroottisesti peilistä, ettei vaan näy mitään.

Kuusilapsisen perheen kuopuksena ja ainoana tyttönä oli jokseenkin vaivaannuttavaa kertoa menkoista äidille, joka melkein hyppäsi sohvalta toi mulle eräästä kaapista siteitä ja tamppooneja, kaikki tämä isän ja muutaman veljen todistaessa sivusta tätä kohtausta.

Halusin kuolla häpeään, mutta nyt voin muistella tuota kohtausta huvittuneena.

Vierailija
22/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona ja ihmettelin kun tuli ruskeeta vuotoa alushousuille. Peseydyin ja vaihdoin ne uusiin ja taas sitä tuli. Luulin että mun peräaukosta vuotaa ripulia ja tihrustin itkua kun pelkäsin niin paljon. Vaihdoin housut varmaan 10 kertaa kunnes äiti ja mun isosisko huomas ja sano että mulla alko kuukautiset ja näytti missä on siteitä. Laitoin sen sit housuihin ja olin ihan nolona kun en tajunnu.

Olin aina kuvitellut että kuukautisveri on punasta ja kirkasta, en ollu koskaan kuullut että se vois olla ruskeeta ja siks en osannut ollenkaan yhdistää noita asioita toisiinsa. Koulussa opettajat vaan painotti kuinka ei tarvii pelästyä kun alkaa vuotaan punasta verta tai paperiin jää punanen tahra. En vielä ihan niin pienenä tiennyt että veri muuttuu ruskeaksi kun se joutuu hapen kanssa tekemisiin pitkäksi aikaa :( Koulussa voitais kyllä ihan niinkin selvästi puhua ettei lapset luule että niiltä vuotaa ulostetta.

Olin muistaakseni 12-vuotias.

Mulla on tullut aina vain kirkasta verta. Mutta tuo lienee suht yleistä että aluksi tulee vain tuhrua. Kai sulla kuitenkin nykyisin tulee ihan punaista(kin) verta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 ja koulussa. Housuihin tuli pieni tuhnu, ja tajusin että se on menoa se. Juoksin ensin kertomaan paniikissa kavereille, ja sitten opettajanhuoneeseen hakemaan siteitä. En ajatellut oikein järkevästi siinä tilanteessa. Helpompaa tällaiselle ujolle, olisi ollut mennä hakemaan terkkarilta (ei tullut edes mieleen silloin), kuin opettajanhuoneeseen, ja kysyä siinä kaikkien opettajien kuullen naama punaisena siteitä.

En uskaltanut kertoa heti äidillenikään, vaan pöllin salaa siskon siteitä. Minulla oli tosi niukat kuukautiset silloin alkuaikoina. Olisin ihan hyvin selvinnyt pikkuhousunsuojilla.

Vierailija
24/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13v. Heräsin aamulla, housuissa oli verta. Kävin pesulla, laitoin siteen housuihin ja lähdin kouluun. Kotiin tullessa sanoin äidille "Menkat alkoi, voitko ostaa tamponeja?". Äiti sanoi ostavansa kun käy kaupassa. Siinä se.

Vierailija
25/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, koska oli niin traumaattista. Olin 11v., oltiin koko koulun kanssa jossain saaressa luokkaretkellä, kaukana kotoa. Verta tuli paljon, enkä kertonut kenellekään kun olin ihan paniikissa. Onneksi ulkohuusissa oli paljon paperia, jota sitten hamstrasin alushousuihini..:D

Vierailija
26/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 ja muistaakseni oli marraskuu vuonna 2000 kun kuukautiseni kunnolla alkoivat. Aiemmin syksyllä oli jonkun vc-käynnin yhteydessä tullut pönttöön veristä vuotoa, mutta kun mitään ei ollut tarttunut paperiin tai housuihin, en tajunnut että kuukautiset olivat alkamassa. Äiti oli kuitenkin varustanut mut jo yläasteelle siirryttäessä reppuun laitettavalla pienellä toilettilaukulla, jossa oli side ja vaihtopikkarit siltä varalta, että menkat alkaa.

No yhtenä marraskuisena koulupäivänä äidinkielentunnilla sitten tuntui, että jotain valuu ja olin ihan tuskissani että näkyykö se vaaleiden housujen läpi. Menin vessaan tunnin jälkeen ja jotain tuhrua oli tullut, muttei onneksi housujen läpi. En muista oliko mulla jo aamulla kotona ollut sellainen olo että olin varustautunut pikkihousunsuojalla vai laitoinko nyt sellaisen. Loppupäiväksi mentiin kahden koulukaverin kanssa toiselle heistä tekemään yhtä kouluprojektia ja siellä vaihdoin vessassa kunnon siteen. Muistan, että se vessan lukko ei jotenkin toiminut ja sai pelätä, että joku vahingossa tulee sinne kesken kaiken. Kavereilleni en kertonut mitään kuukautisten alkamisesta, valittelin vain kipeää vatsaani. Äidillekin kerroin vasta muutaman päivän päästä. Jotenkin vaan nolotti kertoa ja yritin ennen sitä ajoittaa siteen vaihtamiset silleen ettei kukaan kuulisi tai huomaisi mitään. Siteitä oli onneksi vessasta helposti saatavilla, koska siskon siteet olivat siellä.

Nää ekat kuukautiset kesti kaiken kukkuraksi jotain 8 päivää + vielä pari tuhrupäivää ja mietin onkohan tää normaalia, kun koulussa jaettavissa esitteissä oli sanottu jotain että normaali vuoto kestää 3-7 päivää. Noi kahdeksan päivää oli ihan kunnon vuotoa ja rupes lopulta jo veren näkeminen ällöttämään. Jatkossa kestivät sitten max.7 päivää joten kaikki kunnossa.

Vierailija
27/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan varsin hyvin. Olin täyttämässä 13 ja olimme veljeni kanssa mummulassa yökylässä. Illalla oli omituista mahakipua, mutten ajatellut sitä sen kummemmin. Aamulla herätessäni huomasin, että lakanassa oli pari pientä punaista läiskää. Panikoin ja ajattelin että nytkö ne alkoi. En kehdannut sanoa mummulle mitään. Sitten vain jatkoin normaalisti ilman siteitä tai mitään seuraavat päivät ja ihmettelin hölmö aina miksi housut punaiset. Äiti sitten mainitsi asiasta, että minulla varmaan alkoi kuukautiset, ja että vessan kaapista löytyy siteitä.

Vierailija
28/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14v vuonna 1999 ja tulin koulusta tyhjään kotiin. Menin vessaan ja pyyhkiessäni huomasin, että valkovuoto oli vähän pinkkiä. Laitoin äidille tekstiviestin, että kohta taitaa alkaa menkat. En muista tarkalleen alkoiko ne sinä päivänä vai seuraavana päivänä. Mutta tuon muistan ja sen tekstiviestin laittamisen Nokia5110:lla.

Parhaalla ystävälläni oli alkanut 11-vuotiaana viidennellä luokalla ja jotenkin koin olevani muka tosi jäljessä, kun olin ehtinyt täyttää jo 14 eikä omani olleet vieläkään alkaneet.

Vierailija
29/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiukan alle 13-v. kun mun kuukautiset alkoi. Seiskaluokka oli just alkanut ja käytännössä olin kai teini-ikäinen, mutta koulusta tultua tykkäsin yhä lukea Anna-kirjoja ja leikkiä barbeilla. Ei mulla muutenkaan alkanut teini-ikä ja sen kapina kunnolla ennen kuin lukiossa.

Koska olin vielä niin lapsi, kuukautiset tuli jotenkin kauheana järkytyksenä. Äidille pihisin itkuisena että "vuotaa verta". Tiesin tietty mitä se tarkoitti, mutta olin kauheasti toivonut ettei mulla alkais vielä, olinpa liittänyt tän toiveen iltarukoukseenikin.

Äiti tyynnytteli ja opetti siteen käyttöä. Sain olla pari päivää kotona kun olin niin onneton "lapsuuteni loppumisesta". Äiti laittoi popcornia ja haki kaupasta jäätelöä piristykseksi. Hän, minä ja veljeni katsotyiin VHS:ltä Miss Kovis -leffa ja pikkuveli ihmetteli miksi sisko itkee kun ei se ollut yhtään surullinen leffa.

Vierailija
30/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

18.... olin urheilija nuorukainen... Kyllä merkki tuli jo 15 vuotiaana mutta todellisesti alkoivat vasta 18 vuotiaana .... asuin jo yksin.... En ressannut asiasta oikeastaan... Urheilun kannalta ne ovat vaan hidaste... Nykyään aivan säännölliset t:n27

Vierailija
31/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tyynnytteli ja opetti siteen käyttöä. Sain olla pari päivää kotona kun olin niin onneton "lapsuuteni loppumisesta". Äiti laittoi popcornia ja haki kaupasta jäätelöä piristykseksi. Hän, minä ja veljeni katsotyiin VHS:ltä Miss Kovis -leffa ja pikkuveli ihmetteli miksi sisko itkee kun ei se ollut yhtään surullinen leffa.

Söpöä!

Vierailija
32/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi jouluaattona, kun olin 13-vuotias. Aamulla vessassa käydessä huomasin menkkojen alkaneen, mutta pikkarit tai sänky eivät onneksi olleet ehtineet sotkeentua. Toivoin varmaan alitajuisesti, että ne loppuisivat pian, joten tungin vain vessapaperia alkkareihini ja pärjäsin sillä päivän (eka vuoto oli onneksi niukka, tokalla kerralla tulikin sitten senkin edestä). Seuraavana aamuna kerroin sitten äidille, joka antoi minulle siteitä ja totesi, etten taida olla enää äidin pikkutyttö.

Ylipäätään häpesin teininä menkkoja aika paljon, sidettä vaihtaessa yritin aina repiä niitä mahdollisimman äänettömästi ja piilotin käytetyt siteet vessan roskiksen pohjalle. Jos pikkuhousuihini tuli tahroja, esipesin ne itse käsin ennen kuin kehtasin laittaa niitä pyykkikoriin. Koulussa kun terkkarin kysyessä kerroin kuukautisteni alkamisajankohdan, hän sanoi: "sehän olikin kiva joululahja". En kyllä ollut ihan samaa mieltä, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna menkkani alkoivat melko helposti, ja toki oli kiva, että se tapahtui kotona eikä kesken koulupäivän.

Vierailija
33/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12 ja istuin kotona omassa huoneessa tekemässä läksyjä ja alkoi sattua vatsaan vähitellen enemmän ja vähän ihmettelin, että miksihän se kipeytyi. Sit kun kävin vessassa huomasin, että housuissa oli vähän verta. Hain puhtaat pikkuhousut, otin suojan kaapista ja menin sanomaan äitille, että nyt ne sit alkoi ja voitaisko käydä kaupasta ostamassa mulle omat siteet.

Vierailija
34/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuudennen luokan kevaalla leirikoulussa alkoi tulla ruskeita tahroja. en tajunnut pariin paivaan, vasta kotona, onneksi vuoto oli hyvin vahaista. kun tajusin, sanoin aitille, han sano vaan jotenkin etta aha, vai niin. muistan etta mua havetti etten ollut heti tajunnut mita se oli, mutta ei koulussa ollut kerrottu etta se voi aluksi olla niin vahaista ja ruskeaa eika punaista.

muistan myos kun ekaa kertaa huomasin valkovuotoa, kerroin parhaalle kaverilleni koulumatkalla ja se sano vaan et ai, mulla on tullu jo tosi pitkaan, ja mulle tuli vahan typera olo kun luulin et se on isompikin juttu...

nyt mulla ei oo ollu kunnon kuukautisia seitsemaan vuoteen koska mulla on implantti, ja huolestuttaa miten parjaan kun otatan sen pois ja ruvetaan yrittamaan vauvaa...

Vierailija
35/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona ja ihmettelin kun tuli ruskeeta vuotoa alushousuille. Peseydyin ja vaihdoin ne uusiin ja taas sitä tuli. Luulin että mun peräaukosta vuotaa ripulia ja tihrustin itkua kun pelkäsin niin paljon. Vaihdoin housut varmaan 10 kertaa kunnes äiti ja mun isosisko huomas ja sano että mulla alko kuukautiset ja näytti missä on siteitä. Laitoin sen sit housuihin ja olin ihan nolona kun en tajunnu.

Olin aina kuvitellut että kuukautisveri on punasta ja kirkasta, en ollu koskaan kuullut että se vois olla ruskeeta ja siks en osannut ollenkaan yhdistää noita asioita toisiinsa. Koulussa opettajat vaan painotti kuinka ei tarvii pelästyä kun alkaa vuotaan punasta verta tai paperiin jää punanen tahra. En vielä ihan niin pienenä tiennyt että veri muuttuu ruskeaksi kun se joutuu hapen kanssa tekemisiin pitkäksi aikaa :( Koulussa voitais kyllä ihan niinkin selvästi puhua ettei lapset luule että niiltä vuotaa ulostetta.

Olin muistaakseni 12-vuotias.

Tää olis melkein voinut olla mun kirjoittama. Olin 11v ja pari ekaa päivää verta tuli niin vähän, että luulin ruskeaa vuotoa kakaksi. Sitten se muuttui punertavaksi ja olin varma, että mulla on syöpä mahassa, sisäinen verenvuoto ja kuolen. Suunnilleen vuotta aiemmin mummo oli kuollut vatsan alueen syöpään. Siihen oli liittynyt jotain tuon tyylistä verenvuotoa ja tietty pikku päässäni yhdistelin asiat noin...

Lopulta jossain vaiheessa aloin äidille itkemään tätä ja hän selitti asian laidan... Oli melkoinen helpotus :D

Vierailija
36/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuudennella luokalla, taisin huomata verisistä alkkareista. Äitin huusin vessaan joka sanoi jotain että voin käyttää hänen siteitään housuissa suojana ja että kuukautiset alkoi. Ei siitä sen kummemmin puhuttu... Itseä hävetti ihan hirveästi monta vuotta ja aina piilotin siteet mitä mielikuvituksellisin keinoin roskikseen ja pesin veritarhat käsin pikkareista. En tiedä miksi ne hävetti niin paljon.  

Minuakin hävetti kuukautiset. Olin menossa seiskalle 80-luvulla, kun kuukautiset alkoi. Esipesin tahraisia pikkuhouja koulun jälkeen ja kuivatin niitä huoneessani ennen kuin laitoin pyykkikoriin. Samoin käytettyjä siteitä säilytin vaatekaapin hyllyssä piilossa ja vein ne roskiin, kun kukaan muu ei ollut kotona. Sitä häpeän määrää. Meillä ei ollut vessassa roskista pyynnöstäni huolimatta. Äiti toi käytettyjä siteitä keittiön roskikseen ja sekin nolotti minua. Omassa kodissani kaikissa vessoissa roskikset. Kuukautisista äiti puhui minulle kerran, raskaudenehkäisystä ei kertaakaan.

Vierailija
37/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14-vuotias ja keho tosiaan ilahdutti minua synttärilahjalla. Täytin siis 14 samana päivänä kun alkoi. Ei siinä en saanut kohtausta laitoin vain siteen alle. Enemmän minua järkytti se että elämäni ensimmäiset menkat kestivät 3 viikkoa...

Vierailija
38/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 9-vuotias ja asuin isän luona. Päivällä oli vatsaa nipistellyt ja illalla sitten näin pikkareista mikä oli homman nimi. Isä sitten paniikissa kauppaan ja arvatkaapa: se toi isoja TAMPONEITA!

Tungin sitten sellaisen sisääni isän muka yrittäessä olla avuksi jollain tavalla. No onneksi kavereilta sain sitten apuja ja kasvoin lapsesta pieneksi naiseksi. Nykyään voin vain naureskella alkusähellykselle.

Silloin 9-vuotiaana kuukautiset oli kauhistus, mutta 12-vuotiaana melkein juhlin niitä, kun useampaan kertaan oli syytä pelätä olevansa raskaana. :(

Vierailija
39/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti suuttui minulle! Äidillä siis skitsofrenia, alkoi panikoimaan jostain seksin harrastamisesta ja että olen tehnyt jotain että menkat alkaisivat aikaisemmin.

Koko päivän kiukutteli, voivotteli ja penäsi vihaisesti, että ymmärränkö miten siteitä pitää käyttää. Oli aika ahdistavaa.

Tiesin että äidin reaktio tulee olemaan tuollainen, joten piilottelin asiaa monta päivää. Olimme saaneet koulusta näytteeksi kuukautissiteitä jotka olin piilottanut, äiti oli joskus löytänyt ne ja sai raivokohtauksen.

Olin 12-vuotias kun kuukautiset alkoivat.

Vierailija
40/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-vuotias, menkat alkoi kotona. Koulussa oli onneksi ollut jonkunlainen terveystiedontunti aiheena kuukautiset ja sieltä olin saanut infopaketin, johon kuului muutama side. Keräsin rohkeutta kertoa äidille, joka vastasi tyyliin "hyvä kun kerroit". Oma äitini ei käyttänyt tamponeja, joten en älynnyt kokeilla niitä kuin vasta muutaman vuoden päästä teininä. Oi sitä onnenpäivää, menkoista tuli niiiin paljon siedettävämmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi