Oletteko muut vähentäneet lihan syöntiä
Itse olen erittäin iloinen kaikista uusista kasviproteiinivalmisteista. Meillä on punaista lihaa enää kerran viikossa, koska valikoima on niin paljon laajentunut. Nyt voi ostaa laadukasta lihaa viikonloppuna, hauduttaa pitkään possun poskia, ostaa karitsaa, riistaa jne. koska se on harvinaista herkkua.
Miehenikin sanoi, että on paljon energisempi olo, sillä kasvisten määrä on lisääntynyt huomattavasti ruokavaliossa ja vatsa toimii paremmin. Suosittelen kokeilemaan.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt vähentää, vaikka ruokarajoitteet asettavatkin haasteita. Olen allerginen kalalle ja kananmunalle ja ärtyneen suolen oireyhtymän vuoksi vatsani ei kestä kasviproteiineja (poislukien viljat), niistä tulee ripuli ja pitkäkestoiset vatsavaivat. Harmittaa, koska muutenkin tykkäisin pavuista, linsseistä, pähkinöistä ja siemenistä todella paljon ja keksisin niistä monenlaista ruokaa.
Pystyn korvaamaan lihan lähinnä maitotuotteilla, mikä ei ole se eettisin ratkaisu, mutta näillä on pakko mennä niin kauan kuin ärtyneen suolen oireyhtymään ei ole muuta hoitoa kuin ruokavalio. Todella turhauttavaa, että terveellinen ja eettinen ruoka aiheuttaa oireita, mutta rasvaisen punaisen lihan mättäminen ei tuota vatsalle mitään ongelmia... Odotan kovasti hyönteisten tuloa markkinoille.
Siis sun mielestä terveellinen ruoka on sitä, mitä suolisto ei kestä. Ja sitten se ruoka, mistä kehosi tykkää, on epäterveellistä. Mahtava logiikka!
Sinun logiiikkasi vasta hieno onkin. Jos minulla on jokin sairaus, jonka takia en kestä joitain ruoka-aineita, niiden täytyy sitten olla epäterveellisiä kaikille? Yliherkkyys ei liity siihen, onko ruoka epäterveellistä vai ei. Ja se, ettei suolistoni pidä siitä, ei tarkoita ettei kehoni tarvitsisi sitä. Ärtyneen suolen oireyhtymä on sairaus, ei mikään normaali suolisto, joka "kertoo kyllä mitä tarvitsee". Taisin vastata trollille, mutta vastasinpa nyt kuitenkin. Moni tuntuu ajattelevan, että jos kasviksista tulee maha kipeäksi ja karkista ei, niin se tarkoittaa sitä ettet tarvitse kasviksia ja voit huoletta syödä karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen erittäin iloinen kaikista uusista kasviproteiinivalmisteista. Meillä on punaista lihaa enää kerran viikossa, koska valikoima on niin paljon laajentunut. Nyt voi ostaa laadukasta lihaa viikonloppuna, hauduttaa pitkään possun poskia, ostaa karitsaa, riistaa jne. koska se on harvinaista herkkua.
Miehenikin sanoi, että on paljon energisempi olo, sillä kasvisten määrä on lisääntynyt huomattavasti ruokavaliossa ja vatsa toimii paremmin. Suosittelen kokeilemaan.
Me olemme kanssa melkein lopettaneet punaisen lihan syönnin, mutta maha ei kyllä voi paremmin vain paisuu ja ja hidastuu.
Aiotteko jatkaa vähentämistä?
Ei mitenkään suunnitelmallisesti, en vain pidä enää esim. jauhelihasta, voin kyllä syödä muualla jos tarjotaan, mutta töissäkin lounaalla otan aina kalaa tai kasviksia ennen lihaa.
Kotiin en kauheasti enää osta, lihaa, oikeastaan lihan grillaaminenkin loppui joskus, kun suomalaista lihaa ei enää saanut ja ulkomainen oli nin huonolaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin prosessoimaton liha kuin prosessoitu kasvisproteiini. En uskalla edes ajatella, mitä kaikkea ruuansulatuselimistön syöpiä tullaan diagnosoimaan tulevina vuosina, kun raaka-aine on monin eri tavoin muokattu. Kasvisproteiinin valmistaminen tuottaa melkoiset määrät jätettä, kumma juttu, että tästä ei keskustella missään.
Jos millään tavalla valmistat lihaasi, prosessoit sitä. Jos paistat, marinoit, maustat...kaikki tuo on prosessointia. Huvittavaa miten prosessoinnista sanana on tullut niin kauhea kirosana, ihmiset prosessoi ruokiaan joka päivä jopa ihan vapaaehtoisesti! Harvassa ovat 100% raakaruokailijat.
En käytä kananmunia tai mitään maitoa sisältävää allergian vuoksi. Kananlihakaan ei oikein sovi. Syön kalaa (paitsi kirjolohta), lampaanlihaa, naudanlihaa (ei jauhelihaa) ja porsasta (jota voisin syödä naudan sijaan mielelläni, mutta nykyään harvoin tarjolla ja luomuakin heikosti saatavilla). Yritän pitää lihankulutuksen kohtuullisena enkä käytä leikkeleitä tai makkaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt vähentää, vaikka ruokarajoitteet asettavatkin haasteita. Olen allerginen kalalle ja kananmunalle ja ärtyneen suolen oireyhtymän vuoksi vatsani ei kestä kasviproteiineja (poislukien viljat), niistä tulee ripuli ja pitkäkestoiset vatsavaivat. Harmittaa, koska muutenkin tykkäisin pavuista, linsseistä, pähkinöistä ja siemenistä todella paljon ja keksisin niistä monenlaista ruokaa.
Pystyn korvaamaan lihan lähinnä maitotuotteilla, mikä ei ole se eettisin ratkaisu, mutta näillä on pakko mennä niin kauan kuin ärtyneen suolen oireyhtymään ei ole muuta hoitoa kuin ruokavalio. Todella turhauttavaa, että terveellinen ja eettinen ruoka aiheuttaa oireita, mutta rasvaisen punaisen lihan mättäminen ei tuota vatsalle mitään ongelmia... Odotan kovasti hyönteisten tuloa markkinoille.
Siis sun mielestä terveellinen ruoka on sitä, mitä suolisto ei kestä. Ja sitten se ruoka, mistä kehosi tykkää, on epäterveellistä. Mahtava logiikka!
Sinun logiiikkasi vasta hieno onkin. Jos minulla on jokin sairaus, jonka takia en kestä joitain ruoka-aineita, niiden täytyy sitten olla epäterveellisiä kaikille? Yliherkkyys ei liity siihen, onko ruoka epäterveellistä vai ei. Ja se, ettei suolistoni pidä siitä, ei tarkoita ettei kehoni tarvitsisi sitä. Ärtyneen suolen oireyhtymä on sairaus, ei mikään normaali suolisto, joka "kertoo kyllä mitä tarvitsee". Taisin vastata trollille, mutta vastasinpa nyt kuitenkin. Moni tuntuu ajattelevan, että jos kasviksista tulee maha kipeäksi ja karkista ei, niin se tarkoittaa sitä ettet tarvitse kasviksia ja voit huoletta syödä karkkia.
Jotenkin arvasin, ettet ymmärtänyt. Jos keho kärsii jostain ruuasta, niin eihän se ole terveellistä juuri kys. keholle. Jos keho voi hyvin jostain ruuasta, on se ruoka terveellistä juuri sille keholle. En maininnut mitään kaikille terveellisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin prosessoimaton liha kuin prosessoitu kasvisproteiini. En uskalla edes ajatella, mitä kaikkea ruuansulatuselimistön syöpiä tullaan diagnosoimaan tulevina vuosina, kun raaka-aine on monin eri tavoin muokattu. Kasvisproteiinin valmistaminen tuottaa melkoiset määrät jätettä, kumma juttu, että tästä ei keskustella missään.
Jos millään tavalla valmistat lihaasi, prosessoit sitä. Jos paistat, marinoit, maustat...kaikki tuo on prosessointia. Huvittavaa miten prosessoinnista sanana on tullut niin kauhea kirosana, ihmiset prosessoi ruokiaan joka päivä jopa ihan vapaaehtoisesti! Harvassa ovat 100% raakaruokailijat.
Sä nyt väännät väkisin, vaikka nyt on ollut kyse noista lihankorvikkeista. Voihan sen sanan vaihtaa johonkin toiseen, ei se asiaa muuta.
Vähensin lihan syöntiä ja aloin vältellä stressiä sen jälkeen kun lähisukulaiseni sairastui suolistosyöpään.
No en todellakaan ole. Suuri ja vahva pohjoismaalainen mies tarvitsee lihaa, jotta lihakset pysyvät kunnossa. Syön toki terveellisesti ja käytän myös paljon kasviksia, mutta lihansyöntiä en tule ikipäivänä lopettamaan. Naurattaa katsella 40 senttiä lyhyempiä kimittäviä rimpuloita. Eniten ehkä kuvottaa se kun lihansyöjiä aletaan syyllistämään jostain ilmastonmuutoksesta. Painukaapa ensin Kiinaan ja möliskää siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä nyt väännät väkisin, vaikka nyt on ollut kyse noista lihankorvikkeista. Voihan sen sanan vaihtaa johonkin toiseen, ei se asiaa muuta.
Osaisitko sinä vastata siihen kysymykseen, mikä osa härkiksen valmistusta tekee lopputulokseen karsinogeenejä? Ja millä tavoin? Miten ne ovat vaarallisia suolistolle ja ihmisille ja miksi? Kun tähän vääntämiseen päästään. Ja validit lähteet olis hyvä juttu kanssa liitteeksi ettei menisi mutuiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vähentänyt. Hemoglobiini on niin huono, että lihan jättäminen ruokavaliosta ei tule kysymykseen.
Päinvastoin kasviruokavalio nostaa monesti hemoglobiiniarvoja. Itsellä ennen kasvissyöntiä keskiarvo pyöri 128-134 välillä, nykyään se on aina yli 140. Asiasta kun puhuin verenluovutuksen yhteydessä sairaanhoitajan kanssa, niin hän vahvisti asian ja puhui myös omasta kokemuksestaan ja yleisestä huomiosta asiakkaiden kohdalla.
Raudanpuuteanemia nostaa hemoglobiinia, kun elimistö yrittää kompensoida anemian vaikutuksia. Kun sain nostettua oman rautavarastoni (ferritiini) tyhjästä täydeksi ja pääsin eroon anemian ongelmista (väsymys, hiustenlähtö, hengästyminen jne) hemoglobiini samalla laski 147 -> 140.
Tosi vitsikästä, trolli. Mulla hemoglobiini just nyt 94, eikä saada nousemaan, koska ferritiinivarastot tyhjillään. Yksi oire on, että ei jaksaisi lukea hevonkakkaa.
Raudanpuuteanemia voi tosiaan aiheuttaa korkeaa hemoglobiinia, sillä liian alhainen seerumin rauta aiheuttaa hapen puutetta, jolloin hemoglobiinipitoisuus nousee. Hemoglobiini ei siis kerro elimistön rautatilanteesta absoluuttista totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puhutaan noista lihankorvikkeista. Itse käytän lähinnä tofua. Se on valmistettu juoksettamalla, vähän kuin juusto. Voi apua, et varmaankaan voi syödä juustoa, kun se on prosessoitu.
Toinen on nyhtökaura. Se on valmistettu kuumentamalla ja hiertämällä. Paistetun jauhelihankin täytyy olla kiellettyjen ruoka-aineidesi listalla, koska sitäkin on hierretty ja kuumennettu.
Lopetin kokonaan 22 vuotta sitten, ei ole tullut ikävä. Mukavaa kyllä kun valikoimat ovat nykyään kasvissyöjälle niin hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vähentänyt. Hemoglobiini on niin huono, että lihan jättäminen ruokavaliosta ei tule kysymykseen.
Päinvastoin kasviruokavalio nostaa monesti hemoglobiiniarvoja. Itsellä ennen kasvissyöntiä keskiarvo pyöri 128-134 välillä, nykyään se on aina yli 140. Asiasta kun puhuin verenluovutuksen yhteydessä sairaanhoitajan kanssa, niin hän vahvisti asian ja puhui myös omasta kokemuksestaan ja yleisestä huomiosta asiakkaiden kohdalla.
Raudanpuuteanemia nostaa hemoglobiinia, kun elimistö yrittää kompensoida anemian vaikutuksia. Kun sain nostettua oman rautavarastoni (ferritiini) tyhjästä täydeksi ja pääsin eroon anemian ongelmista (väsymys, hiustenlähtö, hengästyminen jne) hemoglobiini samalla laski 147 -> 140.
Tosi vitsikästä, trolli. Mulla hemoglobiini just nyt 94, eikä saada nousemaan, koska ferritiinivarastot tyhjillään. Yksi oire on, että ei jaksaisi lukea hevonkakkaa.
Raudanpuuteanemia voi tosiaan aiheuttaa korkeaa hemoglobiinia, sillä liian alhainen seerumin rauta aiheuttaa hapen puutetta, jolloin hemoglobiinipitoisuus nousee. Hemoglobiini ei siis kerro elimistön rautatilanteesta absoluuttista totuutta.
Hemoglobiini ei kerro absoluuttista totuutta elimistön rautatilanteesta, mutta anemiasta se kyllä kertoo. Raudanpuuteanemia nimittäin satutaan määrittelemään seerumin hemoglobiinipitoisuudella.
"Maailman terveysjärjestön (WHO) määritelmän mukaan anemiassa hemoglobiinin pitoisuus on aikuisilla (15 vuotta täyttäneillä) miehillä alle 130 g/l, naisilla alle 120 g/l ja raskaana olevilla alle 110 g/l.[1] Hemoglobiinin pitoisuuden laskiessa anemia voidaan luokitella lievään, keskivaikeaan ja vaikeaan."
Mieluiten viikolla kanaa tai vaaleaa kalaa johon ei koskenut kuin puukko kuin tyhmille kuluttajille suunnatut kasvisproteiinit jota prosessoitu enemman kuin laki sallii (kuvainnollisesti). Tyttoystavani sai tarpeeksi, kroppa ei toiminut ja vaihtoi takaisin sekasyojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin arvasin, ettet ymmärtänyt. Jos keho kärsii jostain ruuasta, niin eihän se ole terveellistä juuri kys. keholle. Jos keho voi hyvin jostain ruuasta, on se ruoka terveellistä juuri sille keholle. En maininnut mitään kaikille terveellisestä.
Et tainnut itse ymmärtää tai sitten haluat vain saivarrella "terveellinen"-sanan merkityksestä. Terveellisyyttä ei voi mitata vain sillä, aiheuttaako ruoka välittömiä oireita. Esim. kala olisi minulle hyväksi, koska jokainen ihminen tarvitsee omega-3:sta. En kuitenkaan pysty syömään sitä, koska saisin siitä allergisen reaktion. Se ei tarkoita sitä, että kala on minulle epäterveellistä, vaan se tarkoittaa ettei kehoni pysty hyödyntämään sitä. Jos sinun käsityksesi terveellisestä ruoasta on se, ettei se aiheuta sinulle mitään välittömiä oireita, niin olkoon sitten niin, mutta minulle se tarkoittaa myös sitä mitä se tekee keholle pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Mainitset, että sinulla on monia allergioita. Jos olet myös äyriäisille allerginen, niin valitettavasti hyönteiset eivät sovi.
No en ole. Lisännyt vaan, kun on nykyisin varaa parempiin lihoihin.
-mies
Lopetin jo 3-vuotta sitten. Nykyään olen kasvissyöjä.
No järjetöntähän se sitten on aneemisena pupuna vetää purkista kaiken maailman luonnottomia revinteita kun sitä lihaa pelätään enemmän kuin sotaa.
Jos sinulla on herkkä suoli, kuvitteletko sen kestävän hyönteisiä? Minulla ainakaan ei ole mitään odotuksia sille, että keski-iässä ongelmainen suolistoni oppisi yhtäkkiä sulattamaan jotain hyönteisiä kun monen muunkin ruuan kanssa on ongelmallista.