Oletteko muut vähentäneet lihan syöntiä
Itse olen erittäin iloinen kaikista uusista kasviproteiinivalmisteista. Meillä on punaista lihaa enää kerran viikossa, koska valikoima on niin paljon laajentunut. Nyt voi ostaa laadukasta lihaa viikonloppuna, hauduttaa pitkään possun poskia, ostaa karitsaa, riistaa jne. koska se on harvinaista herkkua.
Miehenikin sanoi, että on paljon energisempi olo, sillä kasvisten määrä on lisääntynyt huomattavasti ruokavaliossa ja vatsa toimii paremmin. Suosittelen kokeilemaan.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vähentänyt. Hemoglobiini on niin huono, että lihan jättäminen ruokavaliosta ei tule kysymykseen.
Päinvastoin kasviruokavalio nostaa monesti hemoglobiiniarvoja. Itsellä ennen kasvissyöntiä keskiarvo pyöri 128-134 välillä, nykyään se on aina yli 140. Asiasta kun puhuin verenluovutuksen yhteydessä sairaanhoitajan kanssa, niin hän vahvisti asian ja puhui myös omasta kokemuksestaan ja yleisestä huomiosta asiakkaiden kohdalla.
Raudanpuuteanemia nostaa hemoglobiinia, kun elimistö yrittää kompensoida anemian vaikutuksia. Kun sain nostettua oman rautavarastoni (ferritiini) tyhjästä täydeksi ja pääsin eroon anemian ongelmista (väsymys, hiustenlähtö, hengästyminen jne) hemoglobiini samalla laski 147 -> 140.
Kasvisruokavaliossa kannattaa suosia rautapitoisia kasviksia, kuten pinaattia, persiljaa, vehnäorasta, nokkosta, lehtikaalia jne, mutta pitää kuitenkin mielessä, että kasviksista peräisin oleva rauta ei imeydy yhtä hyvin elimistöön kuin eläimestä peräisin oleva rauta. Kasvisruokavaliossa ihminen yleensä kiinnittää enemmän huomiota ruoan laatuun ja ottaa varmuuden vuoksi vielä vitamiineja purkista, joka tietenkin näkyy elimistössä.
Tajusitko mitään tuosta tekstistä, mihin vastasit?
Käsittääkseni lainasin koko viestiketjua, jossa keskusteltiin kasvisruokavalion vaikutuksesta hemoglobiinin arvoon? Tuo omakohtainen kokemus raudanpuuteanemiasta vain sattui olemaan ko. aiheen viimeinen viesti.
Niin. Hemoglobiinin nousu ei suinkaan aina ole merkki hyvästä kehityksestä vaan voi olla myös merkki ongelmista. Sinänsä hämäävää, koska käypä hoito nojaa vain hemoglobiiniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Ruokavalion kannalta en näe siinä mitään syytä eikä angstisten teinityttöjen ideologia oikein kiehdo myöskään.
Tuuppa tälle vuosituhannelle. Ympäristötietoisuus ja sen eteen tehtävät teot (kuten lihansyönnistä luopuminen) on jo aika mainstreamia.
T. 43-v. akateemikko
Trendipellet on aina main streamia, itsenäinen ajattelu ei ikinä ole.
Voit muuten ihan huviksesi vilkaista lihan kulutuskäyriä.
Luoja mua tökkii tuo prosessoinnista sössöttäminen. Monia meidän käyttämiämme ruoka-aineita prosessoidaan eri tavoin, ihan siitä syystä, että parannetaan raaka-aineen säilyvyyttä tai koostumusta. Tuollainen "jos käsitellään kemikaalilla, tulee karsinogeeni" -logiikka osoittaa, että henkilö on nukkunut jo yläasteen kemiantunnit ja siitä eteenpäin ollut tajuton. Ei mikä tahansa kemiallinen käsittely tee lopputuotteesta karsinogeenista. Mikä karsinogeeninen yhdiste nyt muka esim härkiksessä esiintyy? Mikä kemiallinen reaktio johtaa siihen?
Kasvispainotteisen ruokavalion koetut hyödyt ovat myös ihan tutkittuja. Toki aina elämänmuutokseen liittyy myös plasebovaikutusta ja tyytyväisyyttä onnistuneeseen elämänmuutokseen, mutta kasvispainotteinen ruokavalio on niin monessa isossa tutkimuksessa yhdistetty mm parempiin verensokereihin, parempaan painonhallintaan, vitamiineja ja hivenaineita saa enemmän jne., että kyllä se vaan voi myös olossa tuntua.
Ja kiinnostaisi kyllä kuulla, mistä höpönpöö-lähteistä tämä tyyppi, joka horisee raudanpuutteen nostavan hemoglobiinia, on tietonsa kaivanut. Ei ole kertaakaan kymmenvuotisen lääkärinuran aikana ole tullut vastaan oikeasta raudanpuutteesta kärsivää ihmistä, jonka hemoglobiini olisi noussut. Millähän se hemiraudasta ja kuljetusproteiinista koostuva Hb pitkäaikaisesti nousisi, jos rautaa ei ole? Transferriinireseptorien määrä kyllä nousee, mutta Hb enintään aivan lyhytaikaisesti siinä kohtaa, kun tfr on korkea ja rautaa on vielä käytössä, ei ollenkaan kaikilla kuitenkaan ja ruokavalion aiheuttamassa kroonisessa anemiassa ei tällaista pääse tapahtumaan. Hb-arvoon vaikuttaa niin moni asia, että yksittäistä pientä heittoa (140-147) ei todellakaan voi varmasti selittää jollain yhdellä tekijällä. Spekuloida voi tietenkin, mutta väitteen painoarvo jää vähäiseksi.
Oikein koostettu kasvisruoka ei aiheuta merkittävää raudanpuutetta, jos imeytyminen sujuu normaalisti. Väärin koostettuna mikä tahansa ruokavalio voi johtaa raudanpuutteeseen.
En ole kokonaan lopettanut mutta vähentänyt energisemmän olon toivossa. Punaista lihaa syön tosi harvoin enää. Cowspiracy dokumenttikin on vaikuttanut valintoihin, se pitäisi kaikkien nähdä.
Lääkärin tekstissä ihmetyttää, mitä nykyään opetetaankaan yläasteen kemiassa sekä se, että hänellä on joku spesiaalipraktiikka (antioksidanttiklinikka tai funktionaalinen lääkäri?), jossa hän todella seuraa potilaidensa vointia ja kehitystä. Itse en ole tällaista lääkäriä vielä löytänyt vaan sellaisia, joissa käydään pikaisesti 15-20 min, otetaan jotain kokeita ja saadaan ehkä jotain lääkitysmuutoksia tms., mutta lääkäri ei kyllä ihan todellisuudessa tiedä, miten vointi on muuttunut tai ei ja millä keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vähentänyt. Hemoglobiini on niin huono, että lihan jättäminen ruokavaliosta ei tule kysymykseen.
Päinvastoin kasviruokavalio nostaa monesti hemoglobiiniarvoja. Itsellä ennen kasvissyöntiä keskiarvo pyöri 128-134 välillä, nykyään se on aina yli 140. Asiasta kun puhuin verenluovutuksen yhteydessä sairaanhoitajan kanssa, niin hän vahvisti asian ja puhui myös omasta kokemuksestaan ja yleisestä huomiosta asiakkaiden kohdalla.
Raudanpuuteanemia nostaa hemoglobiinia, kun elimistö yrittää kompensoida anemian vaikutuksia. Kun sain nostettua oman rautavarastoni (ferritiini) tyhjästä täydeksi ja pääsin eroon anemian ongelmista (väsymys, hiustenlähtö, hengästyminen jne) hemoglobiini samalla laski 147 -> 140.
Kasvisruokavaliossa kannattaa suosia rautapitoisia kasviksia, kuten pinaattia, persiljaa, vehnäorasta, nokkosta, lehtikaalia jne, mutta pitää kuitenkin mielessä, että kasviksista peräisin oleva rauta ei imeydy yhtä hyvin elimistöön kuin eläimestä peräisin oleva rauta. Kasvisruokavaliossa ihminen yleensä kiinnittää enemmän huomiota ruoan laatuun ja ottaa varmuuden vuoksi vielä vitamiineja purkista, joka tietenkin näkyy elimistössä.
Totta, kasvisruokailija kiinnittää huomiota ruuan laatuun, mutta ei siihen, mitä ihminen ravinnokseen tarvitsee. Pakosti kasvissyöjä joutuu osan ravinnostaan syömään purkista.
Punaista lihaa en ole ostanut lähes kahteen vuoteen. Broileria ja kalaa syömme, mutta kasvisruokapäiviä on useita viikossa. Itse voisin luopua lihasta kokonaan, perheen teinit kuulemma eivät.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin prosessoimaton liha kuin prosessoitu kasvisproteiini. En uskalla edes ajatella, mitä kaikkea ruuansulatuselimistön syöpiä tullaan diagnosoimaan tulevina vuosina, kun raaka-aine on monin eri tavoin muokattu. Kasvisproteiinin valmistaminen tuottaa melkoiset määrät jätettä, kumma juttu, että tästä ei keskustella missään.
mihinköhän tutkimukseen tämän väitteesi perustat?
lukuisien tutkimuksien mukaan , mitä enemmän eläinproteiinia nauttii , niin sen mukaan lisääntyvät syöpäsairaudet , autoimmuunisairaudet ja sydän -ja verisuonitaudit.
Liha on nimenomaan se mikä sitä syöpää aiheuttaa ,ei "muokattu kasviproteiini".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen erittäin iloinen kaikista uusista kasviproteiinivalmisteista. Meillä on punaista lihaa enää kerran viikossa, koska valikoima on niin paljon laajentunut. Nyt voi ostaa laadukasta lihaa viikonloppuna, hauduttaa pitkään possun poskia, ostaa karitsaa, riistaa jne. koska se on harvinaista herkkua.
Miehenikin sanoi, että on paljon energisempi olo, sillä kasvisten määrä on lisääntynyt huomattavasti ruokavaliossa ja vatsa toimii paremmin. Suosittelen kokeilemaan.
Me olemme kanssa melkein lopettaneet punaisen lihan syönnin, mutta maha ei kyllä voi paremmin vain paisuu ja ja hidastuu.
Ketjuun on ilmestynyt provoilija, jonka tarkoitus on pilata ketjun hyvä keskustelu, joka jatkui kolmossivulle asti.
Joten jätetään täysin huomiotta tämä henkilö, jotta ketju pysyy laadukkaana ja voimme keskustella aiheesta eikä tuhlata aikaa hölmöön kinasteluun ja valheellisten väitteiden oikaisuihin. Joten jos vastaa sun kommenttiin, älä ärsyynny, kyllä me nähdään että rölli on rölli. :)
Olen vähentänyt, mutta en tarpeeksi.
Usein kaupassa katselen herkullisen näköisiä vihanneskattauksia, mutta kun niistä pitäisi koostaa kokonaisia aterioita ja vielä sellaisia jotka olisi ravitsevia, niin menee sormi suuhun ja tyydyn ottamaan sen helpon lihapaketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin prosessoimaton liha kuin prosessoitu kasvisproteiini. En uskalla edes ajatella, mitä kaikkea ruuansulatuselimistön syöpiä tullaan diagnosoimaan tulevina vuosina, kun raaka-aine on monin eri tavoin muokattu. Kasvisproteiinin valmistaminen tuottaa melkoiset määrät jätettä, kumma juttu, että tästä ei keskustella missään.
mihinköhän tutkimukseen tämän väitteesi perustat?
lukuisien tutkimuksien mukaan , mitä enemmän eläinproteiinia nauttii , niin sen mukaan lisääntyvät syöpäsairaudet , autoimmuunisairaudet ja sydän -ja verisuonitaudit.
Liha on nimenomaan se mikä sitä syöpää aiheuttaa ,ei "muokattu kasviproteiini".
Kun kerran puhut lukuisista tutkimuksista, niin oletko lukenut (tai edes nähnyt) niitä tutkimuksia vai mutullako heität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme kanssa melkein lopettaneet punaisen lihan syönnin, mutta maha ei kyllä voi paremmin vain paisuu ja ja hidastuu.
Aiotteko jatkaa vähentämistä?
Mä lopetin siipikarjan ja punaisen lihan. Pidin kalan, kananmunan ja maitotuotteet. Mulla on syömishäiriötaustaa ja vegaanikokeilu meni liikaa suorittamiseksi. Olisi tarvinnut perehtyä paremmin.
Tällainen välimuoto tuntuu sopivan mulle oikein hyvin, pehmeitä rasvoja tulee syötyä enemmän ja nyt puolen vuoden lihattomuuden jälkeen ihan intuitiivisesti haluan valita kasvis- tai kalavaihtoehdon, ei tee edes mieli enää lihaa.
Muistakaa ihmiset kuunnella itseänne ja miettiä, mikä on juuri teille paras vaihtoehto.
Olen yrittänyt vähentää, vaikka ruokarajoitteet asettavatkin haasteita. Olen allerginen kalalle ja kananmunalle ja ärtyneen suolen oireyhtymän vuoksi vatsani ei kestä kasviproteiineja (poislukien viljat), niistä tulee ripuli ja pitkäkestoiset vatsavaivat. Harmittaa, koska muutenkin tykkäisin pavuista, linsseistä, pähkinöistä ja siemenistä todella paljon ja keksisin niistä monenlaista ruokaa.
Pystyn korvaamaan lihan lähinnä maitotuotteilla, mikä ei ole se eettisin ratkaisu, mutta näillä on pakko mennä niin kauan kuin ärtyneen suolen oireyhtymään ei ole muuta hoitoa kuin ruokavalio. Todella turhauttavaa, että terveellinen ja eettinen ruoka aiheuttaa oireita, mutta rasvaisen punaisen lihan mättäminen ei tuota vatsalle mitään ongelmia... Odotan kovasti hyönteisten tuloa markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt vähentää, vaikka ruokarajoitteet asettavatkin haasteita. Olen allerginen kalalle ja kananmunalle ja ärtyneen suolen oireyhtymän vuoksi vatsani ei kestä kasviproteiineja (poislukien viljat), niistä tulee ripuli ja pitkäkestoiset vatsavaivat. Harmittaa, koska muutenkin tykkäisin pavuista, linsseistä, pähkinöistä ja siemenistä todella paljon ja keksisin niistä monenlaista ruokaa.
Pystyn korvaamaan lihan lähinnä maitotuotteilla, mikä ei ole se eettisin ratkaisu, mutta näillä on pakko mennä niin kauan kuin ärtyneen suolen oireyhtymään ei ole muuta hoitoa kuin ruokavalio. Todella turhauttavaa, että terveellinen ja eettinen ruoka aiheuttaa oireita, mutta rasvaisen punaisen lihan mättäminen ei tuota vatsalle mitään ongelmia... Odotan kovasti hyönteisten tuloa markkinoille.
Siis sun mielestä terveellinen ruoka on sitä, mitä suolisto ei kestä. Ja sitten se ruoka, mistä kehosi tykkää, on epäterveellistä. Mahtava logiikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi vitsikästä, trolli. Mulla hemoglobiini just nyt 94, eikä saada nousemaan, koska ferritiinivarastot tyhjillään. Yksi oire on, että ei jaksaisi lukea hevonkakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen erittäin iloinen kaikista uusista kasviproteiinivalmisteista.
Joo, tavoitteenani on se max. 500 g viikossa. Mutta "kasviproteiinivalmisteita" en todellakaan käytä, liian keinotekoista. Syön mieluummin ihan perinteisiä linssejä ja papuja. Eteläisempien maiden keittiöistä löytyy hyviä ohjeita niiden valmistamiseen.
Minä en käytä lihaa enää ollenkaan. Lihan käyttö on tökkinyt aina ja nyt kun perheen tytötkin on lihan syönnin lopettaneet, niin on ollut itsekin helppo siitä luopua. Itse lopetin lihan syönnin puhtaasti siitä syystä, etten halua, että yksikään eläin joutuu teurastamoon lahdattavaksi minun takiani. Kanatkin tavallaan "tukehtuu" kaasuun ja sitten pyörivät terät leikkaa niiltä kaulat poikki, kun ne roikkuvat jaloistaan . Kanat kuolevat siis verenhukkaan eli vuotavat kuiviin. Teurastamot on raakaa katsottavaa. En halua olla osallisena siinä toiminassa. Ei ole mitään vaikeuksia olla ilman lihaa.