Oletteko muut vähentäneet lihan syöntiä
Itse olen erittäin iloinen kaikista uusista kasviproteiinivalmisteista. Meillä on punaista lihaa enää kerran viikossa, koska valikoima on niin paljon laajentunut. Nyt voi ostaa laadukasta lihaa viikonloppuna, hauduttaa pitkään possun poskia, ostaa karitsaa, riistaa jne. koska se on harvinaista herkkua.
Miehenikin sanoi, että on paljon energisempi olo, sillä kasvisten määrä on lisääntynyt huomattavasti ruokavaliossa ja vatsa toimii paremmin. Suosittelen kokeilemaan.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lihan syönnin täysin 6-7 v sitten. The best decision of my life!
Hieno homma. Itse en voi kokonaan lopettaa, joulukinkusta en luovu, enkä teriakiribseistä ja karitsan kareista. Naudanlihaa en oikeastaan syö, joskus kerran vuodessa hampurilaisessa, mutta sekään ei maistu.
Teen juuri samoin. Syön vain kerran viikossa lihaa, ostan tuolloin riistaa.
Teen tänään ison kattilallisen linssicurrya ja pistän pakkaseen annoserissä. Hyvää ja täyttävää ruokaa ilman lihaa.
Mieluummin prosessoimaton liha kuin prosessoitu kasvisproteiini. En uskalla edes ajatella, mitä kaikkea ruuansulatuselimistön syöpiä tullaan diagnosoimaan tulevina vuosina, kun raaka-aine on monin eri tavoin muokattu. Kasvisproteiinin valmistaminen tuottaa melkoiset määrät jätettä, kumma juttu, että tästä ei keskustella missään.
Ei ole tarvinnut vähentää enää sen jälkeen, kun 15-vuotiaana jätin kaikki lihat (kala ja äyriäiset mukaan lukien) pois ruokavaliostani. Sitä enemmän on hämmentänyt ja ihmetyttänyt nuo tilastot, kuinka paljon suomalaiset vuosittain nuppia kohti lihaa syövät. Kun itse olen jo 27 vuotta ollut syömättä grammaakaan niin se kulutuksen kasvu tuntuu sitä hurjemmalta.
Lopettanut lihan ja lihatuotteiden käytön jo vuosia sitten. Etoo koko ajatus lihansyönnistä.
En vaan lisännyt. Köyhänä piti syödä kaikenlaista hiilarihöttöä ja soijakammotuksia, mutta nyt on varaa laadukkaaseen lihaan
Olen jo kauan sitten vähentänyt proteiinin syöntiä yleensäkin.
Olen vähentänyt, mutten lopettanut. Lisäksi ostan leikkeleitä enää aniharvoin ja silloinkin tuppaa osa paketista jäädä syömättä.
Enemmänkin lisännyt lihansyöntiä. Jotain lihapitoista joka aterialla, tähän lasken myös kanan ja kalan.
Se energisempi olo johtuu pelkästään halusta uskoa kokevansa myönteisiä vaikutuksia valinnoistaan. Niitähän ei voi mitata eikä ole tarpeenkaan koska ne palvelevat yksilön omia tarpeita.
Se on ihan hyvä jos ihmiskunta vähentäisi lihan kulutusta koska ylenmääräinen lihantuotanto rasittaa maapalloa. Varsinkin jatkuvasti kasvava kulutus Kiinassa on jo merkittävä uhka.
Syön hyvin vähän lihaa. Olen kuitenkin epäileväinen sen suhteen, että voiko kaikkia ravintoaineita saada ilman lihaa. Onhan ihminen kuitenkin ollut lihansyöjä kautta aikojen. Lihan käyttäminen ei kuitenkaan tunnu enää mukavalta. Kun tartun kaupassa johonkin lihavalmisteeseen, mieleen nousee kuvia teuraseläimistä. Siihen ostaminen sitten usein jää. Keinolihaa odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Lopettanut lihan ja lihatuotteiden käytön jo vuosia sitten. Etoo koko ajatus lihansyönnistä.
Oletko ikinä hakenut apua syömishäiriöösi?
Mä olen yrittänyt lisätä lihan syömistä.
Kyllä ne vielä kieltää petokaloilta pienempiensä syönnin. Ruotsissa siitä on jo tehty lakiesitys.
Näin vegaanina (no pitihän se mainita... =D) kiva lukea tällaista. Kaikenlainen lihan vähentäminen on oikeasti iso teko teko sekä ympäristön, eläinten että oman terveyden eteen, vaikkei kokonaan voisi/haluaisikaan luopua. Kuten aloituskin jo osoittaa; olo on kevyt ja energinen.
Mitä tulee kasvisruoan "prosessoimiseen", kaikenlainen käsittely on prosessointia eikä se tarkoita automaattisesti jotain einestä. Jo raaka-aineen kypsentäminen on prosessointia, tuskinpa kukaan prosessoimatonta lihaa syö. =D
Vierailija kirjoitti:
tuskinpa kukaan prosessoimatonta lihaa syö. =D
Koskaan kuullut tartar-pihvistä?
En ole vähentänyt. Hemoglobiini on niin huono, että lihan jättäminen ruokavaliosta ei tule kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Syön hyvin vähän lihaa. Olen kuitenkin epäileväinen sen suhteen, että voiko kaikkia ravintoaineita saada ilman lihaa. Onhan ihminen kuitenkin ollut lihansyöjä kautta aikojen. Lihan käyttäminen ei kuitenkaan tunnu enää mukavalta. Kun tartun kaupassa johonkin lihavalmisteeseen, mieleen nousee kuvia teuraseläimistä. Siihen ostaminen sitten usein jää. Keinolihaa odotellessa.
Tuo on hyvä alku kasvissyönnin/vegaaniuden suuntaan. Kun ei vaan halua enää viedä joltain elämää oman aterian vuoksi. Sitäkin mietin, kun itse joskus pohdin, että saanko kaiken tarvittavan jos en syö lihaa... että sillä lihan syömisellä sen vuoksi, etten ilman "voisi elää", vien elämän joltain, joka valintani vuoksi ei voi konkreettisesti, absoluuttisesti elää. Sillä ei ole vaihtoehtoja.
Ihminen on itse asiassa ollut sekasyöjä kautta aikojen. Esim. kissa on lihansyöjä, se ei voi elää ilman lihaa, ihminen voi hyvinkin elää ilman, se ero on lihan- ja sekasyöjässä. Ihmiset ovat eläneet vegaanisesti ja terveesti koko elämänsä, puhumattakaan vegaanisista heimoista jossain Intiassa, jotka eivät lihaa pidä edes ruokana.
B12-vitamiini on ainoa, jonka saamisesta vegaanina täytyy erikseen huolehtia, siis purkista. Moni pitää tätä liian epäluonnollisena, "mieluummin ruoasta kuin purkista", mutta nykyajassa, kun syömme kaiken maailman prosessoitua ruokaa muovikipoista, en pidä tätä minään ongelmana. Kun sillä valinnalla tosiaankin voi pelastaa elämiä. Sitäpaitsi, söin vitamiineja purkista ennen vegaaniksi ryhtymistäni, ei minun tavoitteenani ole koskaan ollut elää mahdollisimman luonnonmukaisesti, ihan omien mukavuusrajojeni sisällä haluan valintani tehdä. Ja nykyään, kun vegaanisia ruokiakin on niin valtavasti, niin kysymys on tosiaan vain valinnoista omien arvojensa mukaan, ei edes mikään saatavuusongelma. Ei sillä, itse teen mieluiten ruokani kasviksista, pavuista yms. raaka-aineista, mutta en halua mitenkään dissata vegaanisia valmisruokiakaan, hienoa että niitäkin on saatavilla lihaeinesten rinnalla.
Olo on kevyt, ei vain fyysisesti, vaan myös henkisesti, kun voi elää niin, että muiden ei tarvitse kuolla vuokseni.
On vähennetty, mutta nuo kaikenlaiset uudet korvikkeet jäävät hintansa vuoksi kauppaan, ei ole tullut edes maistettua. Mutta soijarouhe, pavut ja linssit korvaavat ajoittain, ja muutenkin tulee laiteltua ruokia joissa voi jotenkin venyttää vaikkapa jauhelihaa yhdestä paketista kahdelle päivälle.
Lopetin lihan syönnin täysin 6-7 v sitten. The best decision of my life!