Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jari Sarasvuo: Ilmaiset työkokeilut ovat ORJUUTTA

Vierailija
26.09.2017 |

Hyvin sanoi A-studiossa tänään. Työstä pitää aina maksaa korvaus. AINA.

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep

Vierailija
122/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- luvulla oli toimistotöissä kouluttamattomana nuorena. Ei tullut kuulonkaan etteikö olisi maksettu palkkaa. Oli taulukot minkä verran prosentteja maksetaan alkupalkka vs. koulutettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?

Noihin kumminkin pakotetaan myös vuosia tai vuosikymmeniä töissä olleita ammattilaisia.

Taas kerran,Suomessa ei ole pakkotyötä,älä nosta tukia,kiitos.

Vierailija
124/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon töitä ei riitä enää kaikille, mutta silti meille yritetään vuodesta toiseen paasata työvoimapulasta. Uskomatonta.

Vierailija
125/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 52v.olen joutunut kolme kertaa putkeen kahden kuukauden työkokeiluun.. Sieltä ei todellakaan työllisty nyt kun ilmoitin että riittää tuo ihmisten hyväksi käyttö enkä suostu neljättä aloittaa niin karenssi pukkasi heti no lähdin vi"tuun koko työnhausta ja otan alennettua toimeentuloa.

Hyvä! Joku raja ihmisten h*väksikäytöllä ja nöyryyttämiselläkin. Kuinka tulet taloudellisesti toimeen?943

Miten ihmeessä voidaan laittaa peräkkäin koko ajan työkokeiluun pakolla? Järjetöntä ja tuohan on selvää hyväksik*yttöä. Voiko tosiaan olla laillista?

Ikävä kyllä. Itse tein kaksi vuotta töitä 4 päivää viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa ensin yhdessä paikassa ja sitten 2 vuotta seuraavassa. Yhdistys- ja järjestöpuolella ei ole varaa palkata, pyöritetään vain hommia ilmaisilla työntekijöillä. 

Mitä sain siitä hyötyä? 9€/pv - se ei todellakaan naurata eikä korvaa edes kuluja. Kuvittelin vielä silloin, että kun on aktiivinen ja ylläpitää ammattitaitoaan, niin siitä olisi hyötyä. Ja p*skat - töitä kyllä riittää mutta palkanmaksajat on vähissä. 

Tämä on laillista h*väksikäyttöä ja orjatyötä.

Vierailija
126/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?

Olen sitä mieltä, että jos opiskelija on oppilaitoksessa kirjoilla ja tekee lyhyen harjoittelun niin silloin ei tarvitse palkkaa. Muuten työstä on maksettava palkka, harjoittelijalle toki pienempi kuin ammattilaiselle. Nämä jutut nykyään tuntuu niin oudoilta kun minun nuoruudessani oli työpaikkoja jo esim 15-vuotiaille. Itse olin monena kesänä ja joskus talvellakin töissä ja kukaan ei puhunut ilmaistöistä. Sain aina normaalia palkkaa ja kun veroja ei juuri mennyt niin kotona asuessa palkka jopa tuntui suurelta. Nykyään on joku normi, että täysi-ikäisiäkin pidetään ilmaisharjoittelijoina puhumattakaan työttömistä. Kyllä työnteon yksi tärkeä motiivi on raha, jolla pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Työttömiäkin kyykytetään, että on muka mielenterveyden takia tärkeä käydä ilmaistöissä. Hahhah, kaikkea sitä kuuleekin. Yli 40-vuotisen työuran aikana en ole mielenterveyden vuoksi töitä tehnyt, ainoastaan rahan.

Nuo ilmaistyöthän romuttavat mielenterveyden.

Vierailija
127/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 52v.olen joutunut kolme kertaa putkeen kahden kuukauden työkokeiluun.. Sieltä ei todellakaan työllisty nyt kun ilmoitin että riittää tuo ihmisten hyväksi käyttö enkä suostu neljättä aloittaa niin karenssi pukkasi heti no lähdin vi"tuun koko työnhausta ja otan alennettua toimeentuloa.

Hyvä! Joku raja ihmisten h*väksikäytöllä ja nöyryyttämiselläkin. Kuinka tulet taloudellisesti toimeen?943

Miten ihmeessä voidaan laittaa peräkkäin koko ajan työkokeiluun pakolla? Järjetöntä ja tuohan on selvää hyväksik*yttöä. Voiko tosiaan olla laillista?

Ikävä kyllä. Itse tein kaksi vuotta töitä 4 päivää viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa ensin yhdessä paikassa ja sitten 2 vuotta seuraavassa

Yhdistyksillä ja järjestöillä harvoin on riittävää säännöllistä rahoitusta palkata ketään. Siksi he kyttäävät työkokeilijoita ja palkkatukia.

Vierailija
128/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on täysin oikeassa. Eihän työnantajat enää kohta palkkaa kunnon palkalla, kun työkokeilijoille teettävät ilmaiseksi töitä.

Vierailija
129/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-keskuksen virkailija ehdotti minulle työkokeilua, vaikka olen maisteri ja minulla on työkokemusta. Sanoin että kiinnostaa vain kokeilla palkansaantia, vaikka onhan siitäkin kokemusta. Olen 30-v ja työtön työnhakija.

Ehkä työnantajat voitais pakottaa palkkaamaan työttömiä töihin, niin saatais meidät työttömät töihin. Ei me voida tehdä töitä ilman palkkaa yhtään sen enempää kuin töissäkäyvätkään. Me halutaan samat asiat, palkkaa, siis RAHAA, asuntolaina, auto, ulkomaanmatkoja, eläkekertymää. Ei ole aikaa käydä töissä ilman palkkaa ja leikkiä aikuista. Laskut on maksettava. Orjaksi en ala.

Pakotetaan TE-keskuksen väki ja koko hallinnonala perustamaan toimivia markkinaehtoisia yrityksiä. Yritykset hyödyttävät yhteiskuntaa ja tarjoavat työtä ja toimeentuloa. Tuhansien te-jakkukalkkunoiden työpanos on yhteiskunnalle vain miinusmerkkinen. Niiden papereiden pyörittäminen ja karenssiautomaattina toimiminen ei tuo mitään lisäarvoa yhteiskuntaan ja toimeentuloa tarvitseville.

Vierailija
130/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-keskuksen virkailija ehdotti minulle työkokeilua, vaikka olen maisteri ja minulla on työkokemusta. Sanoin että kiinnostaa vain kokeilla palkansaantia, vaikka onhan siitäkin kokemusta. Olen 30-v ja työtön työnhakija.

Ehkä työnantajat voitais pakottaa palkkaamaan työttömiä töihin, niin saatais meidät työttömät töihin. Ei me voida tehdä töitä ilman palkkaa yhtään sen enempää kuin töissäkäyvätkään. Me halutaan samat asiat, palkkaa, siis RAHAA, asuntolaina, auto, ulkomaanmatkoja, eläkekertymää. Ei ole aikaa käydä töissä ilman palkkaa ja leikkiä aikuista. Laskut on maksettava. Orjaksi en ala.

No, olet päättänyt noin ja valintasi tehnyt. Ole ihan vapaasti työtön, jollet töihin pääse. Laskut on maksettava siitä huolimatta. Tarpeeksi kauan kun odottelet jonkun palkkaavan, voi mielesi muuttua työkokeilun suhteen.

Vierailija
131/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä. Itse tein kaksi vuotta töitä 4 päivää viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa ensin yhdessä paikassa ja sitten 2 vuotta seuraavassa. Yhdistys- ja järjestöpuolella ei ole varaa palkata, pyöritetään vain hommia ilmaisilla työntekijöillä. 

Mitä sain siitä hyötyä? 9€/pv - se ei todellakaan naurata eikä korvaa edes kuluja. Kuvittelin vielä silloin, että kun on aktiivinen ja ylläpitää ammattitaitoaan, niin siitä olisi hyötyä. Ja p*skat - töitä kyllä riittää mutta palkanmaksajat on vähissä. 

Minä sovin kolmen kuukauden kuntouttavasta 4 päivää viikossa täysin tunnein. En olisi suostunut enempään. Minimi kuukaudet, maksimi päivillä ja tunneilla. TE-palvelut toimi väärin kanssasi, mutta itse olet suostunut jatkamaan.

Vierailija
132/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noinkaan mene. Työtilanne kun on mitä on niin kannattaa ylläpitää tai ylipäätään hankkia sitä ammattitaitoa menemällä työkokeiluun. Työkokemus karttuu ammattitaito karttuu. Eikä se mikään ihanne ole, mutta kun joka saatanan paikkaan on vähintään kymmeniä ellei satoja hakijoita niin kannattaa sitä omaa tilannetta päivittää edullisemmaksi.

Poikkeuksena, ns. paskahommia ei kannata tehdä työkokeilunaan, niistä kyllä pitää maksaa palkkaa.

Oletko miettinyt, mikä vaikutus palkattoman työn tekemisellä on työllisyystilanteeseen?

Vierailija
133/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä sovin kolmen kuukauden kuntouttavasta 4 päivää viikossa täysin tunnein. En olisi suostunut enempään. Minimi kuukaudet, maksimi päivillä ja tunneilla. TE-palvelut toimi väärin kanssasi, mutta itse olet suostunut jatkamaan."

No, jutellaan kolmen kuukauden päästä, kun sinulle "tarjotaan" seuraavaa kolmen kuukauden jatkoa. Jos et suostu, saat karenssin. Vai luuletko vielä, että aktiivisuus kannattaa 🤣🤣🤣

Vierailija
134/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen työkokeilu sopii esim. yläasteelle tms. missä voisi pari päivää - viikon kokeilla mitä työnteko on ja nähdä vähän eri ammatteja. Näin niin kuin oppimis- ja kehittymismielessä. Aikuiselle noita ei pitäisi pakottaa, ellei kyse ole jostain kuntouttavasta toiminnasta (palkka = ilmainen kuntoutus) tms.

Ennen maksettiin nuorillekin oikeaa palkkaa kesä- tsi muista töistä. 

Vierailija
135/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään asiat on sellaisia, että joku julkkis tokaisee ihan päivänselvän asian, niin kaikki on innoissaan ja pitää fiksuna...

Onko tilanne tosiaan niin huono työmaailmassa, että palkat lahaa kannattamattomuuden rajoilla ja ihmisiä orjuutetaan ilman palkkaa?

Kun joku julkkis sanoo tosiasian ääneen, niin se on kuin taivaasta tullut törähdys. Törähdys paremmasta kenties?

Kovempia lakkoja vain. Ei tässä julkkisten puheet auta. LAKOT ON SE KEINO.

Aivan. Asioille pitää tehdä jotain. On aika tehdä asioita.

Siihen ei merkitse tai muuta mitään jos joku julkkis töräyttää täysin päivänselvän asian suomalaisesta perinteisestä tyäkultuurista.

Ei tänne ole koskaan kuulunut maaorjuus tai että työnteosta ei makseta palkkaa.

Miksi nykyään on meininki niin itäinen että oletetaan ihmisten tekevän työ ilmaiseksi tukien varassa?

Mistä moinen kaipuu naapurimaan tavoille?

Onko meillä johtajat oppineet idän tavoille, kun olettavat että porukka tekee työt ilmaiseksi heitä rikastuttaen?

On aika LAKKOILLA. Keväällä oli meiningit, mut ei.

Ehkä tälle kansalle riittää että julkkis tulee ja töräyttää välillä ihan päivänselviä juttuja. Sitten sille taputellaan ja mennään takaisin maaorjuuteen mikä ei perinteisesti ole suomalainen tapa elää.

Vierailija
136/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Typin asiakkaana hetken aikaa pitkittyneen työttömyyden vuoks.

Infotilaisuudessa puhuttiin mm. työkokeilusta. TE-toimiston asiantuntija kertoi, että työkokeilun tarkoitus on selvittää, soveltuuko ala itselle ja että tämän selvittämiseksi riittää max kuukausi työkokeilua parina päivänä viikossa. Erikseen vielä mainitsi, että tarkoitus ei ole olla ilmaisena työntekijänä työnantajille.

Siis missäpäin Suomea on TYP, missä noudatetaan lakia? Minulle viesti oli: johonkin palveluun on mentävä tai tulee karenssi.

Vierailija
137/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata

Vierailija
138/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä. Itse tein kaksi vuotta töitä 4 päivää viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa ensin yhdessä paikassa ja sitten 2 vuotta seuraavassa.

Yhdistys- ja järjestöpuolella ei ole varaa palkata, pyöritetään vain hommia ilmaisilla työntekijöillä. 

Paitsi, että useimmissa paikoissa ei ole laillista (korvataan palkallisia työntekijöitä ja/tai vääristetään kilpailua).

Vierailija
139/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan se työkokeilija kaikki yhteiskunnan tuet eikä hän tee työtä 24/7. Se mikään orja ole. 

Vierailija
140/173 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä. Itse tein kaksi vuotta töitä 4 päivää viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa en

Siis mitä töitä teit kuntouttavassa työtoiminnassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme