Jari Sarasvuo: Ilmaiset työkokeilut ovat ORJUUTTA
Hyvin sanoi A-studiossa tänään. Työstä pitää aina maksaa korvaus. AINA.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noinkaan mene. Työtilanne kun on mitä on niin kannattaa ylläpitää tai ylipäätään hankkia sitä ammattitaitoa menemällä työkokeiluun. Työkokemus karttuu ammattitaito karttuu. Eikä se mikään ihanne ole, mutta kun joka saatanan paikkaan on vähintään kymmeniä ellei satoja hakijoita niin kannattaa sitä omaa tilannetta päivittää edullisemmaksi.
Poikkeuksena, ns. paskahommia ei kannata tehdä työkokeilunaan, niistä kyllä pitää maksaa palkkaa.
Eipä noita työkokeiluja ole tarjolla kuin hanttihommiin. Ei mikään it firma esim ota mitään aloittelevia koodariharjottelijoita opastettavaksi vaikka ei maksaisi mitään.
"Siis nämä konseptit on tarkoitettu ihmisille joiden työkyky on alentunut. Siksi ei voida vaatia täyttä panosta."
Jos työpanos on esim. 50 tai 75 % tavoitetasosta, säädettäköön palkka sitten sen mukaan. Ei tuokaan ole peruste ilmaistyölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noinkaan mene. Työtilanne kun on mitä on niin kannattaa ylläpitää tai ylipäätään hankkia sitä ammattitaitoa menemällä työkokeiluun. Työkokemus karttuu ammattitaito karttuu. Eikä se mikään ihanne ole, mutta kun joka saatanan paikkaan on vähintään kymmeniä ellei satoja hakijoita niin kannattaa sitä omaa tilannetta päivittää edullisemmaksi.
Poikkeuksena, ns. paskahommia ei kannata tehdä työkokeilunaan, niistä kyllä pitää maksaa palkkaa.
Eipä noita työkokeiluja ole tarjolla kuin hanttihommiin. Ei mikään it firma esim ota mitään aloittelevia koodariharjottelijoita opastettavaksi vaikka ei maksaisi mitään.
Ei pidä täysin paikkaansa. Minä olen aikoinani ollut ison päivälehden toimituksessa toimittajana (myös ilta-, yö- ja viikonloppukeikat), kahden eri kaupungin hallinnon viestintäosastoilla vastaamassa mm. kaupunkilaisille tarkoitetusta viestinnästä ja yhdessä ministeriössä.
Tietenkään lentäjä-kirurgi-superasiantuntijaksi ei pääse - ainakaan ilman osaamista. Työkokeiluun kun pistetään myös sellaisia, jotka osaavat jo homman, esim. itse valitsin mennä viestinnän hommiin, kun olin jo ehtinyt tehdä sitä työkseni aiemmin ja tiesin, että siitä on jatkossa ihan aidosti hyötyä (työnantaja ei kysele, olitko palkallinen vai harjoittelija, kun CV:een pistää työkokemuksen). Ei siinä kyllä yhtään mitään viestintää ja toimitustyötä enää harjoiteltu...
Tästä päästään nauttimaan lisää, että ammattilaiset työttömäksi jääneet menevät työttömyysturvaa vastaan tekemään töitä ilmaiseksi, jos hallituksen kaavailut menevät läpi. Siinä vaiheessa moni yritys voi miettiä, että miksipä maksaa palkkaa, kun tuolla on ammattitaitoista porukkaa tarjolla minulle ilmaiseksi ja valtio maksaa vielä 10€/päivä verotonta korvausta siitä minulle. Eli käytännössä ilmaista rahaa vastaan saa vielä ilmaisen työntekijän.
Kyllä mullekin sopisi, että ilmaista tankillista bensaa vastaan saan vielä sen autonkin käyttöön, tai että jääkaappini täyttyy automaattisesti ilmaisesti ruoasta ja saan sen lisäksi vielä 10€ ruokalahjakortin joka päivä, sen sijaan että maksan nämä itse :)
Vierailija kirjoitti:
Tämmöiset työkokeilut, palkkatuet ym. kommunistiset höpötykset pitäisi lopettaa hetimiten kilpailua vääristävänä. Jos yrittäjä ei pysty maksamaan markkinatasoista palkkaa työvoimalleen, on liikentoimintamalli niin epäterveellä pohjalla että lafka kannattaa lakkauttaa.
Jäljelle jäävät hyvin hoidetut yritykset jotka hoitavat velvoitteensa ja joissa ihmiset viihtyvät ja innovoivat.
"Valtion hommat" tulevat olemaan tulevaisuutta, tai sitten ei ole tulevaisuuta. Töitä kun ei riitä kaikille halukkaille sitten millään, ja vastaavasti osaavia tekijöitä ei tahdo oikein löytyä niihinkään mitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on valitettavasti totta, mutta onneksi ei koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöiset työkokeilut, palkkatuet ym. kommunistiset höpötykset pitäisi lopettaa hetimiten kilpailua vääristävänä. Jos yrittäjä ei pysty maksamaan markkinatasoista palkkaa työvoimalleen, on liikentoimintamalli niin epäterveellä pohjalla että lafka kannattaa lakkauttaa.
Jäljelle jäävät hyvin hoidetut yritykset jotka hoitavat velvoitteensa ja joissa ihmiset viihtyvät ja innovoivat.
Hyvin sanottu siellä takarivissä!
Palkatonta työtä vastaan on monta argumenttia, mutta tämä on niistä ehkä tärkein ja tätä harvoin kuulee. Todellakaan tähän maahan ei kaivata niin huonoja yrityksiä, ettei niillä ole varaa maksaa työntekijlille palkkaa. Menköön yrittäjä johonkin työpajaan hiomaan liiketoimintasuunnitelmaansa, kunnes keksii järkevämmän bisneksen.
Ilmaisia työkokeiluja harjoittavat suuressa määrin EUROOPAN PARLAMENTTI JA KOMISSIO. He rekrytoivat korkeakouluopiskelijoita "harjoitteluun" ilman palkkaa. Tämä on törkeyden huippu, kun ottaa huomioon, millaisia loputtomia etuja esimerkiksi parlamentin jäsenillä on vielä edustuskautensa jälkeenkin, vailla minkäänlaista perustetta.
Te-keskuksen virkailija ehdotti minulle työkokeilua, vaikka olen maisteri ja minulla on työkokemusta. Sanoin että kiinnostaa vain kokeilla palkansaantia, vaikka onhan siitäkin kokemusta. Olen 30-v ja työtön työnhakija.
Ehkä työnantajat voitais pakottaa palkkaamaan työttömiä töihin, niin saatais meidät työttömät töihin. Ei me voida tehdä töitä ilman palkkaa yhtään sen enempää kuin töissäkäyvätkään. Me halutaan samat asiat, palkkaa, siis RAHAA, asuntolaina, auto, ulkomaanmatkoja, eläkekertymää. Ei ole aikaa käydä töissä ilman palkkaa ja leikkiä aikuista. Laskut on maksettava. Orjaksi en ala.
Nykyään asiat on sellaisia, että joku julkkis tokaisee ihan päivänselvän asian, niin kaikki on innoissaan ja pitää fiksuna...
Onko tilanne tosiaan niin huono työmaailmassa, että palkat lahaa kannattamattomuuden rajoilla ja ihmisiä orjuutetaan ilman palkkaa?
Kun joku julkkis sanoo tosiasian ääneen, niin se on kuin taivaasta tullut törähdys. Törähdys paremmasta kenties?
Kovempia lakkoja vain. Ei tässä julkkisten puheet auta. LAKOT ON SE KEINO.
AINA!!! Yksikään työtä tarjoava ihminen ei itse tekisi varttiakaan ilmaiseksi työtä joten on törkeää vaatia sitä keneltäkään muulta. Oli taitotaso mikä hyvänsä. Palkka taitojen mukaan kuten aina on maksettu.
Työkkärissä aikoinaan tarjottiin vaikka mitä kokeilua ym päivärahalla. Sanoin puoliksi huutaen: MINÄ EN TEE ILMAISEKSI TÖITÄ! Asia tuli selväksi, enää ei tarjottu.
Sarasvuo on oikeassa.
Olen sitä mieltä että kaikesta työstä pitäisi aina tehdä joku työsopimus ja siitä pitäisi maksaa joku oikea palkka.
Ei varmaan tee hyvä itsetunnollekaan olla jossain tuollaisissa työkokeiluissa joista ei saa oikeaa palkkaa.
Eikä se motivoi myöskään varmaan työntekijää antamaan itsestään parasta mahdollista siinä työssä.
Työkokeilijoita ei lasketa työttömyyslukuihin mutta eiväthän he ole myöskään normaaleja työntekijöitä eli myös tilastot vääristyy.
Jos se työkokeilu on ihan vain joku 2-3 viikkoa ja on kuitenkin tarkoitus että tehdään sitten varsinainen työsopimus jos kaikki menee kokeilun aikana ok, niin siinä tapauksessa ehkä jotenkin voi ymmärtää...
Olen ollut Typin asiakkaana hetken aikaa pitkittyneen työttömyyden vuoks.
Infotilaisuudessa puhuttiin mm. työkokeilusta. TE-toimiston asiantuntija kertoi, että työkokeilun tarkoitus on selvittää, soveltuuko ala itselle ja että tämän selvittämiseksi riittää max kuukausi työkokeilua parina päivänä viikossa. Erikseen vielä mainitsi, että tarkoitus ei ole olla ilmaisena työntekijänä työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?
Ei käy mikään missä vaadittaisiin hieman aktiivisuutta ilman huippupalkkaa! Kun Kelaan pitää mennä, koska oikeudet, ja sieltä asumistuki, toimeentulotuki ja koko arsenaali. Kun tämä koko maailman sossu pitää hyvää huolta näistä kotona köllivistäkin. Mitään ei ruokansa eteen tarvitse tehdä. Kunhan vaan sanot, kuten palstalla on neuvottu, että lain mukaan ei voi pakottaa. Nuori kehittyy työorientoituneeksi kotonakin ja saa kokemusta siellä kavereiden kanssa pelaillessa ja vaikka pussikaljaa lipittäessä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein pääsin (FM maisteri, aineenopettaja) päiväkotiin ryhmäohjaajan avustajaksi. Mutta palkattiinkin lähihoitaja, jolla on suoraan alan koulutus. Samaan hengenvetoon päiväkodin johtaja olisi ottanut minut kolmen kuukauden työharjoitteluun päiväkotiin - juuri sillä 9e päivärahalla (plus työmarkkinatuki).
En ymmärrä tätä järjestelmää, missä koulutetuilla ihmisillä (epätoivoisilla) teetätetään työtä, johon voisi yhtä hyvin palkata.
Minä en valitettavasti usko, että olisin tarvinnut kolmen kuukauden verran "työharjoittelua" päiväkodin ryhmäavustajana. Luulen, että viikossa tai kahdessa olisin homman oppinut - ja ilomielin allekirjoittanut työsopimuksen.
Näin meillä Pohjois-Karjalassa.
Luin vahingossa Pohjois-Koreassa.
Ei pelkästään orjatyöä tässä systeemissä häiritse, vaan sen täydellinen turhuus. Mammuttimainen byrokratiakoneisto pyörittää tätä sanktiointisysteemiä ja jakaa rahaa pilipalikouluttajille ja puliveivaaville työnantajille. Uhreja, anteeksi tarkoitin asiakkaita, yritetään harhaanjohtaa ja pissiä silmään joka käänteessä. Oikeasti? Kun miljoona sopulia saadaan uskomaan johonkin asiaan kyseenalaistamatta, niin vyöry on pysäyttämätön. Oli sitten kyse koronapassista tai työllisyys"palveluista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?
Ja miksi tämä kouluttamaton nuori ei voi saada korvausta siitä että hältä vaaditaan täyttä työpanosta?
Työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa ei vaadita täyttä työpanosta sillä asiakas ei lähtökohtaisesti sellaiseen pysty
Ei vaadita, mutta halutaan täysi työpanos. On eri asia olla töissä, kuin kokeilla töitä. 1h liukuhihnan ääressä on ihan kivaa ja saa ajatukset noll
Voihan sitä vaatia vaikka seinältä kolmoisvolttia- eri asia onko järkevää. Ja sitä järkevyyttä ei kauheasti ole.
Poliitikkojen tehtävä on luoda palkallisia työpaikkoja, eikä vaatia orjatyötä. On täysin rtardia äänestää tällaisia kyvyttömiä loisia "edustamaan itseään". Vain vajaamielinen tarvitsee edunvalvojan tai edustajan omille asioilleen t. rahoilleen. Haloo. Homma ei toimi. Nytkin "hyvinvointialueilla" on ties mitä johtajaa ja paperinpyörittäjää tonnien tai yli kymppitonnin kk-palkoilla.
Ainoa toimiva vaihtoehto onkin suora demokratia tai.. toista vaihtoehtoa en viitsi kirjoittaa tähän.
Etäisesti muistuttaa saksalaista systeemiä, missä juutalaiset laitettiin valvomaan toisia juutalaisia. Nyt vailla hyödyllistä työtä olevat ihmiset kurmottavat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi tämä kouluttamaton nuori ei voi saada korvausta siitä että hältä vaaditaan täyttä työpanosta?
Työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa ei vaadita täyttä työpanosta sillä asiakas ei lähtökohtaisesti sellaiseen pysty
Itse olen ollut nyt työttömänä kesäkuusta ja elokuussa aloitin työkokeilun. Silloin heti kesäkuussa piipahdin infossa ja tutustumassa yhteen tämmöi
Sinun tapauksessasi työkokeilun sääntöjä selvästi rikotaan. Toiminnan ei tarvitse työkokeilussa olla mitenkään tuottavaa, työkokeilija on enemmänkin asiakas jolle opetetaan uusia taitoja / työelämävalmiuksia.
Oletko oikeasti noin tyhmä, että uskot ettei noin muka toimittaisi kaikkialla? Työkokeilu ja kuty on nimenomaan pelkkää orjatyötä vuodesta toiseen vaihtuvilla tekijöillä.
Asiaa Sarasvuo!