Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jari Sarasvuo: Ilmaiset työkokeilut ovat ORJUUTTA

Vierailija
26.09.2017 |

Hyvin sanoi A-studiossa tänään. Työstä pitää aina maksaa korvaus. AINA.

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin hetkellä on 112 500 työtöntä aktivointitoimenpiteissä, johon kuuluu ilmaiset työkokeilut ja kuntouttava työtoiminta. Saadaan hienosti kaunisteltua tilastoja ja yrityksille palkatonta työvoimaa karenssin uhalla. Kun tämän lisäksi on 288 700 työtöntä työnhakijaa niin jokainen ymmärtää näin suurtyöttömyyden vallitessa ettei kaikille riitä töitä. Tästä johtuen jo työkokeiluiden harjoittelupaikoistakin kilpaillaan. On yrittäjillä ainakin valita toinen toistaan koulutetummista ihmisistä kenet ottaa ja sitten taas seuraavaa tilalle. TE-toimistot voisivat hyvin laittaa stopin tälle hyväksikäytölle mutta silloinhan ei saataisi piiloteltua työttömien määrää.

Viime kädessä täysin poliitikkojen vika koko tämä kuppaussysteemi.

Vierailija
62/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen AY-liikettä näiden ilmaistöiden suhteen. AY-liikehän pitää kovaa kiinni yleissitovuudesta TES-sopimusten suhteen mutta sitten sallii samaan aikaan täysin ilmaisen työn teettämisen. Tätä ristiriitaa en ymmärrä.

Lisäksi on mielenkiintoista että esim omasa paikassani joku voisi hyvin tunkea lapsille menevät tuotteet täyteen partakoneenteriä tms eikä sitä huomaisi kukaan koska valmiita tuotteita ei tarkisteta mitenkään. Kukaan tuskin tekee näin, vaikka hommissa on esim yksi itsekseen puhuja/huutelija jne, mutta tämmöistä asiaa ei näköjään ole kukaan tullut miettineeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen työkokeilu sopii esim. yläasteelle tms. missä voisi pari päivää - viikon kokeilla mitä työnteko on ja nähdä vähän eri ammatteja. Näin niin kuin oppimis- ja kehittymismielessä. Aikuiselle noita ei pitäisi pakottaa, ellei kyse ole jostain kuntouttavasta toiminnasta (palkka = ilmainen kuntoutus) tms.

Ei ole olemassa mitään "kuntouttavaa" työtä, se on vain käsite, jonka varjolla ihmisiä pakotetaan ilmaistöihin.

Tätä käytetään mm pitkäaikaistyöttömiin, vaikkei heillä mitään tarvetta "kuntoutukseen" ole, vaan heidät saadaan pois tilastoista.

Työttömiähän on virallisesti 300 000, mutta todellisuudessa työvoiman ulkopuolella on noin 700 000ihmistä.

Vierailija
64/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä olemassa oikeaa kuntouttavaa työtä, jossa ollaan esim yhtenä tai kolmena päivänä viikossa muutama tunti ilman oikean työelämän kaikkia vaatimuksia ja moni hyötyy näistä. Kuitenkin näihin laitetaan myös ihmisiä joiden psyykkisessä tai fyysisessä kunnossa ei ole mitään vikaa..

Vierailija
65/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, vai orjuutta. Ei noihin työkokeiluihin, kuntouttavaan työtoimintaan yms. ole mikään pakko osallistua. Jättää vain tuet hakematta. Tuskin kukaan tulee työtöntä kotoa aseella uhaten pakottamaan "ilmaistöihin", jos ei ole hakenut esim. Kelan maksamaa työmarkkinatukea. Oma valinta: jos haluat rahaa, teet myös sen eteen jotain. Kannattaisi lukea, mitä sana "orjuus" tarkoittaa.

Vierailija
66/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä olemassa oikeaa kuntouttavaa työtä, jossa ollaan esim yhtenä tai kolmena päivänä viikossa muutama tunti ilman oikean työelämän kaikkia vaatimuksia ja moni hyötyy näistä. Kuitenkin näihin laitetaan myös ihmisiä joiden psyykkisessä tai fyysisessä kunnossa ei ole mitään vikaa..

Joo, jos on muutaman tunnin aina silloin tällöin, niin se voi olla perusteltua joissain tapauksissa.

Mutta monissa ilmaistöissä tehdään täyttä työviikkoa.

Vierailija
67/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin hetkellä on 112 500 työtöntä aktivointitoimenpiteissä, johon kuuluu ilmaiset työkokeilut ja kuntouttava työtoiminta. Saadaan hienosti kaunisteltua tilastoja ja yrityksille palkatonta työvoimaa karenssin uhalla. Kun tämän lisäksi on 288 700 työtöntä työnhakijaa niin jokainen ymmärtää näin suurtyöttömyyden vallitessa ettei kaikille riitä töitä. Tästä johtuen jo työkokeiluiden harjoittelupaikoistakin kilpaillaan. On yrittäjillä ainakin valita toinen toistaan koulutetummista ihmisistä kenet ottaa ja sitten taas seuraavaa tilalle. TE-toimistot voisivat hyvin laittaa stopin tälle hyväksikäytölle mutta silloinhan ei saataisi piiloteltua työttömien määrää.

Mutta huomaa: tilastoissa nämä henkilöt ovat työttömiä! He saavat työttömyysetuutta ja heidät lasketaan työttömiksi, joten mitä ihmeen kikkailua tämä muka on? Työkokeilussa voi olla vaikka 2 vko, jos siltä tuntuu, miksi ihmeessä menette tekemään niitä 6 kk sopimuksia? TYökokeiluun ei edes pitäisi päästä, jos on koulutusta ja tilastojen mukaan (sinä et niitä näe, koska ovat TEMin omia) siellä todella on pääosin kouluttamattomia tai maahanmuuttajia.

Vierailija
68/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, vai orjuutta. Ei noihin työkokeiluihin, kuntouttavaan työtoimintaan yms. ole mikään pakko osallistua. Jättää vain tuet hakematta. Tuskin kukaan tulee työtöntä kotoa aseella uhaten pakottamaan "ilmaistöihin", jos ei ole hakenut esim. Kelan maksamaa työmarkkinatukea. Oma valinta: jos haluat rahaa, teet myös sen eteen jotain. Kannattaisi lukea, mitä sana "orjuus" tarkoittaa.

Mielestäsi siis jos ihminen pakotetaan ilmaistöihin ja vaihtoehtona on nälkäkuolema, on sinusta vapaaehtoista?

-Jos on lapsia elätettävänä, jää vain pois ja odottaa kuolevansa nälkään?

Oletko 13v?

-Sen verran lapsellista on tarinointisi.

Kyse on pakkotyöstä palkatta.

Vierailija
69/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, samalla logiikalla voidaan muistakin töistä alkaa maksaa max 500 euron palkkaa, joko olet töissä normaalisti tuolla palkalla tai sitten et ole töissä ja olet rahatta. Näetkö pointin?

Vierailija
70/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NotYourBitch kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?

Ja miksi tämä kouluttamaton nuori ei voi saada korvausta siitä että hältä vaaditaan täyttä työpanosta?

Työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa ei vaadita täyttä työpanosta sillä asiakas ei lähtökohtaisesti sellaiseen pysty

Täyttä paskaa. Jos sä maksat mulle 9€ päivä voit olla varma, että mun panos mitä on. Jo 10€ palkalla voi laittaa hihnat mun selkään kiinni ja alan vetämään kivirekeä. Te päätätte panoksen, minä toteutan teidän anteliaisuuden mukaan.

10€ tuntipalkka siis.

Kun olin kesätöissä puistotyöntekijänä niin alkupalkka oli noin 8 e/h, minulla noin 10 e, koska oli jo aikaisempaa työkokemusta toiselta alalta.

Vierailija
71/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 52v.olen joutunut kolme kertaa putkeen kahden kuukauden työkokeiluun.. Sieltä ei todellakaan työllisty nyt kun ilmoitin että riittää tuo ihmisten hyväksi käyttö enkä suostu neljättä aloittaa niin karenssi pukkasi heti no lähdin vittuun koko työnhausta ja otan alennettua toimeentuloa.

Vierailija
72/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?

Olen sitä mieltä, että jos opiskelija on oppilaitoksessa kirjoilla ja tekee lyhyen harjoittelun niin silloin ei tarvitse palkkaa. Muuten työstä on maksettava palkka, harjoittelijalle toki pienempi kuin ammattilaiselle. Nämä jutut nykyään tuntuu niin oudoilta kun minun nuoruudessani oli työpaikkoja jo esim 15-vuotiaille. Itse olin monena kesänä ja joskus talvellakin töissä ja kukaan ei puhunut ilmaistöistä. Sain aina normaalia palkkaa ja kun veroja ei juuri mennyt niin kotona asuessa palkka jopa tuntui suurelta. Nykyään on joku normi, että täysi-ikäisiäkin pidetään ilmaisharjoittelijoina puhumattakaan työttömistä. Kyllä työnteon yksi tärkeä motiivi on raha, jolla pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Työttömiäkin kyykytetään, että on muka mielenterveyden takia tärkeä käydä ilmaistöissä. Hahhah, kaikkea sitä kuuleekin. Yli 40-vuotisen työuran aikana en ole mielenterveyden vuoksi töitä tehnyt, ainoastaan rahan.

Vierailija
73/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta huomaa: tilastoissa nämä henkilöt ovat työttömiä! He saavat työttömyysetuutta ja heidät lasketaan työttömiksi, joten mitä ihmeen kikkailua tämä muka on? Työkokeilussa voi olla vaikka 2 vko, jos siltä tuntuu, miksi ihmeessä menette tekemään niitä 6 kk sopimuksia? TYökokeiluun ei edes pitäisi päästä, jos on koulutusta ja tilastojen mukaan (sinä et niitä näe, koska ovat TEMin omia) siellä todella on pääosin kouluttamattomia tai maahanmuuttajia.

Kun ihminen on näissä toimenpiteissä mukana, he nimenomaan eivät ole tilastoissa työttöminä.

Vierailija
74/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vikanne, jos teette ilmaistöitä. Minä olin keväällä 3 eri paikassa työkokeilussa, jokaisessa kuukauden. En suostunut ottamaan vastuulleni esim. päiväkodin vessojen siivoamista vaan ilmoitin, että en ole töissä, joten siivoan ne toisen seurana. Siellä ihmeteltiin, että ei niin voi tehdä ja minä näytin sopimusta, että kokeilussa ollaan toisen ohjauksessa ja mukana töissä, ei tekemässä yksin. Soittivat te-toimistoon ja sieltä tuli sama vastaus eli ei itsenäistä työskentelyä, ei omia työtehtäviä, aina toisen matkassa. Esim. kaupassa kassalla voi olla yksin ilman ohjausta, kunhan viereisellä kassalla on joku toinen, joka tarvittaessa auttaa ja ottaa vastuun.

Sain muuten 2 paikasta ihan OK arvostelut ja kolmannesta huonot, mutta te-toimistosta otettiin yhteys siihen päiväkotiin ja todettiin, että kyseessä ei ollut työ vaan työkokeilu, joten arvioinnissa pitää kertoa, mihin töihin ja minkä ammattialan töihin tutustuin eikä sitä, mitä en tehnyt.

Vierailija
75/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen on näissä toimenpiteissä mukana, he nimenomaan eivät ole tilastoissa työttöminä.

Kyllä he ovat työttömiä sekä TEMin että Tilastokeskuksen tilastoissa. Esim. TEMin tilastoissa voi tehdä säännöllisesti 4 tuntia palkkatyötä/vko, että ei olisi virallisesti työtön ja työkokeilussahan tuo ei täyty eikä koulutuksissa jne.

Vierailija
76/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näin. Voi myös metsästää, kalastaa ja viljellä omaksi elannokseen ja rakentaa itselleen talon, niin ei tarvitse maksaa kiskurivuokria.

Ainiin, se onkin estetty.. 

Se joka estää, maksaa.

Vierailija
77/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarasvuo voi olla yrittäjä ja kova kapitalisti, mutta toisin kuin monilla muilla, niin häneltä löytyy (oikeaa) humanismia. Olen tämän huomannut jo aikaisemminkin. Pinnat Jarille!

Sarasvuon logiikalla maksetaan tuloksesta. Mitä parempaa tulosta teet, sen parempaa palkkaa saat, sen paremmin yrityksellä menee myös. Tässä myös kannatta ylimaksaa suorituksesta, koska talo voittaa kuitenkin aina suhteellisesti.

Win-Win tilanne.

Vierailija
78/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin mielelläni kokemuksia akateemisten työharjoittelusta eri organisaatioissa. Millaisia tehtäviä, miten meni (noin niinku omasta mielestä)? Kuinka moni korkeakoulutettu, valmistunut FM, on saanut työsuhteen työharjoittelun päätteeksi? Tai työharjoittelun vuoksi....

Vierailija
79/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin mielelläni kokemuksia akateemisten työharjoittelusta eri organisaatioissa. Millaisia tehtäviä, miten meni (noin niinku omasta mielestä)? Kuinka moni korkeakoulutettu, valmistunut FM, on saanut työsuhteen työharjoittelun päätteeksi? Tai työharjoittelun vuoksi....

Ainakin minä. Menin projektiin ylimääräiseksi avuksi, projektikoordinaattori lähti 4 kk ennen määräajan päättymistä, minä sain työpaikkansa ja jatkoin sitten uudessa projektissa.

Vierailija
80/173 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 52v.olen joutunut kolme kertaa putkeen kahden kuukauden työkokeiluun.. Sieltä ei todellakaan työllisty nyt kun ilmoitin että riittää tuo ihmisten hyväksi käyttö enkä suostu neljättä aloittaa niin karenssi pukkasi heti no lähdin vittuun koko työnhausta ja otan alennettua toimeentuloa.

Hyvä! Joku raja ihmisten hyväksikäytöllä ja nöyryyttämiselläkin. Kuinka tulet taloudellisesti toimeen?943

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi