Jari Sarasvuo: Ilmaiset työkokeilut ovat ORJUUTTA
Hyvin sanoi A-studiossa tänään. Työstä pitää aina maksaa korvaus. AINA.
Kommentit (173)
Sitähän se on, vähän kivemmalla nimellä vain. Onhan se häpeällistä laittaa aikuinen ihminen tekemään duunia käytännössä ilmaiseksi ja ihan täydellä panoksella.
Melkein pääsin (FM maisteri, aineenopettaja) päiväkotiin ryhmäohjaajan avustajaksi. Mutta palkattiinkin lähihoitaja, jolla on suoraan alan koulutus. Samaan hengenvetoon päiväkodin johtaja olisi ottanut minut kolmen kuukauden työharjoitteluun päiväkotiin - juuri sillä 9e päivärahalla (plus työmarkkinatuki).
En ymmärrä tätä järjestelmää, missä koulutetuilla ihmisillä (epätoivoisilla) teetätetään työtä, johon voisi yhtä hyvin palkata.
Minä en valitettavasti usko, että olisin tarvinnut kolmen kuukauden verran "työharjoittelua" päiväkodin ryhmäavustajana. Luulen, että viikossa tai kahdessa olisin homman oppinut - ja ilomielin allekirjoittanut työsopimuksen.
Näin meillä Pohjois-Karjalassa.
Jos työn tekeminen ja antaminen ei olisi Suomessa niin raskaasti rangaistu rikos, tuollaisia työkokeilukikkailuja ei tarvittaisi.
Tuttavani oli ilmaisessa työharjoittelussa, hänet jätettiin kesäloman ajaksi 1 kuukaudeksi hoitamaan yksin koko toimistoa. Sai palkaksi matkakuluista 8 € pv ja yhden n. 10 euron arvoisen firman tuotteen kiitokseksi kun harjoittelu loppui. Kuka valvoo että näitä ilmaisia työntekijöitä ei käytetä näin härskisti hyväksi?
Totta helkkarissa on ja nöyryytystä vielä!
Itse olen tehnyt 35v uran, menettänyt terveyteni ja nyt vajaakuntoisena pitäisi mennä töihin 9€/pvä?? Tähän saakka olen tienannut n 170€/pvä. Onhan tuossa aikamoinen ero.
Se 9€ on tosiaan päiväpalkka, ei tunti. Silloinhan se olisi ihan normi minimipalkka.
Ei hitto, eilen tämä ketju vilahteli etusivulla, luin kyllä otsikon moneen kertaan (Ja-ri Sa-ras-vuo) mutta ajattelin että Jari Sinkkonen taas jotain kommentoinut haastattelussa, vähän sivusta omalta erikoisalueeltaan tosin, että aika vahvasti sanottu. Tänään katsoin että mitä se Jari Sillanpää muka työkokeiluista tietää, erikoinen esiintulo häneltä tähän väliin. Ja vasta äsken että aaa Jari SarasvuoSarasvuo, okei...
Ensimmäisen kerran hänellä on jotain järkevää sanottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?
Ja miksi tämä kouluttamaton nuori ei voi saada korvausta siitä että hältä vaaditaan täyttä työpanosta?
Työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa ei vaadita täyttä työpanosta sillä asiakas ei lähtökohtaisesti sellaiseen pysty
Itse olen ollut nyt työttömänä kesäkuusta ja elokuussa aloitin työkokeilun. Silloin heti kesäkuussa piipahdin infossa ja tutustumassa yhteen tämmöiseen työkokeilu taloon. Näytti kivalta puuhastelulta kuin aikuisten päivähoitopaikka: on puutöitä, tekstiilitöitä, remonttipuolta, siivousta ja keittiö.
Innostuin ja ilmoittauduin keittiöporukkaan. Nyt mä olen siellä ollut 2 kk ja saanut hikihatussa painaa joka hemmetin päivä. Keittö on ainoa paja, jossa oikeasti vaaditaan osalta oppilaista jotain. Aamupala pitää olla valmis kello 8-9, lounas tarjoillaan 11.00 ja iltapäiväkahvit 13.00.
Ei muut pajat kellokaulassa kulje siellä. Virkkaavat tai luuttuavat lattioita mielensä mukaan. Toki onhan sekin toiminta ohjattua, mutta ei sitä tossua saa virkata vaikka kaksi viikkoa. Puuron on oltava valmis kello 8.00 tai tulee vihat niskaan, niiltä muilta kokeilijoilta.
Lisäksi meitä on vaan kaksi, jolla on ollut entuudestaan kokemusta keittiöstä, joten mehän saadaan sitten tehdä duunia hulluna. Toiset siellä helpostikin tekee porkkanaraastetta pari tuntia. Siis kuorivat porkkanat ja kattovat, kun kone raastaa porkkanat. Kyllä silloin vitutti, että miksi hemmetissä mä tähän suostun, mulla pulputti pasta liedellä ja kanakastiketta olin touhuamassa, sämpylät nousemassa, kohta uuniin - lounas hönkii niskaan ja niin pajaohjaajakin, vielä pitäisi eiliset perunat paistaa lounaalle.
Ainiin, perjantaille on tilattu kaksi täytekakkua. Munhan nekin pitää tehdä kaiken muun lisäksi, koska tää toinen keittiötaitoinen saikuttaa. Hän on sanonutkin, ettei töihin ole menossa, hän on tuolla, koska työkkäri käski. Mä olen siellä tyhmyyttäni, koska ajattelin, että tämä on hyväksi mulle ja haen aktiivisesti töitä.
Tekis mieli jättää tää leikki kesken. Sitten tulisi sanktiota kelan puolesta.
Kuulemma kävi kesällä niinkin, että työkokeilijat jäivät kesälomalle kolmeksi viikoksi, kuten pajaohjaajatkin... Eikä päivärahaa sitten tullutkaan siltä ajalta mistään. Ei mitään ennakkovaroitusta. Olisi kuulemma pitänyt tajuta hakea "kesätöitä" sille ajalle.
Kyllä ihmistä osataan kyykyttää.
Toisekseen vielä ohjaajilta tulee ihan kivasti paskaa niskaan. Mä en ole keittiöalanammattilainen, en ole siihen koulutettu, olen merkonomi toimistorotta. Olen pikkulikkana ollut isovanhempieni ravintolassa kesälikkana. Salaatteja yms tekemässä, nyt tuolla "kokemuksella" mun pitää päivittäin tehdä lounas 90 henkilölle, muutaman epäsuosiollisella avustuksella. Teenhän mä, kun vaaditaan ja odotetaan. Revin itteni vielä tuolla rikki.
Sorry, jos meni tunteisiin liikaa. Otti vaan niin silmiin tuo "ei vaadita täyttä panostusta". En henk.koht kirjoittajalle edes ottanut nokkiini, vaan nimenomaan tuolle pajatouhulle.
Olen epäkohdista sanonut, mutta siinä tilanteessa olen usein kuullut olevan asenteellinen. "hyväähän tämä vaan sulle tekee!" vastataan.
Onneksi mulla on huomenna lupaava työhaastattelu! Kiitos ja anteeksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti harva työkokeila oikeasti tuottaa yhtään mitään lisäpanosta työnantajalle, vaan usein panos on jopa negatiivinen. Valitettava tosiasia on, että näiden henkilöiden työpanoksesta kukaan ei halua maksaa. Työkokeilun kautta he voivat hankkia sellaisia taitoja, että joskus joku työnantaja jotain haluaisi maksaa..
Kukapa ei joskus olisi hämmästellyt jonkin työntekijät työtaitoja tai haukkunut lasten opettajan/kouluohjaajan tekemisiä? Aivan, meillä on paljon työntekijöitä, jotka eivät osaa hommiaan..
Ja miksi tämä kouluttamaton nuori ei voi saada korvausta siitä että hältä vaaditaan täyttä työpanosta?
Ja tälle kommentoijaille: ihanko oikeasti haluaisit maksaa esimerkiksi lastesi päivähoidosta vielä muutaman satasen lisää, vaikka lisäarvo olisi nurkassa hiljaisena nuokkuva 19.v.?
Näinhän sen pitäisi ollakin, mutta tässä on kyse siitä, että työkokeiluihin laitetaan yhtä vaan enemmän ihmisiä, joilla on ammattitaitoa ja/tai työkykyä siinä kuin muillakin palkattavilla. Työkokeilua on alettu käyttämään siihen, että paikataan työvoimatarvetta. Hankitaan mahdollisimman hyvä työntekijä ilmaiseksi ja tämä tekee samat työt kuin muutkin. Onhan näitä tapauksia, joissa työkokeilija kouluttaa omaa henkilökuntaa, kioskilla/kahvilassa hoitaa yksin työvuoroja jne.
Ongelma on juuri siinä, että työkokeilun alle on alettu laittamaan ja velvoittamaan työkykyistä porukkaa ja työnantaja valitsee kokeiljansa kuin minkä tahansa työntekijän.
Itse olen ollut 9€/päivä töissä keittiöllä. Kummasti tämä vajaakuntoinen jätettiin viikoksi yksinään hoitamaan koko lafkaa, tekemään ja vastaanottamaan tilaukset ja hoitamaan aivan kaiken ruoanvalmistuksen (aamupala, lounas, päiväruoka 150lle hengelle). Apuna oli joku vielä vajaakuntoisempi joka kävi tiskaamassa kaksi tuntia pahimpaan ruuhkahuippuun, ei muita. No nuorena sitä luuli että jos antaa kaikkensa niin lopussa kiitos seisoo.
Samassa yhdistyksessä ei ollut ainuttakaan siivoajaa omilla listoilla. Aina oli puolen vuoden pätkissä kaksi vajaakuntoista. Ja niille sitten aina haettiin jatkoa.
Niin ja olen keittiöalan ammattilainen, tuolloin 10 vuotta sitten vielä nuori ja työkkäri henki niskaan koko ajan.
30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?
Työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa ei vaadita täyttä työpanosta sillä asiakas ei lähtökohtaisesti sellaiseen pysty
Itse olen ollut nyt työttömänä kesäkuusta ja elokuussa aloitin työkokeilun. Silloin heti kesäkuussa piipahdin infossa ja tutustumassa yhteen tämmöiseen työkokeilu taloon. Näytti kivalta puuhastelulta kuin aikuisten päivähoitopaikka: on puutöitä, tekstiilitöitä, remonttipuolta, siivousta ja keittiö.
Innostuin ja ilmoittauduin keittiöporukkaan. Nyt mä olen siellä ollut 2 kk ja saanut hikihatussa painaa joka hemmetin päivä. Keittö on ainoa paja, jossa oikeasti vaaditaan osalta oppilaista jotain. Aamupala pitää olla valmis kello 8-9, lounas tarjoillaan 11.00 ja iltapäiväkahvit 13.00.
Ei muut pajat kellokaulassa kulje siellä. Virkkaavat tai luuttuavat lattioita mielensä mukaan. Toki onhan sekin toiminta ohjattua, mutta ei sitä tossua saa virkata vaikka kaksi viikkoa. Puuron on oltava valmis kello 8.00 tai tulee vihat niskaan, niiltä muilta kokeilijoilta.
Lisäksi meitä on vaan kaksi, jolla on ollut entuudestaan kokemusta keittiöstä, joten mehän saadaan sitten tehdä duunia hulluna. Toiset siellä helpostikin tekee porkkanaraastetta pari tuntia. Siis kuorivat porkkanat ja kattovat, kun kone raastaa porkkanat. Kyllä silloin vitutti, että miksi hemmetissä mä tähän suostun, mulla pulputti pasta liedellä ja kanakastiketta olin touhuamassa, sämpylät nousemassa, kohta uuniin - lounas hönkii niskaan ja niin pajaohjaajakin, vielä pitäisi eiliset perunat paistaa lounaalle.
Ainiin, perjantaille on tilattu kaksi täytekakkua. Munhan nekin pitää tehdä kaiken muun lisäksi, koska tää toinen keittiötaitoinen saikuttaa. Hän on sanonutkin, ettei töihin ole menossa, hän on tuolla, koska työkkäri käski. Mä olen siellä tyhmyyttäni, koska ajattelin, että tämä on hyväksi mulle ja haen aktiivisesti töitä.
Kuulemma kävi kesällä niinkin, että työkokeilijat jäivät kesälomalle kolmeksi viikoksi, kuten pajaohjaajatkin... Eikä päivärahaa sitten tullutkaan siltä ajalta mistään. Ei mitään ennakkovaroitusta. Olisi kuulemma pitänyt tajuta hakea "kesätöitä" sille ajalle.Kyllä ihmistä osataan kyykyttää.
Toisekseen vielä ohjaajilta tulee ihan kivasti paskaa niskaan. Mä en ole keittiöalanammattilainen, en ole siihen koulutettu, olen merkonomi toimistorotta. Olen pikkulikkana ollut isovanhempieni ravintolassa kesälikkana. Salaatteja yms tekemässä, nyt tuolla "kokemuksella" mun pitää päivittäin tehdä lounas 90 henkilölle, muutaman epäsuosiollisella avustuksella. Teenhän mä, kun vaaditaan ja odotetaan. Revin itteni vielä tuolla rikki.Sorry, jos meni tunteisiin liikaa. Otti vaan niin silmiin tuo "ei vaadita täyttä panostusta". En henk.koht kirjoittajalle edes ottanut nokkiini, vaan nimenomaan tuolle pajatouhulle.
Olen epäkohdista sanonut, mutta siinä tilanteessa olen usein kuullut olevan asenteellinen. "hyväähän tämä vaan sulle tekee!" vastataan.
Sinun tapauksessasi työkokeilun sääntöjä selvästi rikotaan. Toiminnan ei tarvitse työkokeilussa olla mitenkään tuottavaa, työkokeilija on enemmänkin asiakas jolle opetetaan uusia taitoja / työelämävalmiuksia.
Voi kun se menisikin noin... Ei ketään työvoimatoimistossa saati eduskunnassa kiinnosta se, että 9€ harjoittelijat jäävät yksin vastaamaan paikasta saati tekevät samaa työtä samalla tahdilla kuin varsinaiset työntekijät. Työnantajaa se kiinnostaa vasta siinä vaiheessa jos jotain sattuu harjoittelijan yksinollessa. Tosin sekin kiinnostus tuppaa johtumaan siitä, että työnantaja joutuu myöntämään että on jättänyt harjoittelijan yksin työpaikalle. Ohjaajan kun pitäisi olla koko ajan paikalla eikä harjoittelijaa saa jättää yksin samalla tavalla kuin tavallista työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli ilmaisessa työharjoittelussa, hänet jätettiin kesäloman ajaksi 1 kuukaudeksi hoitamaan yksin koko toimistoa. Sai palkaksi matkakuluista 8 € pv ja yhden n. 10 euron arvoisen firman tuotteen kiitokseksi kun harjoittelu loppui. Kuka valvoo että näitä ilmaisia työntekijöitä ei käytetä näin härskisti hyväksi?
No kai hän kertoi tästä työkkärissä? Kaikki te joita käytetään työpaikalla hyväksi, kai ilmoitatte näistä paikoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai hän kertoi tästä työkkärissä? Kaikki te joita käytetään työpaikalla hyväksi, kai ilmoitatte näistä paikoista?
Komppi tälle. Niitä asiallisiakin paikkoja on, ilmoittakaa niistä huonoista. Työkokeiluja ei ehkä pitäisi sallia yrityksiin, sillä niissä tietenkin ajatellaan voitontavoittelua.
Sarasvuo varmaan tarkoitti kaikki ilmaistöitä oli ne sitten millä nimellä tahansa, eli muitakin kuin nimenomaisesti työkokeiluja. Sarasvuon pointti oli se, että työntekijälle pitää aina maksaa oikeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kävi kesällä niinkin, että työkokeilijat jäivät kesälomalle kolmeksi viikoksi, kuten pajaohjaajatkin... Eikä päivärahaa sitten tullutkaan siltä ajalta mistään. Ei mitään ennakkovaroitusta. Olisi kuulemma pitänyt tajuta hakea "kesätöitä" sille ajalle.Kyllä ihmistä osataan kyykyttää.
Toisekseen vielä ohjaajilta tulee ihan kivasti paskaa niskaan. Mä en ole keittiöalanammattilainen, en ole siihen koulutettu, olen merkonomi toimistorotta. Olen pikkulikkana ollut isovanhempieni ravintolassa kesälikkana. Salaatteja yms tekemässä, nyt tuolla "kokemuksella" mun pitää päivittäin tehdä lounas 90 henkilölle, muutaman epäsuosiollisella avustuksella. Teenhän mä, kun vaaditaan ja odotetaan. Revin itteni vielä tuolla rikki.Sorry, jos meni tunteisiin liikaa. Otti vaan niin silmiin tuo "ei vaadita täyttä panostusta". En henk.koht kirjoittajalle edes ottanut nokkiini, vaan nimenomaan tuolle pajatouhulle.
Sinun tapauksessasi työkokeilun sääntöjä selvästi rikotaan. Toiminnan ei tarvitse työkokeilussa olla mitenkään tuottavaa, työkokeilija on enemmänkin asiakas jolle opetetaan uusia taitoja / työelämävalmiuksia.
Eikö työkokeilussa vielä lisäksi se miniaika, 4 tuntia päivässä kahtena päivänä viikossa?
Tuntuu, että
Vierailija kirjoitti:
Sarasvuo varmaan tarkoitti kaikki ilmaistöitä oli ne sitten millä nimellä tahansa, eli muitakin kuin nimenomaisesti työkokeiluja. Sarasvuon pointti oli se, että työntekijälle pitää aina maksaa oikeaa palkkaa.
Olisipa asia niin mustavalkoinen, vaan ei ole. Työkokeilussa voi olla ihmisiä jotka eivät todella tuota mitään, vaan ovat täysin opastettavia. Osa ei ehkä osaa edes noudattaa asetettuja aikatauluja, yms. Eli suuren tuen tarve on olemassa.
Ei työkkäriä kiinnosta noi väärinkäytökset. Olen ollut yksityisessä päiväkodissa lapsia hoitamassa ilman mitään koulutusta. Siellä olin joka ikinen päivä ensimmäisiä päiviä lukuunottamatta yksinäni pienten puolella (1-3v) päiväunta valvomassa. Vakituiset olivat yläkerrassa äänen tavoittamattomissa tauolla sen pari tuntia. Siinä kun olisin ollut vähän vähemmän tunnollinen ja lähtenyt menemään niin vauvat olisivat pudonneet pinniksistä ja isommat tehneet ties mitä. Ja kiinteistö oli tosiaan sokkeloinen vanha kartano eli todellakin apu oli kaukana. No siinä oli toimittajien ja muun kultturiväen lapset vaan ;)
Lisäksi eräskin tantta raivosi minulle lasten edessä naama punaisena kun en osannut lukea ajatuksia vaan kouluttamattomana otin mallia muista ja tepastelin pihalla vahtien niitä lapsia. Mutta ei, mun pitikin istua hiekkalaatikolla ja keskittyä täysin yhteen lapseen. En tajunnut silloin että se taisi olla maipin kaverin lapsi joka tarvitsi yksityisen leikkikaverin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän yleensä vaadita. Pari kuukautta, max 6h/päivä ei ole täyttä työpanosta. Varsinkin jos pitää perhedyttää kädestä pitäen. Työkokeilun tarkoitus ei ole mikään ilmaistyö, vaan se, että annetaan ihmiselle mahdollisuus tutustua uuteen alaan ja miettiä, kiinnostaisiko se työnä. Ei niillä työnantajilla ole mitään tarvetta palkata väkeä, vaan ihan hyvää hyvyyttään ottavat jonkun ylimääräisen sinne työpaikalle mukaan oppimaan vähän alan toimintatapoja.
Ei työnantaja voi huvin vuoksi palkata ventovierasta ja kouluttamatonta vaikkapa kirjanpitäjäksi vain, koska nuori sattuu olemaan kiinnnostunut alasta.
Näinhän sen pitäisi ollakin, mutta tässä on kyse siitä, että työkokeiluihin laitetaan yhtä vaan enemmän ihmisiä, joilla on ammattitaitoa ja/tai työkykyä siinä kuin muillakin palkattavilla. Työkokeilua on alettu käyttämään siihen, että paikataan työvoimatarvetta. Hankitaan mahdollisimman hyvä työntekijä ilmaiseksi ja tämä tekee samat työt kuin muutkin. Onhan näitä tapauksia, joissa työkokeilija kouluttaa omaa henkilökuntaa, kioskilla/kahvilassa hoitaa yksin työvuoroja jne.
Ongelma on juuri siinä, että työkokeilun alle on alettu laittamaan ja velvoittamaan työkykyistä porukkaa ja työnantaja valitsee kokeiljansa kuin minkä tahansa työntekijän.