Jari Sarasvuo: Ilmaiset työkokeilut ovat ORJUUTTA
Hyvin sanoi A-studiossa tänään. Työstä pitää aina maksaa korvaus. AINA.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?
Ja miksi tämä kouluttamaton nuori ei voi saada korvausta siitä että hältä vaaditaan täyttä työpanosta?
Työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa ei vaadita täyttä työpanosta sillä asiakas ei lähtökohtaisesti sellaiseen pysty
Itse olen ollut nyt työttömänä kesäkuusta ja elokuussa aloitin työkokeilun. Silloin heti kesäkuussa piipahdin infossa ja tutustumassa yhteen tämmöiseen työkokeilu taloon. Näytti kivalta puuhastelulta kuin aikuisten päivähoitopaikka: on puutöitä, tekstiilitöitä, remonttipuolta, siivousta ja keittiö.
Innostuin ja ilmoittauduin keittiöporukkaan. Nyt mä olen siellä ollut 2 kk ja saanut hikihatussa painaa joka hemmetin päivä. Keittö on ainoa paja, jossa oikeasti vaaditaan osalta oppilaista jotain. Aamupala pitää olla valmis kello 8-9, lounas tarjoillaan 11.00 ja iltapäiväkahvit 13.00.
Ei muut pajat kellokaulassa kulje siellä. Virkkaavat tai luuttuavat lattioita mielensä mukaan. Toki onhan sekin toiminta ohjattua, mutta ei sitä tossua saa virkata vaikka kaksi viikkoa. Puuron on oltava valmis kello 8.00 tai tulee vihat niskaan, niiltä muilta kokeilijoilta.
Lisäksi meitä on vaan kaksi, jolla on ollut entuudestaan kokemusta keittiöstä, joten mehän saadaan sitten tehdä duunia hulluna. Toiset siellä helpostikin tekee porkkanaraastetta pari tuntia. Siis kuorivat porkkanat ja kattovat, kun kone raastaa porkkanat. Kyllä silloin vitutti, että miksi hemmetissä mä tähän suostun, mulla pulputti pasta liedellä ja kanakastiketta olin touhuamassa, sämpylät nousemassa, kohta uuniin - lounas hönkii niskaan ja niin pajaohjaajakin, vielä pitäisi eiliset perunat paistaa lounaalle.
Ainiin, perjantaille on tilattu kaksi täytekakkua. Munhan nekin pitää tehdä kaiken muun lisäksi, koska tää toinen keittiötaitoinen saikuttaa. Hän on sanonutkin, ettei töihin ole menossa, hän on tuolla, koska työkkäri käski. Mä olen siellä tyhmyyttäni, koska ajattelin, että tämä on hyväksi mulle ja haen aktiivisesti töitä.
Tekis mieli jättää tää leikki kesken. Sitten tulisi sanktiota kelan puolesta.
Kuulemma kävi kesällä niinkin, että työkokeilijat jäivät kesälomalle kolmeksi viikoksi, kuten pajaohjaajatkin... Eikä päivärahaa sitten tullutkaan siltä ajalta mistään. Ei mitään ennakkovaroitusta. Olisi kuulemma pitänyt tajuta hakea "kesätöitä" sille ajalle.Kyllä ihmistä osataan kyykyttää.
Toisekseen vielä ohjaajilta tulee ihan kivasti paskaa niskaan. Mä en ole keittiöalanammattilainen, en ole siihen koulutettu, olen merkonomi toimistorotta. Olen pikkulikkana ollut isovanhempieni ravintolassa kesälikkana. Salaatteja yms tekemässä, nyt tuolla "kokemuksella" mun pitää päivittäin tehdä lounas 90 henkilölle, muutaman epäsuosiollisella avustuksella. Teenhän mä, kun vaaditaan ja odotetaan. Revin itteni vielä tuolla rikki.Sorry, jos meni tunteisiin liikaa. Otti vaan niin silmiin tuo "ei vaadita täyttä panostusta". En henk.koht kirjoittajalle edes ottanut nokkiini, vaan nimenomaan tuolle pajatouhulle.
Olen epäkohdista sanonut, mutta siinä tilanteessa olen usein kuullut olevan asenteellinen. "hyväähän tämä vaan sulle tekee!" vastataan.
Onneksi mulla on huomenna lupaava työhaastattelu! Kiitos ja anteeksi. :)
Sinua käytetään hyväksi koska suostut siihen. Mikset vaan kokkaa samaan tahtiin kuin muutkin. Jos ruoka myöhästyy niin se ei ole yhtään enempää sinun vikasi kuin niiden muiden + ohjaajien.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli ilmaisessa työharjoittelussa, hänet jätettiin kesäloman ajaksi 1 kuukaudeksi hoitamaan yksin koko toimistoa. Sai palkaksi matkakuluista 8 € pv ja yhden n. 10 euron arvoisen firman tuotteen kiitokseksi kun harjoittelu loppui. Kuka valvoo että näitä ilmaisia työntekijöitä ei käytetä näin härskisti hyväksi?
Uskomatonta! Mutta miksi ihmeessä "kokeilija" tai "harjoittelija" sitten hoiti sen toimiston hommat yksin ilmaiseksi?? Täytyykö siinä kokeilussa jotenkin pärjätä hyvin, saako siitä kokeilija itselleen jotain etua että hoitaa kokeilun hyvin, saako siitä jonkin todistuksen arvosteluineen tai jotain, josta voi olla hyötyä kokeilijalle joskus tulevaisuudessa? Vai onko se käytännössä sen kokeilijan kannalta ihan sama miten kokeilunsa hoitaa? Kun ei ole oikeasti työssä eli työsuhteessa tekemässä töitä rahaa vastaan niin eihän ole työntekijän velvoitteitakaan varmaan? Eli ei ole työnantajaa eikä työnantajan työnjohto-oikeutta, jonka nojalla voi määrätä kokeilijaa miten missä ja milloin työtä tekee kun kyseessä ei ole työ vaan kokeilu. Eli jos olisi jättänyt hommat hoitamatta siltä osin kuin ei niitä halua kokeilla tai ei koe osaavansa jotain mitä kokeilee eikä kukaan ole neuvomassa tai valvomassa niin mitä se sen kokeilijan persettä olisi kaivanut mitä firmalle käy jos ei hommia tee eli jättää kokeilut kokeilematta eikä kukaan muukaan niitä töitä ole tekemässä. En minä ainakaan suostuisi tekemään töitä jos niitä on tarkoitus vain kokeilla eikä oikeasti tehdä ja vielä niin että kokisi olevansa vastuussa jonkun firman toimistosta jos ei kokeilu suju ja työt jää tekemättä kun oikeat työntekijät eivät niitä ole tekemässä.
Onneksi itselläni ei ole työnantajaa eikä esimiestä eikä alaisia vaan olen itsenäinen ammatinharjoittaja, vapaa kuin taivaan lintu, saan itse päättää milloin teen töitä ja minkä verran, pidän vapaata silloin kun haluan ja teen töitä silloin kun haluan, maksan eläkemaksuja sen verran kuin tuntuu sopivalle, päätän itse minkä verran laskutan työstäni jne.
Työkokeilutyyppisethän luotiin ihan aitoihin kokeiluihin tai vajaakuntoisille. Kaikki tietää nykyään, että kyse on täysin huijausjärjestelmästä, jossa otetaan ilmaiseksi ammattitaitoisia ihmisiä töihin. Jos ammattitaito on vaadittua alempi, voisi maksaa pienempää palkkaa, mutta palkkaa on maksettava. Jollain tasolla voisin ymmärtää jotain osa-aikaista suoritetta yhteiskunnan hyväksi, koska yhteiskunta maksaa tuet. Mutta miten se on käännetty niin, että yhteiskunta elättää ja yksityinen työnantaja kerää hyödyn? Se, joka maksaa, voi saada myös hyödyn. Ei muut.
Onko kukaan muuten miettinyt, että paljonko tämä lisää työttömyyttä? Kun ei palkata edes tarpeeseen ilmaistyöntekijöiden vuoksi...
Paras oli ilmoitus, jossa haettiin hirveällä vaatimuslistalla toimistoharjoittelijaa. Ilmoituksessa luki, että kyse on äitiyslomasijaisuudesta. Eli joku saa siitä työstä normaalisti palkkaa, työkokeilija tekisi saman ilmaiseksi? Röyhkeyden huippu!
Itse olen töissä ja miehellä on pieni yritys, jossa on muutama työntekijä. Ainoa palkaton työntekijä on ollut amiksesta oleva 17v. harjoittelija.
Se, ettei palkkaa makseta, ei ole työnantajan vika. Firmaani soittaa/ meilaa usein ihmisiä, jotka pyytävät mahdollisuutta ilmaiseen (jotkut palkalliseen) työharjoitteluun.
Olen yksinyrittä eikä minulla ole palkattua työvoimaa (ei tosin ilmaisia harjoittelijoitakaan). Jos maksaisin palkkaa yhdelle, se vaatisi heti paljon byrokratiaa, eläkevakuutuksen, tapaturmavakuutuksen, työterveyshuollon, palkanlaskennan jne.
Kerran olen antanut työpaikan ilmaisharjoittelijalle, joka itse lähestyi asiassa minua ja oppilaitoksesta tuli selvät ohjeet, mitä vaaditaan työnantajalta ja että kokeilu on palkaton sekä mikä on harjoitteljan työaika.
Homma oli katastrofi, aiemmista puheistaan huolimatta työharjoittelijan motivaatio tehdä työtä hänelle hankitussa työhuoneessa häntä varten ostetuilla laitteilla ja huonekaluilla olikin nolla. Hän olisi vain halunnut saada minulta ilmaisen koulutuksen ammattitaitonsa päivittämiseksi nykyhetken työkalujen käyttöön (oli ollut muutaman vuoden poissa alalta ja sinä aikana oli tullut paljon muutoksia).
Itse olin varautunut antamaan hänelle jonkun lahjan jakson päätteeksi kompensaatioksi sekä työpaikan, mikäli homma olisi sujunut.
Mä en nähnyt tuota, mutta kiinnostaa kyllä se, mitä mieltä muut olivat. Pointsit Jarille, sanoi totuuden ääneen.
Kyllähän tuon on jokainen täysjärkinen tiennyt jo entuudestaan. Lehdissä ja TV:ssä nämä "asiantuntijat" hokevat itsestäänselvyyksiä. Suomihan on valtio joka hyväksyy orjuuden koska orjamarkkinoilla tehdään rahaa. Sen on kaikki valtaa pitäneet hallitukset ja heitä äänestäneet siunanneet.
Tämä orja-työ oli siihen asti hyvä idea kunnes työkkäri diagnosoi kaikki työttömät vajaakuntoisiksi työttömyyden perusteella.Sen jälkeen koko homma on mennyt alamäkeen ja tiedän useampiakin paikkoja jotka eivät pyörisi ilman orja työvoimaa.
Nyt voisi joku tutkija tutkia kuinka paljon lisä työttömyyttä nämä orja markkinat aiheuttaa.
No nythän pukkaa uutta kokeilua taas, sosiaaliturvakokeilu.. Osallistuvassa sosiaaliturvassa tuen saamisen ehtona on osallistuminen yhteiskuntaa kohtaan jos et osallistu tiput passiiviselle toimeentulotuella. Tähän kokeiluun siis valitaan pitkäaikaistyöttömiä ja toimeentulon saaneita eli nyt putsataan näitä jotka työmarkkinatuelta siirtynyt toimeentulotuella.
Iltasanomien toimittajaTeemuhan juuri toissapäivänä kirjoitti kolumnin näistä tilastoputsauksista.. Saikin kommenttivyöryn..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lukion päättänyt nuori ei saisi enää mennä kokeilemaan kiinostavaa alaa.. Aivan älytöntä. Kouluttamattomia ihmisiä ei voi palkata töihin, joten olisiko muka parempi, että nuoret maatuisivat kotona sen sijaan, että saisivat osviittaa opiskelualastaan työkokeilun avulla?
Ja miksi tämä kouluttamaton nuori ei voi saada korvausta siitä että hältä vaaditaan täyttä työpanosta?
Työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa ei vaadita täyttä työpanosta sillä asiakas ei lähtökohtaisesti sellaiseen pysty
Ei vaadita, mutta halutaan täysi työpanos. On eri asia olla töissä, kuin kokeilla töitä. 1h liukuhihnan ääressä on ihan kivaa ja saa ajatukset nollille. 3viikkoa samaa homma 8h/päivä on taas yhtä tuskaa kun menee niin tylsäksi. Työkokeilu saisikin kestää vain muutamia päiviä ja sitten palkka normaalisti. Tuo pari päivää siksi, että työntekijä harvemmin on kovin tuottava heti uudessa paikassa.
Miksi ihmeessä työkokeilija ei usko, että hän on kokeilemassa, miksi täytyy väkisin yrittää olla yksi työntekijöistä? Kannattaa lukea tekemänsä sopimus ja vedota siihen, jos työkokeilu on pelkkää liukuhihnaa. Ja kyllä ainakin kassatyössä menee enemmän kuin pari päivää siihen, että oppii koko systeemin palautuksista erilaisten sossun kuponkien kanssa toimimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomien toimittajaTeemuhan juuri toissapäivänä kirjoitti kolumnin näistä tilastoputsauksista.. Saikin kommenttivyöryn..
Paitsi että Teemu lukee tilastoja vähän eri tavalla kuin muut, jättää tiettyjä juttuja huomioimatta, jotta saa kivamma kirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen työkokeilu sopii esim. yläasteelle tms. missä voisi pari päivää - viikon kokeilla mitä työnteko on ja nähdä vähän eri ammatteja. Näin niin kuin oppimis- ja kehittymismielessä. Aikuiselle noita ei pitäisi pakottaa, ellei kyse ole jostain kuntouttavasta toiminnasta (palkka = ilmainen kuntoutus) tms.
Ei vaan se sopii sinulle, jos ehdotat sitä muille.
Ilmainen työ, not not
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
NotYourBitch kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa. Jos sä maksat mulle 9€ päivä voit olla varma, että mun panos mitä on. Jo 10€ palkalla voi laittaa hihnat mun selkään kiinni ja alan vetämään kivirekeä. Te päätätte panoksen, minä toteutan teidän anteliaisuuden mukaan.
10€ tuntipalkka siis.
Vuosipalkka oli jo sovittu.
10€. Sopimus mikä sopimus
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei palkkaa makseta, ei ole työnantajan vika. Firmaani soittaa/ meilaa usein ihmisiä, jotka pyytävät mahdollisuutta ilmaiseen (jotkut palkalliseen) työharjoitteluun.
Olen yksinyrittä eikä minulla ole palkattua työvoimaa (ei tosin ilmaisia harjoittelijoitakaan). Jos maksaisin palkkaa yhdelle, se vaatisi heti paljon byrokratiaa, eläkevakuutuksen, tapaturmavakuutuksen, työterveyshuollon, palkanlaskennan jne.
Kerran olen antanut työpaikan ilmaisharjoittelijalle, joka itse lähestyi asiassa minua ja oppilaitoksesta tuli selvät ohjeet, mitä vaaditaan työnantajalta ja että kokeilu on palkaton sekä mikä on harjoitteljan työaika.
Homma oli katastrofi, aiemmista puheistaan huolimatta työharjoittelijan motivaatio tehdä työtä hänelle hankitussa työhuoneessa häntä varten ostetuilla laitteilla ja huonekaluilla olikin nolla. Hän olisi vain halunnut saada minulta ilmaisen koulutuksen ammattitaitonsa päivittämiseksi nykyhetken työkalujen käyttöön (oli ollut muutaman vuoden poissa alalta ja sinä aikana oli tullut paljon muutoksia).
Itse olin varautunut antamaan hänelle jonkun lahjan jakson päätteeksi kompensaatioksi sekä työpaikan, mikäli homma olisi sujunut.
Kaikki perustuu valheeseen. Sen pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää, Sinä haluat kupata häntä ja hän haluaa kupata sinua.
Näin se vain on.
Sinkkumies
Alan kasaamaan kiviä valmiiksi. Sinä vedät, olkoot.. maksan ylimääräistä, se on 10e loppuvuosi.
Ensi vuonna saat toiset 10e.
No mua kiinnostikin tuossa Teemun jutussa se että toi esiin sen että ei se pitkäaikaistyöttömyys oo radikaalisti vähentynyt vaan porukat karenssin uhalla jossain pilipali hommissa 9epäivä.
Tälläkin hetkellä on 112 500 työtöntä aktivointitoimenpiteissä, johon kuuluu ilmaiset työkokeilut ja kuntouttava työtoiminta. Saadaan hienosti kaunisteltua tilastoja ja yrityksille palkatonta työvoimaa karenssin uhalla. Kun tämän lisäksi on 288 700 työtöntä työnhakijaa niin jokainen ymmärtää näin suurtyöttömyyden vallitessa ettei kaikille riitä töitä. Tästä johtuen jo työkokeiluiden harjoittelupaikoistakin kilpaillaan. On yrittäjillä ainakin valita toinen toistaan koulutetummista ihmisistä kenet ottaa ja sitten taas seuraavaa tilalle. TE-toimistot voisivat hyvin laittaa stopin tälle hyväksikäytölle mutta silloinhan ei saataisi piiloteltua työttömien määrää.
Eniten ihmettelen AY-liikettä näiden ilmaistöiden suhteen. AY-liikehän pitää kovaa kiinni yleissitovuudesta TES-sopimusten suhteen mutta sitten sallii samaan aikaan täysin ilmaisen työn teettämisen. Tätä ristiriitaa en ymmärrä.
Työvoimaviranomaisilla ei ole meilläpäin ainakaan aikaa sellaiseen. Jokaisella satoja asiakkaita, joiden hankalia tilanteita pitää hoitaa, joten ei ehdi lähteä työpaikalta minnekään yksittäisen ihmisen takia tai soittaa työkokeilijoille. Jos työkokeilussasi sut on jätetty yksin, ota itse yhteyttä TE-toimistoon ja kysy, pitäisikö työkokeilu lopettaa.