Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajat ovat niin usein töykeitä?

Vierailija
25.09.2017 |

Soitin aamulla terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön. Hetki sitten minulle soitti todella tympääntyneen oloinen hoitajaksi esittäytynyt ihminen, jota ei selvästikään kiinnostanut asiani. Hän käski minun menemään yksityiselle tai soittamaan huomenna uudestaan. Pyysin siis tälle viikolle aikaa hoitajalta.
Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun hoitaja on ollut todella ilkeä ja törkeä. Miksi liian moni hoitaja käyttäytyy näin?

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kutsumus hoiva-/auttamistyöhön 10 v. sitten. Työtä nyt vuosia tehtyäni on työmotivaationi nollissa. Ihmistuntemus lisääntynyt. Kokemukset työtovereista ja hoidettavista, autettavista voittopuolisesti negatiivisia. Hoidan sydämellä ne, jotka sen ansaitsevat. Heitä on harvassa. Muut hoidan rutiinilla, hyvin, mutta hammasta purren. Pääosa asiakkaista on (en puhu dementikoista, vaan täyspäisistä) tyhmiä, avuttomia, laiskoja, pikkuasioista marisevia käskyttäjiä, joita ei kiinnosta kuin oma napa, joiden yleistietämys nollissa, joita ei kiinnosta mikään sen suurempi kuin esim. haukkua naapureitaan ja velloa katkeruudessa. Ollaan nirsoja, pikkumaisia, kuuntelukyvyttömiä marmattajia, jopa avoimen aggressiivisia. Ja niin edelleen. Nimitellään hoitohenkilökuntaa, jopa huoritellaan. Sitten on tämä että joutuu sietämään työkavereita, joilla alunperinkään ei ole muuta pontta työhön ollut kuin raha, palkka. Joiden asennoituminen hommiinsa on syvältä. Tässä työssä mitta tulee kyllä lopulta täyteen lempeimmälläkin kutsumustyöläisellä. Olen oppinut että ihmisistä valtaosa on kypsään ikäänkin ehdittyään täysin kesken. Vaihdan pian alaa. Toivottavasti löydän työtä jossa ei tarvitse tavata ihmisiä.

Tämä on niin totta. Itsekin olen huomannut sen, miten oma suhtautuminen potilaisiin on muuttunut. Aiemmin halusin pelastaa maailman, mutta nyt pari vuotta kun on mennyt, tulee aivan samat ajatukset.

On tullut pantua merkille eräs asia: Nämä "huonosta hoidosta" valittajat ovat lähes aina sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole olleet terveydenhuollossa töissä ikinä.

Vierailija
142/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiire, huonot työolot, ylityöllistetty, marmattavat potilaat, huono palkka ym. Mikään näistä ei ole syy huonolle käytökselle. Kaikki te sairaanhoitajat/lähihoitajat/lääkärit olette kutsumusammatissa. Teillä ei ole oikeutta valittaa, koska itse olette uranne valinneet. Ja kyllä, muelestäni te olette ne henkilöt johon sairas ihminen saa turhaantumisensa purkaa. Te olette valinneet auttavanne ihmisiä, vaikka he miten käyttäytyisivät. Teillä on myös laillinen veövollisuus auttaa vaikka ilman palkkaakin. Jos työ ei ole teille kutsumusammatti, niin vaihtakaa alaa.

Ei todellakaan olla siellä sitä varten, että potilaat saisi purkaa turhautumistaan meihin! Ei se meidän vika ole, että potilas on sairas. Yleensähän taustalla löytyy _itseaiheutettu_ sairaus vielä, niin vielä vähemmän oikeutta purkaa mitään. Olen auttamassa, en hyväksy palkaksi v#ttuilua. Ja en todellakaan ilmaiseksi ala ketään auttamaan, ellei ole jokin ihan katastrofitilanne. Työaika loppuu, kun työaika loppuu. Emme me ole orjia, emmekä potilaiden sylkykuppeja, vaikka palkkaa saadaankin.

Voisit olla kiitollinen saamastasi hoidosta. Kai tajuat, että ne hoitajat ja lääkärit ovat siellä sinua auttamassa?  Jos sen päälle pitää vielä haukkua auttajasi, niin voisit mennä etsimään terveydenhuoltoa vaikka Afrikasta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ovat ihan tavallisia ihmisiä kuten kuka tahansa. Tein harjoittelujakson kotihoidossa, jonka toimipiste oli paikallisella terveysasemalla. Tulin töihin ennen puolta kahdeksaa ja ovella oli sisään kärkkymässä miesasiakas, vaikka ovet avataan yleisölle vasta kahdeksalta. Tämä henkilö tunki itsensä väen vängällä samalla ovenavauksella sisään, eli kummasti ne normaalit käytöstavat vain unohtuvat... Hoitajat joutuvat kohtaamaan tällaisia ja paljon haastavempiakin asiakaspalvelutilanteita, joissa ei välillä mikään järjen sana tahdo  mennä perille.

Vierailija
144/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ole huomannut tuota ilmiötä. Tarvitsen itsekin tällä hetkellä kohtuulisen paljon terveyspalveluita. Ehkäpä oma asenne vaikuttaa asiaan?

Ehkä samaa mieltä.

Mun pitää sanoa, että olen saanut joka paikassa hoitajilta ihanaa kohtelua - viimeeksikin kuukausi sitten aivan ihana huolehtiva hoitaja !

Samaa koskee yleensä kaikkia paikkoja missä asioin.

Mutta olen itsekin hymyilevä ja ystävällinen.

Vierailija
145/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain hankalan potilaan maineen, kun päivystyksessä kovissa kivuissa kutsuin hoitajaa ja kyselin milloin pääsen lääkäriin, saako kipulääkettä ym.  Lopulta eräs hoitaja lähes huusi, että heillä on muutakin tekemistä kuin ravata luonani ! Itkin siinä tyhjässä huoneessa epätietoisena, kivuissani ja peloissani.  Loulta lääkäri tuli , tutki ja määräsi minulle kipulääkettä tiputuksessa,  tipan laittanut hoitaja oli kylmä kuin kala  enkä uskaltanut sanoa yhtään mitään etten ärsyttäisi enempää.

Voin vaan kuvitella miten hankala olet ollut. Aikuinen joka itkee ja huutaa kivusta ...argh!

Vierailija
146/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä sinä KOROTA ÄÄNTÄSI MINULLE!"

" Pengotko sinä kaappeja täällä?"

" Mitä sinulla siinä pullossa on?"

Otteitaa kahden vuoden takaa, päivystysressulta jossa vainoharhainen hoitaja koki asialliset kysymykset äänen korottamisena ja epäili minun naukkailevan ED-pullosta  väkeviä . Olo oli kuin jossain Twin Peaksissa ja pelotti ihan oikeasti olla sen naisen armoilla! Olimme tulleet sairaalaan lapsen vatsakivun vuoksi ja pääsimme lepäämään yhteen tyhjään huoneeseen, olin ostanut automaatista energiajuomaa ja kävelin välillä pitkin huonetta mikä sai tämän ovella ravaavan hoitsun epäilemään että pengon paikkoja (!) ja ryyppään.  Jos kyse olisi ollut itsestäni, eikä tuskaisesta 12-vuotiaasta olisin mennyt mielummin kuolemaan kotiin kuin istunut hetkeäkään  sen akan kytättävänä!   Odotimme   viitisen  tuntia s, kunnes pahoitteleva lääkäri saapui ja tutkimuksen jälkeen  pääsimme osastolle, pois psykopaattihoitsun silmien alta.

Sillä hoitajalla oli vain varmaan vähän liikaa kokemusta päihdeongelmaisista ja ehkä hän on oppinut jopa hiukan pelkäämään/varomaan sellaisia. Ennakointi on päihdeongelmaisten kanssa tärkeintä, siis että kutsuu esim. vartijan ajoissa paikalle ennenkuin tulee turpiin. Se hoitaja ei myöskään tunne sinua ja tiedä kuinka hyveellinen ja upea ihminen sinä olet, sen vuoksi hoitaja pohjaa käytöksensä edellisiin kokemuksiinsa ja tarkkailee merkkejä jotka voisi viitata ongelmien syntymiseen.

Eli lapsestaan huolestunut äiti, joka ei istu paikallaan on narkkari/juoppo/rikollinen?  Ja kaikki, joilla on juotavaa pulloissa ovat automaattisesti terästäneet ne jollakin?

VALOJA PÄÄLLE SEN VAINIHARHAISUUDEN KANSSA NYT

Vierailija
147/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain hankalan potilaan maineen, kun päivystyksessä kovissa kivuissa kutsuin hoitajaa ja kyselin milloin pääsen lääkäriin, saako kipulääkettä ym.  Lopulta eräs hoitaja lähes huusi, että heillä on muutakin tekemistä kuin ravata luonani ! Itkin siinä tyhjässä huoneessa epätietoisena, kivuissani ja peloissani.  Loulta lääkäri tuli , tutki ja määräsi minulle kipulääkettä tiputuksessa,  tipan laittanut hoitaja oli kylmä kuin kala  enkä uskaltanut sanoa yhtään mitään etten ärsyttäisi enempää.

Voin vaan kuvitella miten hankala olet ollut. Aikuinen joka itkee ja huutaa kivusta ...argh!

Haluatko mitallin? Kuulostan juuri sellaiselta ihmiseltä, joka menee vanhempainiltaan migreenissä ja käy kaupassa influenssassa ja tuhisee halveksuvasti muiden valitukselle 

Vierailija
148/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee mieli soittaa tk;hon, kun joku  kyllästynyt akka käskee menemään päivystykseen ennenkuin saat asiaasi loppuun sanottua . Ja päivystyksessä kyllästynyt akka numero 2 tivaa "no miksi sinä tänne oikein tulit?" Tulee olo, että me potilaat häiritsemme kun haluamme hoitoa.

"tässä on tunnin sisään jo kolmas idiootti soittanut ja kysynyt lääkärinaikaa!"

Vierailija
149/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä sinä KOROTA ÄÄNTÄSI MINULLE!"

" Pengotko sinä kaappeja täällä?"

" Mitä sinulla siinä pullossa on?"

Otteitaa kahden vuoden takaa, päivystysressulta jossa vainoharhainen hoitaja koki asialliset kysymykset äänen korottamisena ja epäili minun naukkailevan ED-pullosta  väkeviä . Olo oli kuin jossain Twin Peaksissa ja pelotti ihan oikeasti olla sen naisen armoilla! Olimme tulleet sairaalaan lapsen vatsakivun vuoksi ja pääsimme lepäämään yhteen tyhjään huoneeseen, olin ostanut automaatista energiajuomaa ja kävelin välillä pitkin huonetta mikä sai tämän ovella ravaavan hoitsun epäilemään että pengon paikkoja (!) ja ryyppään.  Jos kyse olisi ollut itsestäni, eikä tuskaisesta 12-vuotiaasta olisin mennyt mielummin kuolemaan kotiin kuin istunut hetkeäkään  sen akan kytättävänä!   Odotimme   viitisen  tuntia s, kunnes pahoitteleva lääkäri saapui ja tutkimuksen jälkeen  pääsimme osastolle, pois psykopaattihoitsun silmien alta.

Sillä hoitajalla oli vain varmaan vähän liikaa kokemusta päihdeongelmaisista ja ehkä hän on oppinut jopa hiukan pelkäämään/varomaan sellaisia. Ennakointi on päihdeongelmaisten kanssa tärkeintä, siis että kutsuu esim. vartijan ajoissa paikalle ennenkuin tulee turpiin. Se hoitaja ei myöskään tunne sinua ja tiedä kuinka hyveellinen ja upea ihminen sinä olet, sen vuoksi hoitaja pohjaa käytöksensä edellisiin kokemuksiinsa ja tarkkailee merkkejä jotka voisi viitata ongelmien syntymiseen.

Eli lapsestaan huolestunut äiti, joka ei istu paikallaan on narkkari/juoppo/rikollinen?  Ja kaikki, joilla on juotavaa pulloissa ovat automaattisesti terästäneet ne jollakin?

VALOJA PÄÄLLE SEN VAINIHARHAISUUDEN KANSSA NYT

Nämä mainitsemasi esimerkit ovat täysin mahdollisia. Eivätkä valitettavasti edes harvinaisia.

Vierailija
150/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiire, huonot työolot, ylityöllistetty, marmattavat potilaat, huono palkka ym. Mikään näistä ei ole syy huonolle käytökselle. Kaikki te sairaanhoitajat/lähihoitajat/lääkärit olette kutsumusammatissa. Teillä ei ole oikeutta valittaa, koska itse olette uranne valinneet. Ja kyllä, muelestäni te olette ne henkilöt johon sairas ihminen saa turhaantumisensa purkaa. Te olette valinneet auttavanne ihmisiä, vaikka he miten käyttäytyisivät. Teillä on myös laillinen veövollisuus auttaa vaikka ilman palkkaakin. Jos työ ei ole teille kutsumusammatti, niin vaihtakaa alaa.

Kutsumusammatteja ei ole enää olemassa. Palkan vuoksi niitä hommia paiskitaan, että saa elatuksen perheelle. Niin terveydenhuoltoalalla kuin muissakin hommissa.

Vierailija
151/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ketkäs ne hoitajat elättää? No me veronmaksajat.

Ja sinäkö kohtelet työssäsi kunnioittavasti sinulle alentuvasti puhuvia ja haukkuvia asiakkaita?

N n no juu, kun ne maksaa palkkani.

Älä viitsi. Minä hoitajana saan palkkani vaikka te k.pää asiakkaat ette ikinä soittelisi. Onneksi on myös mukavia potilaita, joita autan oikein mielelläni ja hymyissä suin. Opetelkaa käytöstapoja.

Paremmin silti kykenee ymmärtämään änkyröivää ihmistä kun hän on kipeä kuin töissä olevaa hoitajaa joka änkyröi.

Vierailija
152/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yleensä saanut ihan hyvää ja ystävällistä palvelua. Olen hoitaja itsekin, joten en ihmettele, jos päässä alkaa tällä alalla kiristämään. Asiakkaina kun saattaa olla väkivaltaisiakin, täysin arvaamattomia ihmisiä, omaisilla on mitä erikoisempia vaatimuksia, henkilökuntaa liian vähän ym. Joissakin työpaikoissa lähes kuka tahansa kelpaa hommiin, jolloin päävastuu jää aina tietyille henkilöille. Touhu joissakin paikoissa on suorastaan sairasta, kun ainoastaan tuloksen teko ratkaisee.

Vierailija
153/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin aamulla terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön. Hetki sitten minulle soitti todella tympääntyneen oloinen hoitajaksi esittäytynyt ihminen, jota ei selvästikään kiinnostanut asiani. Hän käski minun menemään yksityiselle tai soittamaan huomenna uudestaan. Pyysin siis tälle viikolle aikaa hoitajalta.

Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun hoitaja on ollut todella ilkeä ja törkeä. Miksi liian moni hoitaja käyttäytyy näin?

Valita huonosta kohtelusta hänen esimiehelleen, äläkä ulise täällä!

Vierailija
154/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon olen hoitajia nähnyt ja pääsääntöisesti ovat hyvin ystävällisiä. Toki joukkoon mahtuu niitä vähemmän miellyttäviä kohtauksia ja jopa yksi, jonka kanssa sukset ovat ristissä aina, kun tapaamme.

Toki välillä kuuluu kiire ja välillä saa tk:n puhelimessa ei oota. Tähän saakka asiat on kuitenkin hoituneet julkisella puolella ennemmin tai myöhemmin. Keväällä sain tosissani sanoa, että haluan kuumeen takia hoitajalle, vaikka olen kuumeillut vasta vuorokauden. Sain kuitenkin ajan ja tarpeeseen tuli. Seuraavaksi tie johtikin päivystykseen. Siltikin pidän tk:n palveluita hyvinä ainakin niissä neljässä kunnassa, joissa olen palveluita käyttänyt.

Olen moneen kertaan miettinyt, miten saan aina niin hyvää palvelua ja hoitoa.

Vierailija
155/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ne on vaan vittuuntuneita siihen kun eivät saaneet aivokirurgia miehekseen, piti tyytyä vaan insinööriin.

Vierailija
156/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien kokema väkivalta / agressivisuus johtuu aivan heidän omasta ylimielisestä ja töykeästä käytöksestä. Sivusta seurannut monta kertaa. Pikkasen ystävällisyyttä ja psykologian taitoja ihmisten kohtaamisessa auttaisi.

Et selvästikään ole koskaan ollut tekemisissä psykoottisten,dementoituneiden, huumeiden käyttäjien ym.kanssa. Käytös on arvaamatonta ja aina se pään silittely vaan ei auta.

Vierailija
157/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaako sairaanhoitajat paljon häiriköintiä? Sairaalassa käydessäni huomasin, että lähes kaikilla hoitajilla oli henkilökortista sukunimi teipattu piiloon. Tuli mieleen, että alkaako jotkut potilaat stalkkaamaan Facebookissa tai muualla, jos saavat koko nimen tietoon.

Vierailija
158/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtaako sairaanhoitajat paljon häiriköintiä? Sairaalassa käydessäni huomasin, että lähes kaikilla hoitajilla oli henkilökortista sukunimi teipattu piiloon. Tuli mieleen, että alkaako jotkut potilaat stalkkaamaan Facebookissa tai muualla, jos saavat koko nimen tietoon.

Olen kuullut tapauksesta, missä asiakas yrittänyt etsiä hoitajaa facebookista ja uhannut tappaa koko perheen. Ko henkilöllä väkivalta- ja päihdetaustaa. Pinna voi mennä yhdestä väärästä sanasta.

Vierailija
159/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valita huonosta kohtelusta hänen esimiehelleen, äläkä ulise täällä!

Valituksen tekeminen on haasteellista sen vuoksi, koska en tiennyt kenen kanssa yritin puhelimessa asioida.

Jätin kuiten eilen iltapäivällä uuden soittopyynnön terveyskeskukseen ja minulle takaisin soittanut hoitaja oli eri henkilö kuin aamulla. Tämä hoitaja kuunteli rauhassa ja tiuskimatta asiani, kyseli lisäkysymyksiä, antoi kotihoito-ohjeita ja ajan tälle viikolle. Kummallakin kerralla asenteeni oli täysin sama. Ensimmäinen hoitaja ei halunnut kuunnella minua ja oli huonokäytöksinen, töykeä ja epäkunnioittava. Jälkimmäisen puhelun soittanut hoitaja oli asiallinen ja ammattitaitoinen.

ap

Vierailija
160/190 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös kohdannut kunnallisella puolella hyvinkin vaihtelevaa vastaanottoa. Yksityisellä taas puolestaan aina positiviista ja iloista.

Töykeistä asiakaspalvelijoista jätän aina palautetta - kuten myös niistä tosihyvistäkin tyypeistä! Itsekin asiakaspalveluduunia tehneenä en anna kiireen tai muiden epäkohtien koskaan näkyä asiakkaalle töykeytenä, vähättelynä tai muuna vastaavana epäreiluna käytöksenä. Tämän vuoksi olenkin vain enemmän kuin tyytyväinen soteen, jonka nään sekä laadun että tehokkuuden parantamisena myös hoitoalalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän