Miehien käsitys urheilullisesta naisvartalosta on vääristynyt
Niin monta kertaa olen hämmästynyt tästä että ei mitään rajaa. Jos ihminen urheilee päivittäin tai ammatikseen, niin kyllä se vartalo on silloin urheilullinen vaikkei olisikaan niin laiha että kylkiluut näkyy tai yhtä näkyviä lihaksia kuin fitnessurheilijalla kisoissa. Tiedän esimerkiksi yhden ryhmäliikuntaohjaajan, jolla on naisellisen urheilullinen vartalo, isot rinnat ja leveät lanteet, varmasti näyttää monen miehen silmissä suorastaan pyöreälle, mutta hän jaksaa silti ohjata tuntitolkulla rankkaa liikuntaa monta kertaa viikossa. Siihen ei epäurheilullinen tai huonokuntoinen ikinä pystyisi. Tiedän myös yhden ylipainoisen näköisen tankotanssiopettajan, hän on todella vahva mutta myös pyöreä. Sitten taas vaikkapa eräs ystäväni on laiha luonnostaan, hän ei urheile lainkaan vaan omien sanojensa mukaan keskittyy lähinnä pitsan syöntiin ja kaljan juontiin, miesten näkökulmasta hän on urheilullinen ja hän aina pokerilla valehtelee lenkkeilevänsä yms kun on laiha. Hänen äitinsä on vähän samantyyppinen vartaloltaan, nykyään omenavartaloinen mutta jalat on edelleen keski-iässä upeat, pitkät ja hoikat.
Itse taas olen normaalipainoinen mutta minulla on silti esimerkiksi selluliittia. En ikinä kehtaisi missään deittisovelluksessa laittaa vartalomallikseni urheilullinen vaikka jaksan vetää leukoja yms, minussa on voimaa. Rasvaprosentti on kuitenkin vähän päälle 20 ja se on keskivertomiehen makuun jo liikaa, poislukien ne jotka tykkäävät pyöreistä naisista ja niiden silmissä minä taas olen liian laiha.
Naurattaa mutta vähän ehkä myös harmittaa, kun naiskuva on niin vääristynyt. Naisvartalossa vaan yksinkertaisesti kuuluu olla enemmän rasvaa kuin miesvartalossa ihan biologisista syistä johtuen. Siksi urheilullisellakaan naisella ei välttämättä näy lihaksia yhtään missään, ja urheilullisellakin naisella voi olla leveät reidet tai iso takalisto.
Kommentit (1305)
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan urheilua välillä hyvin tiheään tahtiin, riippuen elämän aikataulusta. Kun kävin 3 vuotta ahkerasti salilla, ei niitä tuloksia näkynyt ulkoapäin niinkuin moni oletti, paitsi kerran. En osaa syödä oikein, en osaa edes liikkua oikein. En pärjää voimalajeissa mutta esim juoksukunto on minulla yllättävän hyvä ja tykkään tehdä ilman painoja pitkiä liikke sarjoj, että alkaa tuntumaan kunnolla.
Kun sanon että urheilen niin ihmiset heti olettaa, että jaksan nostaa isoja painoja ja se näkyy ulospäin. Todellisuudessa pystyn kävelemään suht pitkiä matkoja ja juoksemaan ihan ok lenkkejä, mihin nämä arvostelijat eivät yleensä pysty. Yksi jolla on parempi kunto kuin minulla, hämmästyi kuinka hyvä kunto minulla on ulkonäköön nähden vaikka lihasta ei näytä olevan "nimeksikään."
Sinulla on sitten vain sellaiset geenit, että hitaita lihassoluja on suhteessa enemmän, kuin nopeita ja sen vuoksi olet luonnostasi maratoonarityyppiä. Kestävä, mutta heikko.
Ei varsinaisesti mikään kehuskelun aihe, mutta sillä mennää mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan urheilua välillä hyvin tiheään tahtiin, riippuen elämän aikataulusta. Kun kävin 3 vuotta ahkerasti salilla, ei niitä tuloksia näkynyt ulkoapäin niinkuin moni oletti, paitsi kerran. En osaa syödä oikein, en osaa edes liikkua oikein. En pärjää voimalajeissa mutta esim juoksukunto on minulla yllättävän hyvä ja tykkään tehdä ilman painoja pitkiä liikke sarjoj, että alkaa tuntumaan kunnolla.
Kun sanon että urheilen niin ihmiset heti olettaa, että jaksan nostaa isoja painoja ja se näkyy ulospäin. Todellisuudessa pystyn kävelemään suht pitkiä matkoja ja juoksemaan ihan ok lenkkejä, mihin nämä arvostelijat eivät yleensä pysty. Yksi jolla on parempi kunto kuin minulla, hämmästyi kuinka hyvä kunto minulla on ulkonäköön nähden vaikka lihasta ei näytä olevan "nimeksikään."
Sinulla on sitten vain sellaiset geenit, että hitaita lihassoluja on suhteessa enemmän, kuin nopeita ja sen vuoksi olet luonnostasi maratoonarityyppiä. Kestävä, mutta heikko.
Ei varsinaisesti mikään kehuskelun aihe, mutta sillä mennää mitä on.
? Nopeat ja väsyvät lihassolut ovat kehun aihe?
fitz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fitz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen kantaa suurimman osan lihasmassastaan reisissä ja takamuksessa. Urheilu tanakoittaa reisiä entisestään. Mutta tämä taitaa olla monille miehille aivan vieras idea ja olettavat urheilullisen naisen olevan aina laihareisinen ja harteikas.
Ei, ei, ei, ja ei.
Nimenomaan naisten pitäisi treenata takamusta, reisiä, pohkeita, keskivartaloa, selkää. Jättää ne hartiat miehille.
Tyhmä ajatus ihan toimintakykyä ja lihastasapainoakin ajatellen, että naisen "pitäisi" jättää jokin tärkeä lihasryhmä treenaamatta.
Sitä paitsi treenatut hartiat on ainakin omasta mielestäni naisella todella kauniit, muun muassa siksi, että ne luo illuusiota tiimalasikropasta: vyötärö alkaa kummasti näyttää kapeammalta suhteessa. Varsinkin jos luonnostaan on leveämpi lantio ja kapeat hartiat.
Mä olen kurviton pötkö luonnostani mutta 10 vuoden salitreenillä olen edes vähän saanut itselleni "kurveja" eli takapuolta, yläselkää ja hartioita.
No, miesten silmään isot hartiat näyttävät helposti maskuliinisilta. Leveä lantio on HYVÄ asia naisella. Huono miehellä.
En puhunut mistään massiivisista hartioista, vaan treenatuista hartioista. Timmeistä ja ryhdikkäistä, joissa ei ole liikaa ylimääräistä rasvaa. Näytä minulle normitreenaaja, joka on onnistunut kasvattamaan itselleen miehekkään isot hartiat, jotka ovat lihasta.
Otan itseni esimerkiksi: minulla on vieläkin säälittävät olkapäät, vaikka olen tehnyt voima-massatreeniä tavoitteellisesti 10 vuotta, kaudesta vaihdellen salilla 3-5 kertaa viikossa, vapaat painot ja isot liikkeet, progressio, proteiinit ja hiilarit mietittynä. Silti haluaisin vähän lisää kokoa olkapäihin, sillä selkä ja reidet ovat suhteessa kehittyneet enemmän, kuten usein käy.
Joten minä sanoisin päinvastoin niin, että naiset, treenatkaa niitä hartioita, kokeneidenkin treenaajien on usein vaikea saada olkapään lihakset tekemään töitä niin että ne eivät lintsaa ja vaikutus mene kokonaan ympäröiville lihaksille.
Ja jos nyt otetaan paljon keskimääräistä treenatumpi esimerkki, vaikkapa fitnessvalmentaja Ida Jemina, joka on sanonut että hänellä on luonnostaan isot reidet. Katso häntä nyt, kun hän on treenannut myös hartioita. Kuvittele hänet pienillä narukäsillä. Eikö olekin tiimalasimaisempi, naisellisempi ja tasapainoisempi kokonaisuus, kun hartioissakin on vähän leveyttä.
http://files.fitfashion.fi/wp-content/uploads/sites/96/2016/05/Diacor-2…
https://www.google.fi/search?q=ida+jemina+bikini&source=lnms&tbm=isch&s…:
Tuo puku joka on väritetty luomaan tiimalasivaikutusta, estää arvioinnin. En osaa sanoa. Sen voin sanoa etten ikinä ole katsonut naisen olkapäitä ihaillen, mutta joskus on harmittanut että onpas ne isot. Joidenkin urheilijoiden kohdalla, lähinnä. En tässä halua missään nimessä haukkua saavutuksiasi, ilman kuvia ei voida tietää mitä "isot" tarkoitaa kullekin.
...
Mutta on tuo Ida kyllä älyttömän seksikäs bikinikuvissaan, esim http://files.fitfashion.fi/wp-content/uploads/sites/96/2014/10/kauhunhe…; Ei tuommoista voi odottaa keneltäkään, edes Idalta. Ties kuinka paljon totakin kuvaa on manipuloitu.
Kuitenkin huomauttaisin, etten näe, huomaa, olkapäitä tuommoisen über-vatsan, vyötärön, ja hienojen reisien takia. Ne vie kaiken huomion. 90% treenaamisen hyödyistä löytyy polvien ja kylkiluiden väliltä, naisella. Näin, vaikka itse nautin naisen kauniista (treenatusta) selästä, ja käsivarsistakin.
t. Mies
Vierailija kirjoitti:
fitz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fitz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen kantaa suurimman osan lihasmassastaan reisissä ja takamuksessa. Urheilu tanakoittaa reisiä entisestään. Mutta tämä taitaa olla monille miehille aivan vieras idea ja olettavat urheilullisen naisen olevan aina laihareisinen ja harteikas.
Ei, ei, ei, ja ei.
Nimenomaan naisten pitäisi treenata takamusta, reisiä, pohkeita, keskivartaloa, selkää. Jättää ne hartiat miehille.
Tyhmä ajatus ihan toimintakykyä ja lihastasapainoakin ajatellen, että naisen "pitäisi" jättää jokin tärkeä lihasryhmä treenaamatta.
Sitä paitsi treenatut hartiat on ainakin omasta mielestäni naisella todella kauniit, muun muassa siksi, että ne luo illuusiota tiimalasikropasta: vyötärö alkaa kummasti näyttää kapeammalta suhteessa. Varsinkin jos luonnostaan on leveämpi lantio ja kapeat hartiat.
Mä olen kurviton pötkö luonnostani mutta 10 vuoden salitreenillä olen edes vähän saanut itselleni "kurveja" eli takapuolta, yläselkää ja hartioita.
No, miesten silmään isot hartiat näyttävät helposti maskuliinisilta. Leveä lantio on HYVÄ asia naisella. Huono miehellä.
En puhunut mistään massiivisista hartioista, vaan treenatuista hartioista. Timmeistä ja ryhdikkäistä, joissa ei ole liikaa ylimääräistä rasvaa. Näytä minulle normitreenaaja, joka on onnistunut kasvattamaan itselleen miehekkään isot hartiat, jotka ovat lihasta.
Otan itseni esimerkiksi: minulla on vieläkin säälittävät olkapäät, vaikka olen tehnyt voima-massatreeniä tavoitteellisesti 10 vuotta, kaudesta vaihdellen salilla 3-5 kertaa viikossa, vapaat painot ja isot liikkeet, progressio, proteiinit ja hiilarit mietittynä. Silti haluaisin vähän lisää kokoa olkapäihin, sillä selkä ja reidet ovat suhteessa kehittyneet enemmän, kuten usein käy.
Joten minä sanoisin päinvastoin niin, että naiset, treenatkaa niitä hartioita, kokeneidenkin treenaajien on usein vaikea saada olkapään lihakset tekemään töitä niin että ne eivät lintsaa ja vaikutus mene kokonaan ympäröiville lihaksille.
Ja jos nyt otetaan paljon keskimääräistä treenatumpi esimerkki, vaikkapa fitnessvalmentaja Ida Jemina, joka on sanonut että hänellä on luonnostaan isot reidet. Katso häntä nyt, kun hän on treenannut myös hartioita. Kuvittele hänet pienillä narukäsillä. Eikö olekin tiimalasimaisempi, naisellisempi ja tasapainoisempi kokonaisuus, kun hartioissakin on vähän leveyttä.
-
-Jaahas, vauvapalstan kykenemäätömyys erottaa linkkejä tageista iski jälleen. Korjattu.
Tuo puku joka on väritetty luomaan tiimalasivaikutusta, estää arvioinnin. En osaa sanoa. Sen voin sanoa etten ikinä ole katsonut naisen olkapäitä ihaillen, mutta joskus on harmittanut että onpas ne isot. Joidenkin urheilijoiden kohdalla, lähinnä. En tässä halua missään nimessä haukkua saavutuksiasi, ilman kuvia ei voida tietää mitä "isot" tarkoitaa kullekin.
...
Mutta on tuo Ida kyllä älyttömän seksikäs bikinikuvissaan, esim http://files.fitfashion.fi/wp-content/uploads/sites/96/2014/10/kauhunhe…; Ei tuommoista voi odottaa keneltäkään, edes Idalta. Ties kuinka paljon totakin kuvaa on manipuloitu.
Kuitenkin huomauttaisin, etten näe, huomaa, olkapäitä tuommoisen über-vatsan, vyötärön, ja hienojen reisien takia. Ne vie kaiken huomion. 90% treenaamisen hyödyistä löytyy polvien ja kylkiluiden väliltä, naisella. Näin, vaikka itse nautin naisen kauniista (treenatusta) selästä, ja käsivarsistakin.
t. Mies
Edes fitnesstähti ei onnistu olemaan selluliititon, vaikka aivan varmasti syö ja treenaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kolmestäkympistä ylöspäin alkaa naisilla sitä vatsamakkaraa vaan kerääntyä. Naurettavan näköistä ja rumaa.
Ei mikään vaan ala. Olen jo 50-täyttänyt ja edelleen kapea vyötärö. Olen liikkunut noin 40 vuotta aktiivisesti. Sen myönnän, että tässä iässä pitää tehdä paljon enemmän töitä kuin aiemmin. Juoksu ja myös erittäin rasittava liikunta on hyvä pitää lihaskunnon lisäksi ohjelmassa. Mutta kun lapset on jo isoja, on aikaa harrastaa.
Mä oon 45-v, kolmen lapsen äiti ja mulla on omasta mielestäni urheilullinen vartalo (eli kapea vyötärö ja lihaksikas takamus + reidet). Olen normaalipainon ylärajalla, eli en ole erityisen hoikka, mutta kuulemma näytän urheilulliselta. Mutta olen täysin samaa mieltä tuosta, että erittäin rasittavaa liikuntaa siihen tarvitaan. Itse olen kestävyysurheilun harrastaja, eli juoksen noin 3 kertaa viikossa, joka kerta vähintään tunnin ja yksi lenkeistä on aina pitkä, 15-25 km. Lihaskuntoa teen säännöllisesti ainakin kerran viikossa, mutta saatan tehdä sen kotona oman kehon paino -liikkeillä. Näillä eväillä ja kasvisvoittoisella ruualla pysyy kunnossa.
Juoksussa on parasta se, että treeni alkaa kotiovelta (tai sen voi hoitaa sillä aikaa kun lapsi on omassa harrastuksessaan) eikä matkoihin mene aikaa, eli urheilu ei vie liikaa aikaa perheeltä. Eikä tällä treenillä hetkessä aleta näyttää urheilijalta, mutta muutamassa vuodessa todellakin kyllä, kun jaksaa sitkeästi treenata. Talvisin vaihdan juoksun luisteluhiihtoon.
Vierailija kirjoitti:
fitz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fitz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei, ja ei.
...
t. Mies[/quote
Mun mielestä Ida Jeminan hartiat on liian miehekkäät, ei ole kovin naisellista. Muuten hyvä kroppa.
Ihan sama vaikka onkin massaa naisella. Kunhan se on lihasmassaa. Ei ole mitään niin seksikästä kun lihaksikas nainen.
Vierailija kirjoitti:
Edes fitnesstähti ei onnistu olemaan selluliititon, vaikka aivan varmasti syö ja treenaa oikein.
http://m.iltalehti.fi/pinnalla/201709060140610_iq.shtml
.
Laardiahterihan tuo "fitness-tähti" on. Reilusti ylimääräistä, näyttää melkein kaikki olevan yhdessä paikassa. Kaunis ja seksikäs kyllä, mutta en mainostaisi juuri fitness-tähtinä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kädet ylös ne miehet joille vasemmanpuoleisen kuvan nainen ei kroppansa puolesta kelpaisi.
No...?
Sitähän minäkin.
Tämä ei nyt mammat mene läpi. Kerratkaamme selitykset:
"Fitnesstähdelläkin on selluliittia"
- ehkä, mutta oletko muilta osin yhtä hyvässä kunnossa kuin fitnesstähti?
"BMI ei kerro kaikkea, koska naisvoimanostajat ja bodarit"
- ok, oletko sinä naisvoimanostaja tai bodari?
"Kaikki eivät saa unelmavartaloa"
- totta, mutta onko tämä selitys sille että vedät mässyä etkä liiku?
Tästä näkee ihan hyvin. Vasemmalla on sopusuhtainen kroppa ja sitten on tuo ruma jättiperse.
https://www.instagram.com/p/BZHBOoeg6i5/?taken-by=karinairby
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://m.iltalehti.fi/pinnalla/201709060140610_iq.shtml
.
Laardiahterihan tuo "fitness-tähti" on. Reilusti ylimääräistä, näyttää melkein kaikki olevan yhdessä paikassa. Kaunis ja seksikäs kyllä, mutta en mainostaisi juuri fitness-tähtinä.
Aivan liian suuri perse. Ei todellakaan kiinnostaisi minua tuollainen nainen.
On aika kuvaavaa, että tällaisia kommentteja voi lukea lähinnä naisvaltaisilla palstoilla, joissa voi kirjoitella rekisteröitymättömänä. Mahtaisikohan johtua siitä, että nämä kirjoittajat ovat itsekin naisia?
Olen miehenä huomannut itsestäni saman. Koskee erityisesti telinevoimistelussa joitakin permannon koreografian sidosliikkeitä.
Jotenkin arvasin että tuon fitnesstähden kehoa haukutaan kun postasin eilen linkin ja valitettavasti olin oikeassa. Mutta haukkujat ovat varmasti niitä samoja joiden mielestä pikajuoksijoiden pakaroissa on myös liikaa rasvaa.
Tämä kertoo siitä miten vääristynyt naiskuva on.
Vierailija kirjoitti:
Tästä näkee ihan hyvin. Vasemmalla on sopusuhtainen kroppa ja sitten on tuo ruma jättiperse.
https://www.instagram.com/p/BZHBOoeg6i5/?taken-by=karinairby
Tuo oikeanpuoleinen keltaisissa bikineissä on sellainen herkkupeppu. Tuollainen kun on kontillaan edessä ja selkä notkolla tarjoaa herkkujaan ottajalle niin aijai. Ei tarteis kun pari työntöä ja syvä loppupisto niin vois kellahtaa tyytyväisenä arkkuun ja kuolla pois.
En lukenut ketjua ,mutta videolla nainen mustassa topissa/punaisissa rintaliiveissä on vartaloltaan mun mielestä täydellinen,kaunis ja vahvat tuuheat hiukset.
Luulen, että suurin osa niistä miehistä, jotka puhuvat pitävänsä urheilullisesta vartalosta , tarkoittavat oikeasti naisellista vartaloa eli hoikka uuma suhteessa lantioon. Urheilullinen vain jotenkin mielletään miesten keskuudessa niin, että se automaattisesti tarkoittaisi hoikkaa vartaloa. Oikeasti sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Ei tarvitse katsoa kuin yksi jakso gladiaattoireita, niin ymmärtää asian.
Pääasia on, että naisella on paksun lihaksikkaan reidet ja pyöreä peppu sekä kiva hymy ja tuikkivat silmät. Siinä tärkeimmät. Loppu on tämän ympärille rakennettavaa tuunausta.