Muita junamatkustajia, jotka varaavat itselleen 2 paikkaa3
Olen hyvätuloinen ja matkustan usein junalla (tälläkin hetkellä) ja varaan itselleni aina kun mahdollista kaksi vierekkäistä paikkaa, jotta voin olla leveämmin ja maata tarvittaessa. Tuli asia ystävättären (hänkin hyvätuloinen) kanssa puheeksi ja hän ihmetteli tapaani. En kuvitellut tavan olevan niin erikoinen, löytyykö palstalta muita mukavuudenhaluisia?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei osta extra-lippua? Silloin ei ole tarvetta kahdelle paikalle? Ainakin kun joskus olen itse matkustanut siellä ja tilat on hyvät. Ja duettoplus on parempi kuin kaksi tavallista paikkaa. Ostan mielelläni paikan työskentelyhytissä jos se on vapaa.
En oikein usko, että joku olisi höhlä ja ostaisi kaksi tavallista paikkaa yhden extra-paikan sijasta.
Extra-paikka ei todellakaan vastaa kahta paikkaa normaaliluokassa
IC:n Extra-luokassa toisen puolen paikoista myydään vain istumapaikka, eli käytännössä matkustaja saa käyttöönsä kaksi paikkaa. Eli todellakin vastaa kahta paikkaa. Pendolinossa toisella puolella käytävää on vain yksittäiset paikat.
Äh, siis Extra-vaunussa käytävän toiselta puolelta myydään vain IKKUNApaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei osta extra-lippua? Silloin ei ole tarvetta kahdelle paikalle? Ainakin kun joskus olen itse matkustanut siellä ja tilat on hyvät. Ja duettoplus on parempi kuin kaksi tavallista paikkaa. Ostan mielelläni paikan työskentelyhytissä jos se on vapaa.
En oikein usko, että joku olisi höhlä ja ostaisi kaksi tavallista paikkaa yhden extra-paikan sijasta.
Niin ei siellä pääse makaamaan kahdella penkillä, mutta saa helposti leveän yhden hengen paikan. Yksityisyyttä on. Usein siellä on vähemmän ihmisiä ja vieruspaikka on vapaa, jos on joutunut paikan ottamaan kaksikosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä varasin kerran koko vaunun paikat itselleni ja vaimolleni ja nussittiin siellä vaunussa sitten
T. hyvätuloinen
Minä tein saman. Siis en varannut koko vaunua, mutta nussin sen yövaunussa sen toisen kanssa. Ei ollut suomalainen juna jossa paikat menee sukupuolen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maata siinä likaisella penkillä? Oikeasti?
En ole tietääkseni maannut likaisella penkillä, junahan siistitään aina pääteasemilla. Tai sitten en ole niin hienohelma tällaisissa asioissa :) En mä toki siihen makaamaan ryhtyisi jos olisi selvästi likainen, mutta mielestäni vr:n siisteys on yleisesti ihan ok.
Ap
Missä kuplassa elät? Sieltä siivotaan pois näkyvät roskat, ei mitään muuta. Ei niitä istuimia imuroida tms. vaan siinä voi olla edellisen matkustajan kengistä koiranpaskaa tai oksennusta tai jopa jonkun matkakassin pohjasta muuta sotkua. En koe olevani hienohelma, mutta en todellakaan halua poskeeni kuivunutta oksennusta.
Tässä kun on Intiat, Brasiliat ja Boliviat koluttu niin ei paljon pelota joku pölypallo suomalaisen junan istuimella, mutta kukin tyylillään :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se extra-paikka on parempi kuin kaksi tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä todellakaan ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tietääkseni maannut likaisella penkillä, junahan siistitään aina pääteasemilla. Tai sitten en ole niin hienohelma tällaisissa asioissa :) En mä toki siihen makaamaan ryhtyisi jos olisi selvästi likainen, mutta mielestäni vr:n siisteys on yleisesti ihan ok.
Ap
Missä kuplassa elät? Sieltä siivotaan pois näkyvät roskat, ei mitään muuta. Ei niitä istuimia imuroida tms. vaan siinä voi olla edellisen matkustajan kengistä koiranpaskaa tai oksennusta tai jopa jonkun matkakassin pohjasta muuta sotkua. En koe olevani hienohelma, mutta en todellakaan halua poskeeni kuivunutta oksennusta.
Mun nykyinen asuinpaikkakunta on aina pääteasema. Edellinen oli osalle junista pääteasema. Sieltä penkkien alta on löytynyt mm. voileipiä, kun olen lähtenyt pääteasemalta ja jotain on itseltä tippunut. Olen myös ollut junassa, kun siistijät käyvät. Se on suunnilleen 5 minuuttia/vaunu, mitä näillä näkyy olevan aikaa. Joskus roskat kerätään jo junan ollessa vielä tulossa pääteasemalle ja sitten on aikaa puoli tuntia, kun juna lähtee takaisin päin. Ovet ovat ehkä kiinni max. vartin, ennen kuin uudet matkustajat päästetään sisään. Olen ollut myös junassa, kun niitä siivotaan, eli joskus niihin on päässyt kesken siivouksenkin. Pääteasemilla ei todellakaan tehdä mitään suursiivouksia, vaan tosiaan kerätään roskat, lakaistaan hätäisesti lattiat ja näkyvät roskat pois. En usko, että penkkejä putsataan kovinkaan usein. Ei todellakaan aina pääteasemilla!
Käytän tuota onnibussissa, jos yöbussilla tulee halvemmaksi Helsingistä Rovaniemelle kuin makuupaikka junassa. Jos bussi on täynnä, porukka herättelee ja on todella töykeätä ja yrittää ängetä viereen. Ja en ole edes rikas, onnibus on vain halpa.
Vierailija kirjoitti:
Minä varasin kerran koko vaunun paikat itselleni ja vaimolleni ja nussittiin siellä vaunussa sitten
T. hyvätuloinen
Minä varasin kerran koko JUNAN ! ja siellä sitä nussittiin koko matka Helsingistä Rovaniemelle. Ja välillä läpsyst konnarin kans vaihdettiin !
T: vielä parempituloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. hyvätuloinen
Minä varasin kerran koko JUNAN ! ja siellä sitä nussittiin koko matka Helsingistä Rovaniemelle. Ja välillä läpsyst konnarin kans vaihdettiin !
Minä varasin kerran kokonaisen lentokoneen kaikki paikat ja nussin koko matkan lentoemäntiä!
T. Sinuakin parempituloinen
Vierailija kirjoitti:
Käytän tuota onnibussissa, jos yöbussilla tulee halvemmaksi Helsingistä Rovaniemelle kuin makuupaikka junassa. Jos bussi on täynnä, porukka herättelee ja on todella töykeätä ja yrittää ängetä viereen. Ja en ole edes rikas, onnibus on vain halpa.
Itse en ole hyvätuloinen enkä siksi ole varannut kahta paikkaakaan, mutta onhan mukavampaa tietenkin, jos viereen ei tule ketään. Pelkäisin vain, että kävisi noin kun bussimatkustajalle.
Viimeksi, kun matkustin täydenpuoleisessa junassa, vierelle tuli istumaan parikin kertaa joku muu kuin jolle paikka oli varattu, kun tämä varsinainen haltija oli lapsensa kanssa leikkivaunussa. Myös oma paikkani oli viety ravintolavaunukäynnin aikana. Useimmilla kai pitäisi lippuun sisältyä paikka, mutta käytännössä niin ei kuitenkaan ole, ja joutuu pyytämään ihmisiä siirtymään.
Extrassa on iltapäivälehdet, kahvia, teetä ja keksiä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä kun on Intiat, Brasiliat ja Boliviat koluttu niin ei paljon pelota joku pölypallo suomalaisen junan istuimella, mutta kukin tyylillään :)
Ap
Kirjoitit, että junat siistitään pääteasemilla, minä kerroin totuuden. En siis ottanut kantaa siihen, olenko reissannut missä jne. vaan ainoastaan siihen oletukseesi siivouksesta. Ei minuakaan pelota pölypallot, mutta koiranpaska poskessa sopii vain kaltaisillesi maailmanmatkaajille, ei tavallisille työmatkalaisille.
Entä jos joku tulee istumaan viereesi ja sanoo, että lähtee heti kun paikan varannut tulee? Sanotko, että se on varattu sinun suurta egoasi varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. hyvätuloinen
Minä varasin kerran kokonaisen lentokoneen kaikki paikat ja nussin koko matkan lentoemäntiä!
T. Sinuakin parempituloinen
Minäpä varasin kerran kokonaisen VALTAMERILAIVAN ja naida puksuttelin kaikki kokeista siivoojiin ja perämiehistä ruuman rottiin.
T. teitä kaikkia parempituloinen
Kyllä olet outo.
Eikö joku aina tulee siihen viereen norkoilemaan?
Minäkin varaan aina kaksi paikkaa, toisen omalle perseelleni ja toisen laukulleni. Minusta tähän on oikeus, kun ei ole junassa aina niin täyttä. Se on luksusta, kun vieressä ei istu joku vaan saa istua hieman leveämmin. Mutta en varaa kahta paikka, ei näihin juniin voi edes paikkaa varata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on, mutta mistä köyhä ap trolli näistä tietää. Tuskin on varaa edes matkustaa junalla millään paikalla.
Minä matkustan pisteestä A pisteeseen B usein ja yritän käyttää junaa mahdollisimman paljon, minulla on töitä ja saan tehtyä ne hyvin junassa. Varaan itselleni paikan ja mielellään työskentelyhytti tai pöytäpaikka, ravintolavaunun yläkerta on myös jees. Uskon, että junia tarvitsevat muutkin ihmiset niin en varaa kahta paikkaa. En edes huomaa muita ihmisiä kun keskityn omaan työhöni.
En varaa allergiahyttiä tai lemmikkivaunupaikkaa koska niitä tarvitsevat ihmiset, joilla on allergia tai lemmikki. Minun mukavuudenhaluni ei koske junalla matkustamista, matkustan niin usein ja se on vain välttämättömyys pisteestä A pisteeseen B etten tarvitse kuin sähköä ja netin. Minun ei tarvitse köllötellä kahdella penkillä mukavasti ja pitää jalkoja penkillä eikä mutustella voileipiä. Minusta on älytöntä maksaa kahta junamatkaa suuntaansa omaan tai työnantajan piikkiin tai viedä joltakin toiselta ihmiseltä mahdollisuus matkustaa. Vain sen tähden, että voin köllötellä kahdella istuimella suunnaten peräreikäni käytävälle. Siinähän olisi silloin kaksi peräreikää, varsinainen rektaali ja sitten ääliö, joka "interreilaa" välillä Helsinki-Seinäjoki.
On täysin yhdentekevää onko junamatkalla mukana mehupullo, voikkuleipä ja villasukat, korvanapit ja pokkari, kukaan täysipäinen ei nauti kotimaan junamatkasta. Siihen on olemassa syy miksi ihmiset matkustavat ja se ei ole kotimaan junaliikenteessä mukavuudenhalu. Jos taas olet ihmisvihaaja, joka ei kestä vieraita ihmisiä lähellään niin siedätä itsesi, maailma on jo täynnä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
kukaan täysipäinen ei nauti kotimaan junamatkasta.
Mä kyllä nautin. :D Junassa on mukavaa. Ihan kyllä yhdellä penkillä pärjään, toki ihanaa jos käy hyvä tuuri eikä kukaan istu viereen koko aikana.
IC:n Extra-luokassa toisen puolen paikoista myydään vain istumapaikka, eli käytännössä matkustaja saa käyttöönsä kaksi paikkaa. Eli todellakin vastaa kahta paikkaa. Pendolinossa toisella puolella käytävää on vain yksittäiset paikat.