Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosioireita

Vierailija
24.09.2017 |

48-vuotias olen ja lähiaikoina kuukautiset ovat heitelleet. Minulta otettiin myös kohdun limakalvonäyte ja tulos kertoi siitä, että estrogeenia on liikaa suhteessa keltarauhashormoniin.

En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Lukiessani naisten kokemuksia esivaihdevuosista silmäni ovat avautuneet - tämä kaikkihan on luonnollista ikään kuuluvaa oireilua! Melkein jatkuva v-tutus, alhainen ärsytyskynnys ja itkuherkkyys. Ikään kuin murrosikä olisi tullut uudelleen...

Ehkäpä puolen vuoden Terolut-kuuri palauttaa minut taas "omaksi itsekseni". Kokemuksia?676

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko niin? Mä saman ikäinen ja samat ongelmat. Lisänä masis ja toivottomuus nyt sinkkuna.

Vierailija
2/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Olen vasta 41 ja mun menkat on jo mitä sattuu. Ärsytyskynnys nyt on ollut matala jo pitkään mutta olen yhdistänyt sen ennemmin näihin ruuhkavuosiin. Oon vaan niin väsynyt koko ajan... Itkuherkempi olen kyllä minäkin ollut viime aikoina! Onko teillä ollut mitään seksiin liittyviä vaikeuksia/muutoksia? Mulla on niitäkin.

En ala. 41 ja toinen jalka haudassa ;(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 49-vuotias, kuukautiset loppu, ku seinään viime marraskuussa. Hikoilukohtauksia ei oo tullu enkä oo kokenu itteäni sen vittumaiseksi, kun ennenkään. Täytyis varmaan kävästä kopelogilla ihmettelemässä asiaa.

Vierailija
4/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kans tässä parin vuoden ajan tosi kivuliaat ovikset ja kun ne kivut loppuivat niin samaan aikaan alkoi kuukautiskierron heitot. Väsyttää koko ajan ja siksi olen ärtynyt, mutta muuta mielialan vaihtelua en ole huomannut. T:48v

Vierailija
5/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksihalut on aika lailla kadoksissa, olleet nyt pari kolme vuotta, mikä harmittaa suuresti. T:4

Vierailija
6/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Olen vasta 41 ja mun menkat on jo mitä sattuu. Ärsytyskynnys nyt on ollut matala jo pitkään mutta olen yhdistänyt sen ennemmin näihin ruuhkavuosiin. Oon vaan niin väsynyt koko ajan... Itkuherkempi olen kyllä minäkin ollut viime aikoina! Onko teillä ollut mitään seksiin liittyviä vaikeuksia/muutoksia? Mulla on niitäkin.

En ala. 41 ja toinen jalka haudassa ;(

Seksi kyllä kiinnostaisi ja paikat pelittävät. Olen sinkku (niin kuin joku aiempikin kommentoija ) ja se masentaa. Halipula on kova.

Vierailija
7/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut aina pahansisuinen niin ei kai sitä eroa huomaa.

Vierailija
8/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kuumia aaltoja. Hyvä, että viimeaikoina niitä ei ole ollut.

Samoin väsymystä. Tuntuu, että olen melkein jatkuvasti väsynyt. Lomalla palaudun, mutta olisi myös muutaman päivän vapailla palauduttava. Vuorotyö tuo omat haasteensa.

Kuukautisissa on taukoja ja onneksi ovat olleet niukempia. Luin jostain, että yleensä runsastuvat vaihdevuosi-iässä.

Ravinnolla voi vaikuttaa näihinkin oireisiin.

Joskus on iso projekti muuttaa ruokavaliotaan.

Vierailija
9/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää, vituttaa, mieli on paha suuren osan aikaa. Fyysisellä puolella kärsin pms-oireista paljon enemmän kuin ennen ja nivelet ovat kipeät. Elämäni parasta aikaa. Not.

Vierailija
10/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 49-vuotias, kuukautiset loppu, ku seinään viime marraskuussa. Hikoilukohtauksia ei oo tullu enkä oo kokenu itteäni sen vittumaiseksi, kun ennenkään. Täytyis varmaan kävästä kopelogilla ihmettelemässä asiaa.

Miksi pitäisi käydä?

Vierailija
11/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi käydä?

Ei minustakaan ole syytä ellei ole oireita. Tietenkin papa kannattaa otattaa ainakin joka toinen vuosi.

Vierailija
12/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias ja menkat tulevat säännöllisesti eikä ole mitään oireita. Gynen tarkastuksessa kaikki näyttää "hedelmälliseltä" yhä.

Vierailija
13/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuukautiset heitellä n. 47-vuotiaana, oli välillä puolikin vuotta, mutta muita oireita, kuten hikoiluja tai mitään psyykkistä oiretta ei ollut. Sitten 50-v. kuukautiset loppuivat kokonaan ja 5 kk siitä alkoi hurjat hikoilut, oli pakko kiireesti hakea hormonikorvaushoito. Hikoilu muuten loppui samana päivänä, kun ensimmäisen pillerin olin ottanut. Seksihalut ennallaan koko ajan.

Vierailija
14/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terolut-kuuri?

Minä olen käynyt lääkärillä hakemassa apuja vaihdevuosiin.

47v, hillittömät seksihalut(siitä en kyllä valita!),

menkat lyhentyneet ja niukentuneet puolella;

alle 42-v. oli kesto 8pv, kierto 28pv,

sen jälkeen kesto 3-4pv, kierto 22-24pv,

pms pahentunut, 5 päivää ennen menkkoja yritän aina eristäytyä ihmisistä, ettei tule konflikteja,

kuukautiskivut ovat myös onneksi lieventyneet rutkasti.

Gynelle kun lopulta pääsin,

ei kuulemma näy vielä vaihdevuosioireita, paitsi juuri tuota naishormonia, keltarauhasta on liikaa.

Pyysin hormonihoitoa, lääkäri kehitti ensin hakeutumaan mammografiaan, jossa kävinkin ja nyt pitäisi ilmeisesti varata uusi aika lääkärille, koska hän ei ole kahteen kuukauteen ehtinyt soittaa mg:n tuloksista?

Lääkärien vähättely harmittaa.

Tuntuu olevan todella vaikeaa saada mitään apua. Ja kunnalliselle gynelle pääsy oli varsinainen taikatemppu! Niitä ei juuri ole julkisessa terveydenhuollossa.

Nuorempana kävin aina yksityisellä gynellä mm. hoidattamassa kohdun polyyppien postoleikkauksen ja kohdunsuun eroosion laserpolton, kun julkiselle gynelle ei saanut aikaa.

Naisia rahastetaan näillä vaivoilla.

Vierailija
15/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetan mennä mahdollisimman pitkään pelkän kormonikierukan turvin, 6 vuotta sitten laitettu, ja huomasin että yöhikoilut jäi tuon kierukan laiton jälkeen pois. Hikoilen kyllä päivin herkästi esim. siivotessa naama märkänä heti. Toivottavasti pääsisin vaihtareista yli ilman korvaushoitoja. Kierukka on mainio kun vuodot ovat niukat ja on kuukausia jolloin ei tule vuotoja laisinkaan.

Vierailija
16/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 -vuotias ja esivaihdevuosioireet ovat olleet jo neljäkymppisestä saakka. kuukautiset heittelevät ja tulevat useammin kuin nuorempana. Yöhikoilua, ärtymystä, masennusta ja nivelkipuja aina enemmän tai vähemmän. Pelkään jos tämä tästä vielä pahenee, kaipaan niitä aikoja kun huumorintaju oli vielä tallella ja kroppa ei koko ajan muistutellut vaivoilla.

Vierailija
17/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terolut-kuuri?

Minä olen käynyt lääkärillä hakemassa apuja vaihdevuosiin.

47v, hillittömät seksihalut(siitä en kyllä valita!),

menkat lyhentyneet ja niukentuneet puolella;

alle 42-v. oli kesto 8pv, kierto 28pv,

sen jälkeen kesto 3-4pv, kierto 22-24pv,

pms pahentunut, 5 päivää ennen menkkoja yritän aina eristäytyä ihmisistä, ettei tule konflikteja,

kuukautiskivut ovat myös onneksi lieventyneet rutkasti.

Gynelle kun lopulta pääsin,

ei kuulemma näy vielä vaihdevuosioireita, paitsi juuri tuota naishormonia, keltarauhasta on liikaa.

Pyysin hormonihoitoa, lääkäri kehitti ensin hakeutumaan mammografiaan, jossa kävinkin ja nyt pitäisi ilmeisesti varata uusi aika lääkärille, koska hän ei ole kahteen kuukauteen ehtinyt soittaa mg:n tuloksista?

Lääkärien vähättely harmittaa.

Tuntuu olevan todella vaikeaa saada mitään apua. Ja kunnalliselle gynelle pääsy oli varsinainen taikatemppu! Niitä ei juuri ole julkisessa terveydenhuollossa.

Nuorempana kävin aina yksityisellä gynellä mm. hoidattamassa kohdun polyyppien postoleikkauksen ja kohdunsuun eroosion laserpolton, kun julkiselle gynelle ei saanut aikaa.

Naisia rahastetaan näillä vaivoilla.

Terolut-kuuri syklisesti (10 päivää kuukaudessa) puolen vuoden ajan. Yleensä on kai niin päin, että keltarauhashormonin tuotanto hiipuu estrogeeniin nähden ensin. Sitten vasta estrogeenivaje (ehkä jopa vuosien päästä?) aiheuttaa varsinaisen menopaussin.

Ei julkiselle puolelle saakaan lähetettä gynekologille ellei ole tosi pahoja vaivoja. Maksoin yksityisestä käynnistä 220,- (tosin papa otettiin julkisella vähän ennen) ja kohdun limakalvonäyte varmaan maksoi siinä eniten. Tulipa todettua, että ei ole mitään vakavaa vaan ihan normioireilua.

Vierailija
18/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte tarkkailla itseänne noin.

Minulla on aina ollut kuukautisissa epäsäännöllisyyksiä ja kaikkia tunteita on jokaisessa.

Minusta tämä on hmppää.

Vierailija
19/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte tarkkailla itseänne noin.

Minulla on aina ollut kuukautisissa epäsäännöllisyyksiä ja kaikkia tunteita on jokaisessa.

Minusta tämä on hmppää.

Ei tarvitse tietoisesti tarkkailla itseään huomatakseen selkeän muutoksen aiempaan. Jos vaivat ja heittelehtivät tunteet kuuluvat sinulla normielämään, niin minun pitää kai onnitella itseäni, että olen tähän saakka selvinnyt ilman vaivoja toisin kuin sinä.

Vierailija
20/72 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitelkaa lisää kokemuksia! Aihe kiinnostaa, sillä itse olen mietiskellyt ovatko esi-vaihdevuodet alkaneet kolkutella. Ikää 36v. Netistä löytyy tosi vähän mitään faktaa tästä aiheesta.

Itsellä n vuosi sitten alkanut aika usein olla yöhikoilua, pms oireet pahentuneet huomattavasti entisestä. Nykyisin ennen menkkoja on unettomuutta ja rinnat ovat tosi arat. Kuukautiset tulevat kuitenkin melko säännöllisesti, kierto ehkä hieman lyhentynyt. Yleisesti olen alkanut tuntea olevani usein aika väsynyt (veriarvot tutkittu, ei pitäisi johtua esim. hemoglobiinista).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä