Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esivaihdevuosioireita

Vierailija
24.09.2017 |

48-vuotias olen ja lähiaikoina kuukautiset ovat heitelleet. Minulta otettiin myös kohdun limakalvonäyte ja tulos kertoi siitä, että estrogeenia on liikaa suhteessa keltarauhashormoniin.

En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Lukiessani naisten kokemuksia esivaihdevuosista silmäni ovat avautuneet - tämä kaikkihan on luonnollista ikään kuuluvaa oireilua! Melkein jatkuva v-tutus, alhainen ärsytyskynnys ja itkuherkkyys. Ikään kuin murrosikä olisi tullut uudelleen...

Ehkäpä puolen vuoden Terolut-kuuri palauttaa minut taas "omaksi itsekseni". Kokemuksia?676

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 ja pari vuotta käyttänyt hormonikorvaushoitoa. Sain tarpeekseni erityisesti huonosta nukkumisesta (heräily, kylmä, kuuma) ja kaikkivoivasta vitutuksesta ja itkuherkkyydestä. Kuumat aallot olivat sen verran siedettäviä, että niiden kanssa olisin voinut toistaiseksi elää, mutta niissä mielialoissa olisin murhannut puolison tai itseni. Hoito auttoi heti ja olen normaali itseni.

Vierailija
42/72 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa luonnollinen progesteroni-voide. Kaipa ne vv-oireita oli, kun alkoivat vuosi sitten; huonosti nukkuminen, seksihalut katosivat, itketti helposti ilman syytäkin, ahdisti ja oli kaikinpuolin ikävä olo. Kuukautiskierto lyheni 20 päivään ja vastaavasti vuoto piteni 8-10 päivään ja oli myös runsaampaa. Sitten aloin käyttämään natural progesterone cremeä 20 mg/vrk ja jo parin viikon jälkeen olo alkoi parantua. Käytin puolisen vuotta ja elämä oli taas kuin ennenkin. Sitten pidin parin kk:n paussin ja loppuaikana oireet alkoivat taas palautua, joten aloitin taas käytön ja teho on ollut sama. Sopii ainakin mulle loistavasti! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttaa luonnollinen progesteroni-voide. Kaipa ne vv-oireita oli, kun alkoivat vuosi sitten; huonosti nukkuminen, seksihalut katosivat, itketti helposti ilman syytäkin, ahdisti ja oli kaikinpuolin ikävä olo. Kuukautiskierto lyheni 20 päivään ja vastaavasti vuoto piteni 8-10 päivään ja oli myös runsaampaa. Sitten aloin käyttämään natural progesterone cremeä 20 mg/vrk ja jo parin viikon jälkeen olo alkoi parantua. Käytin puolisen vuotta ja elämä oli taas kuin ennenkin. Sitten pidin parin kk:n paussin ja loppuaikana oireet alkoivat taas palautua, joten aloitin taas käytön ja teho on ollut sama. Sopii ainakin mulle loistavasti! 

Käytätkö sitä joka päivä? Mistä sitä voi ostaa? Onko kiertosi ja kuukautisten kesto siis palautunut ennalleen myös? Olen luullut, että bioidenttistä keltarauhashormonihoitoa ei käytetä Suomessa.

Vierailija
44/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti pitkään tajuta, että nollasta sataan vaihtuvat mielialani johtuivat vähintään yhtä paljon esivaihdevuosista kuin normaalista stressistä. Aikaisemmin en ollut hikeentynyt ja itkenyt niin pienistä asioista.

Vierailija
45/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
46/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn minäkin: onko hormonikorvaushoito auttanut ahdistukseen ja ylettömään itkuisuuteen?

Mikä ihme minun oikein on? Stressiä on, mutta tämä uskomaton itkuherkkyys. Ei kaupassa käynti onnistu, että silmät vetistyvät. Mieliala koko ajan surullinen ja alakuloinen. Ilo? Mitä se on?

Vierailija
47/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn minäkin: onko hormonikorvaushoito auttanut ahdistukseen ja ylettömään itkuisuuteen?

Mikä ihme minun oikein on? Stressiä on, mutta tämä uskomaton itkuherkkyys. Ei kaupassa käynti onnistu, että silmät vetistyvät. Mieliala koko ajan surullinen ja alakuloinen. Ilo? Mitä se on?

Alakulo ja ulottuisi. Allekirjoitan. Tulisi nyt joku kertomaan hormonien myönteisistä vaikutuksista! Tämä 24/7 harmaus on kuluttavaa.

Vierailija
48/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alakulo ja ulottuisi. Allekirjoitan. Tulisi nyt joku kertomaan hormonien myönteisistä vaikutuksista! Tämä 24/7 harmaus on kuluttavaa.

Piti kirjoittaa alakulo ja ilottomuus.

Vierailija
49/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö sitä joka päivä? Mistä sitä voi ostaa? Onko kiertosi ja kuukautisten kesto siis palautunut ennalleen myös? Olen luullut, että bioidenttistä keltarauhashormonihoitoa ei käytetä Suomessa.

Ulkomailta hankin ja käytän kierron 11.-27. päivät. Ja kyllä, kierto on nyt samanlainen kuin ennenkin ja kesto ja vuodon määrä myös. Ainakin mulle sopii loistavasti, en varmaan pärjäisi ilman, olo on kuin nuorena ikään :). 

Vierailija
50/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailta hankin ja käytän kierron 11.-27. päivät. Ja kyllä, kierto on nyt samanlainen kuin ennenkin ja kesto ja vuodon määrä myös. Ainakin mulle sopii loistavasti, en varmaan pärjäisi ilman, olo on kuin nuorena ikään :). 

Siis tilaatko jostain nettikaupasta? Ymmärtääkseni voi jäädä tulliin, koska sitä ei kai ole Suomessa hyväksytty?

Vierailija
51/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nettikaupasta tilaat? Onko iholle vai emättimeen siveltävä voide?

Vierailija
52/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iherbillä oli jotain progesteronivoiteita. Niitäkö tilaat?

Vierailija
53/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Terolut?

Niinhän se menee että keltarauhashormooni loppuu ensin ja sitten vasta estrogeeni.

Ekaksi on lyhyt kuukautiskierto ja sitten vuodot harvenee ja muuttuu runsaiksi ja pitkiksi.

Olen itse 52v. ja aion kärvistellä. Viime menkat kesti 4 viikkoa ja 2 viikkoa vuodin järjettömästi. Tosin olen työtön ja en olisi pystynyt käymään töissä.

Nyt kuukautiset tulee 3 kuukauden välein.

En aio hormoonihoitoa ottaa. Terolut niin eikös se ole keltarauhashormooni?

Vierailija
54/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Terolut?

Niinhän se menee että keltarauhashormooni loppuu ensin ja sitten vasta estrogeeni.

Ekaksi on lyhyt kuukautiskierto ja sitten vuodot harvenee ja muuttuu runsaiksi ja pitkiksi.

Olen itse 52v. ja aion kärvistellä. Viime menkat kesti 4 viikkoa ja 2 viikkoa vuodin järjettömästi. Tosin olen työtön ja en olisi pystynyt käymään töissä.

Nyt kuukautiset tulee 3 kuukauden välein.

En aio hormoonihoitoa ottaa. Terolut niin eikös se ole keltarauhashormooni?

Terolut on keltarauhashormoni ja sillä pyritään palauttamaan kierto normaaliksi. Se on tärkeää, jotta kohdun limakalvo ei pääse taas paksuuntumaan.

Vierailija
56/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun on muitakin kohtalotovereita, vaikka mitään muuta kivaa asiassa ei todellakaan ole... Ikää 46 ja todettu ennenaikaiset vaihdevuodet jo useampi vuosi sitten. Nyt oireet pahentuneet, hikoilua, kiukkuisuutta, ärtymystä, kuumotusta, nivelkipua ja muuta inhottavaa. Gyne suosittaa hormonihoidon aloitusta, pitää sitä aika vaarattomana, vaikka pieni rintasyöpäriskin lisäys siinä onkin. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Olo alkaa olla niin inhottava, että varmaan pakko kokeilla, että saa tästä elämästä jotain iloa irti vielä saisi, mutta kokemuksia kuulisin mielelläni minäkin.

Vierailija
57/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tilaatko jostain nettikaupasta? Ymmärtääkseni voi jäädä tulliin, koska sitä ei kai ole Suomessa hyväksytty?

Monestakin eri nettikaupasta olen tilannut, mm. Biovealta. Ei ole jäänyt tulliin, jos jää, niin sitten jää, olen valmis ottamaan riskin, niin suuri apu siitä mulle on.

Vierailija
58/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nettikaupasta tilaat? Onko iholle vai emättimeen siveltävä voide?

Aiemmin käytin iholle siveltävää, mutta sitten luin, että pitkäaikaisessa käytössä progesteroni alkaa kertymään rasvakudokseen, kun laitetaan iholle ja vaihdoin tuotteeseen, jota voi laittaa joko iholle tai limakalvoille ja aloin laittamaan emättimeen ja ulkosynnyttimiin. On selvästi tehokkaampaa näin. Se on ihan ihmeellistä, kun olen kokeillut olla käyttämättä, niin herään yöllä kuumissani ja olo on kaikin puolin vaikea, sitten käyn laittamassa tuota voidetta ja n. puoli tuntia, niin olo on taas hyvä ja kuumuus katoaa. Myös jo vuosia vaivanneet rytmihäiriöt ovat hävinneet ja verenpaine laskenut. Ihmeellistä mutta totta. Olen lukenut, että bioidenttinen progesteroni on parempaa kuin "tavallinen" ja paljon pienempi annostuskin riittää, kun se imeytyy limakalvolta suoraan heti verenkiertoon, eikä rasita maksaakaan samalla tavalla kuin suun kautta otettava. 

Vierailija
59/72 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tuollaista voidetta ei saa Suomesta, vai saako? Miksi ei saisi myydä, jos kerran ulkomailla myydään nettikaupoissakin? haluan kokeilla! 

Vierailija
60/72 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä perseestä. Nytkään menkat eivät tunnu loppuvan millään - eilen ei vuotanut enää oikein mitään ja tänään taas tulee ihan kunnolla. Kuukautisten alkamisesta 10 päivää.

Ap