Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien parjauskampanja

Vierailija
22.09.2017 |

Suosittelen lukemaan: http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/09/22/tyottomien-…

Yhä useampi yhdistys on ruvennut järjestämään kuntouttavaa työtoimintaa kuntien ja Te-toimistojen tuella. Tästä hyötyvät kaikki muut paitsi se työtä tekevä työtön. Te-toimisto saa tilastonsa kauniimmaksi, kunta välttyy työmarkkinatuen maksuosuudelta ja yhdistys saa ilmaisen työpanoksen lisäksi 10,09 euroa päivässä jokaisesta kuntouttavassa työtoiminnassa olevasta.

Jos työtön palkattaisiin työllistämistuella, niin siitä hyötyisi myös hän itse. Ilmeisesti se ei sovi hallituksen linjauksiin, sillä nyt on menossa ennennäkemätön työttömien parjauskampanja.

Kansalaiset on jo opetettu uskomaan työttömät laiskoiksi kotisohvilla makaajiksi, jotka ruhtinaallisten tukien takia eivät viitsi mennä töihin. Tämän mielikuvan vahvistamiseksi media nostaa vähän väliä esille työnantajan, joka tuskailee työvoiman vaikeaa saatavuutta. Näissä tarinoissa on aina se yhteinen vika, että niitä on vaikea tarkistaa. Työnhakuilmoitus on jo poistunut työvoimahallinnon sivuilta tai sitä ei ole koskaan siellä ollutkaan. Pelkkä sana riittää.

Mikä tahansa heikennys työttömien asemaan menee läpi, koska mielet on muokattu syyllistämään työttömät ihan kaikesta. Se mieli muuttuu vasta sitten, kun työttömyys osuu omalle kohdalle.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin vinkin englannin dispatched ohjelmaan ."Yllättäen" viestini poistui. Kertoo kaiken.

Vierailija
42/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä ISS:n siivooja jälleen vaihtunut. Tällä kertaa ei mamu,  vaan reilut 50-kymppinen mies. Kovasti esittää urheata, mutta eiköhän miesraukan pätevyys ole ihan muualla ja se näkyy naamasta. Suomessa vallitsevan ikärasismin vuoksi ei voi olla miettimättä, joutuuko itse joskus samaan jamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin siihen toiseenkin ketjuun, että omalla pienellä ammattitaitoa vaativalla työpaikalla ei ole mitään vaikeuksia saada tekijää, vaikka emme ole tunnettu, emmekä mainosta. Töitä tulee vanhoilla suhteilla ja puskaradiosta. Meille tulee hakemuksia ihan tuntemattomilta ihmisiltä ja suurin osa on potentiaalisia, jos voitaisiin ottaa. 

Vierailija
44/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittakaas sitten tänne tarina työttömästä, joka haluaa töihin, ja syy miksei pääse.

Olen lisääntymisikäinen nainen. Ei kai siinä sen kummempaa.

Juu, yksikään lisääntymiskykyinen nainen ei ole töissä, kaikki työttömänä. Keksi parempi selitys.

Näistä sitten valitetaan, että lisääntyvät mokomat heti vakipaikan saatuaan ja ovat seuraavat yhdeksän vuotta poissa työpaikalta.

Mulle on käynyt nyt viisi kertaa niin, että olen päässyt kahden parhaan joukkoon asiantuntijatehtäviin. Kahdesti valittiin vanhempi nainen ja kolmesti mies. Kun olen kysynyt syytä, niin on änkytetty ja köhisty jostain täysin toisarvoisesta nuoruuden kesätyöpaikasta tai, uskokaa tai älkää, ELÄMÄNKOKEMUKSESTA. Lisääntymisikäisyys ei siis näköjään vaikuta mitenkään naisten työnhakuun

Vierailija
45/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittakaas sitten tänne tarina työttömästä, joka haluaa töihin, ja syy miksei pääse.

En nyt avaudu sulle tarkemmin, mutta ihan yksityiskohtana:

edellinen sellainen "nyt tärppää" -paikka täysin koulutustani ja kokemustani vastaava työ, 168 hakijaa (ei Helsingissä).

Ensin karsittiin 10, joilla teetettiin 4 min esittelyvideo, josta minuutti piti olla englanniksi ja minuutti ruotsiksi.

Siitä karsittiin viisi varsinaiseen haastatteluun, koka kesti 45 minuuttia.

Siitä karsittiin kolme, joilla teetettiin kolme varsin työlästä tehtävää, kaksi englanniksi. Ne piti esitellä raadille.

Sitten jäi jäljelle kaksi, joita vielä puhelimitse tentattiin.

No se toinen, työssä oleva sai paikan.

No, aika hyvin pitkäaikaistyöttömäksi laskettavalta.

Hain ja pääsin tekemään assaritason työtä puhelinpalveluun. Sinne haki vaan jotain 90 henkilöä. 1. Hakemus 2. Videohaastattelu 3. puhelinhaastattelu 4. Haastattelu (3 pääsi täjän).

Ja tää oli lyhyt pätkä, käytännössä puhelinmyyntiä.

Ihan vaan vähän edes avaamaan kuinka kovaa kilpailu on. Moni pääsee haastatteluun ehkä kerran per 100 hakemusta.

Ikää 45 v, korkeakoulututkinto, 20 v. työkokemusta päällikkötason tehtävistä, työkokemusta 15-vuotiaasta saakka. laaja verkosto, joka tietty ravisteltu heti alkuun kun työttömäksi jäin. Avoimia hakemuksia, en edes laske haettuja paikkoja, haastatteluja on onneksi kertynyt hyvin, "palkintopallisijoja" ehkä 15.

Mistä minä tiedän miksi ei palkata. Villi arvaus on ikä (45 on jo nykyisin yleensä liian vanha) ja työttömän status, yleensä paikan saa töissä oleva.

Nytkin on 10 hakemusta vetämässä, tänään tuli yksi "kiitos mutta ei kiitos" -meili. Mutta se oli odotettavissa koska oli pikkuisen sivuun omalta osaamisalalta. Se paikka oli haussa 3 päivää, kyseessä pikaisesti tarvittava 6 kk sijainen. Kolmessa päivässä oli tullut n. 50 hakemusta.

En mä normaalisti edes viitsi lukea näitä, mutta sun kommentit oli idiotismissaan niin ylivertaisia.

Nykyiseen paikkaani haki yli 400 ja sain sen 51-vuotiaana.

Väitän, että suuri osa työttömistä ei ole kuin sinä.

Tunnen neljä joista kolme ei edes hae duunia, kun pärjää ilmankin. Ihan vaan katsomalla kadulla keskistassa noita kännissä roikkujia, ei varmaan hakemuksia kovin montaa viikossa rustaa.

Keskustelupalstojen kommentit ja vinkumiset kertoo omaa tarinaansa. Ei oo koulutusta, ei oo kokemusta, paska työ, paska palkka.

25% nuorista 18-25- vuotiaista miehistä Suomessa ei tee mitään. Ei opiskele, ei tee töitä, ei mitään. Koska voi, koska yhteiskunta maksaa makaamisesta. Kuvitteleeko kukaan, että näistä yksikään ikinä työllistyy? Sipilänkö syytä? Porvarin syytä?

Vai ihan vaan omaa syytä. Me työssä kävijät maksetaan, olkaa hyvä.

No, me tunnetaan sit erilaisia ihmisiä. Ihan jokainen työtön keskiluokkaisessa tuttavapiirissä hakee töitä todellakin tosissaan. Pääkaupunkiseudulla on enemmän haettavaa, mutta sitten taas hakijoita on se jopa tuo 400.

Olit siis ilmeisesti itsekin työtön kun sait tuon paikan?

Kyllä mun kavereilla on monella muuttunut ääni kellossa kun on omalle kohdalle sattunut. Ei oo enää kuulunu näitä "kannattaa muuten laittaa ihan sellasia avoimia hakemuksia firmoihin" ja "varmaan kannattaa hakea vähän oman alan ulkopuoleltakin". OH REALLY!??? Kiitos hei vinkistä, enpä ite älynnytkään tuota.

Viimeks iloiseen joukkoomme liityi reilu 50 v tuttavamies, korkealta ja kovaa, kansainvälisen pörssiyhtiön johtajapestiltä. Kaksi päivää aikaa miettiä lähteekö ite ja ottaa "paketin" vai ottaako riskin ja jää YT-kierrokselle. Koska homma oli odotettavissa, on hakenut jo vuoden töitä muualta, mutta ei ole tärpännyt, joten on selkeästi hiukan paniikissa, vaikka talous on vuoden verran turvattu.

Mekin kaikki maksettiin tätä aika helvetin monta vuotta töissä ollessamme, että olkaa hyvä. Ei kyllä silloin tullut mieleen olla katkera ja kateellinen TYÖTTÖMILLE.

Vierailija
46/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yleisin neuvo, kun olin työtön, oli katso mol.fi, siellä on töitä. Huoh. Millaista työtä tekee sellainen taulapää, joka luulee, että nuo paikat ovat korvamerkitty työttömille ja että ne paikat olisivat avoinna siksi, ettei saada tekijöitä? Toistan vielä, että huoh. Itse sain sitä kautta jo vuosia sitten vuoden sijaisuuden. Vaadittiin tekniikan alan koulutus, mikä minulla on, cad-osaaminen, mikä minulla on, ja muutamia muita pieniä asioita toivottiin. Hakijoita oli lähes 50. Minut valittiin. Sittemmin sain toisen paikan ja sain itse todeta, että kun on töissä, niin töitä tullaan tarjoamaan pyytämättäkin. 

Kävin myös paljon kursseja työttömyyspätkien aikana. Joka kurssille kyllä mahtui se 1-2 lusmua, mutta ei yhtään sen enempää. Aika moni noista kurssikavereistakin työllistyi jossain vaiheessa. Osa on jo eläkkeellä. 

Vierailija
47/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske somppuja nämäkään talkoot. Ei velvoiteta ikinä mihinkään. Entäs rinteen synnytystalkoot? Maksetaan niille siitäkin vielä, että tuottavat lisää näitä valioyksilöitä.

Juuri näin. En oikein usko, että työttömiä somaleita uhataan 9€/päivä orjatöillä.Saavat olla rauhassa työttöminä vuosikymmenet.

9 euroa PLUS se päiväraha.

Työkokemusta tulee ja kontakteja.

Kun ei oo työkokemusta. Kun ei oo verkostoja. Tossa on.

Vaan kun näitä ei lasketa työkokemukseksi. Näin sanoi mulle työkkärin täti ihan ite.

Vierailija
48/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä työttömänä, 55v yksinelävänä akkana, juon kaljaa, tupakka suupielestä roikkuen, sossun rahoilla loisien, maksan yksiöni asuntolainaa, työmarkkinatuestani. En ole tehnyt töitä kuin 15vuotiaasta saakka. Anteeksi loisimiseni, jäädessäni yt-neuvotteluiden johdosta työttömäksi. Enkä ole hakenut kuin 300 työpaikkaan. Jotkut rehelliset ovat kertoneet, minun olevan liian vanha. Sori tästä.

Vierailija
49/49 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaiset on jo opetettu uskomaan työttömät laiskoiksi kotisohvilla makaajiksi, jotka ruhtinaallisten tukien takia eivät viitsi mennä töihin.

Ei ole tarvinnut oppia uskomaan, on se kyllä aina tiedetty. Viimeistään siitä asti, kun ensimmäisiä pitkäaikaistyöttömiä alkoi ilmaantua.