Mitä ihmeen alaa nykyään kannattaa opiskella jos haluaa työllistyä?
Kommentit (97)
Salovaara sanoi ettei pidä YLEstä koska eduskunnan kontrolloima laitos. Sitten meni kaupallisen kautta eduskuntaan mutta väsähti kun tajusi viisitoista-kaksikymmentä minuuttia monitoria tuijotettuaan olevansa työuupunut, koulukiusattu ja bipolaari, sekä haluavansa levittää näiden valinnaisten kokemuksiensa kanssa selviytyjän sanomaa myös muille.
Jungner taas... sanat ei riitä kuvailemaan edes Salovaaran jälkeen. Mitenkä päin tämän kukin käsittää, niin luultavasti osuu oikeaan joka tapauksessa.
Kannattaa opiskella näyttelemistä, käytännön psykologiaa ja ihmisten manipulointia. Jos töitä ei löydy, hyvin esitetyllä nyyhkytarinalla aukeaa ainakin hyväsydämisten lahjoittajien kukkarot.
Sosiaaliala, rakennusala, kuulonhuolto.
Lääkikseen ei ainakaan kannata hakea varman työpaikan toivossa, koska tulevaisuudessa uhkaa todellinen lääkäritulva. Lääkiksen aloituspaikkoja on lisätty viime vuosina paljon enemmän kuin olisi ollut tarpeen.
Vihreiden ja Kokoomuksen tulevaisuus näyttää hyvältä, joten valitse niistä se joka on lähempänä arvomaailmaasi. Kun teet osasi puolueen eteen, hyvä veli -verkosto huolehtii siitä ettet jää töitä vaille.
Siivoojaksi kirjoitti:
Ei mitään. Itse opiskelin rakennusmaalariksi. Valmistuin ja tein noin 5 vuotta pätkätöitä sieltä täältä. Pisin työsuhde kesti 9 kuukautta. Vaikka vaihtoi välillä yritystä, lopputulos oli aina se ja sama; ei ole töitä, kun tietyksi ajaksi.
Pitkän yrittämisen jälkeen pääsin lopulta siivoojaksi. Se on ala, joka työllistää, jos tekee työnsä hyvin ja on valmis tekemään töitä huonolla palkalla ja pitkiä päiviä.
Siis Siivojaksi!
Jep täällä toinen raksa-alan työläinen, yritys ei kannattanut joten työttömyyden jälkeen siivoojaksi. Onpahan edes töitä.vapaa-ajalla sitten raksahommia kotona..
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen ei ainakaan kannata hakea varman työpaikan toivossa, koska tulevaisuudessa uhkaa todellinen lääkäritulva. Lääkiksen aloituspaikkoja on lisätty viime vuosina paljon enemmän kuin olisi ollut tarpeen.
Lääkärit tekee nykyään myös sellaisia töitä, jotka kuuluisi oikeastaan sihteereille. Töitä tehostamalla saataisiin jo nyt lääkäreitä kortistoon. Tulevaisuudessa uhkana on myös automatisaatio, joka vähentää lääkärien tarvetta reilusti.
Ravintola-alalla riittää töitä. Palkka ja työajat on perseestä, mutta jotkut jopa viihtyy työssään.
Isännöitsijöistä puolet jäämässä eläkkeelle lähivuosina eli sieltä ainakin vapautuu paljon paikkoja..
Kokemuksella tiedän, että rakennus- ja it-alan haut ovat hankalimpia täyttää.
Sosiaalityöntekijöistä on ollut krooninen työvoimapula ainakin 1980-luvulta alkaen. Opintoihin tosiaan on nykyään aina vaan vaikeampi päästä (ylempi korkeakoulututkinto, VTM tai YTM).
Työpaikan saa takuuvarmasti valita - jos on valmis muuttamaan työn perässä, tilanne on vielä parempi. Palkat etenkin pienemmissä kunnissa ovat alkaneet nousta, maksetaan rekrytointilisiä ym. Isoissa yliopistokaupungeissa ja pk-seudun kunnissa palkat ovat huonommat, mutta niissäkin noususuunnassa.
Toki työ on vaativaa ja henkisesti kuormittavaa, vaatii päätöksenteko- ja paineensietokykyä sekä tietenkin erinomaisia vuorovaikutustaitoja. Ja palkkaus ei vastaa työn vaativuutta, mutta positiivista kehitystä sentään on viimein nähtävissä silläkin saralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele valehtelua, narsismia ja selkäänpuukotusta, niin voit alkaa poliitikoksi.
Kyllä noilla pärjää yritysjohdossakin.
Ja itse asiassa työelämässä yleensä.
Juristi. Kaikki muu voi muuttua, loppua tai siirtyä. Mutta ihmiset riitelevät aina.
Ravintola, ja hoitoala. Rankkaa, huono palkka, mutta töitä on :D
Lähihoitaja, lastentarhanopettaja, luokanopettaja, laitoshuoltaja.. Mitä näitä nyt muutkin näköjään on maininneet.
Laborantiksi älä lue missään nimessä!:D Töitä tuntuu olevan vain Etelä-Suomessa ja sielläkin vähän. Tunnen kolme laboranttia, joista vain yksi on valmistumisensa jälkeen päässyt alan töihin ja sinnekin aivan surkealla palkalla. (Mieheni työskentelee palkkatuella alalla, johon hänellä ei ole minkäänlaista koulutusta ja tienaa paremmin kuin tämä alansa töitä tekevä laborantti...) Kaksi muuta on lähteneet uudelleen kouluttautumaan paremmin työllistäville aloille.
Itse opiskelen tällä hetkellä kokiksi. Töitä pitäisi riittää valmistumisen jälkeen, kunhan lähtee työmarkkinoille oikealla asenteella.
Eikai mikään ala varma ole. Robotiikkaan erikoistunut koodari voisi olla aika haluttua.
Hyvä pointti kuitenkin on, että opiskeluaikana pitää verkostoitua. Opiskelukaverit, proffat, vierailevat luennoijat jnejne. Niin ne työpaikatkin löytyvät.
Lääkärin koulutus on pitkä, mutta neljän vuoden kuluttua voi jo tehdä toisen alaisuudessa sijaisuuksia.
Vahingossa ei kukaan lääkäriksi tule. Tarvitaan kiihkeä halu siihen, koska sisäänpääsy on kauheaa pänttäämistä. Ihana homma, jos lääketieteestä ja kaikkeen siihen liittyvästä tykkää.
Ihan niin paljon ei kyllä tienaa, kuin mitä luullaan.
En mä nykyaikana panostaisi muodolliseen tutkinto-opiskeluun, ellei tähtäimessä ole joku tittelivirka, johon vaaditaan myös se paperipätevyys. Netissä on kaikki maailman tieto, tarvitsey vain itsekuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maailman tietotekniikan DI:t löytävät hyvin töitä.
Anna mun nauraa! (No joo, oikasti itkettää.)
Oletko opiskellut alaa? Minulle iskee välillä kauhu, kun ajattelen sitä, että en työllistyisikään. Ulkomaille ehkä työllistyy, mutta jotenkin tuntuu, että olisi helpompaa, jos olisi mies.
En tajua mistä tuo ensimmäinen puhuu koska jos et ole aivan tampio tai mihinkään erikoistunut niin töitä riittää. Valmistuin pari vuotta sitten enkä ole kertaakaan ollut työttömänä, opiskelujen aikanakin olen ollut töissä. Toisaalta olen koodaaja, se voi vaikuttaa.
Toinen eduskunnan totaali-dildo Salovaaran ohella on ollut oikeustieteen lisensiaatti Mikael Jungner. Mitä ilmeisimmin suomalaisen koulutuksen taso on yhtä korkea kuin kansan sivistyksen ja ymmärryksen taso.