Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijaispula kärjistyi helsinkiläisessä päiväkodissa: Vanhempia pyydettiin hakemaan lapset pois ”mahdollisimman aikaisin”

Vierailija
21.09.2017 |

Mahtoi vanhempia ärsyttää.

"Tilanne johtui viestin mukaan henkilökuntavajauksesta. ”Laki määrittää päivähoidolle tietyn lapsi/aikuinen-suhdeluvun, joka tänään ylittyy – siksi tämä toive”, viestissä sanotaan.

PÄIVÄKODIN VT. JOHTAJA Essi Eteläkoski kertoo, että tilanne johtuu sijaispulasta. Pääkaupunkiseudun kuntien omistama henkilöstöpalveluyhtiö Seure ei pystynyt välittämään päiväkotiin sijaista.

”Tämä on todella harvinainen tilanne”, Eteläkoski sanoo.

Eteläkoski vakuuttaa, että lasten turvallisuus oli osaavan henkilökunnan vuoksi turvattu poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta. Hän kuitenkin korostaa, että henkilökunnan työssäjaksamisen kannalta tilanne on vaikea."

www.hs.fi/kaupunki/art-2000005376782.html

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi päiväkodin työntekijät joutuvat itse ostamaan ulkoiluvaatteetkin? Talvivaatteet millä tarkenee useamman tunnin ulkona eivät ole ihan halpoja ja pitäisi olla kestävät. Onko muuta alaa missä joutuu ulkovarusteet ostamaan itse? Voiskos se olla toteutettavissa? Ollaan lisäämässä opiskelupaikkoja lastentarhanopettajille mutta mitä se hyödyttää kun näillä palkoilla ja olosuhteilla eivät alalle jää. Mites olis joku tuntuva bonus minkä sais jos on alalla esim 10 vuotta?

Vierailija
162/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu absurdilta, että jollain alalla on tapana ostella tarvikkeita omasta pussista. Itse joudun joskus ostamaan tarvikkeita työtä varten ensin omaan piikkiin, mutta laitan kuitit kirjanpitäjälle jälkikäteen. Ammattiliitolla olisi tekemistä näköjään.. Tosin taitavat kaikki olla kelomökeillänsä pitämässä palavereita.

Kyllä sitä turhempaankin tulee omia rahojaan hassattua.

Itse en jaksaisi niin tipitarkasti elää, että joka ripsauksesta kiikuttaisin aina kuitin, jonkun muun maksettavaksi. Jos osun hyvän tarjouksen kohdalle, vaikkapa kahdella eruolla värikkäitä kartonkeja nivaska, niin ostan.

Enemmän siihen kuluu kaikkien aikaa ja rahaa, että jotain eurojen kuitteja käsitellään ja hierotaan virastoissa edestakaisin.

Tietty isommat hankinnat (puhutaan kymmenistä euroista ja siitä ylöspäin) perin takaisin työnantajalta.

Ainakaan julkisella puolella ei pysty niin vain perimään työnantajalta itse tehtyjä hankintoja, vaan kaikkiin hankintoihin täytyy olla päiväkodin johtajan lupa, koska hän vastaa yksikkönsä osalta budjetista. Jos yksiköllä ei ole budjetissa tilaa hankinnoille, niin niitä ei silloin voi ostaa päiväkodin rahoilla, eikä myöskään maksaa työntekijälle takaisin, jos tämä hankkii ne omilla rahoillaan. Hankintoja ei myöskään saa tehdä sieltä, mistä halvimmalla saa, vaan kunnilla on tehty tiettyjen firmojen kanssa sopimukset, joiden rikkomisesta (=hankintojen tekeminen muilta firmoilta) voi johtaa sanktioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hakea lapset ajoissa pois? Kaupungin velvollisuus on palkata sijaisia.

Juuri niin. Kaupungin kyvyttömyys ei saa kaatua asiakkaiden niskaan. Menkööt vaikka sivistys- ja koulutusviraston ihmiset kiireavuksi, tai päiväkodin johtaja.

Meniskö noi sivistystoimen ihmiset kiireavuksi päiväkoteihin jos pyydettäisiin? Mitä luulet?

Mitä väliä? Asiakkaiden ei pidä joutua kärsimään!!

Vierailija
164/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotien PIILOTALOUS! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kuormitus ja multitasking rajoitu vain työaikaan. Aika monet lastentarhanopettajat tekevät ilmaiseksi töitä omalla ajallaan, koska työajalla ei ehdi suunnitella toimintaa.  Ja koska määrärahatkin ovat vähäiset, opettajat ostavat lapsille opetusmateriaalia omilla rahoillaan. Varhaiskasvatusta rahoitetaan henkilökunnan ilmaisella työllä ja ostamilla välineillä, ja ilmeisesti sen varaan lasketaan jatkossakin, koska resurssit vähenevät, vaikka vaatimukset laadulle kasvavat jatkuvasti. 

Totta joka sana! Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat rahoittavat itse varhaiskasvatustoimintaa! Millä muulla työpaikalla henkilöstö tuo kotoaan tai kaupasta ostamiaan tavaroita, koska työpaikan välineistö on rikki tai riittämätön? Käyvätkö terveysaseman lääkärit ostamassa omilla taskurahoillaan potilaitaan varten parempia tutkimusvälineitä, jos määrärahat ovat loppu ja uusia ei rikkinäisten tilalle saa?

Kantaako minkään kaupungin varhaiskasvatuspäällikkö työpaikalleen päiväkotien lapsille omalta palkkatililtä maksamilla rahoillaan eskarimateriaalia, askartelumateriaalia (simpukankuoria, kankaita, glitteriä, helmiä, auto- ja ponitarroja lasten tsemppaukseen, lastenkirjoja, äänilevyjä, satulevyjä, pala- ja lautapelejä, leluja, liikuntavälineitä, soittimia ja omilta lapsilta pieneksi jääneitä hyväkuntoisia lastenvaatteita varavaatteiksi)!

Tämän käsittämättömän piilotalouden turvin päiväkoteja on pyöritetty vuosikymmenet! Jokainen päiväkodissa työskentelevä tämän tietää. Jos kaikki henkilökunnan itse kustantamat tarvikkeet poistettaisiin yhden yön aikana kaikista Suomen päiväkodeista ja jos vanhempaintoimikunnat myös vetäisivät tempauksillaan kerätyt välineet pois, näkyisi, että päiväkodin henkilökunta on pitkälle yksin pitänyt huolta siitä, ettei menoleikkaustenkaan jälkeen lasten ole tarvinnut olla toimetonna, ilman kohtuullisesti riittävää oppi- ja leikkimateriaalia.

Henkilöstöresurssien palkkaamiseen ei meillä omissa taskuissa kuitenkaan ole riittävästi rahaa. Siihen outo piilotaloutemme ei riitä.

Tähän sanon että naiset ovat itse tyhmiä toimiessaan noin. Itse en tuo yhtään tavaraa kotona ilman että saan siitä korvauksen eli en koskaan mitään. Toki olen ostanut jotain materiaalia omaan käyttöön, jos vaihdan työpaikkaa, lähtee se mukanani. Meillä hyödynnetään todella paljon firmoista saatua ilmaista ylijäämätavaraa askartelussa ja pomo on ihan suoraan sanonut että välineitä on oltava. Ostetaan uudet vesivärit kun aika on, tai lisää paperia. Mutta tunnistan silti tuon ongelman, siitä meidän kaikkien alalla työskentelevien tulisi päästä eroon.

Eli itsekkin ostat esim. Cd-levyn työkäyttöön?

En osta, cd:t lainaan kirjastosta. Mutta olen tehnyt itselleni lorukortteja omista materiaaleista koska ne oli kivempia kuin töissä. Kortit ovat omani eikä julkisessa käytössä töissä. Materiaalin kortteihin olen ostanut. Minulla on henkilökohtainen satulatuoli, työnantaja ei hankkinut, hankin itse koska tarvitsen sitä todella, se on vain minun käytössä ja seuraa mukanani uuteen työpaikkaan.

Vierailija
165/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä kaupungin antamilla resursseilla en voi tehdä työtäni kunnolla. Meihin on iskostettu tietynlaisella puheella, että kyllä pätevä lastentarhanopettaja pystyy toteuttamaan laadukasta toimintaa missä tahansa olosuhteissa, se on sitten itsestä ja omasta ammattitaidosta kiinni, jos siihen ei pysty. Tyhjästä on kuitenkin vaikea nyhjätä lapsille laadukasta pedagogista toimintaa, harvassa muussa kaupungin  työpaikassa  henkilöstö joutuu tuomaan töihin kopiopaperista, verhoista ja hyllyköistä lähtien työpaikalla tarvittavan tavarat. Ympäristön viihtyvyydelle tai hyvälle sisäilmalle ei näytetä paljon annettavan arvoa päättävällä tasolla. Vai onko jossain muualla käytössä 80-luvun kulahtaneita verhoja ja paskaksi kulutettuja kalusteita? Jos jotain nätimpää on, se on takuulla saatu lahjoituksena.  Ilmanvaihtokin on mitoitettu puolet pienemmälle ihmismäärälle, säästöä toki sekin. 

Ihanko oikeasti te tuotte paperinkin kotoa? Miksi? Minä toteutan toimintaa niillä resursseilla jotka työnantaja antaa, jos tulee valitusta niin pyydän tulla tarkistamaan resurssit. Kerran tein näin, kummasti saatiin uudet pöydät ja tuolit. Turvallisuus on se mihin kannattaa vedota, toinen hyvä on työsuojelu.

Vierailija
166/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hakea lapset ajoissa pois? Kaupungin velvollisuus on palkata sijaisia.

Juuri niin. Kaupungin kyvyttömyys ei saa kaatua asiakkaiden niskaan. Menkööt vaikka sivistys- ja koulutusviraston ihmiset kiireavuksi, tai päiväkodin johtaja.

Meniskö noi sivistystoimen ihmiset kiireavuksi päiväkoteihin jos pyydettäisiin? Mitä luulet?

Niin, no sillähän ne varmaan sieltä päiväkodista vanhempia pyysivät aikaisemmin hakemaan, että asiakkaat eli lapset eivät joutuisi kärsimään. Mitä muuta tuossa tilanteessa olisi voinut tehdä asiakkaiden mahdollisen kärsimyksen minimoimiseksi?

Vierailija
167/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi päiväkodin työntekijät joutuvat itse ostamaan ulkoiluvaatteetkin? Talvivaatteet millä tarkenee useamman tunnin ulkona eivät ole ihan halpoja ja pitäisi olla kestävät. Onko muuta alaa missä joutuu ulkovarusteet ostamaan itse? Voiskos se olla toteutettavissa? Ollaan lisäämässä opiskelupaikkoja lastentarhanopettajille mutta mitä se hyödyttää kun näillä palkoilla ja olosuhteilla eivät alalle jää. Mites olis joku tuntuva bonus minkä sais jos on alalla esim 10 vuotta?

Kaikki työvaatteet pitää ostaa itse. Sadevaatteet, kumisaappaat, sisäkengät, talvikengät, talvivaatteet... ne myös kuluvat paljon, sillä on pestävä usein kun kuraiset lapset kömpivät syliin. Työpäivän jälkeen sisävaatteet menevät heti pesuun. Olisi kohtuullista saada edes pieni työvaate raha vuodessa, mutta ei mitään.

Vierailija
168/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työvaatteet pitää ostaa itse. Sadevaatteet, kumisaappaat, sisäkengät, talvikengät, talvivaatteet... ne myös kuluvat paljon, sillä on pestävä usein kun kuraiset lapset kömpivät syliin. Työpäivän jälkeen sisävaatteet menevät heti pesuun. Olisi kohtuullista saada edes pieni työvaate raha vuodessa, mutta ei mitään.

Eräs työnantaja vuosia sitten olisi suostunut hankkimaan työntekijöille työvaatteita mutta siitäkin jotkut työntekijät valittivat, sanoivat että heillä on omiakin vaatteita eivätkä tarvitse työvaatteita.

Vierailija
169/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no sillähän ne varmaan sieltä päiväkodista vanhempia pyysivät aikaisemmin hakemaan, että asiakkaat eli lapset eivät joutuisi kärsimään. Mitä muuta tuossa tilanteessa olisi voinut tehdä asiakkaiden mahdollisen kärsimyksen minimoimiseksi?

Kaupunki ei palkkaa sijaisia säästösyistä. Työntekijät eivät saa siis sairastua.

Vierailija
170/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meteli on muuten päiväkodeissa niin kova , että kauan työskennellyt alkaa kärsiä kuulonalenemisesta.

Vierailija
171/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei muutu niin kauan ,kun ollaan hiljaa.Onneksi tästä nyt puhutaan edes vähän.

Olen ollut monessa päiväkodissa töissä ja vain hyvän tuurin ansiosta ei mitään vakavaa ole sattunut vaikka läheltä piti tilanteita on päivittäin.Pelottaa,että milloin tämä hyvä tuuri loppuu ,kun nyt riskiä nostamassa ovat erityislapset ilman avustajaa.Yksi ylivilkas lapsi kun saa paljon aikaan ilman valvojaa.

Vierailija
172/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs työnantaja vuosia sitten olisi suostunut hankkimaan työntekijöille työvaatteita mutta siitäkin jotkut työntekijät valittivat, sanoivat että heillä on omiakin vaatteita eivätkä tarvitse työvaatteita.

Olisi kannattanut ottaa vastaan vaan.

Vierailija
173/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alan ymmärtää miksi lapsen päiväkodissa henkilökunta vaihtuu usein. Eihän tuota työtä kukaan täysjärkinen tee. Huonompia työoloja saa hakea, jos tätä ketjua on uskominen.

Vierailija
174/219 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä kaupungin antamilla resursseilla en voi tehdä työtäni kunnolla. Meihin on iskostettu tietynlaisella puheella, että kyllä pätevä lastentarhanopettaja pystyy toteuttamaan laadukasta toimintaa missä tahansa olosuhteissa, se on sitten itsestä ja omasta ammattitaidosta kiinni, jos siihen ei pysty. Tyhjästä on kuitenkin vaikea nyhjätä lapsille laadukasta pedagogista toimintaa, harvassa muussa kaupungin  työpaikassa  henkilöstö joutuu tuomaan töihin kopiopaperista, verhoista ja hyllyköistä lähtien työpaikalla tarvittavan tavarat. Ympäristön viihtyvyydelle tai hyvälle sisäilmalle ei näytetä paljon annettavan arvoa päättävällä tasolla. Vai onko jossain muualla käytössä 80-luvun kulahtaneita verhoja ja paskaksi kulutettuja kalusteita? Jos jotain nätimpää on, se on takuulla saatu lahjoituksena.  Ilmanvaihtokin on mitoitettu puolet pienemmälle ihmismäärälle, säästöä toki sekin. 

Ihanko oikeasti te tuotte paperinkin kotoa? Miksi? Minä toteutan toimintaa niillä resursseilla jotka työnantaja antaa, jos tulee valitusta niin pyydän tulla tarkistamaan resurssit. Kerran tein näin, kummasti saatiin uudet pöydät ja tuolit. Turvallisuus on se mihin kannattaa vedota, toinen hyvä on työsuojelu.

Samaa ihmettelin minäkin. Minä olen tuonut kotoa korkeintaan kierrätysmateriaalia (esim. tyhjiä elintarvikepakkauksia kauppaleikkiin, tai pajunoksia omalta tontilta askarteluihin). Hyödynnämme muutenkin hyvin paljon kierrätys- ja luonnonmateriaalia toiminnassa, ja onhan se taloudellisuuden lisäksi myös ekologistakin. Mielestäni toiminnan laadun ei tarvitse olla kiinni materiaalien hinnasta.

Vierailija
175/219 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden juttujen perusteella kuulostaa kauheelta alalta.

Vierailija
176/219 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden juttujen perusteella kuulostaa kauheelta alalta.

On aivan kauhea ala. Koko laadukas varhaiskasvatus on vitsi. Monella on motivaatio loppunut jo ajat sitten. Todella moni on vaihtanut alaa suosiolla, tai sitten pitkien sairauslomien jälkeen. Harvassa on ne jotka eläkeikään jatkavat, alle 45-vuotiasta tuskin kukaan.

Vierailija
177/219 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asialle ei pian tehdä jotain, meillä ei ole kohta yhtään ammattitaitoista henkilökuntaa lastemme päiväkodeissa.

Olen oikeasti huolissani, lasten koko tulevaisuus on uhattuna. Tuleeko niistä tasapainoisia aikuisia jos tärkeimmät vuodet vietetään päiväkodissa jossa kukaan ei viihdy?

Vierailija
178/219 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs mieslastentarhaopettaja ihmetteli, kun monet naiset pelkäävät alle eskari-ikäisiä nassikoita.. On kyllä fyysinen preesens aika heikko, jos antaa räkänokan uhkailla ja määrätä.

Vierailija
179/219 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää kuukaudessa käteen hiukan reilut 1500€.

Yksi iso ongelma on se, että ylitöitä ei makseta rahana. Välillä on melkein pakkotilanne jäädä ylitöihin, kun sijaista ei ole ja lapsia on yksinkertaisesti liikaa. Olen joutunut jäämään ylitöihin myös siksi, että kukaan "ilta"vuorolaisista ei ollut töissä, eli ryhmään ei olisi jäänyt yhtään hoitajaa. Lapsia jäljellä 7.

Ylitöitä on todella vaikea saada otettua vapaana vaaditun ajan puitteissa. Sitten ylityöt nollautuu. Käytännössä teet ilmaiseksi ylitöitä.

Ilmaiseksi ei voi tehdä ylitöitä. Yhteys luottamusmieheen! Näitä kirjoituksia lukiessa huomaan, että monessakaan paikassa ei taida olla käytössä työaikapankkia? Sehän mahdollistaisi pitämään pankkivapaita hiljaisempina aikoina (kesä, syys-ja joululomat...)

Vierailija
180/219 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs mieslastentarhaopettaja ihmetteli, kun monet naiset pelkäävät alle eskari-ikäisiä nassikoita.. On kyllä fyysinen preesens aika heikko, jos antaa räkänokan uhkailla ja määrätä.

Tarkoitat varmaan presenssi. Preesens on aikamuoto.