Sijaispula kärjistyi helsinkiläisessä päiväkodissa: Vanhempia pyydettiin hakemaan lapset pois ”mahdollisimman aikaisin”
Mahtoi vanhempia ärsyttää.
"Tilanne johtui viestin mukaan henkilökuntavajauksesta. ”Laki määrittää päivähoidolle tietyn lapsi/aikuinen-suhdeluvun, joka tänään ylittyy – siksi tämä toive”, viestissä sanotaan.
PÄIVÄKODIN VT. JOHTAJA Essi Eteläkoski kertoo, että tilanne johtuu sijaispulasta. Pääkaupunkiseudun kuntien omistama henkilöstöpalveluyhtiö Seure ei pystynyt välittämään päiväkotiin sijaista.
”Tämä on todella harvinainen tilanne”, Eteläkoski sanoo.
Eteläkoski vakuuttaa, että lasten turvallisuus oli osaavan henkilökunnan vuoksi turvattu poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta. Hän kuitenkin korostaa, että henkilökunnan työssäjaksamisen kannalta tilanne on vaikea."
Kommentit (219)
Saihan sairaanhoitajatkin lakolla palkankorotuksen, päiväkotien lakko vaikuttaisi lisäksi moniin muihinkin työpaikkoihin kun vanhemmat ei pääsisi töihin.
Välillä on seurella monta kymmentä keikkapaikkaa auki. Ei niitä sijaisia niin paljon ole reservissä.
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän me kaikki siedetään tätä? Työntekijät, jotka tietävät tilanteen ja jonka parissa he kamppailevat päivittäin äärirajoilla. Päiväkodin johtajat. Mutta ennen kaikkea vanhemmat, joiden lasten elämästä on kyse. Vaikka kaikkea ei vanhemmille kerrotakaan, niin täytyyhän vanhempien nähdä vuosien aikana, mikä kaaos siellä välillä lasta tuodessa tai haettaessa vallitsee. Miksi me ei tehdä mitään? Päiväkodissa voitaisiin tehdä asiat niin paljon paremmin, jos olisi resurssit kohdillaan. Väittäisin, että moni ongelmallinen asia koululuokista jäisi pois, jos varhaiskasvatuksen aikana niihin olisi kyetty tarttumaan.
Meille sanotaan poliitikkojen taholta lähes jokaisessa keskustelussa, että lapsi syrjäytyy jos ei ole osallisena maailman parasta varhaiskasvatusta. Siksi.
Niinpä. Ja samaan aikaan poliitikkojen taholta ryhmäkokoja suurennetaan ja erityislasten ns. "e-koodeja" (jotka oikeuttaisivat esim. kahden paikalla olemiseen tai ryhmäkohtaiseen avustajaan) poistetaan. Maailman paras varhaiskasvatus ajetaan vähän kerrallaan niin ahtaalle, että koko termi kokee inflaation.
Mulle tuli mieleen, että olisiko tässä Helsingin tapauksessa kyse siitäkin, että sekä pk:n johtaja että henkilökunta ovat saaneet tarpeekseen. Työtä ei voi lopettaa, lapsia ei voi jättää hoitamatta, mutta vaikenemisen ja hiljaisen hyväksynnän muuria voi ja kaiketi pitäisikin alkaa murtamaan. Kun se "hys hys eihän näistä saa puhua" - juttu ei ole vitsi, vaan arkipäivää tällä alalla jo monien, monien vuosien aikana. Epäkohdista ei saa puhua, varsinkaan vanhemmille. Ja päivähoidon ylin esimieskin tulee vaan huonotuuliseksi ihan suotta, jos sille kahvin, pullan ja huolella hiotun lasten lauluesityksen lisäksi tarjoilee annoksen reaalitodellisuutta.
Jospa tässä on kyse paitsi oikeasti hätätilanteesta, myös siitä, että hyshys-politiikan aika on ohi? Kun hätä on suuri ja sijaisia ei saada, niin siinä tilanteessa on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, joko sinnitellä ja yrittää selvitä ja pitää suunsa kiinni. Tai sitten avata suu, ja pyytää isoon ääneen apua siltä ainoalta taholta, jolta siihen hätään sitä voi pyytää, eli vanhemmilta. Nyt tuossa päiväkodissa päädyttiin jälkimmäiseen vaihtoehtoon, ja päästiin sitä kautta lehteen ja vauva-palstalle. Jos tämä avasi edes muutaman ihmisen silmät, niin minusta se on hyvä juttu. Tässä ei kuitenkaan ollut kyse mediatempusta, vaan oikeasti laittomasta tilanteesta varhaiskasvatuksessa. Ja sellaisesta, joista on jo vuosia vaiettu.
Kukaan ei pakota heitä tekemään tuota työtä.
Yhteiskunta laittaa jo nyt liikaa rahaa varhaiskasvatukseen. Asiaan joka kuuluu vain ja ainoastaan vanhemmille.
Eihän millekään alalle ihmisiä töihin pakoteta. Vaan kuka on se taho, joka saa päättää, että mitä aloja tarvitaan ja mitä ei? Mikä sinulla on pointti? Että irtisanoutukaa mieluummin kuin yritätte hakea parannusta jatkuviin työelämän heikennyksiin?
Olen eri kuin jolle vastasit , mutta vähän käy ärsyttämään tää sun vaahtoaminen näissä päivä hoito keskusteluissa. jos olet vela eli lapseton niin mitä sinä mistään tiedät ?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon työttömänä ja tekisin mielelläni töitä kiertävänä lastenhoitajan sijaisena, tein tota hommaa välivuotena lukion jälkeen. Mutta ainakin meidän kunnassa "pätevyysvaatimus" on lähihoitajan tutkinto tai vastaava.
Minä olen ihan eri alalta asisntuntijatöistä jäänyt työttömäksi, mutta mulla on kolme teini-ikäistä lasta eli a) pääsisin joustavasti b)osaisin ehkä kuitenkin auttavasti niitä lapsia hoitaa ja tykkään pikkulapsista c)paska palkkakin olis parempi kuin nykytilanne.
Mutta täällä on kyllä lähijoitajiakin työttömämä, tän päivän iltasanomien mukaan alueella on heistä ylitarjontaa. Että kun harvoin palkataan niin varmaan löytyy päteviä hakijoita.
Eiköhän toi pula ole enemmän sitä ettei saa ottaa sijaisia.
Täällä Keski-Suomessa on ainakin tällä hetkellä lastenhoitoon erikoistuneita työttömiä lähihoitajia. Lähihoitajista on tuskin muuallakaan pulaa, syy on tosiaan jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Arvaatkas mitä eräässä pk-seudun kupeessa olevassa kunnassa tehtiin? Kunnan eri yksikköjen johtajat saivat tulospalkkioita tässä hiljattain, kun olivat onnistuneet parin alijäämäisen vuoden jälkeen kääntämään kunnan talouden ylijäämäiseksi. Tuolloin säästettiin monella sektorilla ja monessa asiassa mutta päiväkotipuolella se tarkoitti mm. sijaiskieltoa. Että näin.
Jep. Terveisiä Sipoosta! 😡
[/quote]
Olet väärässä tuon sairaalan suhteen, meillä viimeinen vaihtoehto on että määrätään joku jäämään jos ei ketään saada. Tosin esimies on itse velvollinen ensin jäämään ,mutta jos vaje on suurempi niin kyllä voodaan määrätä. Luuletko etten saisi syytettä jos vaan lähtisin hengityskoneessa olevan potilaan viereltä hoitamasta vaikaa olisi määrätty jäämään vielä seuraavan vuoron ajaksi henkilöstöpulan vuoksi?[/quote]
Olet ihan itse väärässä. Kannattaa nyt ottaa se työlaki ja katsoa mitä se sanoo. Syytettä ei tule. Ylitöihin jäädään vain ja ainoastaan työntekijän suostumuksella. Edelleen vastuu on esimiehellä, ei yksittäisellä rivihoitajalla. Terveisin: Ex-hengityskonepotilaan hoitaja, joka ei koskaan saanut syytettä, vaikka ei tullut vapailta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työntekijät eivät jääneet ylitöihin? Vastaavassa tapauksessa sairaalassa vuoron vastaavalla hoitajalla on oikeus ja velvollisuus määrätä joku tekemään tuplavuoro eli jäämään aamusta iltaan tai illasta yöhön. Potilasturvallisuutta ei saa vaarantaa, mutta lasten turvallisuusko ei ole niin tärkeää?
Kyse ei ollut siitä, etteivätkö työntekijät olisi jääneet ylitöihin, vaan siitä että lasten ja aikuisten välinen suhdeluku oli laittomslla tasolla.
Päiväkodeissa täytyy sattua pian jotain että aletaan puhua ääneen siitä että laadukas varhaiskasvatus on todellisuudessa pitkältikin tyydyttävää säilöntää. Jaa tämä on tosi monessa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Saihan sairaanhoitajatkin lakolla palkankorotuksen, päiväkotien lakko vaikuttaisi lisäksi moniin muihinkin työpaikkoihin kun vanhemmat ei pääsisi töihin.
Millä lakolla. Hoitajat eivät olleet lakossa, koska määrättiin pakkotyölaki, että on pakko mennä töihin ja lakko-oikeutta ei ole.
Toiseksi, palkat ei nousseet. Viimeisestä ikälisästä siirrettiin peruspalkkaan. Eli nuoremmilla hoitajilla peruspalkka nousi, muilla pysyi samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lakolla. Hoitajat eivät olleet lakossa, koska määrättiin pakkotyölaki, että on pakko mennä töihin ja lakko-oikeutta ei ole.
Toiseksi, palkat ei nousseet. Viimeisestä ikälisästä siirrettiin peruspalkkaan. Eli nuoremmilla hoitajilla peruspalkka nousi, muilla pysyi samana.
Eikä kuormitus ja multitasking rajoitu vain työaikaan. Aika monet lastentarhanopettajat tekevät ilmaiseksi töitä omalla ajallaan, koska työajalla ei ehdi suunnitella toimintaa. Ja koska määrärahatkin ovat vähäiset, opettajat ostavat lapsille opetusmateriaalia omilla rahoillaan. Varhaiskasvatusta rahoitetaan henkilökunnan ilmaisella työllä ja ostamilla välineillä, ja ilmeisesti sen varaan lasketaan jatkossakin, koska resurssit vähenevät, vaikka vaatimukset laadulle kasvavat jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaisi korottaa lastenhoitajien palkkoja niin löytyisi tekijöitä
Palkka nykyään on?
Ei se palkka oo se ongelma, vaikka huono sekin on. Työolosuhteet on järkyttävät. Minimi miehitys, lapsia kattoon asti, säästä säästä leluista ja askartelutarvikkeista ja tää paras, erityistarpeiset lapset ei enää huomioida paikkaluvuissa, eli hyvin vaativia lapsia, jotka vievät paljon aikaa ja energiaa, lasketaan normaaliksi lapseksi. Sijaisia ei saa palkata, vanhemmille ei saa paljastaa, että reilulla alimiehityksellä mennään viikkotolkulla.
Ihmisillä hajoo pää ja keho, se on ongelma, ajetaan työntekijät loppuun, olemme nykyisin kertakäyttökamaa.
Silti mua kiinnostaa se tuntipalkka.
Olen tehnyt alalla töitä lastenhoitajan 23 vuotta, palkka 13,27e tunnissa. Vastavalmistuneen palkka on 1997e kuukaudessa.
Vanhemmat alkakaa vaatimaan palkankorotusta lastenne hoitajille. Hyvät tyypit väsyy ja vaihtavat alaa. Kotiäidit hakekaa lapsenne ajoissa kotiin! Miksi pidätte niitä illalla 16 saakka?
Miksi päiväkotien henkilöstö ei mene lakkoon? Lakkoileehan muutkin alat vähän väliä, kuten nykyään bussikuskit ja aiemmin paperityöläiset? Miksei sitten päiväkotien työntekijät?
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää kuukaudessa käteen hiukan reilut 1500€.
Yksi iso ongelma on se, että ylitöitä ei makseta rahana. Välillä on melkein pakkotilanne jäädä ylitöihin, kun sijaista ei ole ja lapsia on yksinkertaisesti liikaa. Olen joutunut jäämään ylitöihin myös siksi, että kukaan "ilta"vuorolaisista ei ollut töissä, eli ryhmään ei olisi jäänyt yhtään hoitajaa. Lapsia jäljellä 7.
Ylitöitä on todella vaikea saada otettua vapaana vaaditun ajan puitteissa. Sitten ylityöt nollautuu. Käytännössä teet ilmaiseksi ylitöitä.
EI OLE LAILLISTA. Ota yhteys liittoon tai luottamusmieheen tai työsuojeluun. Työnataja tekee tätä niin kauan kuin hiljaa hyväksytte asian.
Mä teen suunnittelut kotona. Töisssä ei ehdi. Voisko joku alkaa tutkimaan toteutuuko opettajien suunnitteluaika töissä? Tuskimpa. Tuolle pitäisi tehdä jotain. Opettajat eivät pääse edes vapaa-ajalla pois työkuvioista kun suunnittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen suunnittelut kotona. Töisssä ei ehdi. Voisko joku alkaa tutkimaan toteutuuko opettajien suunnitteluaika töissä? Tuskimpa. Tuolle pitäisi tehdä jotain. Opettajat eivät pääse edes vapaa-ajalla pois työkuvioista kun suunnittelevat.
Älä tee kotona, esimiehelle sanot että et ehtinyt suunnitella työajalla. Ei sulla ole mikään velvollisuus suunnitella omalla ajalla. Tottakai se on työnantajalle kivaa, voi kiristää vielä vähän enemmän muita töitä työajalla.
Vain tyhmä suostuu kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat alkakaa vaatimaan palkankorotusta lastenne hoitajille. Hyvät tyypit väsyy ja vaihtavat alaa. Kotiäidit hakekaa lapsenne ajoissa kotiin! Miksi pidätte niitä illalla 16 saakka?
Niin, päiväkodin työntekijöillä ei ole rohkeutta lakkoilla. Ja pitää meteliä. Alalle menee liian kilttejä jotka oman terveyden kustannuksella tekevät tuota työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee kotona, esimiehelle sanot että et ehtinyt suunnitella työajalla. Ei sulla ole mikään velvollisuus suunnitella omalla ajalla. Tottakai se on työnantajalle kivaa, voi kiristää vielä vähän enemmän muita töitä työajalla.
Valitettavasti joukossa on vaativia vanhempia.Vain tyhmä suostuu kaikkeen.
Menisivät lakkoon kuukaudeksi, niin ehkä päättäjätkin tajuaisivat puuttua tilanteeseen.
Kun ylempien tahojenkin ihmisillä on lapsia, niin heillekin käy selväksi että jotain tarttis tehdä.
Kestämättömässä tilanteessa ei kannata yrittää jatkaa.