Sijaispula kärjistyi helsinkiläisessä päiväkodissa: Vanhempia pyydettiin hakemaan lapset pois ”mahdollisimman aikaisin”
Mahtoi vanhempia ärsyttää.
"Tilanne johtui viestin mukaan henkilökuntavajauksesta. ”Laki määrittää päivähoidolle tietyn lapsi/aikuinen-suhdeluvun, joka tänään ylittyy – siksi tämä toive”, viestissä sanotaan.
PÄIVÄKODIN VT. JOHTAJA Essi Eteläkoski kertoo, että tilanne johtuu sijaispulasta. Pääkaupunkiseudun kuntien omistama henkilöstöpalveluyhtiö Seure ei pystynyt välittämään päiväkotiin sijaista.
”Tämä on todella harvinainen tilanne”, Eteläkoski sanoo.
Eteläkoski vakuuttaa, että lasten turvallisuus oli osaavan henkilökunnan vuoksi turvattu poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta. Hän kuitenkin korostaa, että henkilökunnan työssäjaksamisen kannalta tilanne on vaikea."
Kommentit (219)
Olen ilmoittanut, että haen mielelläni lapsen aikaisemmin pois, mutta se tarkoittaa 85 e/h laskua kaupungille. Ei työaikani ole ilmaista.
Täällä Ruotsissa päiväkodin johtaja meni asteen pidemmälle; hän ilmoitti vanhemmille että tulkaa hakemaan lapset pois, emme voi taata heidän turvallisuuttaan enää!
Aika raju veto. Voisin kuvitella että siihen tökkäs ura kaupungilla.
Niin saattaa käydä tällekin vt-johtajalle...
peruspalkat Helsingissä kaupungin palveluksessa täydellä työajalla
2149,50 €/kk/ Lähihoitaja,kotihoito
2363,31 €/kk/lastentarhanopettaja
1856,32€/kk avustaja päiväkodit/leikkipuistot/vanhustenhoito (huom, tähän ei vaadita mitään alan koulutusta)
2077,56€/kk lähihoitaja, lasten ja nuorten hoito ja kasvatus eli lastenhoitaja
2093,00€/kk ohjaaja, vanhusten päivätoiminta, vaaditaan lähihoitajan koulutus
2093,00€/kk lähihoitaja, vanhustyö, ympärivuorokautinen hoito
Miksiköhän me kaikki siedetään tätä? Työntekijät, jotka tietävät tilanteen ja jonka parissa he kamppailevat päivittäin äärirajoilla. Päiväkodin johtajat. Mutta ennen kaikkea vanhemmat, joiden lasten elämästä on kyse. Vaikka kaikkea ei vanhemmille kerrotakaan, niin täytyyhän vanhempien nähdä vuosien aikana, mikä kaaos siellä välillä lasta tuodessa tai haettaessa vallitsee. Miksi me ei tehdä mitään? Päiväkodissa voitaisiin tehdä asiat niin paljon paremmin, jos olisi resurssit kohdillaan. Väittäisin, että moni ongelmallinen asia koululuokista jäisi pois, jos varhaiskasvatuksen aikana niihin olisi kyetty tarttumaan.
Mä oon työttömänä ja tekisin mielelläni töitä kiertävänä lastenhoitajan sijaisena, tein tota hommaa välivuotena lukion jälkeen. Mutta ainakin meidän kunnassa "pätevyysvaatimus" on lähihoitajan tutkinto tai vastaava.
Minä olen ihan eri alalta asisntuntijatöistä jäänyt työttömäksi, mutta mulla on kolme teini-ikäistä lasta eli a) pääsisin joustavasti b)osaisin ehkä kuitenkin auttavasti niitä lapsia hoitaa ja tykkään pikkulapsista c)paska palkkakin olis parempi kuin nykytilanne.
Mutta täällä on kyllä lähijoitajiakin työttömämä, tän päivän iltasanomien mukaan alueella on heistä ylitarjontaa. Että kun harvoin palkataan niin varmaan löytyy päteviä hakijoita.
Eiköhän toi pula ole enemmän sitä ettei saa ottaa sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työntekijät eivät jääneet ylitöihin? Vastaavassa tapauksessa sairaalassa vuoron vastaavalla hoitajalla on oikeus ja velvollisuus määrätä joku tekemään tuplavuoro eli jäämään aamusta iltaan tai illasta yöhön. Potilasturvallisuutta ei saa vaarantaa, mutta lasten turvallisuusko ei ole niin tärkeää?
Ei pidä paikkaansa. Ei ole mitään laillista oikeutta eikä ole mitään velvollisuutta jäädä. Kyseessä ei todellakaan ole mikään lain määrittelemä hätätyö, jossa tuo olisi mahdollista. Se pätee sekä sairaalassa että päiväkodissa.
Olet väärässä tuon sairaalan suhteen, meillä viimeinen vaihtoehto on että määrätään joku jäämään jos ei ketään saada. Tosin esimies on itse velvollinen ensin jäämään ,mutta jos vaje on suurempi niin kyllä voodaan määrätä. Luuletko etten saisi syytettä jos vaan lähtisin hengityskoneessa olevan potilaan viereltä hoitamasta vaikaa olisi määrätty jäämään vielä seuraavan vuoron ajaksi henkilöstöpulan vuoksi?
Turhauttaa kyllä tosi paljon lukea tällaista työttömänä lastenhoitajana! Vaikka asunkin isossa kaupungissa, mutta kun säästösyistä ei lisää porukkaa palkata.
Ei sairaalassakaan voida pakottaa ketään tuplavuoroon. Ylitöihin ei voi määrätä. Ainoastaan hätätyö on lain mukainen juttu, ja se ei tarkoita noita sairaalan poissaoloja vaan jos vaikka tulisi jokin suuronnettomuus.
Ja miettikää nyt. On ihan hullu ajatus, että sairaalassa osastonjohtaja määräisi tekemään tuplavuoron, kun on yksihuoltaja ja pitää se lapsi hakea sieltä päiväkodista jne..
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut, että haen mielelläni lapsen aikaisemmin pois, mutta se tarkoittaa 85 e/h laskua kaupungille. Ei työaikani ole ilmaista.
Maksa suoraan niille hoitajille jos sitten hoitaisivat lastasi kun eivät muuten ylitöistä palkkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Muistathan myös, että päivähoito on sinulle melkein ilmaista, yhden lapsen hoito päiväkodissa maksaa kuukaudessa noin 1000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän me kaikki siedetään tätä? Työntekijät, jotka tietävät tilanteen ja jonka parissa he kamppailevat päivittäin äärirajoilla. Päiväkodin johtajat. Mutta ennen kaikkea vanhemmat, joiden lasten elämästä on kyse. Vaikka kaikkea ei vanhemmille kerrotakaan, niin täytyyhän vanhempien nähdä vuosien aikana, mikä kaaos siellä välillä lasta tuodessa tai haettaessa vallitsee. Miksi me ei tehdä mitään? Päiväkodissa voitaisiin tehdä asiat niin paljon paremmin, jos olisi resurssit kohdillaan. Väittäisin, että moni ongelmallinen asia koululuokista jäisi pois, jos varhaiskasvatuksen aikana niihin olisi kyetty tarttumaan.
Meille sanotaan poliitikkojen taholta lähes jokaisessa keskustelussa, että lapsi syrjäytyy jos ei ole osallisena maailman parasta varhaiskasvatusta. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
1856,32€/kk avustaja päiväkodit/leikkipuistot/vanhustenhoito (huom, tähän ei vaadita mitään alan koulutusta)
Ja yksityisellä puolella usein palkat ovat vielä pienempiä (vaikka työhön kuuluu usein lisäksi siivousta, ruuan valmistusta, pyykkihuoltoa jne.). Esim. minulla kaikkine ikälisineen oli palkka 2040 euroa. Siitä verot ja muut pois, jäi vähän vajaa 1500 euroa.
Minulle jää kuukaudessa käteen hiukan reilut 1500€.
Yksi iso ongelma on se, että ylitöitä ei makseta rahana. Välillä on melkein pakkotilanne jäädä ylitöihin, kun sijaista ei ole ja lapsia on yksinkertaisesti liikaa. Olen joutunut jäämään ylitöihin myös siksi, että kukaan "ilta"vuorolaisista ei ollut töissä, eli ryhmään ei olisi jäänyt yhtään hoitajaa. Lapsia jäljellä 7.
Ylitöitä on todella vaikea saada otettua vapaana vaaditun ajan puitteissa. Sitten ylityöt nollautuu. Käytännössä teet ilmaiseksi ylitöitä.
Seure ei ota listoilleen riittävästi ihmisiä. Ystäväni, joka oli tehnyt jonkun työkkärin harjoittelun päiväkodissa, omiakin lapsia oli, oli halukas tekemään sijaisuuksia muun alan opintojen ohessa, mutta ei kelvannut Seuren listoille. En tiedä, pitääkö sitten olla vähintäänkin lähihoitaja, että kelpaisi Seurelle sijaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksityisellä puolella usein palkat ovat vielä pienempiä (vaikka työhön kuuluu usein lisäksi siivousta, ruuan valmistusta, pyykkihuoltoa jne.). Esim. minulla kaikkine ikälisineen oli palkka 2040 euroa. Siitä verot ja muut pois, jäi vähän vajaa 1500 euroa.
Niin siis kyllä Helsingissäkin hoitajat hoitavat myös pyykkihuollon, ruuan valmistuksen/tarjoilun/lämmittämisen/tiskit ruuan jälkeen ja myös ainakin osa siivoustyöstä kuuluu hoitajille. Toki hiukan työpaikasta riippuen.
Avustavaa henkilökuntaa ei palkata, vaan otetaan tukityöllistettyjä ja työelämävalmennettavia joista liian usein on näissä avustavissa tehtävissä enemmän haittaa kuin hyötyä. Niihinkin kun ihan oikeasti tarvitsisi koulutusta :(
Vierailija kirjoitti:
Seure ei ota listoilleen riittävästi ihmisiä. Ystäväni, joka oli tehnyt jonkun työkkärin harjoittelun päiväkodissa, omiakin lapsia oli, oli halukas tekemään sijaisuuksia muun alan opintojen ohessa, mutta ei kelvannut Seuren listoille. En tiedä, pitääkö sitten olla vähintäänkin lähihoitaja, että kelpaisi Seurelle sijaiseksi.
pitää olla ammattitaitoinen ihminen, jolla on lähihoitajan koulutus tai lähihoitajanopinnot loppuvaiheessa. Muu sosiaali- ja terveysalan tutkinto kuten koulunkäyntiavustaja, perhepäivähoitaja, lastenhoitaja, kodinhoitaja käy myös toki työpaikasta riippuen.
Seurella on kyllä ihmisiä listoilla todella paljon mutta keikkatyöntekijät saavat ihan itse valita ne keikkapaikat minne menevät jos menevät. Monella on myös oma vakituinen työpaikka joka rajoittaa sitä keikkatyöhön käytettävää aikaa.
Joihinkin paikkoihin keikkalaisia on todella vaikea löytää myös ihan siksi ettei yksikään keikkalainen halua mennä niihin toista kertaa ja sana kiertää kyllä huonoista työpaikoista
En ole pääkaupunkiseudulla, mutta tilanne on täällä vähän sama. Sijaisia ei saa palkata lyhyisiin sijaisuuksiin ja käytännössä aina on joku aikuinen jostain ryhmästä pois. Näitä yritetään paikata varahenkilöllä, mutta varahenkilön vastuulla voi olla kolmekin päiväkotia. Ei se yksi varahenkilö voi olla monessa paikassa yhtäaikaa, kun sattuu se flunssakausi ja hoitajia on pois useammasta ryhmästä. Alanvaihto edessä, koska en usko tämän tulevan muuttumaan. Minä en ala rikkomaan paikkojani ja mielenterveyttäni työssä, joka sotii minun eettisiä periaatteitani vastaan. Surkea palkkakin.
Vierailija kirjoitti:
En ole pääkaupunkiseudulla, mutta tilanne on täällä vähän sama. Sijaisia ei saa palkata lyhyisiin sijaisuuksiin ja käytännössä aina on joku aikuinen jostain ryhmästä pois. Näitä yritetään paikata varahenkilöllä, mutta varahenkilön vastuulla voi olla kolmekin päiväkotia. Ei se yksi varahenkilö voi olla monessa paikassa yhtäaikaa, kun sattuu se flunssakausi ja hoitajia on pois useammasta ryhmästä. Alanvaihto edessä, koska en usko tämän tulevan muuttumaan. Minä en ala rikkomaan paikkojani ja mielenterveyttäni työssä, joka sotii minun eettisiä periaatteitani vastaan. Surkea palkkakin.
Minä odottelin 10 vuota, että jokin muutos tulisi. Huonommaksi vain kävi. Tsempit sinullekin alan vaihtoon.
No olisivatko vanhemmat valmiita maksamaan hoidosta lisää, että hoitajien määrää saisi lisättyä? Tuskin, päinvastoin nykyisestäkin puoli-ilmaisesta hoidosta valitetaan liian kalliina.
Ei pidä paikkaansa. Ei ole mitään laillista oikeutta eikä ole mitään velvollisuutta jäädä. Kyseessä ei todellakaan ole mikään lain määrittelemä hätätyö, jossa tuo olisi mahdollista. Se pätee sekä sairaalassa että päiväkodissa. [/quote]
Päiväkodista en tiedä, mutta kyllä meille sairaalassa on näin sanottu. Erityisesti jouluaattoaamuna jokainen puhelimen soiminen aiheuttaa vastaavan sairaanhoitajan päässä pienen paniikin siitä, että soittaja onkin iltavuorolainen, joka ilmoittaa sairastuneensa. Vapaaehtoista tuplavuorolaista ei jouluaattona löydy.[/quote]
Aina sitä kaikkea voi yrittää, mutta ei silti ole laillista. Vastaava voi ihan itse jäädä töihin siinä tapauksessa, mutta hän ei voi määrätä ketään jäämään töihin. Kannattaa ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai liittoon, jos ei muuten usko. Työlaissa löytyy ihan selkeät ohjeet asiasta.