Mä en kestä näitä jotka hokee, että työttömän pitäis tehdä töitä saamansa rahan eteen!
Jatkuvasti tulee keskustelupalstoilla vastaan heitä, jotka hokee, että "Kun kerran nautitaan valtion tarjoamia etuuksia, pitäis olla valmis tekemään töitäkin sen eteen" ja että "Kyllä se antaa pontta hakea kunnon töitä, kun joutuis työttömyyskorvauksen eteen tekemään töitä".
Se mitä mä en ymmärrä näissä hokemissa, on se, että miksi työttömän tekemän työn pitäisi olla arvoltaan vähäisempi kuin duunarin tekemä sama työ? Työ on AINA työtä. Jos työtön tekee työtä, hän ei ole työtön, vaan hänelle maksettakoon PALKKAA. Jos hän tekee työtä vain muutaman tunnin päivässä, silti hän saakoon siitä palkkaa. KUKAAN näistä ulisijoista ei olisi valmis omaa palkkatyötään vaihtamaan työttömälle ehdottamaansa työttömyyskorvaustyöhön.
Ja ennen kuin kukaan ehtii itkemään, niin itse käyn täysipäiväisesti töissä ja perheeni elätän ilman sosiaalietuuksia, mutta en silti vaadi muita tekemään töitä ilman palkkaa. En itsekään haluaisi tehdä työtä ilman palkkaa. Työttömien syyllistäminen ja kyykyttäminen ei ole oikea tie, vaan mielestäni ainut oikea tie on luoda työpaikkoja ja tehdä työnteosta kannattavaa.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minun mielipiteeni.
Mielestäni työttömän tulisi tehdä jotain vastineeksi saamastaan tuesta. Vertailuna käytän meidän organisaation kaikkein matalimman palkkatason töitä.
Meillä on töissä työntekijöitä 1500 euron kuukausipalkalla ja he työskentelevät 40 tuntia viikossa. Meillä on minimitason työterveyshuolto eli käytännössä työhöntulotarkastus ja siinä se. Työntekijöillä on kaksi virkistyspäivää vuodessa ja yksi koulutuspäivä vuodessa. Lisäksi on tietenkin suojavaatteet ja turvavälineet. Työnantaja tarjoaa kahvit ja keksit 2 kertaa päivässä. Eläkettä kertyy normaalisti.
Peruspäiväraha on 680 e. Mielestäni sillä voisi velvoittaa ihmisen työskentelemään 50 tuntia kuukaudessa. Se olisi noin 12 tuntia viikossa eli käytännössä puolitoista työpäivää. Aikaa jää silti työnhakuun.
Siitä olen samaa mieltä, että vastineeksi työntekijällä tulisi olla oikeus lomaan (viisi viikkoa työvapaata aikaa vuodessa), työterveyshuoltoon (työhöntulotarkastus), 680 euron edestä tulisi kertyä eläkettä ja tarjota mahdollisuus osallistua koulutuksiin ja virkistäytymispäiviin (suhteessa tuntimäärään eli n. 1/3 päivistä).
Toisin sanoen: haluaisit siis, että työtön työskentelisi yrityksessä, mutta tämän työttömän "palkan" maksaisi yrityksen tai kunnan sijaan valtio?
Voineeko siis yrityksiä kutsua näin ollen "loisiksi", koska he odottavat käsi ojossa jonkun muun maksamaa työpanosta?
Tuo nyt on pelkästään järjestelykysymys, valtion ja kuntien tulisi luoda nämä työpaikat, eikä yritysten. Työttömäthän ovat jo valtion/kuntien palkkalistoilla, eli ei luulisi olevan ongelmaa. Työtä kyllä riittää, jos on maksaja. Ja sehän tässä tapauksessa on.
Siinä olet tosin vähän oikeilla jäljillä, että julkisen sektorin työpaikkoja on karsittu kovalla kädellä - pääasiassa mainittujen sivukulujen takia.
-ohis-
Joo eli olet vanha kunnon sosialisti. Valtio ja kunnat teettämään työt.
Se vain on nyt muotia ajatella täysin päinvastoin, yksityistetään kaikki mikä suinkin mahdollista.
Ainoa, mikä sosialisoidaan, on työvoima, joka myydään yrityksille yhdeksän euron orjiksi. Ja tietysti pankkien tappiot sitten kun taas tulee pankkikriisi. Ja muidenkin yritysten, tiukan paikan tullen.
Aika hyvä idea 😂 Jos työttömät laitetaan näihin "töihin" työttömyyskorvauspalkalla, niin eihän tässä maassa kohta ole muita työntekijöitä kuin näitä. Koska tuleehan se firmoille huomattavasti halvemmaksi "palkata" näitä, joiden "palkka" maksetaan valtion pussista. No ei sillä, siitä ei menisi kauaa kun ei olisi enää työttömyyskorvauksia, kun sitä pitäisi nykytyöttömien lisäksi maksaa näille uusillekin työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hold on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas olisi hienoa, että työttömälle olisi laajemmaltikin näitä työllistymistöitä tarjolla. Ihmiset eivät ymmärrä, että ihminen on sosiaalispsykologinen kokonaisuus ja yhteiskunnassa mukana toimiminen muutakin kuin vain "työssäkäymistä", vaan paljon merkityksellisempi asia. Miksi puhutaan syrjäytymisestä? Koska ihminen kotona kauan ollessaan saa siitä haittavaikutuksia, jotka vaikuttavat työnsaantiin ja sopeutumiseen uudelleen työelämään myöhemmin.
Ja silläkö ei ole psyykelle mitään vaikutusta, kun näkee että omaa työpanosta aliarvostetaan ja järjestelmä suorastaan käyttää sinua hyväkseen?
Samaa mieltä. Kannustaako hirveesti jos saat päivässä vähemmän kun muut saa jo tunnissa, samasta työstä. 9€/pvä vs työntekijän palkka joka on taatusti enemmän kun se 9€/tunti.
Miksi tätä nyt jankutetaan, vaikka moneen kertaan on sanottu, että nyt ei puhuta tuosta?
No tuostahan just puhutaan, että pitäis tehdä työtä työttömyyskorvauksen eteen+se 9€ kulukorvaus/pvä.
Niin, miksei? Tässä on pikkuhiljaa kehittynyt ongelma, että työtön ei viitsi ottaa osa-aikatyötä, koska korvaus... Tässä on iso ongelma. Työn on oltava aina ensisijainen ratkaisu ja näin se on ollutkin. Jossain vaiheessa moraali rappeutui ja ihmisistä tuli patalaiskoja, jotka laskee, kannattaako työ vai ei. Se ei ole yhteiskunnallisesti kestävä tilanne ja järjestelmä romahtaa tähän.
En olisi sinällään pakottamassa työttömiä töihin korvaustaan vastaan, mutta jonkinlainen asennemuutos tarvittaisiin. Työtä on oikeasti haluttava, osa-aikaistakin, jos vaan jostain saa.
Toki palkkaa vastaan pitää tehdä töitä, palkka on se tessissä määritelty jutska ja sitä saadakseen solmitaan työnantajan kanssa työsopimus johon kuuluu palkan lisäksi kaikkia muitakin etuja. Työ ilman työsopimusta on nimeltään pimeää työtä, siinä ei saa noita etuja muttei tarvitse myöskään maksaa veroja. Työttömyyskorvaus on korvaus siitä ettei yhteiskunta halua järjestää kaikille palkkatöitä ja sen mukanaan tuomia etuja, ja korvauksen saaja saa itse päättää mitä korvauksella tekee.
Muita rahoja mitä saa vastikkeetta tekemättä töitä: äitiyspäiväraha, isyyspäiväraha, kotihoidontuki, sairaspäiväraha, eläke, lomaraha. Näihin kaikkiin voitaisi asettaa ehdoksi että tekee tuona ajanjaksona töitä saamansa rahan verran 8 euron tuntipalkalla.
Työ on oikeus, ei velvollisuus. Työttömyyskorvaus on korvaus siitä että valtio ei pysty eikä tahdo tarjota kaikille työtä. Se, mitä korvauksella tekee on yksilön oma päätös.
Sitten tulee työmoraalinvartija sanomaan:
"Niin mutta mitä siitä sitten tulisi jos kukaan ei tekisi töitä nii??? Mitä sitten tehtäis ei ois sitten rahaa antaa kotona makoileville nih!!"
Totta. Tämä ei kuitenkaan ole realistinen skenaario, sillä suurin osa kansasta joko haluaa tehdä työtä työn itsensä (ja toki sen tuoman taloudellisen riippumattomuuden ja lisätulon) vuoksi, tai heille ei riitä työttömyyskorvauksen tuoma elintaso, jolloin työtä halutaan tehdä ihan vaan rahan takia. Jos itse et kuulu näihin ryhmiin, vaan pidät työttömän elämäntapaa luksuksena, voit itsekin jäädä työttömäksi. Pian sieltä kortistosta joku löytyy täyttämään paikkasi.
Jotain mätää suomenmaalla kirjoitti:
Jatkuvasti tulee keskustelupalstoilla vastaan heitä, jotka hokee, että "Kun kerran nautitaan valtion tarjoamia etuuksia, pitäis olla valmis tekemään töitäkin sen eteen" ja että "Kyllä se antaa pontta hakea kunnon töitä, kun joutuis työttömyyskorvauksen eteen tekemään töitä".
Se mitä mä en ymmärrä näissä hokemissa, on se, että miksi työttömän tekemän työn pitäisi olla arvoltaan vähäisempi kuin duunarin tekemä sama työ? Työ on AINA työtä. Jos työtön tekee työtä, hän ei ole työtön, vaan hänelle maksettakoon PALKKAA. Jos hän tekee työtä vain muutaman tunnin päivässä, silti hän saakoon siitä palkkaa. KUKAAN näistä ulisijoista ei olisi valmis omaa palkkatyötään vaihtamaan työttömälle ehdottamaansa työttömyyskorvaustyöhön.
Ja ennen kuin kukaan ehtii itkemään, niin itse käyn täysipäiväisesti töissä ja perheeni elätän ilman sosiaalietuuksia, mutta en silti vaadi muita tekemään töitä ilman palkkaa. En itsekään haluaisi tehdä työtä ilman palkkaa. Työttömien syyllistäminen ja kyykyttäminen ei ole oikea tie, vaan mielestäni ainut oikea tie on luoda työpaikkoja ja tehdä työnteosta kannattavaa.
No eikö se työttömyyskorvaus juuri olisi se palkka? Jos nyt muutaman tunnin päivässä joutuu töitä tekemään niin ihan riittävä palkka siitä tulee.
Eikö täällä ole sivukaupalla selitetty, että työttömyyskorvaus ei ole palkka.
Jos se on palkkaa, niin sen tulee olla samansuuruinen kuin muillakin samasta työstä maksettu korvaus. Jos tekee 3 tuntia töitä hinnalla x ja toinen hinnalla xx, niin se ei vaan ole oikein.
Siksi sen nimi on työttömyyskorvaus ja silloin sen nimeksi muuttuu palkka kun tekee palkallista työtä joka korvataan asiankuuluvalla palkalla.
Se on ihan sama teetkö tunnin vai 8 tuntia, mutta samalla palkalla kuin se toinenkin ihminen siinä samassa työpaikassa.
Vai onko oikein, että aamulla tulee toinen ihminen ulkoiluttamaan vanhuksia ja saa normaalin palkan plus muut edut ja iltapäivällä samaan hommaan toinen ihminen ja hän saa vain sen työttömyyskorvauksen mukaisen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim vanhuksien kanssa seurustelu.
Vanhusten kanssa seurustelusta ei ole mitään iloa vanhuksille jos ihmisiä pakotetaan pitämään seuraa väkisin. Se on vain kiusallista sekä vanhuksille että pakotetuille.
Miksi pakotetulle?
Työtön menee ja ilmoittautuu työttömäksi TYÖNHAKIJAKSI. Virkailija voisi antaa vaihtoehdot sen 680e saamiseksi, haravointia 60h/kk, vanhusten kanssa seurustelua 50h/kk, koiran jätösten keräilyä 50h/kk jne. jos mikään ei kelpaa ei rahaa tipu. Saa olla siis ilmankin jos mitään ei ole rahan eteen valmis tekemään.
Työttömien pitäisi olla sellaisissa amerikkalaisista elokuvista tutuissa oransseissa vanginpuvuissa joissa lukee selässä työtön lakaisemassa katuja. Kun ilmoittaudut työttömyystoimistoon saisit samantien tuon puvun, katuharjan ja virkailija ohjaisi pukukoppiin vaihtamaan vaatteet jotta voit heti aloittaa työpalvelun lakaisemalla muiden pummien kanssa työvoimatoimiston edustaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä en ymmärrä, että miksi nämä henkilöt eivät voisi tehdä kunnalle/valtiolle töitä sen 680 e edestä? Jos siis kertyisi eläkettä, olisi lomaoikeus, minimiterveyshuolto, vakuutukset ja oikeus koulutuspäiviin. Koska ainakin meidän organisaatiossa on töissä henkilöitä, jotka saavat osa-aikaisesta työstä 500-1000 e kuussa. He voisivat valita jäädä kotiin ja saada saman rahan ilmankin. Miksi heidän tulisi käydä töissä ja työttömien ei?
Jos saisivat saman rahan bruttona, työnantaja maksaa siitä lisämaksuja n. 1/3 päälle. Tämän takia ei haluta palkata, vaan ilmaistyövoimaa. Miksi itse ajattelet, että nämä osa-aikaiset ovat töissä eivätkä ole jääneet kotiin? Siinäpä sulle vastaus.
Sinä ilmeisesti saat enemmän palkkaakuin ed. esimerkit, vaikea ymmärtää millä ansioilla kun käsityskyky on tuolla rasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten kanssa seurustelusta ei ole mitään iloa vanhuksille jos ihmisiä pakotetaan pitämään seuraa väkisin. Se on vain kiusallista sekä vanhuksille että pakotetuille.
Miksi pakotetulle?
Työtön menee ja ilmoittautuu työttömäksi TYÖNHAKIJAKSI. Virkailija voisi antaa vaihtoehdot sen 680e saamiseksi, haravointia 60h/kk, vanhusten kanssa seurustelua 50h/kk, koiran jätösten keräilyä 50h/kk jne. jos mikään ei kelpaa ei rahaa tipu. Saa olla siis ilmankin jos mitään ei ole rahan eteen valmis tekemään.
Tämä on ehkä sinun ihanteesi, mutta tuo on orjatyötä eikä millään tavalla oikeudenmukaista. Työstä kuuluu saada rahan lisäksi muut työehtosopimuslakien mukaiset edut, piste. Vaikka kuinka joku kokee oikeudenmukaiseksi että itsellä on työehtosopimukset ja toisilla ei. Samahan se on poistaa ne sopimukset sitten kaikilta= ihminen ilmestyy aamulla työpaikalle ja hän saa siitä rahallisen korvauksen, jos ei ilmesty niin ei saa. Mitään työsopimuksia ei tehdä, eläkkeitä, lomarahoja jne ei makseta. Kaikille samat säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä ne jotka eivät ole työkykyisiä, mutta joita syystä tai toisesta ei eläkkeelle hyväksytä. Jos tällaisen puolityönteko olisi kaiken tuen saamisen ehto, jäisi osalle ainoiksi vaihtoehdoiksi sukulaisten ja avokkien elätettäviksi jääminen, rikollisuus, tai itsemurha. Yhteiskunta joka kohtelee näin heikoimpiaan ei ole osa sivistynyttä maailmaa. Ja mites freelancerit ja keikkatyöntekijät jotka saavat soviteltua päivärahaa epäsäännöllisten tulojen vuoksi?
Miksi tällaiset ihmiset sitten ylipäätään nostavat työttömyyskorvauksia, jos ovat työkyvyttömiä? Tähän jos johonkin täytyisi saada muutos, jos tuollaisia tapauksia on paljonkin. Olen luullut, että työttömyysturvan saajan pitäisi olla valmis vastaanottamaan työtä. Tällaiset nyt ensimmäisenä pitää saada sieltä kortistoista ulos.
Miten pihalla ihmiset yhteiskunnan asioista on? Kyllä, tälläistä on paljonkin. Vaikka olet tosiasiallisesti työkyvytön, ei sitä Kelassa myönnetä ja koska virallisesti et ole työkyvytön, on sinun ilmoitauduttava työttömäksi työnhakijaksi, ilman ei mahdollisuutta edes tttukeen. Että siitä vaan siivoamaan kortistoa ihan oma kätisesti.
Minusta työttömät voisi pistää tekemään jotain pientä ja hyödyllistä, mistä ei kuitenkaan palkkatyöksi asti olisi. Esimerkiksi putsaamaan tienpieliä, vanhainkotiin/tarhaan kerran viikossa pitämään seuraa, lakaisemaan pihaa jne. Ja siis vaikka vaan pari tuntia silloin tällöin.
T. opiskelija, tätä ennen osa-aika työtön
Näitä hyviä neuvoja antavat ihmiset taitavat olla satakymmenenprosentin varmoja, että eivät menetä ikinä työpaikkaansa, jää kelan loukkuun työkyvyttömäksi työnhakijaksi tai muuta vastaavaa.
Eihän muuten kukaan ihminen voi olla noin alentuva tai olla nii ajattelematta, että ei itse, tai joku omaisensa mahdollisesti ole siellä tienvarressa roskia keräilemässä.
Työttömyyskorvaustai vastaan tietysti.
Eiköhän vinkunat noista eläke-etuuksista ja muista lopu, kun lopetetaan kokonaan työttömyyskorvaukset. Silloinkaan ei kerry eläke eikä CV, mutta perse homeessa saa maata hamaan loppuun asti.
Mitä, eikö käy?
Suomi on täynnä minä-minä-minä tyyppejä. Minulle rahaa, minulla on oikeus, minulle kuuluu, minun KUULUU saada rahaa veronmaksajilta, mutta minun EI kuulu tehdä mitään sen eteen kuin täyttää vähän papereita. Sitten jos joku ehdottaa jotain hommaa, jolla sen rahan saisi (yleensä ihmiset saavat rahaa vain jotakin asiaa vastaan, ei sitä ilmaiseksi ilmasta repäistä), niin silloinkin minun KUULUU saada lisää ja lisää ja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakotetulle?
Huoh. Ja hän saa työnhakuajalta työttömyyskorvausta. Kun saa työn, työnhaku loppuu ja saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vinkunat noista eläke-etuuksista ja muista lopu, kun lopetetaan kokonaan työttömyyskorvaukset. Silloinkaan ei kerry eläke eikä CV, mutta perse homeessa saa maata hamaan loppuun asti.
Mitä, eikö käy?
Suomi on täynnä minä-minä-minä tyyppejä. Minulle rahaa, minulla on oikeus, minulle kuuluu, minun KUULUU saada rahaa veronmaksajilta, mutta minun EI kuulu tehdä mitään sen eteen kuin täyttää vähän papereita. Sitten jos joku ehdottaa jotain hommaa, jolla sen rahan saisi (yleensä ihmiset saavat rahaa vain jotakin asiaa vastaan, ei sitä ilmaiseksi ilmasta repäistä), niin silloinkin minun KUULUU saada lisää ja lisää ja lisää.
Joo, tehdään niin että otetaan näiltä työssäkäyviltä, liiasta työstä ja liian suurista veroista valittavilta minäminä- tyypeiltä puolet töistä ja palkasta ja annetaan työttömille! Kaikilla on töitä, kukaan ei makaa kotona tekemättä mitään ja veroprosentti pienenee!
Mitä, eikö käy?! Kyllä valitetaan että muiden pitäisi tehdä töitä ilman palkkaa ja työsopimuksia mutta itse ei haluta luopua mistään!
Tuo nyt on pelkästään järjestelykysymys, valtion ja kuntien tulisi luoda nämä työpaikat, eikä yritysten. Työttömäthän ovat jo valtion/kuntien palkkalistoilla, eli ei luulisi olevan ongelmaa. Työtä kyllä riittää, jos on maksaja. Ja sehän tässä tapauksessa on.
Siinä olet tosin vähän oikeilla jäljillä, että julkisen sektorin työpaikkoja on karsittu kovalla kädellä - pääasiassa mainittujen sivukulujen takia.
-ohis-