Mindfulness-harjoitukset ahdistavat ja pilaavat koko elämän
Olen keskivaikeasti masentunut ja työterveyslääkärin suosituksesta aloitin ns digiterapian. Se perustuu mindfulnesiin ja kongnitiiviseen terapiaan. Harjoituksia pitää tehdä joka päivä. Eka viikko nyt vasta menossa ja tuntuu, että kaikki toipuminen mitä olen sairasloman (1,5kk) aikana saanut aikaan, on valuneet kuin viemäristä alas.
Olen entistä ahdistuneempi, epätoivoinen ja tuskainen. Näen painajaisia harjoituksista. Illalla en halua mennä nukkumaan, kun vastassa on taas aamu ja harjoitus. Aamupäivän olen hermostunut, sydän hakkaa, taas pitää alkaa sitä tekemään. Harjoituksen jälkeen mieli on entistä alakuloisempi.
Tänään harjoitusta tehdessä kävi mielessä, että jos päättäisi päivänsä, niin pääsisi tästäkin riesasta.
Onko tässä mitään järkeä jatkaa? Kyseessä on nyt vasta kehontuntemuksien harjoitus, se sama joka päivä. Ensi viikolla on tiedossa sitten tiedostavan kävelyn harjoitus, joka päivä.
Saako tämän lopettaa?!
Kommentit (61)
Kaikki ei sovi kaikille. Ap:n alkuperäinen diagnoosi eli pelkkä masennus voi myös olla väärä. Esimerkiksi PTSD diagnosoidaan usein väärin masennukseksi ja sen hoito on aivan erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuka sen appin on tuottanut ja kuka ylläpitää sitä? Ja kuka lukee ne sinun sinne kirjoittamat tunnetekstit? Olen alalla, enkä ole koskaan kuullut tuollaisesta appista. Onko se sen lääkärin joku oma bisnes? Kuulostaa nimittäin oudolta eikä ainakaan masennuksen käypä hoito suosituksen mukaiselta jutulta nyt.
Appi on amerikkalaisen firman, mutta tämä on suomeksi. Tekstit lukee suomalainen terapeutti ja vastaa niihin chatissa.
En nyt viitsi laittaa firman nimeä, saattaa olla modelle syy poistaa ketju.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Menet töihin niin loppuu joutavien asioiden miettiminen kun olet iltaisin niin väsynyt. Ihminen tulee hulluksi toimettomana.
Mitäköhän työtä pitää tehdä että se noin vaikuttaa?
Itse olen iltavirkku, eli öisin ei nukuta ollenkaan, ja aamut on kamalia.
Olen tehnyt esim puusavottaa metsässä 8-10h päiviä, kunnostanut talon kattoa yksin 10h päiviä ym fyysistä hommaa. Myöskin henkinen on tuttua.
Eikä nuo käytännössä juurikaan vaikuta siihen millainen olo on yöllä, eli ajatuksiin riittää virtaa eikä nukuta.
Kyllä tuo on aamuvirkkujen myytti, niitä nyt nukuttaa aina iltaisin.
Mindfulness-harjoitukset voivat vain pahentaa tilannetta, koska ihminen saattaa tulla entistä tietoisemmaksi asioista ja ikään kuin kääntää niihin koko huomionsa. Joskus on hyvä, kun ei aisti ja ole koko ajan ns. sensorit päällä siitä, mitä tapahtuu, eikä kiinnitä itseen liikaa huomiota. Itse käytän vain muutaman minuutin keskittymiseen ja oman kehon aistimiseen liittyvää harjoitusta. Keskittymiskykyni on hieman lisääntynyt ja se riittää minulle. Sitten vaan suuntaan milenkiintoni ympäristööni sen enempää vatvoamatta itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mindfulnessin ei ole kyllä todellakaan tarkoitus toimia noin. Teetköhän jotain väärin? Kertoisitko, mitä harjoitukseesi kuuluu?
Kyseessä on puhelimeen ladattu appi. Siinä on joka paivä aktiivisena nauhoite, joka kuunnnellaan sängyssä tai lattialla maaten. Kestää n 20 min. Ensin pitää ajatella hengitystä, sitten eri ruumiin osat. Lopuksi pitää kirjata appiin mitä ajatteli ja mitä tuntui ja mitä tunteita oli.
Olen ihan räjähdyspisteessä koko harjoituksen ajan. Lähinnä tekisi mieli huutaa ja kiroilla ja paiskata puheli ikkunasta pihalle. Ottaa päähän se lässytävä puhetyyli, sanavalinnat on kuin sadun kertomista pikkulapsille.Kuulostaa ihmeelliseltä. Ei se ainakaan mikään oikea virallinen terapia ole.
Kyllä on ja teholtaan ihan ryhmäkäyntejä vastaava. -15
Ei kun tarkoitin sitä ap:n 20 min puhelinappia. Että se ei kuulosta viralliselta terapialta.
Tiedän kyllä että mindfulnessia käytetään osana kognitiivista terapiaa. Mutta epäilyttää nyt tuo ap:n appi.
Sitä minäkin tarkoitin. Tuollainen "digiterapia" on teholtaan ryhmäkäyntien kanssa tasoissa. Tutustu alasi tutkimukseen. Aika outoa, jos esimerkiksi Oiva ei ole sinulle tuttu sovellus.
En ole tuo jota kommentoit enkä ole alan ammattilainen, paitsi pitkäaikaista keskivaikeaa masennusta potevana terapiapotilaana ;)
Kyse on siitä, mikä on ap:n käyttämä appi. Onko se joku muu?
Oivahan on Mielenterveysseuran ja sen nettisivuilla on paljon hyödyllisiä harjoituksia. Itse olen nyt lyhytkestoisessa ryhmäterapiassa, jossa on käytetty joitakin noita Oivan harjoituksia. Tosin harjoituksen jälkeen puretaan terapeuttien läsnäollessa, miltä tuntui. Jos jokin harjoitus ahdistaa, niin sitten käyttää jotain muuta harjoitusta.
Onko sinulla ap mitään muuta hoitokontaktia kuin työterveyslääkäri? Oletko käynyt työterveyspsykologilla tai -psykiatrilla? Saatko noihin harjoituksiin kirjoittamiisi kokemuksiin minkäänlaista palautetta? Itseäni myös arveluttaisi kirjoitella noita juttuja ihan mihin tahansa sovellukseen. Olen tehnyt työterveyspsykiatrin suosituksesta Mielenterveystalon masennuksen nettiterapian. Sinne piti olla lääkärin lähete ja joka istuntoon tunnistauduttiin pankkitunnuksilla. Lisäksi harjoituksia seurasi psykologi, johon saattoi ottaa viestitse yhteyttä. Sen lisäksi seurattiin kyselyllä mielialaa. Itse kirjasin reippaasti ja rehellisesti omat mielipiteeni, mikä suututti ja raivostutti.
https://www.google.fi/amp/s/amp.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jan/2…
Jos jaksat lukea englantia, huomaat että et ole yksin ongelman kanssa. Voimia, suosittelen lopettamista kun olet vielä järjissäsi. Kaikille ei vaan mindfulness sovi :(
Jos lässyttävä puhetyyli ärsyttää, etsi youtubesta mindfulness -tallenteita. Minulla toimii englanninkieliset paremmin kuin suomenkieliset, suomenkieliset jostain syystä helposti ärsyttää.
20 minuuttia ei ole mikään pitkä aika harjoittaa mindfulnessia kuten joku väitti. Alunperin kehomeditaatio kesti 45 minuuttia. Mutta aloittajalle 20 minuuttiakin voi olla alkuun liian pitkä. Kokeile jotain lyhyempiä harjoituksia.
Ja tosiaan, mitään ei ole pakko tehdä jos tuntuu pahalta. Kaikille ei sovi samat hoitomenetelmät.
Mindflunessia ei suositella jos on isoja ongelmia joihin tarvitaan terapiaa. Sinulla nousee kehon kautta traumat pintaan. Suosittelen heti puhumaan tuosta terapeutille tai kuka tämän on sinulle antantutkaan tehtäväksi.
Kaikki ei hyödy mindfullnessista, eikä se tosiaa ole mikään ihmelääke. Kun on tarpeeksi ahdistunut ja masentunut, ei harjoituksista välttämättä oo juurikaan hyötyä. Mun mielestä sun kannattaa ennemmin tehdä semmosia juttuja jotka tuntuu hyvältä ja auttaa rauhottumaan. Itekään en koskaa oo saanut mindfullnessista apua enkä aio enää yrittää kun niin huonon olon saan siitä itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuka sen appin on tuottanut ja kuka ylläpitää sitä? Ja kuka lukee ne sinun sinne kirjoittamat tunnetekstit? Olen alalla, enkä ole koskaan kuullut tuollaisesta appista. Onko se sen lääkärin joku oma bisnes? Kuulostaa nimittäin oudolta eikä ainakaan masennuksen käypä hoito suosituksen mukaiselta jutulta nyt.
Appi on amerikkalaisen firman, mutta tämä on suomeksi. Tekstit lukee suomalainen terapeutti ja vastaa niihin chatissa.
En nyt viitsi laittaa firman nimeä, saattaa olla modelle syy poistaa ketju.Ap
Vähän googlettelin ja kysäisen, onko kyseessä naispuolinen terapeutti? Oliko maksullinen appi? Oletko lukenut terapeutin nettisivuilta hänen koulutuksestaan? Oletko tarkistanut Valviran Julkiterhikistä onko hän virallinen terapeutti?
Itse nimittäin päädyin suomalaiselle mindfulness-sivulle, jossa terapeutti on koulutukseltaan elintarviketieteiden maisteri eikä löydy Julkiterhikistä.
Suositteliko työterveyslääkäri juuri tätä appia?
Mä kokeilin viime syksynä Leena Pennasen mindfullness-appia. En kestänyt sen ääntä ja lauserakenteiden raiskausta, käytti koko ajan persoonamuotoisen verbin sijaan toisen infinitiivin instruktiivia (esim. tunne/ tunnet oli tuntien). Lauseissa ei ollu päätä eikä häntää eikä muodostinut mitään kokonaisuutta, mikä ärsytti. Äänikin oli lässyttävä. Koko harjoitukset saivat mut raivon partaalle. Oivamielestä tykkäsin.
Kai sitä nyt ahdistus puskeekin, kun mindfulness on kuitenkin new agea..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän googlettelin ja kysäisen, onko kyseessä naispuolinen terapeutti? Oliko maksullinen appi? Oletko lukenut terapeutin nettisivuilta hänen koulutuksestaan? Oletko tarkistanut Valviran Julkiterhikistä onko hän virallinen terapeutti?
Itse nimittäin päädyin suomalaiselle mindfulness-sivulle, jossa terapeutti on koulutukseltaan elintarviketieteiden maisteri eikä löydy Julkiterhikistä.
Nainen on, maksullinen appi, sen maksaa työnantaja. Terapeutti on ainakin yleislääkäri. En ole katsonut tuota Julkiterhikkiä vielä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä kokeilin viime syksynä Leena Pennasen mindfullness-appia. En kestänyt sen ääntä ja lauserakenteiden raiskausta, käytti koko ajan persoonamuotoisen verbin sijaan toisen infinitiivin instruktiivia (esim. tunne/ tunnet oli tuntien). Lauseissa ei ollu päätä eikä häntää eikä muodostinut mitään kokonaisuutta, mikä ärsytti. Äänikin oli lässyttävä. Koko harjoitukset saivat mut raivon partaalle. Oivamielestä tykkäsin.
Tässä on ihan sama, tuntien, kulkien, ajatellen. Ja se puhetyyli on erittäin lässyttävä.
Ei kuitenkaan ole tämä Pennanen.
Kuuluuko tämä puhetapa jotenkin erityisesti mindfulnesiin, vai miksi ne noin puhuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on, maksullinen appi, sen maksaa työnantaja. Terapeutti on ainakin yleislääkäri. En ole katsonut tuota Julkiterhikkiä vielä.
Ap
Kannattaa tarkistaa Julkiterhikistä, mihin lääkärillä on pätevyys. Vähän kuulostaa että keskivaikeaan masennukseen on heppoinen hoito, jos se on pelkästään tuon mindfulness -appin varassa. Kannattaa ainakin kertoa työterveyslääkärille, ettei tämä mindfulness toimi ja pyytää viimeistään nyt lähete työterveyspsykologille tai -psykiatrille, jos et vielä ole siellä käynyt. Jos olo menee todella huonoksi, niin kannattaa soittaa kriisipuhelimeen, jos paikkakunnallasi toimii sellainen.
Kannattaa katsoa julkiterhikki ettet maksa huijarille. Itse olen käsittänyt tuon läsnäolon niin, että se nimenomaan ei ole itsensä tarkkailua ja paikoillaan oloa, vaan läsnäoloa omassa elämässä ja tekemisessä. Ainakin niin omalla kohdallani on auttanut, ei toimi autopilotilla omissa negatiivisissa ajatuksissa 24/7 tarkkailemassa ITSEÄÄN vaan sitä mikä itsen ulkopuolella on. Välillä toki, jos tulee paha olo, voi kysyä itseltään miksi tunnet näin ja lohduttaa itseään yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaa tarkistaa Julkiterhikistä, mihin lääkärillä on pätevyys. Vähän kuulostaa että keskivaikeaan masennukseen on heppoinen hoito, jos se on pelkästään tuon mindfulness -appin varassa. Kannattaa ainakin kertoa työterveyslääkärille, ettei tämä mindfulness toimi ja pyytää viimeistään nyt lähete työterveyspsykologille tai -psykiatrille, jos et vielä ole siellä käynyt. Jos olo menee todella huonoksi, niin kannattaa soittaa kriisipuhelimeen, jos paikkakunnallasi toimii sellainen.
Itseasiassa olen käynyt 2x psykiatrilla ja 2x psykologilla, psykologia on vielä jäljellä kolme kertaa. Puhun tästä psykologin ja lääkärin kanssa, käynnit on tällä viikolla. Ei tässä taida olla järkeä tällä mallilla.
Kiitos sinulle ja kaikille muillekin vastaajille!
Ap
Minulle ei sovi mindfulness. Tulee liiallista itsetarkkailua välittömästi. Enemmänkin on auttanut terapeutin neuvoma pysähtyminen, eli kun tunnistan että nyt tulee paniikkikohtaus, niin yritän heti pysäyttää sen kierteen siinä hetkessä, hyväksyä paniikin tunteen ja kaikki muut siihen liittyvät tunteet, tietoisesti rauhoittelen itseäni tyyliin "tämä on vain paniikkikohtaus, siihen ei kuole, se menee ohi, on ihan ok ja normaalia että joskus tulee paniikkikohtaus". Myös se on auttanut että kaikki tunteet on sallittuja. Kotonani ei ollut ja opin liikaa patomaan koko ajan asioita sisään ja myöhemmin elämässä sitä on sitten tullut ongelmia, paniikkia, masennusta, ahdistusta. Näin jälkikäteen olen myös ymmärtänyt, että joissain elämän tilanteissa olisin tarvinnut kriisiapua, mutta asiat vaan aina vaiettiin vaan pois ja se paniikki yms jäi kehoon asumaan. Liikunta, metsässä liikkuminen, musiikin kuuntelu, venyttely yms auttaa minua.
Ja jos tuntuu että terapia ei auta tai terapeutti ei ole oikea, niin sitä voi vaihtaa. Joskus voi olla myös hyvä käydä purkamassa tilanne kokonaan esimerkiksi osastolla.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta suurin osa nauhalta tulevista rentoutumisharjoituksista aiheuttaa minussa sen saman tunteen. Se lässyttävä ääni on niin saatanan ärsyttävää, että se tekee kaiken mun rentoutumisen täysin mahdottomaksi. Mindfulness oli itselle jees, kun sen oikeasti veti elävä ihminen samassa tilassa, joka käytti normaaleja sanavalintoja jne. vaikka nyt ehkä puhuikin vähän normaalia rauhallisemmin.
Aloittaja on ohjatussa digiterapiassa. Hän kuuntelee harjoituksia sovelluksesta. -15