Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mindfulness-harjoitukset ahdistavat ja pilaavat koko elämän

Vierailija
20.09.2017 |

Olen keskivaikeasti masentunut ja työterveyslääkärin suosituksesta aloitin ns digiterapian. Se perustuu mindfulnesiin ja kongnitiiviseen terapiaan. Harjoituksia pitää tehdä joka päivä. Eka viikko nyt vasta menossa ja tuntuu, että kaikki toipuminen mitä olen sairasloman (1,5kk) aikana saanut aikaan, on valuneet kuin viemäristä alas.
Olen entistä ahdistuneempi, epätoivoinen ja tuskainen. Näen painajaisia harjoituksista. Illalla en halua mennä nukkumaan, kun vastassa on taas aamu ja harjoitus. Aamupäivän olen hermostunut, sydän hakkaa, taas pitää alkaa sitä tekemään. Harjoituksen jälkeen mieli on entistä alakuloisempi.
Tänään harjoitusta tehdessä kävi mielessä, että jos päättäisi päivänsä, niin pääsisi tästäkin riesasta.

Onko tässä mitään järkeä jatkaa? Kyseessä on nyt vasta kehontuntemuksien harjoitus, se sama joka päivä. Ensi viikolla on tiedossa sitten tiedostavan kävelyn harjoitus, joka päivä.

Saako tämän lopettaa?!

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mindfulnessin ei ole kyllä todellakaan tarkoitus toimia noin. Teetköhän jotain väärin? Kertoisitko, mitä harjoitukseesi kuuluu?

Kyseessä on puhelimeen ladattu appi. Siinä on joka paivä aktiivisena nauhoite, joka kuunnnellaan sängyssä tai lattialla maaten. Kestää n 20 min. Ensin pitää ajatella hengitystä, sitten eri ruumiin osat. Lopuksi pitää kirjata appiin mitä ajatteli ja mitä tuntui ja mitä tunteita oli.

Olen ihan räjähdyspisteessä koko harjoituksen ajan. Lähinnä tekisi mieli huutaa ja kiroilla ja paiskata puheli ikkunasta pihalle. Ottaa päähän se lässytävä puhetyyli, sanavalinnat on kuin sadun kertomista pikkulapsille.

Kuulostaa ihmeelliseltä. Ei se ainakaan mikään oikea virallinen terapia ole.

Kyllä on ja teholtaan ihan ryhmäkäyntejä vastaava. -15

Ei kun tarkoitin sitä ap:n 20 min puhelinappia. Että se ei kuulosta viralliselta terapialta.

Tiedän kyllä että mindfulnessia käytetään osana kognitiivista terapiaa. Mutta epäilyttää nyt tuo ap:n appi.

Sitä minäkin tarkoitin. Tuollainen "digiterapia" on teholtaan ryhmäkäyntien kanssa tasoissa. Tutustu alasi tutkimukseen. Aika outoa, jos esimerkiksi Oiva ei ole sinulle tuttu sovellus.

http://oivamieli.fi/ -15

No ei varmasti ole.

Mulla ei mitkään digijutut vaikuta mitenkään. (En katso telkkariakaan, ei kiinnosta.)

Digimaailma on keinotekoista. Se on täysin passiivista. Vuorovaikutus puuttuu.

Tunteita ei voi kohdata robottien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla