Ahdistaa paljon, koska minusta on tullut mustasukkainen!
Syytäkin on, mutta siitä huolimatta onpas inhottava ja ahdistava tunne. Onkohan se tullut jäädäkseen, huh :(
Vertaistukea? Muita mustasukkaisia?
Kommentit (3)
Sillä tunteella ilmeisesti on tarkoituksensa, koska sanot, että syytäkin on. Onko kumppani pettänyt luottamuksesi, vokotteleeko joku häntä vai koetko itse olevasi niin huono, että joku vie kumppanisi nenäsi edestä?
Itse olen aina ollut mustasukkainen, eri tasoilla. Ensimmäisessä suhteessa olin sairaalloisen mustasukkainen ilman mitään syytä: kaivelin toisen tavaroita, seurasin salaa, pakotin kertomaan asioita, koetin eristää muista ihmisistä. Nykyisissä suhteissa se on enemmän sellaista jäytävää pahaa oloa itsessäni ja itsestäni. Nykyisen suhteen mustasukkaisuusmöykyn paikannan siihen, että vaikka mieheni muuten luotettava onkin, uhkailee hän aina riitojen yhteydessä hyvin yksityiskohtaisesti tekevänsä jonkun naisen kanssa kostoksi sitä ja tätä, kun olen niin huono vaimo. Tästä mustasukkaisuudesta, joka mielestäni on aivan aiheellista ja järjellä ajateltuna enemmänkin reaktio henkiseen väkivaltaan, voisin mielestäni ottaa onkeeni ja lähteä kävelemään suhteesta.
Pahalla ololla on yleensä sanottavaa ihmiselle, mutta on haaste selvittää, onko vikaa ihmisen omassa itsetunnossa, jossakin muussa piilevässä turvattomuuden tunteessa vai oikeasti siinä, ettei kumppaniin voi luottaa.
Hei. Kirjoitat omasta mustasukkaisuuden tunteestasi, joka on ahdistava ja hankala tunne, mutta samalla mainitset, että syytäkin on. Ymmärränkö oikein, että tuo syytäkin on tarkoittaa, että kumppanisi pettää sinua jollain tasolla? Silloinhan, jos näin oikeasti tapahtuu, ei ole kyse varsinaisesti mustasukkaisuudesta vaan pettämisestä.
Koska en tunne tilannettasi tarkemmin, voin vain yleisellä tasolla sanoa jotain.
Mustasukkaisuus on yleensä sitä kokevan oma tunnetila, jossa esim. riittämättömyyden tunteet, vajavainen itsetunto yms. saavat mustasukkaisen epäilemään ja arvailemaan, onko oma kumppani (tai mustasukkaisuuden kohde) sittenkin kiinnostunut jostain toisesta. Tietenkin asianlaita pitää selvittää, mutta mikäli toinen on uskollinen, eikä syytä ole, on mustasukkaisen itsensä otettava vastuu mustasukkaisuuden tunteestaan ja sen voittamisesta, ja työstettävä omia tunteitaan esimerkiksi terapiassa, käsiteltävä vaikkapa hyljätyksi tulemisen pelkoaan ym.
Sen sijaan pettäminen ja uskottomuus ovat pettäjän tekoja, joista puolestaan hänen on kannettava vastuu. Mikäli niin on oikeasti tapahtunut, eikä kysymys ole vain mustasukkaisuudesta tai arveluista/tulkinnoista/epäilyistä, on suhteeseen tullut vakava luottamuspula ja kriisi, joka on ihan eri asia.
Toivon, että voit saada keskusteluavusta tukea asian selvittämiseen, mikäli ette keskenänne pysty riittävän turvallisesti asiaa käymään läpi.
up