Annetaanko ylioppilaalle ja ammattiin valmistuvalle sama lahja summa?
Jos samassa perheessä/ suvussa on esim. Kahdet juhlat samaan aikaan, toinen nuori valmistuu ammattiin ja toinen ylioppilaaksi niin antaisitteko saman summan rahaa molemmille?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ammattiin valmistuneelle 500 Ylioppilaalle 50e.
Toinen valmistuu ammattiin toinen ei.
On siinä amiksella logiikka. Se ammattiinvalmistujahan saa ihan kohta liksaa, ei se mitään rahaa tarvitse. Uuden ruuvimeisselin lahjapaketissa korkeintaan.
Amikselle varmaan joku sopuhintainen käytännöllinen ammattiin liittyvä lahja hyvä, lukiolaiselle sukulaisuus-tuttavuussuhteesta riippuen 50-500 €
Vierailija kirjoitti:
Amikselle varmaan joku sopuhintainen käytännöllinen ammattiin liittyvä lahja hyvä, lukiolaiselle sukulaisuus-tuttavuussuhteesta riippuen 50-500 €
Tässä nyt sanottiin että rahaa molemmille
Vierailija kirjoitti:
Niin, että amislaiselle vasara ja ylioppilaalle 500euroa???
Ihan riippuu kuinka läheisiä ollaan. Jos joku sukulainen valmistuu jota en edes kovin tunne,en mene.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaalle kuuluu etiketin mukaan perinteisesti tuplat.
Minkä etiketin? Kyllä minä Ainakin olen antanut kaikille lapsenlapsille ihan saman summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amis pääsee ammatista riippuen melkein heti töihin, joten kai lukiolaiselle nyt ihan käytännössä elämänkin vuoksi ainakin vähän enemmän kuuluu antaa, kun opiskelemaan lähdössä vielä muualle ja siinäkin on kuluja
Tottakai sama, ei siinä ole mitään miettimistä. Joku ilkeä haluaa levittää omaa pahaa oloaan kirjoittelemalla muuta.
Jos kirjoitukset ovat menneet vihkoon niin en anna mitään muuta kuin toruja.
Molemmille antaisin saman. Noin kolmen vuoden urakka kummallakin. Äitinä olen nähnyt, että molemmat tutkinnot teettävät töitä, ja molemmista sietää palkita.
Antaisin saman summan molemmille jos yhtä läheinen sukulaisuussuhde. Mutta jos toinen vaikka kummilapseni niin hänelle sitten enemmän.
Kyllä, nykyään kuuluu arvostaa kaikkien suorituksia ja muistaa, jos siis lahjoilla ylipäätään muistaa, samansuuruisilla summilla toisen asteen eri oppilaitoksista valmistuvia.
Ylioppilaalle enemmän: Ylioppilaslahjat, ja lisäksi myös rippilahjat, ovat nuoren rahoittamista. Ammattikoulusta valmistuvalle annettava lahja ei ole enää nuoren rahoittamista, vaan se on vain onnittelu nuorelle joka on nyt työssäkäyvä aikuinen ja rahoittaa itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että amislaiselle vasara ja ylioppilaalle 500euroa???
Meillä anoppi toimi juuri näin, ylioppilaalle (miehen veljen tyttö) antoi rahaa 1000€ että tyttö pääsi välivuotenaan Euroopan reissulle.
Meidän lapselle Maljakon sellofaanissa ja oli täyttänyt sen geishakarkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille antaisin saman. Noin kolmen vuoden urakka kummallakin. Äitinä olen nähnyt, että molemmat tutkinnot teettävät töitä, ja molemmista sietää palkita.
Veljeni on amis ja hän on ihan itse sanonut ettei se paljoa työtä vaadi eikä yksikään hänen kavereistaan tee paljoakaan töitä tutkinnon eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaalle enemmän: Ylioppilaslahjat, ja lisäksi myös rippilahjat, ovat nuoren rahoittamista. Ammattikoulusta valmistuvalle annettava lahja ei ole enää nuoren rahoittamista, vaan se on vain onnittelu nuorelle joka on nyt työssäkäyvä aikuinen ja rahoittaa itse itsensä.
Oletat, että kaikki löytävät heti työpaikan. Ei ole nykyään niin helppoa se. Hän saattaa valmistua ihan työttömäksi, ja silloin nuori tarvitsee myös rahaa, että saa silti elää nuoruuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amis pääsee ammatista riippuen melkein heti töihin, joten kai lukiolaiselle nyt ihan käytännössä elämänkin vuoksi ainakin vähän enemmän kuuluu antaa, kun opiskelemaan lähdössä vielä muualle ja siinäkin on kuluja
No ei todellakaan pääse, ammattikoulusta todella mini menee ammattikorkeaan jatkokouluttamaan itseään!
Ei amiksen papereilla ihan niin helposti tänäpäivänä töihin mennä.
Mun vanhemmat eivät edes suostuneet siihen, että mulle olisi järjestetty juhlat, kun valmistuin ammattiin. Pikkuveli sitten sai jo luvan pyytää isovanhemmat kahville. Näin se vaan muuttuu hiljalleen. Mutta itsellä lahjan arvo riippuisi vain siitä kuinka läheinen juhlittava on.
Ylioppilaalle kuuluu etiketin mukaan perinteisesti tuplat.