Työttömät, onko teillä varaa ostaa esim talouspaperia?
Mistä olette tinkineet vasta alkaneen työttömyyden takia?
Minulla ainakin kahvimerkki vaihtui halvimpaan mitä voi juoda, samoin saippuat ja ja kosmetiikka.
Kommentit (76)
Tarjouksesta.
Lidlistä kaikki talouspaperi ja wc papru.
Ei tarvii pahemmin tinkiä, kun katsoo mitä ja mistä ostaa...
Järkeensä saa siis käyttää..
En osta:
-wc/talouspaperia tai nenäliinoja. Kankaiset ukin vanhat nenäliinat käytössä, rätti talouspaperin ja bidee wcpaperin sijasta.
- huuhteluainetta, pesuaineena ainoastaan mäntysuopa ja fairy ja halvin pyykkiaine.
- karkkia/herkkuja. Leivon itse ja syön hedelmiä marjoja makean nälkään. Ja xylitolpastilleja on laukussa isoimpaan hätään =D ei tule himoakaan enää oikeastaan. Greippi maistuu jo ihan herkulta!
T.vuosia köyhänä
Opiskelijana piti pärjätä noin 500 eurolla kuussa, nyt työttömänä saan vajaan tonnin. Taloustilanteeni parani kohisten eikä enää tarvitse kytätä senttejä kaupassa.
Käytän talouspaperia pariin kertaan, jos pyyhitään vain vettä. Käytän siis säästeliäästi. Mitään vanhoja riepuja en halua käyttää tilalla. Viime viikolla piti maalata väliaidat taloyhtiön maaleilla ja sudilla, mutta siitä hommasta jää hieman sotkua, joka on paras pyyhkiä paperiin ja osa sanomalehteen. Noin esimerkkinä.
Nuukuuksissani otan kahvilasta tai jostain ylimääräisenä servettejän ja sokeripötköjä. En käy kahviloissa asiakkaana, mutta vähän niinkuin ohimennessäni. Vessapaperia en ole varastanut jostain syystä.
Nuorena en ymmärtänyt mihin sitä tarvitaan enkä juuri ostanut. Käytän Chifonetia jos mahdollista, mutta joskus nekin likaantuvat niin, että tarvitaan varmasti puhdasta pyyhepaperia, joka ei jätä pyyhkimisjälkiä pintoihin. Chifonetiin jää esim rasvaa.
Yhdessä vaiheessa elämääni pöllin rahanpuutten vuoksi kaupoista kaikenlaista, mutta talouspaperia kuitenkaan. Sen sijaan otan kyllä rullan itselleni muualta, jos kukaan ei näe.
Jatkuva varastaminen käy hermon päälle ja hävettää. Luo huonoa itsetuntoa. Vaikka on kyse siitä, että en saa töitä, jonka kautta en saa kunnon palkkaa.
Työttömyyskorvauksella ei pääkaupunkiseudulla paljoa ylimääräistä ostella. Maakunnissa on toisin. Ihmettelen edelleenkin sitä, että työttömyyskorvaus on summaltaan sama koko maassa. Pääkaupunkiseudulla maksetaan summana veroja enemmän valtiolle. Täällä asuville kuuluisi edes 20% korkeampi summa, että käyttökatteet pysyisivät samana kautta maan. Epätasa-arvoista. Lidlin hinnat on samat kautta maan, mutta landella rätkitään alennuksia ruualle ronskisti. Ettei jää hyllyyn. Täällä ei jää hyllyyn, koska ostajia on.
On varaa ostaa talouspaperia. Mutta nenäliinoja en osta, vaan käytän sen sijaan talouspaperia.
Töissä käydessä laitoin rahaa tuottaviin sijoituksiin sen verran, ettei tarvitse kärvistellä.
Nyt on aikaa matkustella ja keskittyä harrastuksiin kerrankin kunnolla.
La vita è bella
Vierailija kirjoitti:
Töissä käydessä laitoin rahaa tuottaviin sijoituksiin sen verran, ettei tarvitse kärvistellä.
La vita è bella
Etkö sä ymmärtänyt, mitä tässä kysyttiin? Vai vastasitko väärään ketjuun?
Mun mies tienaa noin 10.000 € bruttona, ei ole ollut tarvetta tinkiä mistään, vaikka mun palkka 3000 € bruttona putosi pois.
Ostetaan kyllä muutenkin taloudellisesti, talousoaperia meillä on, mutta sitä kuluu aika vähän. Ostin ennen ja ostan nyt ne bulkkituoteet K-Menun valikoimusta.
Nyt kun olen kotona, leivon kaiken vaalean leivän itse ja teen isoja satseja ruokaa pakastimeen. Esim. Lidlissä 1 kg jauhelihaa (10 % naudan) maksaa suunnilleen 6,50 ja teen siitä helposti kolme ruokaa viisihenkiselle perheellemme.
- viisi jauhelihapihviä
- jauhelihakeitto
- spaghetti bilognese
Toimisin näin muutenkin, mutta nyt työttömänä on aikaa. Koti on aina siisti ja puhdas ja miehellä viikon vaatteet silitettynä . Ajattelin aina työssä käydessäni, että tää olis kamala malli elää, kotirouva. Mutta kun ne yt:t toi tän tuloksen, huomaan nauttivani. Käyn marjastamassa ja sienestämässä. Ennen ei ikinä ehtinyt.
Töitä tietty haen jatkuvasti, ettei nyt joku 25-vuotias siellä huuda että mä elätän sua mun veroilla. 30 vuotta kuitenkin ehdin veroja maksaa tälle yhteiskunnalle.
Mulla ei ikinä ole liiemmin ollut rahaa tuhlattavaksi asti ja lapsuudenkodissakin elettiin suht niukasti.
Mutta esim. vessapaperit, kahvit, pesuaineet tukkutarjouksista. Kirpparit tulee kierreltyä melkeen kerran viikkoon ja vaatetuspuoli hoituu sitä kautta, jos joku vaate ei ole ihan sopiva niin osaan muokata mieleiseksi. Maksan aina ruokaostokset setelillä ja kolikot säästän kirpparireissuihin. En osta kaupoista juuri muita vaatteita kun sukat ja alusvaatteet.
Oon tyytyväinen että vanhemmat on ollut käsistään käteviä ihmisiä, mä osaan ommella esim vaatteet ja verhot jne ja huoltaa kotia ilman ulkopuolista apua. Aina jos tarvitsee jotain niin mietitään ensin osaako tehdä itse. Huonekalut melkein kaikki on kierrätyskeskuksesta.
Prismoihin tullut kello kahdeksan jälkeinen -60 prossaa ale ruuasta on säästänyt aika paljon ja monipuolistanut ruokavaliota. Yleensä kokkaan paljon itse mutta tuolta tulee löydettyä valmissafkaa pakastimeen asti halvalla.
Säästän pullokuitit aina johonkin ekstrakivaan ja koitan pitää muutamaa kymppiä käteistä jemmassa jos tulee tarjouksessa joku tarpeellinen hankinta johon ei välttämättä muuten ole varaa, esim porakone.
Tällä hetkellä kahvi ei ole halpamerkkiä, kun kaupassa oli tarjouksessa Tom of Finlandia 2e/paketti ja rohmusin niitä loppuvuodeksi :D
Talouspaperia en ole ikinä ostanut. mihin sitä oikeen tarviaa edes?
Meidän perheen kulurakenne on suunniteltu sellaiseksi, että pärjätään vaikka minä olisin työtön. Ja hyvä niin, koska enemmän olen ollut työtön/opiskelija kuin töissä. Jos pääsen välillä töihin, niin se on plussaa ja sitten voi tehdä jotain ylimääräisiä hankintoja tai sijoituksia.
Jos jostain tingin (esim. hiusten värjäys tai vaatteiden osto) niin se on siksi, etten kehtaa työttömänä kuluttaa liikaa. Ei siksi, etteikö olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
En osta:
-wc/talouspaperia tai nenäliinoja. Kankaiset ukin vanhat nenäliinat käytössä, rätti talouspaperin ja bidee wcpaperin sijasta.- huuhteluainetta, pesuaineena ainoastaan mäntysuopa ja fairy ja halvin pyykkiaine.
- karkkia/herkkuja. Leivon itse ja syön hedelmiä marjoja makean nälkään. Ja xylitolpastilleja on laukussa isoimpaan hätään =D ei tule himoakaan enää oikeastaan. Greippi maistuu jo ihan herkulta!
T.vuosia köyhänä
Jos maksaa veden itse, esim. omakotitalossa ,bidee tulee kalliimmaksi kuin vessapaperi. Johonkin se pylly pitää kuivatakin, eli pyykin kustannus vielä lisää.
Lisään vielä, että ruuassa tingin sillä tavalla, että yritän laittaa itselleni vähän halvempaa ruokaa. En siis käy juuri lounaspaikoissa syömässä vaan teen kotona jotain arkipöperöitä jauhelista tai kanansuikaleista. Parempia pihvejä ja kalliimpaa kalaa syön vain miehen kanssa yhdessä iltaisin ja viikonloppuisin.
31
Vierailija kirjoitti:
No mä en ole koskaan ostanut talouspaperia, vaikka olen ollut työelämässä. Mihin sitä edes tarvii? Rätillä pyyhin pöydät ja tasot.
Jos sinulla on vaikka lohifile, niin rätilläkö sen kuivaat ennen kuin alat nyppiä ruotoja pois? Samaten jos on ostanut muoviin pakattua sisäfilettä, niin kyllä sekin tekee mieli pyyhkiä talouspaperilla ennen kuin alkaa leikata sitä pihveiksi.
Olen ollut vuoden ansiosidonnaisella. Minulla oli luottokortilla velkaa. Kun sain sen maksetuksi niin en ole vielä tinkinyt mistään oleellisesta. Mulla on myös oma velaton asunto ja kämppä täynnä vaatteita ihan myytäväksi asti. Saa nähdä sitten kun putoan päivärahalle. Olen niin vanha että töitä ei näytä löytyvän hakemisesta huolimatta. Alan odottelemaan eläkepäiviä jolloin tulot taas nousevat vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
La vita è bella
Etkö sä ymmärtänyt, mitä tässä kysyttiin? Vai vastasitko väärään ketjuun?
Pitääkö olla persaukinen voidakseen olla työtön?
Työttömyyteenkin voi varautua etukäteen. Ei aina tarvitse elää kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en ole koskaan ostanut talouspaperia, vaikka olen ollut työelämässä. Mihin sitä edes tarvii? Rätillä pyyhin pöydät ja tasot.
Jos sinulla on vaikka lohifile, niin rätilläkö sen kuivaat ennen kuin alat nyppiä ruotoja pois? Samaten jos on ostanut muoviin pakattua sisäfilettä, niin kyllä sekin tekee mieli pyyhkiä talouspaperilla ennen kuin alkaa leikata sitä pihveiksi.
Meilläkään ei osteta talouspaperia. Noi edellä mainitut mä huuhtaisen vedellä, jos tarve vaatii. Yleensä ostan tuoreena tiskistä ja silloin en keksi miksi niitä pitäisi paperilla pyyhkiä. Naudan ulkofilettä ostan vakuumissa ja sen huuhtelen En keksi mihin tarttisin tossa talouspaperia?
Vierailija kirjoitti:
Käytän talouspaperia pariin kertaan, jos pyyhitään vain vettä. Käytän siis säästeliäästi. Mitään vanhoja riepuja en halua käyttää tilalla. Viime viikolla piti maalata väliaidat taloyhtiön maaleilla ja sudilla, mutta siitä hommasta jää hieman sotkua, joka on paras pyyhkiä paperiin ja osa sanomalehteen. Noin esimerkkinä.
Nuukuuksissani otan kahvilasta tai jostain ylimääräisenä servettejän ja sokeripötköjä. En käy kahviloissa asiakkaana, mutta vähän niinkuin ohimennessäni. Vessapaperia en ole varastanut jostain syystä.
Nuorena en ymmärtänyt mihin sitä tarvitaan enkä juuri ostanut. Käytän Chifonetia jos mahdollista, mutta joskus nekin likaantuvat niin, että tarvitaan varmasti puhdasta pyyhepaperia, joka ei jätä pyyhkimisjälkiä pintoihin. Chifonetiin jää esim rasvaa.
Yhdessä vaiheessa elämääni pöllin rahanpuutten vuoksi kaupoista kaikenlaista, mutta talouspaperia kuitenkaan. Sen sijaan otan kyllä rullan itselleni muualta, jos kukaan ei näe.
Jatkuva varastaminen käy hermon päälle ja hävettää. Luo huonoa itsetuntoa. Vaikka on kyse siitä, että en saa töitä, jonka kautta en saa kunnon palkkaa.
Työttömyyskorvauksella ei pääkaupunkiseudulla paljoa ylimääräistä ostella. Maakunnissa on toisin. Ihmettelen edelleenkin sitä, että työttömyyskorvaus on summaltaan sama koko maassa. Pääkaupunkiseudulla maksetaan summana veroja enemmän valtiolle. Täällä asuville kuuluisi edes 20% korkeampi summa, että käyttökatteet pysyisivät samana kautta maan. Epätasa-arvoista. Lidlin hinnat on samat kautta maan, mutta landella rätkitään alennuksia ruualle ronskisti. Ettei jää hyllyyn. Täällä ei jää hyllyyn, koska ostajia on.
Varkaat on halveksittavia. Mikset muuta pois pk-seudulta, jos et töitäkään tee?
Vierailija kirjoitti:
Toimisin näin muutenkin, mutta nyt työttömänä on aikaa. Koti on aina siisti ja puhdas ja miehellä viikon vaatteet silitettynä . Ajattelin aina työssä käydessäni, että tää olis kamala malli elää, kotirouva. Mutta kun ne yt:t toi tän tuloksen, huomaan nauttivani. Käyn marjastamassa ja sienestämässä. Ennen ei ikinä ehtinyt.
Töitä tietty haen jatkuvasti, ettei nyt joku 25-vuotias siellä huuda että mä elätän sua mun veroilla. 30 vuotta kuitenkin ehdin veroja maksaa tälle yhteiskunnalle.
Oma mies tienaa tonnin vähemmän ja ajattelen nämä omat työttömyyskorvaukseni jonkinlaisina veronpalautuksina, ettei tule huono omatunto. Mieheni maksaa veroja kuitenkin kolme tonnia kuussa (ja sinun miehesi varmaan sen 3500€) joten eiköhän se kokonaisuus ole kuitenkin ihan balanssissa, vaikka vaimo elääkin veronmaksajien rahoilla.
30 vuotta töissä on jo hyvin. En pitäisi pahana, jos suostuisit jäämään kotiin ja antaisit sen tyrkyllä olevan työpaikan jollekin nuorelle aikuiselle, joka ei ole saanut vielä jalkaa työelämään ja jonka oma elämä (omistusasunto, perheen perustaminen) on vielä rakentamatta. Omiin eläkesäästöihin kannattaa panostaa, jos työura jää lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun vaikka leivotte, sitten kuivaatte kädet, eikö pyyhkeisiin jää taikinasta jäämiä?
Ymmärrän tuon ekologisuuden, järkevästi käytettynä ei tule kalliiksi.
Pesen kädet ja kuivaan pyyhkeeseen ihan normaalisti?
Miksi taikinasta likaisia käsiä pitää kuivata?
Kun vaikka leivotte, sitten kuivaatte kädet, eikö pyyhkeisiin jää taikinasta jäämiä?
Ymmärrän tuon ekologisuuden, järkevästi käytettynä ei tule kalliiksi.